April 30, 2014

Arifin Arif `Penyair Anak Angkat` Penulis

-->
BBB, 29 Jamadil Akhir1435 = 29 April 2014 (Selasa):

Sekitar akhir 1980an pihak Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) mewujudkan projek bimbingan `Penulis Anak Angkat`. Melalui projek ini penulis yang berbakat di dalam satu-satu bidang kreatif dipilih oleh pihak DBP dan dilantik seorang pembimbing berpengalaman yang bersesuaian dengan bidang `Penulis Anak Angkat` yang dipilih. Pada pertengahan 1980an perbincangan mengenai sastera Islam lumrah di dalam perkembangan sastera tanahair. Secara kebetulan Penulis antara yang turut membicarakan sastera Islam, menulis tentang sastera Islam, mengajar di Jabatan Persuratan Melayu di dalam bidang Penulisan Kreatif. Penulis juga menjadi ahli Panel Penilai Hadiah Sastera Malaysia (1986-1999). Melalui tugas sebagai Panel Hadiah Sastera Malaysia ini dalam tempoh berkenaan semua hasil penulisan bagi semua bidang kreatif tanahair sampai ke tangan Penulis (dibekalkan oleh DBP) sebagai salah seorang penilai. Pendek kata perkembangan tulisan kreatif penulis-penulis baik yang veteran atau penulis muda dikenali Penulis melalui tulisan-tulisan mereka.


Bila Projek Bimbingan `Penyair Anak Angkat` diwujudkan ada penyair yang lumrah mengungkapkan puisi-puisi Islam yang berbakat, antara yang terpilih ialah saudara Arifin Arif dari Sabah. Pembimbing yang dianggap sesuai bagi Arifin Arif ialah Penulis.
Sebenarnya sebelum Penulis dilantik selaku pembimbing `Penyair Anak Angkat` ini Penulis telah mengenali Arifin Arif ini melalui tulisan-tulisannya yang ternyata berbakat. Selain dari mengenali melalui puisi-puisinya, Penulis mengenalinya secara peribadi, kerana pernah menemuinya melalui kegiatan-kegiatan sastera di Sabah, sama ada melalui kegiatan persatuan penulis dan kerjasama DBP Cawangan Sabah dan kegiatan agama yang dianjurkan oleh Majlis Ugama Islam Sabah (MUIS) seperti sambutan Maulid al-Rasul dan pembicaraan mengenai sastera Islam dan pembacaan puisi Islam. Saudara Arifin Arif yang baru pulang dari pengajian di Mesir baru berkhidmat dengan MUIS. Beliau bergiat menulis sebelum dan sejak di Mesir dan berterusan bergiat sepulangnya dari pengajian di sana. Angkatan penulis muda Sabah yang menempa nama sezaman dengan saudara Arifin Arif ialah seperti Saibil Madun yang terkenal berbakat, Hasyuda Abadi, Jalidar Abd. Rahim, Jasni Mat Lani, Hussain Kasau, Juri Durabi, Matlin Dullah, Noorjannah M.A., Saee Dris dan lain-lain. Nama-nama mereka ini sering kedapatan di dalam antologi-antologi dihasilkan seperti Jalan Ke Hujung Taman (DBP, Cawangan Sabah, 1991), Al-Kahfi (DBP, Cawangan Sabah, 1992) dan dalam majalah-majalah dan akhbar-akhbar. Saudara Arifin Arif `Penyair Anak Angkat` bagi penulis juga menghasilkan puisi-puisi di dalam kedua-dua kumpulan puisi berkenaan, bahkan nama bagi antologi Al-Kahfi adalah diangkat dari salah sebuah puisi Arifin Arif yang berjudul al-Kahfi.


Kaedah bimbingan yang dilakukan terhadap puisi-puisi `Penyair Anak Angkat` - Arifin Arif, ialah dengan beliau diminta menghantar sejumlah puisi yang dihasilkan kepada Penulis dari masa ke masa. Penulis akan menilai, memperbaiki dan mencadangkan pembaikan-pembaikan melalui komunikasi surat. Antaranya saudara Arifin Arif datang sendiri menemui penulis bila beliau datang ke Kuala Lumpur dan ke Bangi bila ada pertemuan penulis-penulis atau seminar-seminar sastera dan juga atas urusan kerja beliau.
Melalui beberapa tahun bimbingan dan kegigihan saudara Arifin Arif puisi yang dibincang dibedah dan dibaiki pada akhirnya puisi-puisi beliau dapat dihimpun dalam satu kumpulan yang diberi judul:

Api Laut Merah

Judul adalah dari peristiwa sejarah yang berlaku di Makkah pada zaman pra dan Permulaan Islam. Api Laut Merah mengandungi 81 buah puisi.

Penulis yang membuat kata Pengantar bagi kumpulan puisi Api Laut Merah antaranya menyatakan:


``Setelah membaca dan meneliti kumpulan puisi berjudul Api Laut Merah karya Arifin Arif ini, sebagai pembimbing, saya yakin Arifin Arif mempunyai kekuatan dan keistimewaan sendiri,`` tambah Penulis kekuatan Arifin Arif ialah pada ungkapan-ungkapan bagi puisi-puisi ringkasnya, Arifin kurang dapat mengawal idea dan kelancaran kata bila mengungkapkan puisi dalam bentuk yang lebih panjang. Puisi-puisi Arifin Arif banyak bertemakan keislaman di samping tema-tema tempatan.
(Arifin Arif, Api Laut Merah, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1999: IX-X).

Contoh puisi ringkas Arifin yang mengesankan

Di Makam Syafie

Pada kunjungan ini
Kaukembali dengan setanggi rohmu
Menyantun salamku penuh kasih Izzati
Kembang fikri mewangi sepanjang hari
Nenda, puspa rindu mekarnya jauh
Kutabur kini
Kutabur syahdu di pusaramu.

Kaherah,
1985.
(Api Laut Merah, 1999: 2).
Arifin mengambil kisah dari al-Qur`an (Cerita Nabi Yusuf dan Ayub) sebagai imej dalam puisinya – Warkah,  meluahkan isi hatinya kepada ibunya:

Warkah
(Untuk Ummi)

Tentang Zulaikha
Dan gadis-gadis
Yang menghiris jemari itu
Usahlah dirisaukan
Aku akan selalu
Mencontohi kesabaran
Daripada Yusuf.

Tentang Laila
Dan segala keputusannya
Yang menestapakan itu
Juga, usahlah difikirkan
Aku masih berguru
Menggali ketabahan
Daripada Ayub.

Ummi
Takku pernah
Mendendaminya
Kerana sedari kecil
Kau tak mengasuhku
Mewarisi tabiat Qabil

Kaherah,
1988.
(Api Laut Merah, 1999: 18).

Cerita Nabi Yusuf dan Zulaikha yang menarik memang banyak memberi ilham kepada penulis termasuk Arifin Arif. Dari cerita Nabi Yusuf juga beliau mengungkap puisi di bawah yang mendekati bentuk `prose poetry`:

Bunyi Sepatu

Dengarkan baik-baik bunyi sepatu
Yang makin mendekat itu. Jangan-jangan dialah Zulaikha yang mengetuk tengah malam
Semalam. Ah ! Pintu, sampai subuh baru kita singkirkan palangnya. Kali ini, bagaimana pula jika Yusuf tidak juga pulang…

Kaherah 1988.
(Api Laut Merah, 1999: 25).

