March 31, 2014

Kerana Takmilah AGI Datang - Bertanya Dan Bertukar Buku Bagi Penulis Adalah Lumrah

-->
27 Rabiul Akhir 1435 = 29 Mac 2014 (Sabtu):

Pada petang Sabtu (22 Mac) seperti hari ini pada minggu yang lepas Penulis dikunjungi di Pejabat Galeri Bangi Bandar Ilmu oleh saudara Abdul Ghafar Ibrahim yang dikenali dengan nama ringkasnya AGI. Penulis tertanya-tanya juga bila melihat kehadirannya. Sungguhpun saudara AGI secara rasminya tinggal di Bandar Baru Bangi (Seksyen 4), tapi sudah lama tidak berjumpa. Ini ialah kerana kesebokan beliau berkhidmat di UITM, Shah Alam selaku Pensyarah di sana dan lebih banyak berada di sana dari berada di BBB. Sedang Pnulis juga sebok dengan urusan Penulis, walaupun sudah tidak menjadi Wakil Rakyat. Saudara AGI juga adalah sahabat sesama berkhidmat di UKM – AGI di Fakulti Pendidikan sebelum Penulis bersara dan saudara AGI bersara dan berpindah berkhimat di UITM. Saudara AGI terkenal sebagai seorang seniman, pelukis, penyair dan pendeklamator terkenal.


Setelah bercakap-cakap saudara AGI memaklumkan kedatangannya untuk mendapat bahan berkenaan Teori Takmilah !  Penulis agak terkejut juga dengan tujuan yang tidak ada kaitan dengan bidangnya, kalau untuk mendapat bahan puisi adalah munasabah kerana ianya merupakan bidangnya. Penulis bertanya,
``Adakah tujuan untuk buat Ph. D. ?
``Tidak,`` jawab saudara AGI. Menurutnya ada kenalannya untuk membuat kajian untuk ijazah lanjutan.
Penulis memberinya buku yang bersifat compile bertajuk, ``Takmilah: Himpunan Makalah,`` untuk difotokopi. Penulis tidak mempunyai banyak salinan bagi buku compile ini. Saudara AGI nampaknya bergembira, kerana hajatnya kesampaian dan beliau minta izin untuk ke kedai fotocopy untuk menyalinkan buku berkenaan yang agak tebal. Selepas setengah jam, beliau datang dengan agak kecewa, kerana hari Sabtu sudah agak petang semua kedai photostet sudah tutup. Beliau memohon untuk dipinjam buku berkenaan bagi dibawa pulang dan akan pulang kemudian. Penulis membenarkan. Pada masa itu Penulis teringat, bahawa pada Khamis 27 Mac 2014 akan diadakan Wacana mengenai Takmilah di UPSI dan mencadangkan kepada saudara AGI dan pihak yang mau mengkaji bagus hadir untuk lebih memahami mengenai teori berkenaan dan memiliki bahan-bahan seminar.  Saudara AGI berterima kasih, tapi tidak menunjukkan komitmen untuk hadir.


Sebelum saudara AGI pulang Penulis menghadiahkan kepada saudara AGI buku puisi terbaru Penulis berjudul `Puncak Rindu`, sambil bertanya saudara AGI mengenai buku-buku terbarunya. Pertanyaan sedemikian menjadi kebiasaan bagi kalangan penulis bertanyakan buku yang dihasilkan. Saudara AGI menuju ke keretanya untuk mengambil buku baharunya yang berada di dalam keretanya. Penulis turut mengikutnya. Penulis dapati di bahagian dalam keretanya kotak-kotak dipenuhi buku. Buku-buku yang dibawa adalah untuk dijual di mana bersesuaian. Membawa buku-buku sendiri di dalam kereta menjadi kebiasaan, termasuk Penulis, jika pun tidak bertujuan untuk dijual, akan dijadikan cenderahati kepada kawan-kawan penulis bila berjumpa.


Saudara AGI mengambil beberapa buku untuk dihadiahkan kepada Penulis. Sebaliknya Penulis bertanya berapa buah bukunya yang dibawa, Penulis mau semua dan sanggup bayar. Membeli buku adalah menjadi budaya Penulis. Saudara AGI memilih buku-bukunya yang akhirnya berjumlah 10 judul dan dibawa ke pejabat dengan dibantu penulis. Di meja dia menulis kata-kata tertentu bagi setiap buku (berlainan) yang dituju kepada Penulis pada setiap buku bersama tandatangan dan tarikh (Katakata ungkapan kreatif spontannya di dalam kandungan) –  Buku-buku berkenaan:

  1. Apa Orang Kata Tentang AGI (Yth. Dr. Shafie – Iqra` Itulah Punca Ilmu)
  2. Takkan Hilang (Yth. Dr. Shafie Persaudaraan Kita Takkan Hilang Ditelan Zaman)
  3. Cita Cinta Puisi (Yth. Dr. Shafie Cinta Yang Tak Padam Ialah Persaudaraan Kita)
  4. Tak Tun AGI (Yth. Dr. Shafie Salam Puisi Yang Paling Hangat)
  5. Dialog Seniman Dunia (Yth. Dr. Shafie Jom Kita Berdialog Hal Yang Elok!)
  6. Warkah Biru (Yth. Dr. Shafie Puisi Ialah Warkah !)
  7. Cakap-Cakap Puisi (Saudaraku Dr. Shafie Salam Takzim)
  8. Refleksi Penyair (Yth. Dr. Shafie Salam Refleksi Diri)
  9. That`s That -Terjemahan dari Yang Yang (Yth. Dr. Shafie Yang Paling Indah Ialah Seni Kata)
  10.  Eso es Todo -Terjemahan Yang Yang ke Bahasa Spanyol (Yth. Dr. Shafie Terjemahan Karya Perkara Yg. Perlu Diutamakan).

Demikianlah saudara AGI sempat menulis kata-kata kreatif di atas judul buku bahagian dalam yang dituju kepada penulis yang terilham dalam masa yang singkat yang mencerminkan sifat kesenimanannya. Buku-buku di atas 4 buah adalah puisi (termasuk terjemahan) dan 6 catatan dan esei. Buku sebenar beliau lebih dari ini.


Seminggu kemudian, iaitu hari ini, bila Penulis bersama isteri pulang dari jemputan kahwin anak keluarga di Kelang, Penulis dapati ada buku dipinjam saudara AGI terselit dipintu rumah Penulis. Bermakna saudara AGI datang semasa Penulis dan isteri belum pulang. Penulis menelefon saudara AGI tentang buku yang dipinjam, tapi memaklumkan kepada saudara AGI, bahawa buku Teori Takmilah yang diwacanakan di UPSI ada Penulis bawa pulang (Penulis pasti sdr. AGI tidak pergi hari Wacana di UPSI), baik bagi sesiapa yang hendak buat kajian. Saudara AGI menjawab, dia berada tidak jauh, dan akan datang. Penulis memintanya datang ke Pejabat, Penulis menunggu di sana.

Lebihkurang jam 6.00 petang saudara AGI tiba di pejabat Penulis dan Penulis menyambut kedatangannya. Dia memaklumkan secara rasmi buku yang dipinjamnya pada minggu lepas, iaitu `Takmilah: Himpunan Makalah`` telah diletakkan di pintu rumah Penulis dan Penulis maklumkan sudah diambil dan AGI berterima kasih.