Begitu imaginasi dan kreativiti Arifin Arif, manarik dan kaya dengan estetik.

Nampaknya puisi-puisi yang dihasilkan semasa di Mesir, di dalam kumpulan Api Di Laut Merah ini lebih kental dari puisi-puisi yang dihasilkan di tanahair. Sebagai seorang yang terdidik di dalam bidang Islam Arifin Arif, memhami aspek-aspek yang berhubung dengan falsafah dan kerohanian, contoh:

Makrifat

Ada rahsia terhijab mata lahir
Ilmu mengenal kasih ke dasar batin
Kilau wajah abadi pada cermin peribadi
Selamat menuju hakkul yaqin ….

Papar
(Api Laut Merah, 1999: 70).

Arifin Arif penyair berbakat dan berkecenderungian menghasilkan puisi-puisi keislaman. Sebagai `Penyair Anak Angkat` Penulis mempunyai harapan tinggi mau melihat Arifin Arif meneruskan kreativiti kepuisiannya. Namun selepas selesai menjadi pembimbing Penulia terputus hubungan. Namun kegiatan sasteranya sekali sekala kedapatan. Mutakhir termaklum Arifin Arif menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri di Sabah dan dimaklumi juga beliau telah berumah tengga dengan seorang puteri Ketua Menteri Sabah. Namun harapan masih tak padam, semoga Arifin Arif dengan kesebokan tugas dan kehidupan yang makin selesa dan bahagia tidak menyebabkan penanya makin longlai dan puisi-puisinya tersadai.

Sekian.

April 29, 2014

Obama Datang

-->


Selamat datang Mr. Presiden !
Obama bertandang ke rumah kita
Bawa kejutan bawa keceriaan
Pada yang menyaksi kehadiran
Obama yang asal Afrika
Membesar di Nusantara Asia
Setianya kepada Amerika
Melenyapkan warna kulit
Menampilkan personal global.

Obama secara protocol
Adalah Mr. Presiden Amerika
Menghulur tangan diplomasi
Mesra kepada rakyat Malaysia
Disambut dengan segala hormat
Tertinggi Pemimpin Negara
Berdiri sama setara
Berkerjasama.

Obama di luar formal
Adalah intelektual
Cemerlang berwawasan
Berbicara bagai profesor
Lancar mengeluarkan idea
Di tengah mahasiswa
Mengutip gemerlap permata.

Obama di tengah masyarakat
Berdaya magnet memikat
Terhala kepadanya mata
Tertumpu padanya telinga
Bernas memikat kata-kata
Bagai telah biasa
Ceria bersama.

Obama dan generasi muda
Bebas bertukar idea
Mengacah berbagai soalan
Serius dan gurauan jawapan
Dengan pesan ingatan
didikan dan kemahuan
Inspirasi masa depan
Tiada jalan pendek
Kreativiti, inovasi, kesungguhan
Kunci kejayaan.

Sesungguhnya Obama
Dengan ungkapan dan gurauan
Pada khalayak secara spontan
`Apa Khabar, Terima Kasih,
Selamat Petang, Malaysia Boleh`
Mengkagum dan menceriakan pendengaran
Ia adalah ingatan terpendam
Kehidupan Barack Obama
Di tanah awal pendidikan
Di bawah sedar
Terhambur keluar.

Obama walaupun mesra
Dia adalah Amerika
Pasti menjaga kepentingan
Kita juga dalam berdiplomasi
Utama kepentingan Negara dikasihi.

Shafie Abu Bakar,

Bandar Baru Bangi,
26-28 Jamadil Akhir 1435
26-28 April 2014.

April 28, 2014

Menghadiri Mesyuarat Agung Ke 25 Persatuan Penduduk Bandar Baru Bangi

-->
BBB, 27 Jamadil Akhir 1435 = 27 April 2014 (Ahad):

Sejak ditubuhkan (1978) Persatuan Penduduk Bandar Baru (PPBBB) terus berfungsi sebagai sebuah NGO yang aktif yang memberi perhatian terhadap kemajuan dan kepentingan penduduk BBB. Pagi ini PPBBB mengadakan Mesyuarat Agungnya bagi kali ke 25 bertempat di Kompleks Pendidikan Islam (KPI) di sini dihadiri lebihkurang seratus lima puluh ahli.


Majlis perasmian dilakukan oleh Wakil Tuan Pegawai Daerah Hulu Langat En. Baharom Azam Abdul Majid. Beliau memuji PPBBB yang menjadi sebuah NGO yang penting di BBB. Menurutnya selama ini pihak pentadbir Daerah mendapat kerjasama PPBBB sebagai pengantara antara pihak kerajaan dan penduduk berhubung dengan pembangunan dan juga mengatasi masalah gejala sosial, sebagaimana kerjasama dengan agensi-agensi yang lain seperti dengan MPKj, Pejabat Kesihatan dan lain-lain.  En. Baharom mengucapkan tahniah, kerana pihak PPBBB berjaya membangunkan KPI yang difahamkan memakan kos sebanyak RM2.7 juta ringgit. Beliau juga mengumumkan pihak Pejabat Daerah akan mengadakan Karnival Masyarakat dalam masa terdekat yang antaranya akan membicarakan masalah setempat.


Sementara itu YDP PPBBB Tuan H. Ahmad Sufie Munasir dalam ucapannya menjelaskan, walaupun pemimpin PPBBB bertukar tangan dari Tuan Haji Omar Jaafar sebagai YDP pertama kepada Tuan Haji Banhawi dan seterusnya kepada Dr. Tajul Ariffin Noordin, tapi PPBBB terus maju bergiat menjalankan khidmat kepada masyarakat. Beliau menyebut antara kegiatan terbaru dilakukan, bahawa sempena Mesyuarat Agung kali ini, PPBBB berjaya menerbitkan buletin pertama `Suara Bangiku`. Diharap melalui bulletin maklumat dan kegiatan persatuan dapat disalurkan dan penduduk dapat maklumat dan manfaat darinya. Pihak persatuan juga berjaya mengadakan khidmat membersih sampah bertabur 2 kali sebulan oleh pihak MPKj dan sekali sebulan oleh pihak JKR. Dengan demikian, selain dari khidmat biasa suasana BBB lebih bersih. Kata tuan Haji Sufie lagi,
Pada 20 April pihak PPBBB dengan kerjasama berbagai agensi mengadakan gotong royong di kawasan perumahan seksyen 16. Peserta-peserta berjumlah 300 orang. Selain dari Seksyen 16, kawasan-kawasan ketara dengan kes denggi di BBB ialah seksyen  3, 4, 6A, 7, dan 4 Tambahan. Beberapa kes kematian berlaku dan diharap tidak berulang.
Tuan Haji Sufie juga menyebut tentang bantuan terhadap ibu tunggal dan anak tercicir dengan memberi tuisyen percuma dan memberi motivasi.


Pihak PPBBB juga mulai mendapat kerjasama  dari IPTA. Misalnya dijemput ke perbincangan `Peranan UKM Terhadap Bangi`. Lima wakil NGO dijemput, termasuklah PPBBB yang dihadiri Tuan Haji Sufie sendiri. Beliau menyarankan dalam pertemuan itu:

1)      UKM perlu menubuhkan Pusat Perubatan di Bangi. Dengan jumlah penduduk melebihi 100,000 sewajarnya Bangi mempunyai Pusat Perubatannya sendiri.
2)      UKM perlu terlibat sama dalam usaha mencegah wabak denggi di BBB.
3)      UKM perlu membantu dari segi kepakaran bagi meningkatkan landscaping dan ciri-ciri estetikanya agar BBB menjadi Bandar dalam taman.
4)      Memohon bantuan idea dan kepakaran dari UKM, terutama dari Fakulti Pendidikan bagi menubuhkan Ma`had Tahfiz di BBB. Secara ideal biarlah ada seorang hafiz di dalam satu keluarga. PPBBB berusaha untuk mendapat tanah seluas antara 5 - 10 ekar bagi mendirikan ma`had tahfiz.
5)      Meminta kerjasama memulihkan pencemaran air yang berlaku di Tasik Cempaka di BBB yang merupakan satu-satunya pusat rekreasi di BBB.


Selain dari apa yang diucapkan oleh Tuan Haji Sufi di dalam mesyuarat yang dijalanakan, antara kegiatan yang dimaklumkan kepada ahli yang hadir melalui laporan (antara yang hadir Tan Sri Dato` Haji Mohd. Nor Ismail Pengerusi Koperasi PPBBB, Dr. Shafie Abu Bakar Mantan Adun Bangi, Dr. Tajul Ariffin Noordin Mantan YDP PPBBB), bahawa:

a)      PPBBB mengadakan kegitan ilmuan di KPI – Kuliah Terbuka pada setiap pagi Sabtu sebagai Hari Ilmu.
b)      Meneruskan khairat kematian PPBBB
c)      Mempertingkatkan bidang pendidikan Pra-sekolah, Sekolah rendah KAFA
           Tahap Sekolah Menengah  & Tahfiz.
d)     Mengadakan Kolokium PPBBB 2013
e)      Mengadakan Bengkel Halatuju Bandar Baru Bangi 2013.
f)       Mengadakan Himpunan Penduduk Bandar Baru Bangi pada 19 Februari 2014
g)      Meneruskan kegiatan Forum Pemikiran Bangi dan Talk Show.

Mesyuarat Agung yang dipengerusikan oleh Tan Sri Datuk Haji Mohd. Nor bin Ismail berterusan hingga tengahari. Dalam pemilihan AJK baharu Tuan Haji Ahmad Sufie mengekalkan kedudukannya sebagai YDP, manakalan jawatan Timbalan YDP yang kosong diisi oleh Tuan Haji Bukhari Bachok manakala AJK tidak banyak perubahan yang berlaku kecuali beberapa tenaga muda dilantik yang diharap dapat mencergaskan lagi PPBBB.

Sekian.

April 27, 2014

Puisi Islam Tidak Semesti Melambak Istilah Keislaman: Contoh Beberapa Puisi Latiff Mohidin

-->
BBB, 26 Jamadil Akhir 1435 = 26 April 2014 (Sabtu):

Kita telah membicarakan tokoh-tokoh yang menerima anugerah penulisan yang bercirikan Islam dan beberapa tokoh yang menghasilkan kumpulan puisi yang kuat dengan ciri keislaman, tetapi penulisan yang bercirikan Islam tidak semestinya dari pemenang atau tokoh yang identik dengan Islam atau yang melonggakkan ke dalam karya dengan istilah-istilah keislaman, sedangkan mutunya tidak sampai sebagai sebuah puisi bercirikan Islam. Sebaliknya dengan pengluahan rasa dan keluhuran jiwa yang menyentuh rasa kemanusiaan yang tinggi, bahkan menyentuh jiwa tentang kebesaran Pencipta, tanpa menyebut kalimah Allah dan istilah keislaman mampu membawa tema-tema keislaman yang bernilai. Ianya tidak semestinya diluahkan oleh mereka yang dikenali tinggi dengan pembawaan keislaman sahaja.


Mari kita baca puisi ini:

Gerimis Tumbuh

Pada dinihari
Gerimis tumbuh
Dari langit ke bawah
Menjunjung benih basah
.
Esok hari
Bunga-bunga hujan
Akan membiak di sana
Akarnya melata melengkar
Ke pintu ke ruang jendela
Menggelapkan pandangan.

Di saat itu
Mengertilah kami
Gerimis tumbuh
Dari langat ke bawah
Menjunjung perintahMu.
(Latiff Mohidin, Pesisir Waktu, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1981: 3).

Membaca puisi di atas tidakkah terasa keindahannya ? Memang puisi di atas begitu indah. Penyairnya menggambarkan suasana di waktu dinihari secara metaphor. Penggunaan kata `gerimis tumbuh` adalah lebih indah dari menggunakan istilah `hujan turun` yang merupakan kata biasa yang mungkin ungkapan yang sudah klisye. Penyair mengungkapkan maksud turun kepada `dari langit ke bawah` dan bagi hujan diungkapkan secara metaphor `menjunjung benih basah` yang memaksudkan bukan setakat maksud hujan, tetapi membawa maksud lebih jauh daripada itu yang bererti `sumber kehidupan, atau `rahmat` bukan saja bagi manusia, tetapi bagi hewan dan memaksudkan menumbuhkan benih-benih pokok dan pohon. Begitu indah disebutkan `menjunjung benih basah. Adalah sesuatu di luar jangkaan, bila pengarang begitu kreatif mengungkapkan ungkapan yang lebih luas dapat ditafsirkan dari ungkapan yang konotatif di bawah:

`dan meletakkannya
Di tengah-tengah halaman rumah kami.`

Para dua menggambarkan tentang rahmat dari Pencipta dengan menurunkan hujan menyuburkan tanaman dan hidupan

Para akhir penyair menggambarkan dengan `gerimis tumbuh` adalah mencerminkan kekuasaan Allah.

Di saat itu
Mengertilah kami
Gerimis tumbuh
Dari langit ke bawah
Menjunjung perintahMu.

Puisi ini walaupun tidak menyebut secara langsung tentang kekuasaan Allah, sebenarya membawa mesej yang kukuh tentang kekuasaan dan keagungan Allah dan rahmat yang diterima daripadaNya.

Latiff Mohidin adalah penyair/pelukis terkenal tanahair. Berkelahiran di Seremban, anak bekas Syeikh Haji, berkelulusan School Certificate di Sekolah King George Seremban. Menyambung pelajaran di University of Fine Arts di German (1960). Banyak mengermbara sambil menghasilkan karya dan pameran lukisan. Antara kumpulan puisinya Sungai Mekong (1972), Kembara Malam (1974), Wayang Pak Dalang (1977), Pesisir Waktu (1981 ), Sajak-Sajak Dinihari (1983), Rawa-Rawa (1992) dan lain-lain. Memenangi berkali-kali Hadiah Puisi Malaysia, iaitu pada tahun 1971, 1972, 1973, 1974, 1975 dan 1976. Pemenang Anugerah Puisi Putra I (1980) dengan kumpulan puisinya Pesisir Waktu.
(Wajah Biografi Seratus Penulis, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1981: 14-17).