Sebelum kehadiranya, Penulis telah meletakkan tiga buah buku untuk saudara AGI, iaitu:

1)      Teori Takmilah: Perluasan & Penafsiran
2)      Bangi Bandar Ilmu
3)      Gagasan Bangi

Sambil bercakap, Penulis menandatangani buku-buku berkenaaan dan memaklumkan kepada saudara AGI bahawa buku Teori Takmilah adalah buku yang baru diwacanakan di UPSI dan amat berguna bagi sesiapa yang mau mengkaji tentang Teori berkenaan, manakala dua buku yang lain di atas ada kaitan dengan perluasan Teori Takmilah dalam rangka Menuju Baldah Tayyibah yang termasuk di dalam wawasan Teori Takmilah. Saudara AGI berterima kasih di atas pemberian buku-buku berkenaan.
Bertanya mengenai projek masa depannya, beliau melahirkan hasratnya untuk memindahkan asset pejabat kegiatan seninya terutama di Beranang ke Shah Alam, menurutnya, ``Di Beranang tidak ramai khalayak menghayatinya, berlainan di Shah Alam. Beliau memuji pejabat kegiatan Penulis agak strategic dan menarik. Demi cintanya terhadap seni dan alam kesenimanan, kos dan pengorbanan tidak menjadi perkiraan, yang diharap mendapat kepuasan ! Oleh kerana hari sudah hampir senja AGI memohon diri.
Setelah bersalam beliau bergerak, katanya hendak ke Akademi Seni Kebangsaan, ada pementasan di sana. Institusi yang Penulis pernah mengajar di sana secara sambilan berhubung dengan Sastera Islam.

Salam dan mengharapkan hasratnya akan kesampaian – Insya Allah.

Sekian.

March 30, 2014

Tanggapan Abdul Halim Ali Terhadap Teori Takmilah, Kaitan Dengan Hikam

-->
BBB, 27 Rabiul Akhir 1435 = 29 Mac 2014 (Sabtu):

Wacana Teori & Kritikan Sastera Kedua (2014) terhadap Teori Takmilah banyak memberi tanggapan baru terhadap Teori Takmilah yang selama ini tidak disedari oleh Penulis sendiri. Menurut Profesor Madya Dr. Abdul Halim Ali pelajar yang membuat Ijazah Sarjana di bawah Penulis, Pengerusi Persatuan Penulis Budiman Malaysia, Pengerusi Seminar dan Penyelenggara buku Takmilah: Perluasan Dan Penafsiran bahawa susurgalur yang merupakan `Benih Takmilah` adalah, ``… hasil daripada kajian rinci terhadap al-Hikam.`` (Abdul Halim Ali, Beberapa Tanggapan Awal Terhadap Teori Takmilah, dlm. Teori Takmilah: Perluasan Dan Penafsiran, Persatuan Penulis Budiman Malaysia, Tanjung Malim, Perak, 2014: 1).


Memang benar bahawa Penulis adalah mengkagumi terhadap Hikam Ibn `Ata`illah (m. 709/1309) yang disyarah oleh Tuk Pulau Manis - Shaykh Abdul Malik bin Abdullah (m. 1149/1736) dari Terengganu. Matan Hikam dan Syarah Hikam Melayu inilah menjadi tajuk tesis Ph. D. Penulis yang diusahakan sejak tahun 1980 dan siap pada tahun 1990. Kekaguman Penulis terhadap Hikam dapat difahami dari ungkapan penulis dengan sokongan berbagai-bagai pendapat:


``Demikianlah MH (Matan Hikam) boleh disifatkan sebagai permata-permata yang amat tinggi nilainya terhasil dari lombong akal-jiwa sufi yang bercirikan sifat-sifat keistimewaan di atas. Ketinggian nilai MH ini dapat dibuktikan dengan pendapat kalangan sufi dan pengkaji-pengkaji MH berkenaan. Ibn `Abbad menyifatkan MH:

``Karangan yang kecil bentuk, tapi besar ilmunya, mempunyai ibarat yang jelas lagi elok dan tinggi maknanya. Bertujuan menunjuk jalan kearifan dan ketauhidan dan menerangkan manhaj-manhaj kesalikan dan kebersihan diri.``
Ahmad Zarruq pula mengatakan:
``Rangkulan ibaratnya terang, isyaratnya tinggi memanfaatkan, kandungan ilmu dan hikmatnya menyejukkan dada, mencergaskan fikiran, menarik pendengaran dan pemerhatian.``
Manakala Ibn `Ajibah menyifatkannya sebagai,
``Kurniaan ladunniyyah dari rahsia-rahsia rabbaniyyah.``
Shaykh Abdul Samad al-Falimbani pula mengkategorikannya sebagai,
``Ilmu tasawuf yang sangat manfaat.``
Dan Abdul Qadir Mahmud menyifatkan MH sebagai,
``Keindahan sastera sufi yang bersifat falsafah.``

Keistimewaan MH terletak pada kedalaman maknanya yang diungkapkan di dalam kata-kata yang ringkas dan padat, tetapi mempunyai makna yang luas dengan isyarat yang jauh melayang, berlapisan dan bercabang. Kata-katanya lancar dan indah dengan gaya bahasa yang jelas dan lurus. Sempurna dari segi balaghahnya, yakni tiada cela dari segi ma`ani, bayan dan badi`nya. Pendeknya pancaran keindahan yang menghiasai MH mencerminkan ketinggian mutu sasteranya yang mengkagumkan.``
(Shafie Abu Bakar, Hikam Melayu: Kajian Falsafah Dan Etika, Institut Bahasa, Kesusasteraan Dan Kebudayaan Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, 1990: 10-11).


Hasil dari kajian terhadap Hikam mempengaruhi Penulis dari segi estetikanya yang mengkagumkan, fikiran bernas dan berfalsafah mendalam. Sesungguhnya aspek estetika adalah menjadi elemen utama di dalam semua 7 susunan skima Takmilah.

Saudara Abdul Halim mempunyai 3 tanggapan terhadap Teori Takmilah yang melibatkan aspek estetika, nilai dan falsafah:

Dalam tanggapan pertamanya bahawa al-Khalik yang bersifat Jamal adalah menjadi tunjang utama bagi Takmilah. Estetika menurut Takmilah dari Jamal al-Khalik memancar kepada semua ciptaan Allah baik dari segi luaran dan dalaman. Menurut Abdul Halim:

``Dalam sastera aspek estetika menjadi tunjang yang memberi wajah keunikannya berbanding dengan bidang-bidang ilmu yang lain. Aspek estetika dilihat bukan saja kepada binaan luaran karya sebagaimana dilihat oleh golongan strukturalis, tetapi turut menjangkau kepada unsur dalamannya serta linguistika bahasa yang menyelimutinya. Pelbagai teori yang kebanyakannya dilahirkan oleh sarjana barat digunakan untuk menganalisis sesuatu karya khususnya untuk menyelongkari nilai estetika yang tersembunyi di dalamnya.`` Menurut saudara Abdul Halim lagi,

``Teori-teori klasik, moden dan pascamoden yang dihasilkan bermula dari Plato dan Aristotle, teori Formalistik, Moralisme, Historisisme, Strukturalisme, Semiotik hingga kepada Post Strukturalisme, dekonstruksi terus berusaha untuk menggapai makna dan unsur estetik pada sesuatu karya. Namun, hasilnya tidak pernah menjangkau kepada al-Khaliq yang menjadi puncak keindahan. Teori-teori sastera barat tidak mampu menelurkan analisis yang bersifat berpaksi, sebaliknya hanya mampu menyudahkan sandaran kepada makna yang dicipta sendiri bukannya pada makna estetika yang hakiki.`` Seterusnya kata saudara Abdul Halim,


``Teori Takmilah yang mengalurkan landasan analisis yang bersifat syumullah yang merangkumkan semua pihak dalam sastera ialah pengkarya, karya dan khalayak kepada al-Khaliq yang menjadi puncak estetik dan bersifat hakiki.`` Tambah saudara Abdul Halim,