Puisinya yang bernilai Keislaman yang juga tidak sangat membawa istilah-istilah keislaman ialah berjudul:

Kaabah Kuyup

Hening pun datang
Meniupkan
Cahaya cakerawala
Ke telingamu
Lalu ke matamu.
….
Saksikanlah kini
Kau yang berada di Baitul
Bagaimana doa para arwah
Tumpah dengan lebatnya
Ke bumi        ke bumi.

Padang Arafah memutih
Kaabah kuyup
Di bawah hamparan salji
7 Mac, 94.
(Latiff Mohidin, Sajak-Sajak Dinihari, Ma`ruf Publisher & Distributors Sdn. Bhd., Kajang Selangor, 1983: 42).
Puisi di atas menggambarkan suasana di Arafah pada musim haji.


Dan puisi di bawah yang merakamkan kematian seorang penyair:

Waktu Telah Memanggil Kau Pulang
(Buat Seorang Penyair)

Waktu telah memanggil kau pulang
Dan anginpun menggoncangkan tingkap

Kolam gementar di belakang rumah
Seekor anak ikan tiba-tiba menggelepar

Di langit awan berenang perlahan
Meninggalkan lautan rembang

Dan kaupun meletakkan penamu
Berjalan keluar ke padang luas
….
(Latiff Mohidin, Rawa-Rawa, Pustaka Cipta Sdn. Bhd, Kuala Lumpur, 1992: 3).

Jelas memperlihatkan bahawa Latiff Mohidin, bukanlah penyair yang dikaitkan puisi-puisinya dengan tema keislaman, walau bagaimana terdapat beberapa buah puisinya, antaranya sebagaimana petikan-petikan di atas memperlihatkan keindahan dan kekuatan dengan tema-tema keislaman. Kekuatan tema keislaman bukan sangat bergantung pada penggunaan istilah-istilah keislaman yang banyak, tapak kerena tema dan sudut pandangan dan pengucapan yang halus, mengharukan dan membangkitkan rasa tentang keagungan Pencipta.

Sekian.

April 26, 2014

Tazkirah TG Dato` Dr. Haron Din Di Rumah Y.A.M. Tan Sri Dato` Seri Anwar Bin Al-Marhum Tuanku Syed Putra Jamalullail

-->
Petaling Jaya, 24 Jamadil Akhir 1435 = 24 April 2014 (Khamis):

Selepas solat Maghrib sempena kunjungan TG Dato` Dr. Haron Din dan keluarga dan AJK Pembinaan Masjid Al-Umm dan tamu-tamu ke rumah Y.A.M, Tan Sri Dato` Seri Anwar Bin Al-Marhum Tuanku Syed Putra Jamalullail kerana menerima sumbangan dana bagi Tabung Masjid al-Umm, TG menyampaikan tazkirah antara Maghrib hingga masuknya waktu solat Isya`.


Di dalam tazkirahnya TG menyentuh tiga perkara yang diharap mendapat perhatian pihak berkenaan dan bertanggungjawab.

1)      Zakat

Menurut TG zakat adalah berkewajipan bagi mereka yang cukup syarat mengeluarkannya. Antara ayat Al-Qur`an bermaksud::

``Ambillah daripada harta mereka itu sadaqah (zakat) yang membersihkan mereka itu dan menyucikan mereka itu dengannya`` (Al-Taubah: 103)  dan Hadith Nabi bermaksud:
``Diambil dari kalangan yang kaya daripada mereka dan dikembalikan kepada kalangan orang faqir daripada mereka itu.``
Atas kesedaran umat, al-hamdulillah ramai yang telah mengeluarkan zakat, walaupun tidak menyeluruh, tetapi setengah negeri seperti negeri Selangor dapat memungut zakat lebih dari tiga ratus juta setahun. Kalau dicampur dengan berbagai negeri pendapatan melebihi RM1 bilion. Memanglah zakat perlu diagih kepada asnaf yang berkelayakan. Persoalannya apakah mesti diagih tunai dan semestinya dihabiskan pendapatan zakat dalam setahun itu juga.

TG berpendapat pemberian zakat tidak semestinya diberi tunai. Tapi ibarat menolong seseorang untuk berdikari, lebih baik diberi kail bagi seseorang dari terus memberi ikan kepadanya. TG berpendapat tidak semestinya zakat yang di dapati dihabiskan dalam jangka pendek. Sebaliknya dengan perancangan teratur, boleh diadakan pusat-pusat latihan yang bersesuaian dan memilih orang susah dilatih untuk berdikari. Mengadakan pusat-pusat pengajian tinggi seperti kolej dan universiti yang mengambil pelajar-pelajar miskin dan diberi pengajian secara percuma, sehingga mereka keluar berdikari dan boleh meningkatkan kehidupan dan ekonomi keluarga. Pihak yang mengendalikan Zakat wajar mencontohi Tabung Haji yang dapat meningkatkan ekonomi ummah. Pengagihan zakat secara professional lebih memberi kesan positif bagi mengangkatkan taraf ekonomi masyarakat Islam yang miskin.

2. Wakaf

TG mengingatkan banyak harta wakaf orang-orang Islam yang terabai dan tidak terurus, di samping ada yang terus berwakaf. Sewajarnya harta wakaf ini diurus oleh badan ekonomi yang professional yang dapat meningkatkan ekonomi dan kedudukan umat. Tanah-tanah yang berkedudukan strategic di bandar-bandar perlu dibangunkan dan tidak dibiarkan terbengkalai. TG menyebut contoh Universiti al-Azhar yang berdikari dengan harta wakaf dan menyediakan pelajaran percuma kepada pelajar-pelajar miskin yang datang dari seluruh dunia yang jumlah mereka sampai 60.000 orang. Dengan kekukuhan ekonomi dan harta wakaf Al-Azhar sehingga pihak Kerajaan berhutang dari harta wakaf Al-Azhar. Institusi wakaf mampu menjadi seperti Tabung Haji yang dapat membangunkan ekonomi umat.

3. Harta Yang Tiada Pewaris

Ada kalangan mereka yang kaya raya, tetapi tidak ada pewaris dan harta yang ditinggalkan tidak dituntut, misalnya di dalam bank yang di simpan. Menurut TG perlu ada badan yang memberi perhatian terhadap harta sedemikian dan dapat menjanakannya bagi kepentingan ekonomi dan masyarakat umat. TG menyebut sewaktu Darul Shifa` mau dirikan pusat pengajian, tidak ada sumber kewangan. Beliau dimaklumkan seorang hartawan yang hidup secara sederhana mempunyai harta beratus juta di dalam bank, dan tiada waris. Individu berkenaan dikenali dengan Mohd. Dawal berketurunan Pakistan. TG bersama pengiring beberapa kali menemui orang kaya yang tidak bewaris ini untuk mendapat bantuan bagi mendirikan bangunan Darul Shifa. Pihak bertanggungjawab perlu mengenal pasti mereka yang sedemikian atau membuka ruang kepada mereka untuk mengamanahkan kewangan mereka di dalam badan yang diwujudkan, maka dengan demikain harta yang tidak dituntut ini tidak terabai dan dapat dimanfaatkan.

Sesungguhnya harta-harta sama ada dari zakat, wakaf dan harta tidak ada pewaris jika ditadbir dengan baik dan berwawasan dapat meningkatkan ekonomi umat dan ianya merupakan pelaburan di dunia dan juga di akhirat: \\

Firman Allah bermaksud:

Umpama mereka yang menafkahkan harta mereka itu pada jalan Allah seperti menanam sebiji benih menumbuhkan tujuh tangkai yang setiap tangkai mempunyai 100 biji. Allah menggandakannya  bagi siapa yang dia kehendak. Dan Allah Maha Luas lagi Maha Mengetahui (Al-Baqarah: 261)

Sekian.

April 25, 2014

Kegigihan TG Dato` Dr. Haron Din Mencari Dana Masjid Al-Umm, Terima Kasih Kepada Y.A. Mulia Tan Sri Dato` Seri Anwar Ibn Al-Marhum Tuanku Syed Putra Jamalullail Menambah Derma Tabung RM1.8 juta

-->
Petaling Jaya, 24 Jamadil Awwal 1435 = 24 April 2014 (Khamis):

Pembaca mungkin masih ingat bahawa ketika AJK Pembinaan Masjid Al-Umm bertungkus lumus mencari dana bagi membina masjid kedua di Bandar Bangi dan selepas pelancaran derma 19 Mei 2012 diikuti pelancaran tapak bersama upacara `Khenduri Kampung` pada 6 Januari 2013 oleh Y.A.B. Tan Sri Dato` Seri Abdul Khalid Ibrahim  Menteri Besar Selangor yang juga diadakan Majlis Penyampaian derma, maka derma yang dapat dikumpulkan hingga akhir 2013  ialah hanya sebanyak RM2.5 juta sahaja. Sedangkan mulai akhir tahun 2013 kerja-kerja tapak mulai dilakukan. Dengan jumlah sebanyak RM2.5 juta dibimbangi tidak mencukupi bagi kerja-kerja pembinaan tapak dan pembinaan seterusnya.


Walau bagaimana  pada 2 Januari 2014 (Khamis) ketika Majlis Do`a Selamat dan Penentuan Arah Kiblat yang dilakukan oleh Tuan Guru Dato` Dr. Haron Din yang beliau selaku Penasihat kepada AJK Pembinaan Masjid Al-Umm, Tuan Guru memaklumkan bahawa beliau akan mengusahakan sejumlah RM1.5 juta ringgit dalam masa terdekat. Pengumuman beliau disambut dengan rasa syukur kepada Allah Subhanahu wa Ta`ala dan lega kerana dengan tambahan derma sejumlah itu akan membolehkan kerja-kerja  terus dijalankan.


Selang dua hari dari tarikh pemakluman oleh Tuan Guru Dato` Dr. Haron Din di atas, maka pihak AJK dihubungi untuk mengambil cek bagi Masjid Al-Umm pada 4 Januari. Pihak AJK ke rumah Yang Berbahagia Dato` Dr. Haron Din, kami dapati jumlah yang diserahkan bertambah dari yang dijanjikan menjadi RM1.52 juta. Dengan itu jumlah pungutan yang didapati setakat pada 4 Januari 2014 itu lebih daripada RM4 juta.

Usaha Tuan Guru Dato` Dr. Haron Din tidak terhenti setakat itu, bahkan pada 13 Januari 2014 Tuan Guru Dato` Dr. Haron Din bersama mengetuai rombongan menemui Y.B. Ustaz Sallehen Muhyi Exco Hal Ehwal Islam di Pejabatnya di Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah merundingkan kemungkinan mendapat dana bagi pembinaan Masjid al-Umm.  Selepas itu Tuan Guru Dato` Dr. Haron Din terpaksa dirawat di IJN dan Penulis Selaku Pengerusi AJK Pembinaan Masjid Al-Umm bersama saudara Azemi Ahmad dan saudara Azizi melawat beliau di IJN pada 27.1.2014. Dalam masa pertemuan singkat itu, topic percakapan beliau adalah berhubung dengan mendapat dana Masjid Al-Umm, ini menandakan komitmen dan kesungguhan Tuan Guru dalam usaha mendapat dana tersebut.

Salah satu usaha Tuan Guru Dato` Dr. Haron Din ialah mendekati pihak koperat yang mungkin sudi untuk menderma kepada Masjid Al-Umm. Bagi tujuan ini AJK yang diketuai Tuan Guru Dato` Dr. Haron Din, walaupun baru pulih dari masalah kesihatan mengunjungi Yang Amat Mulia Tan Sri Dato` Seri Anwar Ibn Al-Marhum Tuanku Syed Putra Jamalullail di rumahnya pada 6 Februari 2014. Kemesraan dan perbincangan yang berlaku menjadikan kami positif bagi mendapat dana dari pihak koperat melalui Y.A.M. Tan Sri Dato` Seri Anwar Selaku Pengerusi Lembaga Zakat Selangor.


Pada petang ini Tuan Guru Dato` Dr. Haron Din dengan Isterinya dan anaknya saudara Hamdi dijemput ke rumah Y.A.M. Tan Sri Dato` Seri Anwar bagi menerima cek bagi Masjid Al-Umm. Hadir sama Penulis selaku Pengerusi, Tuan Haji Mohd. Nor selaku Bendahari, Tuan Haji Suib selaku Setiausaha, Tuan Haji Abdul Rahman dan saudara Adham AJK serta saudara Azizi bahagian Dokumentasi. Menurut jadual kami akan solat Maghrib bersama. Kami rombongan tiba jam 7.00 petang disambut Y.A.M. Tan Sri Dato` Seri bersama Puan Seri Datin Seri dan anak-anak. Bersama hadir Dato` Syed Razlan saudara kepada Tan Sri, Ustaz Farhan, Ustaz Fadhil dan Ustaz Ridhuan Imam & pegawai Masjid Bukit Jelutong juga Ustaz Tengku Zaid Guru al-Qur`an.


Sebelum tiba Maghrib secara ringkas Y.A.M. Tan Sri Dato` Sri Anwar menyerahkan cek sejumlah RM1.8 juta itu kepada Tuan Guru Dato` Dr. Haron Din yang juga diserahkan kepada Tuan Haji Mohd. Nor disaksikan oleh Penulis dan beberapa yang lain. Selepas penerimaan cek itu Tuan Guru Dato` Dr. Haron Din berdoa bersama bersyukur kepada Allah Ta`ala yang memudahkan segala urusan dan secara rasmi Tuan Guru Dato` Dr. Haron Din memngucapkan terima kasih di atas usaha yang dilakukan oleh Y.A.M. Tan Sri Dato` Seri Anwar. Kemudian Penulis atas nama Pengerusi menyerahkan surat Terima Kasih kepada Y.A.M. Tan Sri beserta cenderahati sebuah buku. Surat Terima Kasih dan cenderahati juga Penulis sampaikan kepada Tuan Guru Dato` Dr. Haron Din.