``Dengan tidak mengabaikan unsur estetika luaran, Takmilah pergi lebih jauh menjangkau makna keindahan yang lebih kudus dan universal. Bagi Takmilah keindahan-keindahan yang wujud dan terungkap dalam sesuatu karya tidak semestinya terbatas kepada makna luaran dan berakhir pada tafsiran yang diberikan oleh manusia, tetapi bertalian dengan keindahan hakiki yang menjadi salah satu sifat Allah.``

Dalam tanggapan kedua saudara Abdul Halim menyebut Takmilah muncul bersama-sama teori tempatan yang lain sebagai alternative yang selama ini didominasi teori barat. Takmilah mempertaut sastera dengan Allah. Allah Penentu nilai baik buruk, betul salah, nahi munkar, berakhlak baik atau jahat. Kepadanya ditumpahkan ibadat dan taat dan kewajipan bagi setiap muslim berdakwah. Menggunakan elemen estetika di dalam berkarya merupakan sebagai dakwah secara halus kepada jalan Allah yang sastera walaupun bukan wajib, tetapi peranannya di dalam menegak yang makruf dan mencegah dari mungkar dikira sebagai berpahala (ibadat).


Dari satu segi walaupun dilihat Takmilah mempunyai kaitan dengan agama, tetapi ianya bersifat universal yang nilainya bersifat sejagat. Contoh melihat kejadian dari sudut estetika membawa kepada pengagungan terhadap Pencipta, menyuburkan rasa kemanusiaan di dalam dada bagi membela manusia, menentang kezaliman bagi menegakkan keadilan, menyuburkan rasa persaudaraan sesama manusia. Semuanya adalah tema-tema sejagat yang mempunyai titik persamaan di kalangan sasterawan dan penulis-penulis. Semua nilai-nilai di atas berpaksikan keyakinan yang berkepercayaan bahawa semua tindak tanduk manusia akan dinilai dan dibalas pada hari kemudian (akhirat). Tetapi bagi faham barat yang antaranya bersifat secular, nilai-nilai di atas mungkin timbul di kalangan sasterawan, hak asasi manusia dan memperjuangkan alam sekitar, tetapi kesedaran adalah bersifat luaran dan tidak berpaksikan kepada keyakinan, lantaran itu boleh berubah dan bercanggah.

Manakala tanggapan ketiga saudara Abdul Halim melihat ketauhidan menjadi falsafah keyakinan di dalam Takmilah yang daripadanya menjadi sumber keindahan, kebaikan dan nilai. Ketauhidan adalah menjadi falsafah Islam yang paling utama dan paling kukuh. Ia adalah sifat nafsiyyah Ilahi yang dengan ketauhidan ia bersifat dengan sifat yang unggul antaranya dikenal sebagai al-Asma` al-Husna dan sifat Jamil – Indah yang menjadi sumber estetika adalah salah satu dari sifat sempurna Ilahi. Pegangan terhadap ketauhidan menyelaraskan semua tindakan dan seharusnya tidak berlaku pertembungan dan pertentangan. Jika berlaku konflik maka peleraian seharusnya dilakukan secara harmoni menurut nilai dan aturan.


Tentang Teori Takmilah menurut saudara Abdul Halim beliau meminatinya sejak 1997 semasa menjadi pelajar kepada Penulis. Teori ini turut ditulis di dalam Utusan (10 buah artikal) dan turut menulis mengenainya di dalam Harakah. Pendalaman beliau terhadap teori ini makin meningkat, khususnya bila beliau mengikuti pengajaian pada peringkat Ijazah Sarjana di bawah Penulis dengan memilih tajuk berhubung dengan Teori Dan Kritikan Sastera dan minat ini berterusan setelah beliau menjadi tenaga pengajar di UPSI yang Wacana  Teori & Kritikan Sastera Kedua (2014) tentang Takmilah adalah usaha beliau selaku Pengerusi Wacana bersama-sama AJKnya.

Sekian.

March 29, 2014

Pengantar Kepada Buku Teori Takmilah: Perluasan & Penafsiran

-->
BBB, 26 Rabiul Akhir 1435 = 28 Mac 2014 (Jumaat):

Wacana bagi Teori Takmilah: Perluasan & Penafsiran menampilkan 12 kertaskerja dari bekas-bekas pelajar Penulis (antaranya generasi kedua). Dengan kecekapan Penyelenggara, iaitu Profesor Madya Dr. Abdul Halim Ali yang merupakan Pengerusi Wacana dan Pengerusi Persatuan Penulis Budiman Malaysia dapat menghimpunkan dalam masa yang singkat semua kertas kerja berkenaan dalam bentuk buku berukuran 22.5 x 15.5 sm. berkulit warna hijau setebal 262 hlm. Berkulit lembut dan sebahagian kecil berkulit keras. Buku ini diterbitkan oleh Persatuan Penulis Budiman Malaysia (2014) dan dicetak oleh Percetakan Selaseh Sdn. Bhd. Taman Selaseh (Fasa 1), 68100 Batu Caves, Selangor.


Penulis-penulis dalam buku ini (selain dari dua artikal oleh Penulis) adalah merupakan pelajar-pelajar Penulis yang menggunakan Teori Takmilah dalam kajian Ph. D, Sarjana dan Ijazah Pertama dan juga pelajar-pelajar yang mengikuti kursus tentang Teori Takmilah baik secara langsung atau melalui pelajar-pelajar penulis yang mereka kini adalah tenaga-tenaga pengajar di universiti-universiti. Pelajar-pelajar yang mengikuti seminar Teori Takmilah pada hari ini juga adalah mereka yang mengikuti kursus berkenaan di UPSI ini dan juga dari UPM, Serdang, Selangor.

Dalam Kata Pengantar oleh Penyelenggara bagi buku ini tercatat:

``Buku kecil yang diberi judul Teori Takmilah: Perluasan dan Penafsiran mengumpulkan sejumlah 12 makalah hasil buah fikir tokoh-tokoh penulis dan ahli akademik yang tidak asing lagi dalam dunia sastera tanah air. Penerbitan buku ini dizahirkan sebagai sebuah sumbangsih atau keterlibatan dan sumbangan bermakna Dr. Shafie Abu Bakar menerusi Teori Takmilah dalam pembangunan dan kemajuan sastera Melayu di Negara ini. Lebih signifikan sumbangsih ini kerana usia Teori Takmilah sejak idea teori ini dilahirkan pada tahun 1984 (cetusan hasil dari kajian terhadap Hikam 1980-1990 peringkat Ph. D.) kini (2014) genap 30 tahun. Dalam tempoh 30 tahun itu, Teori Takmilah berjaya melahirkan beberapa orang pelajar lulusan di peringkat sarjana dan kedoktoran yang menggunakan teori ini dalam kajian ilmiah mereka.``


Dari 12 kertas kerja yang dihimpunkan di dalam buku ini, dua daripada kertas kerja oleh Penulis adalah perluasan terhadap Teori Takmilah yang merupakan penemuan baru yang memperkayakan Teori Takmilah itu sendiri, menurut Kata Pengantar:

``Dua buah makalah yang dihasilkan oleh Shafie Abu Bakar merupakan suatu peneguhan ke atas idea takmilah yang dikemukakan sebelum ini. Shafie mengemukakan beberapa gagasan baharu sebagai pelengkap kepada idea takmilah. Dalam dua makalahnya Shafie memperluaskan idea takmilah kepada bidang-bidang seni yang lain di luar kesusasteraan, iaitu seni kaligrafi, seni suara dan lagu, muzium dan seni bina masjid termasuk seni pembangunan Negara.`` Tambah Kata Pengantar itu,

``Dengan gagasan baharu ini, tafsiran Teori Takmilah tidak lagi terbatas sebagai sebuah teori sastera dan teori kritikan sastera, tetapi juga boleh disebut sebagai teori pembangunan Islam.``

Tulisan saudara Abdul Halim Ali sebagai Pemakalah terawal di dalam buku ini adalah juga berhubung dengan penelitian terhadap Teori Takmilah. Adapun 9 pemakalah yang lain adalah merupakan `penafsiran terhadap Teori Takmilah` bermaksud menggunakan teori Takmilah di dalam kajian mereka terhadap kumpulan-kumpulan puisi, novel, syair dan teromba. Turut disertakan bahagian akhir biodata ringkas bagi penulis-penulis dan gambar dan biodata Penulis.