Dengan penerimaan cek pada petang ini menurut Bendahari jumlah dana yang dipungut ialah RM6.7 juta dan separuh daripadanya (RM3.32 juta) atas daya usaha dan kegigihan Tuan Guru Dato` Dr. Haron Din. Tuan Guru datang pada hari ini secara bercuti dari IJN setelah dua kali tertangguh untuk datang. Menurut Tuan Guru akan kembali ke IJN. Kami akan berusaha lagi bagi mendapat dana hingga berjumlah RM12 juta termasuk dari Kerajaan Negeri Selangor. Penderma-penderma terus dialu-alukan untuk menderma kepada Tabung Masjid Al-Umm.


Berikut dari acara penerimaan cek ialah solat Maghrib berjamaah diimami Imam dari Masjid Bukit Jelutong dan doa oleh Tuan Guru. Dalam keuzuran Tuan Guru memberi tazkirah antara Maghrib ke Isyak yang kemudian beliau juga membaca doa selapas solat Isya` dikuti dengan jamuan makan malam.

Lebih kurang jam 10.00 malam kami memohon diri dan sekali lagi Tuan Guru Dato` Dr. Haron Din dan kami AJK mengucapkan terima kasih kepada Y.A.M. Tan Sri Dato` Seri Anwar di atas usahanya menambahkan dana Masjid Al-Umm. Terima kasih kepada keluarga Tan Sri dan semua yang hadir. Y.A.M. Tan Sri menyatakan hasratnya untuk datang melawat dan melihat tapak masjid Al-Umm bila berkelapangan – Insya Allah.

Terima kepada semua.

Sekian.

April 24, 2014

Hadiah Buku Teori Takmilah Untuk Koleksi Perpustakaan Raja Tun Uda Shah Alam: Pendekatan Bagi Membina Peradaban Dan Tamadun Bagi Baldah Tayyibah

-->
Shah Alam, 22 Jamadil Awwal 1435 = 22 April 2014 (Selasa):

Sempena jemputan yang dibuat oleh pihak Perpustakaan terhadap Penulis  bagi menyertai himpunan `Jom Baca Bersama 10 Minit` pagi ini, maka pada minggu lepas bila pihak  Perpustakaan bertanya sama ada akan hadir atau tidak pihak Penulis memaklumkan akan hadir dan sempena kehadiran ini pihak Penulis berjanji pada hari himpunan Jom Membaca ini akan menghadiahkan buku-buku terbaru untuk menambahkan koleksi buku-buku di Perpustakaan. Sebenarnya menyerahkan buku-buku terutama yang dihasilkan oleh Penulis kepada perpustkaan adalah biasa, lantaran melalui perpustakaan buku kita dibaca serta diambil manfaat dan kekal tersimpan. Misalnya pada 24.5.2012 Penulis menghadiri Mesyuarat AJK Induk Pesta Buku Negeri Selangor sempena Hari Ilmu 2012 bertempat di Bilik Mesyuarat Tingkat 4, Perpustakaan Raja Tun Uda, Shah Alam jam 10.00 pagi, maka Penulis telah menghadiahkan buku Bangi Bandar Ilmu (4 naskhah) dan Madu Ilmu – Puisi (2 naskhah) kepada Puan Mastura Pengarah Perpustakaan.


Bertolak pagi ini dari Kajang Utama bersama saudara Azizi dan tiba jam 9.40 pagi. Sebaik masuk ke ruang kaunter perpustakaan Penulis bersua dengan Puan Mastura Pengarah Perpustakaan dan Puan Suziliana Timbalannya, maka sebagai menunaikan janji maka di situ juga Penulis menyerahkan 5 naskhah buku Puisi Puncak Rindu dan 5 naskhah buku Teori Takmilah, Perluasan & Penafsiran. Di samping itu Puan Mastura akan menyampaikan dua buku berkenaan (tambahan) kepada Y.A.B. Tan Sri Dato` Seri Abdul Khalid Ibrahim Dato` Menteri Besar Selangor sebagai cenderahati, sebuah buku Teori Takmilah berkulit mewah (jilid tebal) dan sebuah buku Puisi Puncak Rindu. Ketika cenderahati disampaikan oleh Puan Mastura termasuk 2 buku yang Penulis sertakan, exco-exco dan adun-adun yang duduk di baris hadapan bertanyakan Penulis, tidak adakah buku-buku berkenaan untuk mereka. Sebenarnya memang Penulis bawa extra dan dapat dibahagiakan 2 buku berkenaan kepada Y.B. Dr. Halimah Ali, Y.B. Puan Radziah Ismail, Y.B. Puan Nor Hanim dan Y.B. Ustaz Shafie Ngah.


Buku Puncak Rindu (2013) adalah kumpulan puisi dihasilkan dalam masa 20 tahun (1974-1994). Bagi Penulis ia adalah kumpulan terakhir (setakat ini) dan mungkin terbaik berbanding dengan dua kumpulan puisi Penulis yang lain iaitu Wajah Diri (1995) dan Madu Ilmu (1999).

Manakala buku Teori Takmilah, Perluasan & Penafsiran

Mempunyai significant yang tersendiri:

1)      Esei-Esei yang terkumpul di dalam buku ini (diselenggarakan oleh saudara Abdul Halim Ali) adalah ditulis oleh pelajar-pelajar Penulis  dari UKM, UM, UPM dan UPSI yang kini sedang berkhidmat di universiti-universiti berkenaan dan juga di Institut-Institut Pendidikan di Negara ini. Penulis berterima kasih kepada mereka di atas penghormatan yang diberi kepada Penulis.
2)      Dari tulisan-tulisan mereka berhubung dengan Teori Takmilah dan aplikasinya, Penulis teroja mengetahui bahawa begitu ramai sudah pelajar-pelajar yang menggunakan Teori Takmilah di dalam kajian mereka pada peringkat Ph. D, Sarjana dan Ijazah pertama. Mereka juga mengguna dan mengajar teori tersebut di dalam pengajaran mereka. Penulis sebenarnya dapat mempelajari dari mereka kaedah pendekatan dan pengolahan yang mereka gunakan.
3)      Sejak Penulis menerima Penobatan Tokoh Persuratan Dunia Nusantara Melayu Raya (NUMERA) 2013 pada 20 November 2013 di Dewan Bahasa dan Pustaka lantaran menghargai dan mengiktiraf sumbangan Penulis kepada Persuratan dengan Teori Takmilah, maka Penulis menganggap ia adalah satu kepercayaan dan amanah yang besar terhadap Penulis dan menuntut Penulis lebih meneliti dan mendalami Teori Takmilah agar lebih banyak sumbangan yang dapat dijana daripadanya dan lebih banyak dimanfaat oleh pengkaji-pengkaji yang mendalaminya.
4)      Wacana Teori & Kritikan Sastera Kedua 2014 yang diadakan di UPSI pada 27 Mac 2014 Anjuran Persatuan Penulis Budiman Malaysia (Budiman) dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka (DPB) dan Fakulti Bahasa dan Komunikasi UPSI di Kampus UPSI memberi peluang kepada Penulis membentangkan wawasan baru tentang Teori Takmilah, bahawa Teori Takmilah tidak saja dapat diaplikasi terhadap bidang sastera, tetapi boleh dijana dan diaplikasi kepada bidang-bidang seni yang lain, pada wacana itu Penulis menyebut boleh diaplikasi bagi seni kaligrafi, seni bina, seni lagu & muzik dan permuziuman.
5)      Dengan perluasan fungsi Teori Takmilah, maka jika sebelum ini Penulis memfokus Teori Takmilah kepada seni sastera sahaja, seolah-olah penulis hanya berdepan dengan sebuah tasik kecil di taman sastera, maka dengan perluasan ini Penulis berdepan dengan lautan yang luas dan dalam menuntut Penulis merentasi dan mendalami bagi mengeluarkan permata keilmuan dan mutiara keindahan yang berkait dengan bidang-bidang berkenaan.