Pada kulit luar bahagian belakang buku ini tercatat:

``Perbincangan-perbincangan yang dizahirkan dalam buku kecil ini menunjukkan tahap perkembangan Teori Takmilah dan signifikasi kehadirannya dalam dunia kritikan sastera Melayu di Malaysia. Teori Takmilah melalui satu tempoh pendewasaan diri yang meyakinkan masa depan sastera. Khususnya sastera yang bernuansa Islami. Analisis-analisis yang dilakukan ke atas pelbagai genre kesusasteraan, baik yang tradisional mahupun yang moden adalah satu bentuk tafsiran analitis yang membuktikan kebolehpercayaan dan keesahan teori ini sebagai satu kerangka teoritikal dalam dunia akademik, manakala, beberapa gagasan baharu yang dikemukakan Shafie Abu Bakar merupakan satu perluasan fungsi teori yang tidak lagi terbatas hanya dalam dunia sastera tetapi juga boleh dijadikan asas berfikir untuk membangunkan peradaban material dan peradaban ilmu berasaskan konsep `menuju kesempurnaan dan keredaan Ilahi.``

Sekian.

March 28, 2014

Teori Takmilah: Wacana Teori & Kritikan Sastera Kedua (2014) Di UPSI

-->
UPSI, Tanjung Malim: 25 Rabiul Akhir 1435 = 27 Mac 2014 (Khamis):

Sebagai lanjutan dari Wacana Teori & Kritikan pada tahun lepas (2013) di UPSI tentang Teori Estetika Bersepadu oleh Prof. Madya Dr. Abdul Halim Ali Pensyarah di UPSI, maka pada tahun ini Teori Takmilah yang dikemukakan oleh Dr. Shafie Abu Bakar dipilih untuk diwacanakan bagi kali kedua. Wacana ini dianjurkan oleh Persatuan Penulis Budiman Malaysia yang Dr. Abdul Halim selaku Pengerusinya dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka dan Fakulti Bahasa Dan Komunikasi UPSI. Wacana kali ini adalah merupakan penghormatan kepada Penulis dari Pelajar-Pelajar berbagai peringkat kursus mengenai Teori Takmilah dan penggunaannya bagi kajian pada peringkat Ph. D, Sarjana dan Ijazah Pertama dari UPSI, UPM dan Universiti Malaya. Pelajar-pelajar berkenaan menulis artikal di dalam bidang masing-masing sebagai persembahan kepada Penulis yang dibukukan dalam sebuah buku berjudul:


Teori Takmilah: Peluasan Dan Penafsiran

Buku ini diselenggarakan oleh Profesor Madya Dr. Abdul Halim Ali
Penerbitan buku di atas juga sempena lebih dua dekad Teori Takmilah dikemukakan.
Wacana Teori Dan Kritikan Sastera Kedua (2014) yang berlangsung dari jam 8.30 hingga 1.00 tengahari hari ini dirasmikan oleh Ketua Pengarah Dewan Bahasa Dan Pustaka yang diwakili oleh Puan Saadah binti Abdullah Ketua Bahagian Penyelidikan Bahasa dan Sastera di DBP. Majlis dihadiri Prof. Madya Dr. Ani Bt. Omar Timbalan Dekan Fakulti Bahasa dan Komunikasi UPSI, pensyarah-pensyarah, pelajar-pelajar dari UPSi dan UPM yang memenuhi Dewan Seminar Di Perpustakaan Tuanku Bainun, UPSI.

Prof. Madya Dr. Abdul Halim dalam ucapan alu-aluannya beliau berterima kasih kepada semua yang hadir mengikuti wacana ilmiah yang sering diadakan, tetapi pada kali ini adalah merupakan kali kedua bagi Wacana Teori & Kritikan (2014). Beliau berharap pada kali ketiga (2015) akan diwacanakan mengenai Teori Teksdealisme yang dikemukakan oleh Prof Madya Dr. Abdul Rahman Napiah yang lebih dikenali sebagai Mana Sikana. Beliau berharap pihak DBP terus memberi kerjasama dan membantu dengan peruntukan bagi wacana ini dan lain-lain. Dr. Abdul Halim juga mengucapkan terima kasih kepada pihak Galeri Bangi Bandar Ilmu yang membiayai kos penerbitan buku, Teori Takmilah: Perluasan & Penafsiran sebanyak RM15,000.

Menurut Dr. Abdul Halim, bahawa pelajar-pelajar yang mengikuti tentang teori, khususnya Teori Takmilah diharap akan dapat memahami lebih mendalam berhubung dengan teori Takmilah. Tetapi jika kurang faham, maka dengan adanya buku yang diterbitkan pelajar-pelajar boleh merujuknya dari buku diterbitkan. Penerbitan buku tentang Teori Takmilah ini membanyakkan buku tentang teori berkenaan yang bahan berkenaan masih lagi kekurangan. Sememangnya tujuan diadakan wacana seperti ini bagi mengetengahkan ilmu yang dikaji dan menambahkan literature berkenaan dengannya.


Puan Saadah binti Abdullah dalam ucapan perasmian menyampaikan salam Ketua Pengarah DBP Dato` Dr. Awang Sariyan yang tak dapat hadir kerana mempunyai program tempat lain terlebih dahulu dan berterima kasih kerana menjemput Ketua Pengarah merasmikan Wacana Teori Dan Kritikan Sastera yang amat bermakna dan mengucap tahniah di atas kejayaan Persatuan Penulis Budiman Malaysia yang sekali lagi berjaya menganjurkan wacana yang begitu penting ini. Menurutnya DBP akan terus menyokong kegiatan keilmuan seperti ini dan pada masa akan datang. Sokongan diberi juga kepada mana-mana pertubuhan & NGO berdaftar yang menjalankan kegiatan yang berhubung dengan bahasa, sastera dan budaya. Menurut beliau, pembicaraan mengenai teori adalah pembicaraan pada peringkat tinggi dan mungkin sukar bagi setengah-setengah pihak mengikutinya, tetapi itulah cabaran bagi pencinta ilmu yang sebenarnya tidak sesukar sebagaimana peneroka memulainya dan wacana seperti ini sebagai wadah memahami dan meluaskan horizon teori yang diwacanakan.

Menurut Puan Saadah, para peserta bernasib baik, selama ini bila kita berwacana mengenai sesuatu bidang ilmu, khususnya tentang teori, biasanya kita hanya membicarakan tentang idea dan keilmuan tokoh, tanpa kehadiran tokoh, tapi pada hari ini kita bertuah dengan kehadiran tokoh itu sendiri dan membentang kertas kerja berhubung dengan dapatan barunya. Lebih daripada itu pengamal-pengamal teori turut sama hadir, bahkan membentangkan kertas kerja hasil dari penyelidikan dan penulisan yang mereka hasilkan yang saya difahamkan antara mereka telah menggunakan Teori Takmilah pada peringkat Dr. Falsafah, Sarjana dan pada peringkat ijazah pertama. Puan Saadah berharap pelajar-pelajar yang hadir tentulah sebahagian daripada mereka mengikuti kursus tentang teori berkenaan dan akan menggunakannya di dalam penulisan, kajian, bahkan di dalam penulisan tesis mereka. Lebih menguntungkan penghasil teori turut menghasilkan penulisan kumpulan puisi yang antaranya merupakan terapan dari teori, maka dapat digunakan sebagai bahan kajian, disamping kajian terhadap tulisan dalam bidang-bidang yang lain dari penulis-penulis yang lain.