Secara lebih lengkap, maka Teori Takmilah dapat diaplikasikan kepada bidang-bidang seni berikut, (tambahan dari apa yang dibentangkan di UPSI):


I)  Takmilah Sastera

Bidang sastera ini fokus utama dan terawal bagi Teori Takmilah. Kajian terhadap bidang ini diteruskan dan akan terus diperluaskan

II)  Takmilah Seni Al-Qur`an Dan Kandungan

Takmilah di sini dimaksudkan kepada diri pengkaji dan khalayak, bukan kepada Al-Qur`an yang sudah sempurna – Kalam Allah.
Bayangkan  betapa luasnya kajian ini yang menuntut kefahaman dari segi bahasa, sastera – cerita-cerita di dalam al-Qur`an dan ciri-ciri estetikanya,  tafsir, balaghah, tajwid, aqidah, fiqh, tasawuf, sirah dan sebagainya.

III)  Takmilah Dari Segi Khat (Kaligrafi)

Mempelajari dan memahami asal usul huruf Arab dan naskhah-naskhah yang diwarisi dalam peradaban Islam, kehadiran huruf-huruf berkenaan ke Alam Melayu yang dikenali sebagai huruf Jawi. berbagai bentuk khat dan kaedah menulisnya, ciri seni dan perbezaan antara berbagai bentuk. Kaedah menulis di atas berbagai-bagai objek dan peralatan tradisi dan moden serta kegunaannnya. Priority dari segi pemilihan ungkapan yang menimbulkan rasa halus, qudus dan fungsi khat-khat berkenaan.

IV)  Takmilah Bidang Seni Bina (Architecture)

Satu bidang yang luas dan menarik yang melibatkan seni bina masjid, bangunan pentadbiran, rumah kediaman, premis perniagaan dan lain-lain. Semua harus besesuaian dengan tempat dan iklim setempat. Contoh masjid di tengah kawasan kediaman. Bagaimanakah semuanya mampu dibina menurut perspektif keislaman ?

V) Takmilah Pada Landscaping Dan Seni Taman

Permukaan kawasan kediaman hendaklah dipilih menurut kesesuaian, misalnya di kawasan yang lebih tinggi, di kawasan hijau dan sunyi dari gangguan bunyi. Tidak di perlembahan atau tepi sungai untuk mengelak dari banjir dan tidak di cerun antara dua bukit untuk mengelak dari runtuhan tanah. Kediaman rumah haruslah berjauhan dari industri untuk mengelak dari kesan bunyi dan habuk. Jalan pula teratur dan tenteram. Terletak di kawasan hijau berbukit dan bertasik.
Bagaimanakah landscaping dan seni taman yang dapat membangunkan sebuah kawasan idaman yang harmoni yang selaras dengan kehendak Islam ?

VI)  Takmilah Perfileman

Maksud film di sini bukan saja yang ditayangkan dipawagam, tetapi termasuk lakunan yang dikenali dengan drama dan seumpamanya yang ditayang kepada khalayak sama ada melalui alat telekomunikasi seperti tv, radio dan alat-alat canggih yang baru yang banyak mempengaruhi masayarakat moden. Sebagai bidang yang berpengaruh ianya hendaklah diguna bagi mendidik khalayak masyarakat. Bidang ini adalah luas dan perlu kefahaman dan pendekatan yang bersifat pendidikan, antaranya melalui Teori Takmilah.

VII)  Takmilah Seni Suara Dan Muzik

Bidang yang agak kontroversi, tapi ia adalah sebahagian dari alam dan kehidupan. Dia dapat mengharmoni, bahkan merosakkan. Kalangan muda-mudi amat meminati bidang ini dan kita tidak boleh mengabaikannya. Apakah pendekatan terbaik bagi kedua bidang berkenaan ? Juga perlu ditangani melalui pendidikan. Kini banyak lagu-lagu yang bersifat keagamaan yang banyak mempengaruhi masyarakat. Perlu digalak dan diperluaskan.

VIII) Takmilah Seni Lukis, Grafik dan Animasi

Ia adalah gambaran dan salinan dari fenomena alam yang kita alami dan menjadi sebahagian dalam kehidupan berkomunikasi kita. Bidang ini begitu berpengaruh dan perlu didekati secara keislaman yang mampu mempengaruhi dan mendidik masyarakat. Perlu menanganinya sebaik mungkin dan selari dengan aspirasi keislaman.

IX)  Takmilah Seni Kraf Dan Anyaman/Tenunan

Ianya adalah merupakan hasil kegiatan budaya setempat dan murni. Bahan-bahan adalah dari tumbuhan dan keluaran setempat. Budaya setempat ini perlu dipertahan dan dikembangkan sebagai identity warisan dan daya tarikan pelancongan, juga sumber pendapatan.

X)  Takmilah Permuziuman Sebagai Aspek Seni dan Pembelajaran

Pusat koleksi budaya tampak dan nilai yang bersifat kepurbaan. Usaha mengembalikan yang rosak atau hilang kepada keaslian adalah satu seni. Muzium adalah merekonstruksi kembali kesilaman yang sebahagian sudah hilang kepada kekinian agar dapat dihayati masyarakat kini dan bermegah dengan kewujudan artifek-artifek dan warisan berharga sebagai identity masyarakat dan warga. Muzium adalah `Sekolah Pendidikan`  yang difahami dan dihayati secara langsung yang tidak semestinya melalui tulisan.


Demikianlah 10 bidang yang dapat dilihat dan diaplikasi dan dikaji dengan Teori Takmilah bagi mengolah dan meningkatkan bidang-bidang berkenaan secara ilmiah. Dengan pengutaraan bidang-bidang berkenaan ketara luas peranan takmilah dan lebih luas lagi bidang-bidang dikaji (10 bidang). Untuk mencapai tahap takmilah yang sempurna di dalam bidang-bidang berkenaan sudah tentulah diluar dari kemampuan tenaga dan pemikiran berseorangan. Ianya memerlukan institusi dan kelompok pengkaji yang melibatkan semua bidang berkenaan agar matlamat visi dan misi dapat dicapai secara maksimim.