Menurut Puan Saadah Bidang teori dan kritikan persuratan tempatan telah berkembang yang dihasilkan oleh tokoh-tokoh seperti oleh Muhammad Haji Salleh dengan Teori Poetikanya. Muhammad Affandi Hassan dengan Persuratan Baru, saudara Abdul Halim dengan Estetika Bersepadu, saudara Mana Sikana dengan Teksdealisme, saudara Suhaimi dengan Fenomenaloginya, Hashim Awang dengan Perkaedahan Melayu dan ramai lagi yang membuka ruang bagi pelajar-pelajar mengkaji dan menggunakannya di samping kajian dan penggunaan teori-teori dari luar.

Puan Saadah gembira dengan peranan Fakulti Bahasa dan Komunikasi UPSI dan Persatuan Penulis Budiman Malaysia memperkembangkan bahasa, sastera dan budaya tanahair dan beliau berharap komitmen ini berterusan dan DBP sentiasa bersama dan menyokong kegiatan ilmu sedemikian.

Puan Saadah merasmikan Wacana Teori & Kritikan Sastera Kedua (2014) dengan lafaz:

Bismillahi`r-Rahmani`r-Rahim
Beliau kemudian bersama pengiring-pengiring memotong reben dan mengeluarkan buku

Teori Takmilah: Perluasan Dan Penafsiran

Dari `stand` Sebagai melengkapkan perasmian.

Sekian.

March 27, 2014

Menjadi Sekadar Wakil Rakyat Ringan Berbanding Dengan Yang Berdedikasi Dan Bertanggungjawab

-->
BBB, 24 Rabiul Akhir 1435 = 26 Mac 2014 (Rabu):

Menjadi Wakil Rakyat Adun lebih-lebih lagi Ahli Parlimen menjadi idaman bagi orang-orang yang melibatkan diri dalam politik. Tapi untuk dipilih menjadi calon perlu kepada keterlibatan dalam parti dan menunjukkan komitmen yang tinggi di dalam pimpinan hingga dipercayai oleh pihak pimpinan untuk dipilih menjadi calon. Bila dipilih katakan bagi bertanding untuk Dewan Negeri (DUN) perlu kerja kuat bersama jentera parti bagi mendapat sokongan pengundi yang boleh mengatasi pihak lawan.


Menang sebagai Wakil Rakyat katakan bagi peringkat Dun dan tidak dipilih memegang apa-apa jawatan  – contoh tidak sebagai exco.  Cuma sekadar Wakil Rakyat Biasa. Adun berkenaan jika sekadar menjadi Adun dan tidak kisah dengan masa depan. Tidak mempunyai jawatan dan komitmen dalam parti, dia boleh relex dengan jawatannya yang bukan disifatkan sebagai kerja tetap dan sekadar mendapat elaun antara RM3 hingga RM4 ribu sebulan (kini elaun sudah ditingkatkan), dia sekadar dituntut menghadiri Mesyuarat Dewan Negeri antara 3 – 4 kali setahun yang setiap kali memakan masa antara 7 – 10 hari. Mesyuarat DUN jauh lebih sedikit berbanding dengan Mesyuarat Ahli Parlimen yang agak kerap dan tempoh mesyuaratnya setiap kali adalah lama. Bahkan berbanding dengan seorang Ahli Majlis Perbandaran lebih kerap Ahli Majlis Perbandaran bermesyuarat dari seorang Adun. Mesyuarat Majlis Perbandaran adalah bersifat bulanan. Lantaran itu bagi Adun ada yang menjadikan tugas Adunnya sebagai sampingan dan mempunyai profesyen tetapnya menjalankan tugas seperti peguam, doktor perubatan swasta, business dan sebagainya. Ini ialah kerana tugas hakiki seorang Adun biasa ialah menghadiri mesyuarat Dewan Negeri.


Tetapi bagi yang bertanggungjawab dan memberi priority dan komitmen yang tinggi terhadap tugasnya sebagai Adun, sebenarnya berat dan tidak mempunyai masa untuk diberi kepada tugas lain dari peranannya sebagai Adun. Bagi Adun yang berkomitmen tinggi memberi sepenuh tumpuan pada tanggungjawabnya sebagai Wakil Rakyat. Ya sememangnya tugas utama seorang Adun biasa ialah memenuhi peranannya di Dun sebagai Wakil Rakyat. Ia perlu faham dengan Undang-Undang Tubuh Negeri, peraturan-peraturan mesyuarat, menyediakan soalan-soalan lisan dan tulisan untuk dikemukakan kepada Dewan Negeri untuk dijawab di dalam Dewan Negeri (bagi soalan lisan) dan dijawab secara tulisan bagi soalan tulisan. Perlu menyediakan ucapan-ucapan yang mau diucapkan di dalam Dewan Negeri. Ia perlu mengikuti keputusan-keputusan Mesyuarat Exco untuk diperturunkan keputusan yang releven kepada rakyat. Ianya juga perlu menghadiri mesyuarat-mesyuarat peringkat negeri dan dewan yang berhubung dengan tugas dan menghadiri majlis-majlis yang berhubung dengan Negeri dan Dewan. Ini tidak termasuk tugasnya di dalam parti menurut kedudukannya.

Sungguhpun tugas utama seorang Adun ialah memenuhi peranan sebagai seorang Adun di Dewan Negeri, tugas pentingnya ialah sebagai Wakil Rakyat berhubung dengan rakyat. Bila dipilih ianya tidak seharusnya menghadiri jemputan-jemputan dari rakyat semata-mata. Sebaliknya seharusnya sebelum dipilih sebagai Wakil Rakyat dia sudah mempunyai rangka agenda pendekatannya yang menjadi panduannya di dalam memberi khidmat terhadap rakyat. Misalnya dia mempunyai kabinet pentadbiran yang terdiri dari berbagai AJK di dalam bidang-bidang yang releven dengan situasi dan keperluan rakyat setempat. Misalnya bidang pendidikan, kebajikan, wanita, pemuda, sukan, agama dan sebagainya. Dia perlu mengetahui dan jika perlu hadir ke Mesyuarat Majlis Perbandaran bagi kawasannya dan juga Majlis Tindakan Daerah bagi daerahnya untuk mendapat maklumat dan menyelesaikan persoalan. Lebih penting lagi Adun hendaklah sentiasa turun padang bagi memahami dan menyelesaikan masalah masyarakat dan aduan-aduan rakyat. Dalam pertemuan-pertemuan disalurkan maklumat dari kerajaan negeri dan juga kegiatan yang dilakukan oleh Adun baik pada peringkat negeri, kawasan dan Dun. Sebaiknya melalui bahan-bahan penerbitan selain dari menyampaikannya secara lisan.


Sebenarnya melalui turun padang, majlis-majlis pertemuan, adu-aduan, perkara yang ditimbulkan di dalam Majlis Perbandaran dan Mesyuarat Tindakan Daerah dapat dihimpun bank maklumat dan masalah setempat di Dun. Dari bahan-bahan berkenaan dipilih dijadikan soalan lisan dan tulisan di dalam Mesyuarat Dewan Negeri, bahkan dari bahan-bahan yang terpenting yang didepani Adun mengenai masalah di kawasan Dunnya dibawa ke dalam ucapan di Dewan Negeri. Kebijaksanaan seseorang Adun berucap dengan menyampaikan fakta-fakta secara teratur dan berhujah dengan bernas mencerminkan tahaf dan mutu seseorang Adun berbanding dengan Adun-Adun yang lain di dalam Dewan. Melalui mekanisme sedemikian seorang Adun berterusan mendepani segala masalah rakyat yang dapat diselesai atau tidak dapat diselesaikan dan berterusan dia mendapat bahan yang releven ke peringkat atas. Kecekapan seseorang Adun dan kebijaksanaannya menyelesaikan masalah dan dapat menangani dengan baik isu-isu yang timbul makin mendapat penghormatan dan keyakinan rakyat.

Seorang Adun yang dinamis berterusan mempunyai program dan menerima aduan yang perlu diselesaikan. Dia menjadi pengantara antara rakyat dengan pihak kerajaan dan dari pihak kerajaan dengan pihak rakyat. Sesungguhnya dengan demikian dia sebenar-benar sebagai Wakil Rakyat.

Sekian.

March 26, 2014

MH370 Kesasar Ke Lautan Hindi Selatan Semadi Dalam Dakapan Sejuk Lautan

-->


Terlalu lama penantian
Bagi ketibaan yang tersayang
Sejak menginjak penerbangan
Dari KLIA 8 Mac 2014 tengah malam
Ke Beijing sepatutnya 6.30 pagi pendaratan
Baharu hari ini 24 Mac dikenalpasti
MH370 kesasar arah
Terdampar di Lautan Hindi Selatan
Semadi dalam dakapan sejuk lautan.

Dalam perjalanan panjang itu
Perhatian dunia tertumpu
Pada spekulasi pencarian
MH370 kemungkinan di Laut Cina
Dan berpatah arah
Kesasar di dataran benua
Bahkan turun di Kepulauan Andaman
Demikian jangkaan sebelum kepastian.

Kehilangan MH370
Atas rasa kemanusiaan
Menyatukan persaudaraan
Mengatasi perbezaan dan sempadan
26 negara memanjangkan pertolongan
Bantuan laut udara dan pengkalan
Dengan peralatan canggih moden
Menggunakan kepakaran
Australia, Cina, Perancis, Amerika
India, Jepun, British dan lain Negara
Menemukan tanda-tanda kepastian
Perdana Menteri mengumumkan
MH370 mendamparkan harapan
Dengan 239 jiwa dalam dakapan
Fana sejuk di dalam perkembalian.

Berita merumus kepastian
Jawapan kepada penantian panjang
Menggaris pilu waris menunggu
Mencurah simpati seluruh dunia
Tunduk tafakur dan doa
Duka takziah.beriringan.

Yang terus menjadi persoalan
Mengapa terjadi lencongan
Hilang dari cerapan radar
Sukar dikesan satelit
Adakah berlaku rampasan
(tanpa tuntutan ?)
Kerosakan teknikal
Terputus kumunikasi
Hilang kewarasan
Atau akibat dendam ?
Sabotaj dilakukan.

Semua ingin tahu
Mempasti ketemu tinggalan
Menghurai mistri
Jawaban memuaskan.

Shafie Abu Bakar,

Bandar Baru Bangi,
23 Rabiul Akhir 1435
25 Mac 2014.

March 25, 2014

Keputusan PRK: Langkah Kajang Kurang Bermaya, Mengapa ? Perlu Menyusun Strategi Secara Muafakat

-->
BBB, 22 Rabiul Akhir 1435 = 24 Mac 2014 (Isnin):

Keputusan PRK Kajang dengan majoriti berkurangan (5,379) berbanding dengan 2013 (6,824) mengundang berbagai-bagai pertanyaan. Mengapakan dengan jumlah 39,278, hanya keluar mengundi -  menurun kepada 72.1% daripada jangkaan 80%, sedangkan pada 2013 ialah 88%. Menurut Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz bin Mohd Yusof, ``Hari yang dipilih untuk mengundi adalah hari Ahad, cuaca cerah sepanjang hari dan suasana hari mengundi adalah aman. Tidak ada masalah untuk keluar mengundi``.


Menurut pemerhati, faktor-faktor berikut menyebabkan kurangnya pengundi keluar mengundi.
Tindakan mengosongkan kerusi Dun Kajang oleh Lee Chin Cheh pada 27Januari 2014 tidak digemari oleh pengundi Kajang, kerana dalam tempoh tidak sampai setahun mereka terpaksa mengundi 2 kali atas sebab yang bukan mendesak. Mereka tidak sepatutnya dijadikan alat bagi satu apa yang dinamakan strategi yang tidak pasti. Mereka juga tidak senang melihat permainan politik apa yang dinamakan `Langkah Kajang`, dan perkara yang berkaitan dengannya seperti kedudukan Menteri Besar Selangor yang telah mantap digugat dan menimbulkan cabaran merebut kepimpinan di dalam PKR itu sendiri.


Apa yang dikatakan strategi tidak pasti rupa-rupanya memang terjadi. Dato` Seri Anwar yang pada asalnya mau bertanding tidak layak bertanding dan secara adhoc terpaksa diganti dengan Datin Seri Dr. Wan Azizah.


Segala percaturan berhubung dengan `Langkah Kajang` dan yang berkaitan dengannya, kelihatan dimainkan oleh satu pihak, tanpa melalui rundingan dan persetujuan rakan-rakan di dalam PR. Selangor seolah-olah didominasi oleh satu parti. Pertanda tidak puas hati ini tercetus dari peringkat awal lagi, bila berlaku pengosongan dan jawatan Menteri Besar menjadi idaman, pihak AJK Ulama` Pas Pusat, Pemuda Pusat dan Negeri melahirkan rasa tidak puashati di atas percaturan politik sebelah pihak di Selangor. Kesannya kita melihat kurangnya kerjasama dan kurangnya turun padang dari komponan PR semasa kempen bagi mempertahankan Kerusi Dun Kajang yang sengaja dilepaskan itu. Dengan pertukaran calon dari Dato` Seri Anwar kepada Datin Seri Wan Azizah `Struggle` dalam PRK Kajang lebih bagi mempertahankan kerusi dari menyemarakkan `Langkah Kajang`. Terbuktinya dengan menurunnya jumlah undi Wan Azizah kepada 16,741 daripada sebelumnya 19,571.  Pencapaian Datin Paduka Chew Mei Fun kepada 11,362 dengan mendapat undi Cina sebanyak 25%, kurang dari target 30%  disifatkan satu kemajuan dan memuaskan, sedangkan pencapaian sebelum ini hanya 16%. Pencapaian jumlah undi Wan Azizah adalah dari rasa simpati terhadap ciri keibuan dan kegigihan beliau menghadapi berbagai dugaan. Rakyat Kajang keluar mengundi dengan rasa simpati sekadar untuk mengekalkan kerusi yang memang telah dipegang sebelumnya. Ianya juga sebagai ingatan agak episode politik sedemikian tidak seharusnya diulang. Jika yang bertanding bukan Wan Azizah, maka majoritinya dijangka lebih jauh merosot. Sementara itu pihak MCA, walaupun kalah merasa optimis, bahawa dengan kepimpinan dan barisan baru MCA yang diketuai oleh Tan Sri Leo Tiong Lai menampakkan impak yang baik bagi mengembalikan pengaruh MCA di dalam kancah politik Negara.