Antara tujuan pendekatan Teori Takmilah di atas ialah menggunakan kaedah ilmiah dan teratur bagi memahami dan meningkatkan perspektif, kualiti dan penggunaan bidang-bidang berkenaan. Teori Takmilah tidak berdiri secara persendirian, bahkan melengkap dan menyempurnakan bidang-bidang yang diaplikasikan. Pada akhirnya ia adalah  berperanan menyumbangkan ke arah kualiti hidup masyarakat secara berperadaban dan bertamadun di dalam sebuah negeri atau Negara yang disifatkan sebagai Baldah Tayyibah wa Rabbun Ghafur.

Sekian.

April 23, 2014

Kempen Jom Membaca (10 Minit) Bermula Di Selangor Disertai Negeri-Negeri Lain Di Malaysia

-->
Perpustakaan Raja Tun Uda, Shah Alam, 22 Jamadil Awwal 1435 = 22 April 2014 (Selasa):

Kempen `Jom Baca Bersama Untuk 10 Minit` yang mula dilancarkan oleh Duli Yang Maha Mulia Sultan Sharafuddin Idris Shah Ibn al-Marhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Sultan Negeri Selangor pada 26 Jun 2010 di Taman Tasik Shah Alam berterusan menjadi acara tahunan dan hari ini 22 April 2014 Y.A.B. Tan Sri Dato` Seri Abdul Khalid bin Ibrahim melancarkan kempen `Jom Membaca Bersama Untuk 10 Minit` bagi 2014 mulai jam 10.00 pagi ini bertempat di Perpustakaan Raja Tun Uda di sini dengan disertai serentak oleh 96 perpustakaan seluruh Negara melalui kerjasama Majlis Buku Negara.


Tan Sri Khalid mengucapkan terima kasih di atas kejayaan Perpustakaan Raja Tun Uda yang diketuai Pengarahnya Puan Mastura mengadakan Kempen Membaca pada hari ini.
Hadir sama ialah Y.B. Puan Hajah Halimah Ali Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Modal Insan, Y.B. Puan Hajah Rodziah Ismail Exco Kebajikan dan Hal Ehwal Wanita, Y.B. Nor Hanim Adun Seri Serdang yang juga Pembantu Exco Pendidikan, Y.B. Ustaz Shafie Ngah Adun Bangi, pegawai-pegawai kerajaan, guru-guru, pelajar-pelajar dan orang ramai.


Menurut Y,A.B. Dato` Menteri Besar kempen Jom Baca Bersama Untuk 10 minit walaupun pendek dan lebih bersifat gemek, berinspirasikan `Iqra` ayat Qur`an pertama diturunkankan diharap dapat memberi kesan membentuk rakyat menjadi masyarakat membaca. Di rumah ujarnya wajar diadakan Perpustakaan Kecil sebagai bahan pembacaan keluarga bagi memupuk anak-anak supaya minat membaca. Menurutnya pepatah berkata, ``Melentur buluh biarlah dari rebung`. Dengan membaca kita dapat mengetahui dengan lebih luas bidang-bidang ilmu dan peristiwa-peristiwa yang terjadi. Menurut Y.A.B. pentingnya melatih diri membaca dengan cepat, kerana banyak bahan yang perlu dibaca dan masa amat terhad. Pembacaan hendaklah secara konsentrasi dan harus faham kandungan. Menurutnya, ``Kajian menunjukkan, tumpuan penuh dapat diberikan kepada sesuatu bidang pengajaran, seminar atau latihan dalam masa 45 minit pertama, kemudian makin menurun penguasaan, Sebab itu tumpuan hendaklah diberi dalam jam pertama betul, betul dan tidak ketinggalan. Y.A.B. juga mengingatkan hadirin untuk mengubah tabiat malu tak bertempat. Beliau mau masyarakat di Malaysia menjadi pencinta ilmu dan maklumat dan mencontohi orang Jepun dan Barat yang berbudaya membaca dan membaca di mana saja seperti di hentian bas, di taman rekreasi, dalam komuter, di pondok, di ladang dan sebagainya. Kata Y.A.B Menteri Besar,  Selangor Negeri Maju, kini mempunyai 5,785, 200 orang penduduk. Jika 1% daripada mereka membaca bererti 5,785 orang membaca. Sifat suka membaca tentulah lebih tinggi dari itu. Beliau mau lebih ramai lahir di Selangor golongan yang dikenali sebagai `Ulu`l-Albab` yang dapat  membawa Selangor menjadi lebih maju.


Terdahulu daripada itu, Y.B. Dr. Halimah Ali Selaku Pengerusi Lembaga Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Selangor yang juga Exco Pendidikan berterima kasih di atas komitmen Menteri Besar yang sanggup hadir merasmikan  Kempen Jom Membaca Bersama Untuk 10 Minit. Beliau juga berterima kasih kepada hadirin yang target asal adalah dalam 700 orang, tapi yang hadir pada pagi ini adalah 2,000 orang. Menurut Dr. Halimah Kempen Membaca yang dilancarkan pada 26 Jun 2010 adalah jumlah terbesar dan dirakam di dalam Guiness Books of Record. Hasil dari kempen berkenaan, jika pada 2008 tiada tarikan untuk datang ke perpustakaan tapi hasil dari rebranding, inovasi dan kreativiti yang diadakan, maka jumlah pembaca meningkat kepada 2.9 juta  orang (2010-2014). Menurut beliau bagi mencapai Selangor Maju, Negeri Idaman dan Berkebajikan tidak lain dari memupuk masyarakat berilmu melalui pembacaan. Inilah harapan kita dan kita tak jemu-jemu kempen agar rakyat Selangor menjadi masyarakat membaca.
`

Sebelum daripada Dr. Halimah berucap, Puan Mastura Pengarah Lembaga Perpustakaan Raja Tun Uda menerangkan tentang konsep 10 minit membaca yang setiap ahli hadir  disediakan buku di atas kerusi mereka. Pembacaan bermula pada jam 10.00 pagi. Sebelum sedikit jam 10.00 Y.A.B. Tan Sri Dato` Seri Abdul Khalid Ibrahim dijemput bersama exco-exco dan adun-adun bersama pelajar-pelajar membaca buku yang telah disediakan atau buku yang dibawa sendiri. Selepas pembacaan berlangsungnya upacara perasmian dalam mana selepas Y.A.B. berucap, jam 11.00 pagi Y.A.B Dato` Menteri Besar merasmikan pelancaran buku.
`Oh Uniknya Bumi Kita` karangan Puan Sa`diah dan berikutnya penyampaian hadiah kepada pembaca/peminjam buku dari berbagai perpustakaan di Selangor antaranya:


Pembaca dari kakitangan perpustakaan paling banyak meminjam bagi tahun 2013:
Puan Noraini bt. Ahmad – Perpustakaan Sungai Besar 95 naskhah setahun.
Pembaca dari kalangan kanak-kanak
Nur Aisyah bt. Azhar   - meminjam 121 buah buku
Kalangan Remaja
Hasnizan bt Yusof – Pinjam 108 buku
Kalangan Veteren
Ahmad Zawawi Shaari  (Sg. Udang, Kelang) pinjam 189 buku.


Sekian.