Langkah  ke Putra Jaya semestinya diteruskan, tetapi bukan atas plan tersendiri beragenda peribadi dan tidak semestinya melalui Kajang. Dekat secara fizikal tidak bererti mudahnya sampai ke Putra Jaya. Sebaliknya secara muafakat yang jauh menjadi dekat. Selepas daripada `Episod Kajang` jangan ada lagi episode-episod yang merencatkan kepercayaan rakyat. Misalnya dengan menimbulkan kembali isu Menteri Besar yang telah mantap, mencantas dan memecat seseorang yang tidak sealiran dan sebagainya.


Selepas Langkah Kajang yang tidak bermaya, perlu disusun langkah-langkah berstrategik secara muafakat dan berjamaah. Perlu menarik sokongan orang Melayu terhadap PR yang nampaknya masih berbelah bahagi, apa lagi jika kerjasama di dalam PR tidak mantap. Kepercayaan orang Cina perlu dipertahankan, jika separuh sahaja orang Cina kembali memberi kepercayaan terhadap MCA, PR tergugat dari mendapat sokongan dan penguasaan peringkat negeri sebagaimana yang didapati sekarang, lebih jauh lagi dari mendapat penguasaan pada peringkat Persekutuan.

Kita melihat `Langkah Kajang` sebagai gemek dan retorik politik yang kurang bermaya yang tidak mampu mencetus massa turut melangkah bergerak bersamanya.

Sekian.

March 24, 2014

Melawat Pusat-Pusat Mengundi Dun Kajang - Keputusan

-->
Kajang, 21 Rabiul Akhir 1435 = 23 Mac 2014 (Ahad):


(Tulisan ini siap pada jam 4.00 petang – tidak diubah. Cuma ditambah dengan keputusan)

Sebagaimana Penulis berjanji dengan saudara Azizi untuk melawat pusat-pusat mengundi Dun Kajang pada pagi ini, maka jam 9.00 pagi Penulis sudah berada di hadapan rumah sdr. Azizi di Kajang Utama. Atas cadangan sdr. Azizi tidak wajar bawa kenderaan besar untuk elak dari kesesakan, maka kami bertolak dengan kereta kecil milik sdr. Azizi. Kami tidak berhasrat untuk melawat semua pusat mengundi sebagaimana masa Penulis sebagai calon dahulu. Cuma kali ini untuk lebih bersifat meninjau secara kasar, lagi pula sdr. Azizi mempunyai urusan jam 12.00 tengahari.


Kami memilih untuk ke Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Sungai Chua terlebih dahulu. Iaitu pusat mengundi paling tinggi dengan pengundi - seramai 7,376 pengundi. Setibanya di sana berlaku kesesakan dan kami terpaksa parking kereta di luar di tepi jalan berdekatan bangunan gereja dan berjalan kaki agak jauh ke dalam. Kami masuk bersama seorang wanita Cina yang sudah berumur yang mengadu kepada kami, menurutnya bahawa nama beberapa kawannya tidak ada dalam senarai mengundi. Setibanya kami di Jalan ke Sekolah Cina, kiri kanan jalan dipenuhi penyokong dengan bendera parti masing-masing. Ramai peraih undi dari kalangan orang Cina meminta kami mengundi no. 2 (maksudnya Wan Azizah), pada hal kami bukan pengundi. Sentimen kepada mengundai Wan Azizah agak tinggi, manakala dari pihak Mei Fun (BN) kurang agresif. Sebahagian dari peraih undi terutama dari kalangan orang Melayu seperti saudara Ahmad Sulaiman dan beberapa yang lain mengenali Penulis dan ada yang lain memperkenalkan Penulis sebagai Mantan Adun Kajang. Lantaran itu antara kumpulan peraih undi minta mau bergambar dengan penulis. Dari situasi berkenaan Penulis cenderung berpendapat pengundian di kawasan Cina ini lebih berpihak kepada Datin Seri Wan Azizah.


Kami tidak berlamaan di sini, kerana jam melebihi 10.00 dan keluar berjalan kaki kembali ke kenderaan, keluar melalui bawah jejambat dan menghala ke tol Taman Sutera dan keluar ke Jalan Cheras. Kami berhasrat ke Taman Rakan dan Sungai Long, tapi tiada tanda-tanda bendera dan postar (ertinya tidak termasuk di bawah Dun Kajang sebagai tahun 1999 semasa Penulis bertanding di Dun Kajang), kami membuat U turn dan menuju ke Taman Sekamat, tempat yang tinggi dengan pengundi Melayu yang jumlah pengundi di sini ialah 4,708 pengundi. Jalan masuk ke pusat mengundi di Sekolah Kebangsaan Taman Sekamat ini sesak, kerana jalannya sempit dan terpaksa ke bahagian atas untuk mendapat tempat parking. Kehadiran Penulis di sini dikenali ramai perayu-perayu undi yang mereka adalah pendukung setia Pas sejak Penulis bertanding dan menjadi Adun Kajang (1999). Antara mereka ialah aktivis pemuda sdr. Anuar Khan (semasa Penulis jadi Adun) dan kini bersama isterinya dan lain-lain masih giat mendukung Pas. Mereka bertanya tentang kesihatan Penulis. Mereka bercakap dengan bangga, bahawa Kajang pernah mempunyai Adun dari Pas. Walaupun mereka kecewa Pas tidak terus bertanding di Dun Kajang, namun mereka berpuashati bahawa wakil di Parlimen adalah dari Pas, iaitu Y.B. Dr. Che Rusli Che Mat. Kami berkali-kali diajak bergambar. Antaranya kalangan wanita yang sudah sedikit berumur, masa Adun dulu masih muda - bertanyakan tentang isteri penulis. Apa yang dia lakukan – Penulis menjawab, ``Mengajar di surau dan di rumah-rumah ahli setempat,``  lantas mereka mengirim salam dan berharap isteri Penulis sanggup datang untuk mengajar di Taman Sekamat untuk mengukuhkan Pas setempat. Kata Penulis agak jauh dan mungkin sukar hendak datang. Dengan kehadiran Penulis di sini Penulis sengaja pergi ke Markas Pas Taman Sekamat di sini yang tidak jauh dari Pusat Mengundi, bersalaman-salaman dengan pekerja-pekerja Pas yang memenuhi anjung rumah setingkat, manakala muslimat berada di bahagian dalam bangunan. Tersentuh hati Penulis berada di sini mengingati secara nostalgic, bahawa markas ini adalah antara markas penting yang mendukung kegiatan Pas di Taman Sekamat secara khusus dan Kajang secara umum. Penulis bertanya sdr. Anuar Khan tentang peluang di Pusat mengundi di sini. Dengan nada rendah katanya, ``Peluang adalah 50 – 50 berdasarkan keputusan pilihanraya terbaru yang lepas (2013) peringkat Dun kalah tipis, manakala peringkat Parlimen majoriti hanya 2 undi. Ternyata dulunya Pas kawasan ini kuat, tapi kini agak berat.


Namun Penulis tidak pesimis, yang dilawati adalah dua dari 15 pusat mengundi, 38055 lagi pengundi akan membuat keputusan selepas ditolak mengundi awal daripada 39,278 pengundi. Optimis juga masih diharapkan berdasarkan majoriti yang lepas adalah 6,824 undi dan diharapkan majoriti lebih dari itu. Semasa lawatan Penulis ini, Penulis tidak berpeluang bertemu dengan kedua-dua calon yang bertanding dan tidak bertembung dengan sebarang pemimpin pada peringkat Pusat, Negeri bahkan kawasan, baik dari Pas atau PKR. Mungkin tidak berbetulan atau memang kurang komitmen ?


Penulis bertolak keluar dari Pusat Mengundi Taman Sekamat jam 11.00 ke Jalan Kajang dan melihat pusat mengundi Taman Mesra yang jalan ke arahnya tidak begitu sebok, namun tiba di hadapan Hospital KPJ berlaku kesesakan dan terpaksa buat U turn dan mengambil jalan ke Saujana Impian dan melihat Pusat Mengundi di Sekolah di situ dari jauh dan tidak begitu sebok dan melalui lebuhraya SILK segera sampai di rumah saudara Azizi jam 11.30.

Keseluruhan perjalanan pilihanraya sebagaimana disifatkan oleh Ketua Polis Negeri Selangor Datuk Mohd Shukri Dahlan adalah berjalan lancar, 3.000 polis bertugas dengan 800 bahagian traffic dan 600 kenderaan mengangkut pengundi disediakan. Menurut Pengarah Pilihanraya Daerah Dato` Hassan Nawawi bin Abdul Rahman adalah dijangka dengan cuaca yang baik 80% akan keluar mengundi. Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof Pengerusi SPR yang datang melawat pusat-pusat mengundi menyatakan, ``Tidak ada pergaduhan di tempat-tempat mengundi, hingar binger dan acah mengacah antara penyokong adalah kebiasaan yang memeriahkan suasana pilihanraya.``


Keputusan diumumkan pada jam 9.10 malam adalah sebagaimana berikut:

Kawasan DUN Mengundi:  N 25 Kajang

Chew Mei Fun (BN)                   11,362
Wan Azizah Wan Ismail (PR)    16,741        (Pemenang)
Undi rosak                                       171
Majoriti                                         5,379

Peratus Keluar Mengundi                72.1%


Sekian.

March 23, 2014

Selamat Mengundi Memilih Adun Yang Baru: Kajang Mempelopori Pembaharuan - Berwawasan

-->
BBB, 21 Rabiul Akhir 1435 = 23 Mac 2014 (Ahad):

Hari ini pengundi Kajang akan keluar mengundi memilih Wakil Rakyat mereka bagi mengisi kekosongan setelah Mantan Adun Kajang Lee Chin Cheh meletakkan jawatan pada Isnin 27 Januari 2014 lalu. Perletakan jawatan dan mengosongkan kerusi bukan satu yang luar biasa. Tan Sri Taib Mahmud Bekas Ketua Menteri Sarawak juga meletakkan jawatan pada 28 Februari bagi kerusi Balingian dan pertandingan bagi merebutkan kerusi Balingian akan dilakukan pada 29 Mac ini antara calon BN – Yossibnosh dan calon PKR Abdul Jalil Bujang. Walaupun pertandingan dikedua-dua kerusi sama antara BN & PKR dan tidak tergugat dari segi pemerintah negeri, biar apa jua keputusan, tapi mengundi bagi memenuhi kekosongan kerusi Dun Kajang berbeza dari segi tumpuan dan jangkaan kesan. Kerusi Balingian adalah kerusi bagi memenuhi kekosongan, tetapi kerusi Kajang lebih dari hanya semata-mata memenuhi kekosongan.


Kerusi Kajang membawa bersamanya wawasan `Langkah Kajang`, dan berkait dengan Kerusi Menteri Besar dan Pimpinan dalam PKR. Isu ini membuak, bahkan sengaja dispekulasi dan dieksploitasi sebaik kekosongan kerusi Dun Kajang berlaku dan pengumuman Dato` Seri Anwar Ibrahim menjadi calon bagi mengisikan kekosongan Dun Kajang. Bagi PR &PKR ini merupakan strategi dan perang psikologi serta gerakgempur permulaan ke arah mara ke Putrajaya yang nampaknya memberi kesan psikologi yang membimbangkan BN. Namun Hasrat Dato` Seri Anwar Ibrahim mau bertanding tersekat dengan keputusan rayuan terhadap kesnya di Mahkamah Rayuan ditolak dua hari sebelum hari penamaan calon dan tempatnya digantikan oleh Datin Seri Wan Azizah sebagai calon PKR pada 11 Mac 2014 menentang Datin Paduka Chew Mei Fun dari BN (MCA).


Dari satu segi bahawa tersekatnya Dato` Seri Anwar dari menjadi calon bagi Dun Kajang pada hari ini mengeciwakan Dato` Seri Anwar dan PKR yang mengatur strategi, tetapi ironinya BN sebenarnya mengharapkan agar isu Menteri Besar dan kepimpinan PKR di negeri Selangor yang sengaja dispekulasikan terus dihangat agar menjadi senjata yang boleh memecahbelah dan melemahkan PKR di Selangor dan di Malaysia, namun dengan penggantian Datin Seri Wan Azizah bertanding di Dun Kajang mematikan isu siapa bakal Menteri Besar Selangor, bermaksud kedudukan Y.A.B. Dato` Menteri Besar Selangor sebagai Menteri Besar Selangor kukuh dan tidak tergugat dan persoalan perebutan pimpinan PKR Selangor terhenti dengan sendirinya. Ada usaha media tertentu menjelang pilihanraya ini menghidupkan isu kemungkinan Datin Seri Wan Azizah menjadi Menteri Besar Selangor, tapi kita menganggap isu ini sebagai disengaja menghidupkan isu dan tidak releven !


Apa yang hendak ditekankan bahawa PR & PKR mempunyai strategi dan wawasan dalam pertandingan di Dun Kajang. Kajang dipilih bukan saja kerana dekat dengan Putrajaya, tetapi Dun Kajang adalah Dun dan kerusi pertama yang bersifat multirasial dimenangi – pada masa itu dikenali sebagai Barisan Alternatif, dipilih oleh pengundi Kajang (1999) yang disifatkan bersifat bijaksana dan berwawasan. Pemilihan sedemikian terus dipertahankan pada pilihanraya ke 12 (2008) dan ketiga belas (2013). Kajang boleh disifatkan sebagai pemimpin perubahan dan kita berkeyakinan kebijaksanaan ini diteruskan oleh pengundi Kajang pada hari ini. Soal strategi dan wawasan adalah menjadi keutamaan dan calon adalah mekanisme bagi melaksanakannya, lantaran itu bila Dato` Seri Anwar tidak dapat bertanding, maka yang lebih releven bertanding ialah Darin Seri Wan Azizah, di samping wujudnya calon pelapis yang sedia memenuhi tempat.


Apa yang hendak ditekankan di sini, bahawa PR & PKR mempunyai strategi dan wawasan di dalam memilih dan menghadapi PRK Kajang. Berlainan dengan calon dari BN-MCA Datin Paduka Chew Mei Fun adalah sebagai menurut perintah semata-mata tanpa mempunyai atau digerakkan oleh wawasan tertentu. Sebenarnya jika Mei Fun menang dan berada di Dun Negeri Selangor, ia tidak dapat berbuat apa-apa sebagai pembangkang di Dewan Negeri Selangor. Dia tidak mempunyai peruntukan Dewan Negeri untuk ianya bergerak di Dun Kajang, tidak mempunyai ahli di Mesyuarat MPKj untuk menyuarakan pendapat dan permohonan dan tidak mempunyai suara di Mesyuarat Majlis Daerah Hulu Langat. Pendek kata banyak kemudahan yang tidak dapat dinikmati oleh Mei Fun sebagai pembangkang yang mengakibatkan penduduk di Dun Kajang juga tidak mendapat peruntukan dan kemudahan sebagai Adun di bawah PR.


Pengundi dan Rakyat Kajang sebagai pengundi bijaksana tentu dapat menilai tentang kecemerlangan pemerintahan sejak PR memerintah di Selangor sebagai Negeri Maju dengan mempunyai reserve yang besar berbanding dengan negeri-negeri yang lain. Kita menjangka pengundi Kajang pada hari ini akan meneruskan pemilihan secara bijaksana sebagaimana mereka telah lakukan selama ini.

Selamat Mengundi secara bijaksana dan berwawasan !

Sekian.