BBB, 17
Muharram 1437 = 30 Oktober 2015 (Jumaat):
Al-Qur`an menggunakan fenomena alam yang dapat
dilihat, disaksi dan dibuktikan tanpa dapat menolaknya sebagai contoh Al-Qur`an
menarik perhatian tentang kejadian cakerawala sebagai maksud daripada ayat
Al-Qur`an:
``Dan demi sesungguhnya kami telah menjadikan
di langit bintang-bintang (yang berbagai bentuk dan keadaan) serta kami hiasi
langit itu bagi orang-orang yang melihatnya``. (15. 16).
Satu gambaran tentang fenomena bintang-bintang
di langit yang tentu kelihatannya ialah pada waktu malam menarik indera
pandangan mata (sebenarnya juga bagi minda) tentang bagaimana bintang-bintang
berkenaan begitu banyak bertebar dan bertabur luas dan pada malam yang elok
cuacanya kelihatan kerlipan bintang-bintang itu yang bersais besar dan kecil,
berkedudukan jauh dan dekat bergemerlap menarik pandangan. Bagi yang mempunyai
persediaan ilmu bintang (astronomi) tentulah ianya mempunyai kefahaman lebih
mendalam. Diketahui misalnya kedudukan dan nama-nama sebahagian
bintang-bintang, fungsinya bagi panduan dan pelayaran dan lebih luas lagi dapat
dibicarakan cakerawala luas berdasarkan keilmuan astronomi. Allah memelihara
dengan baik kedudukan secara lebih luas palanet-planet dan bintang-bintang yang
masing-masing berada pada paksi masing-masing dan bergerak di atas orbit
masing-masing tanpa berlaku sebarang kerosakan atau perlanggaran. Dengan
kefahaman yang lebih luas dapat dimengerti dari pergerakan planet-planet dan
bintang-bintang berlaku siang dan malam dan berlaku pertukaran musim yang
memberi kemudahan bagi manusia berternak, bertani dan menjalankan kegiatan
kehidupan.
Ini diteruskan dengan pemaparan `Pandangan
Wujud` sebagai bukti yang bersifat inderawi (juga akli) sebagaimana ayat
Al-Qur`an menyebut bermaksud:
``Dan di bumi kami bentangkanya dan kami
pasakkannya dengan gunung ganang yang terdiri kukuh serta kami tumbuhkan
padanya tiap-tiap sesuatu yang tertentu timbangannya``. (15.19).
Secara teratur, selepas menggambarkan fenomena
alam cakerawala pada peringkat tinggi Allah menggambarkan pula secara seturut
dan logik tentang fenomena alam pada peringkat bawah, iaitu bumi yang manusia
huni. Diperlihatkan pandangan secara nyata bahawa permukaan bumi adalah terbentang
luas yang dapat dilihat dari utara ke selatan dan dari barat ke timur. Pada
permukaan dan pembentangan permukaan bumi yang diibarat sebagai `tikar
raksaksa` di atas permukaan, maka untuk menjadikannya tetap, tidak bergerak dan
tidak terlipat, maka dipaku pada bahagian-bahagian penjuru dan di mana-mana
yang sesuai dengan paku-paku gunung ganang dan bukit bukau agar permukaan
menjadi tetap dan tidak digerakkan oleh pergerakan yang boleh berlaku dari
bawah. Sesungguhnya pada permukaan bumi ini manusia yang berketurunan dari Adam
dan Hawa itu yang selepas berkembang menduduki kawasan-kawasan yang di bahagi
menurut kawasan dan kepentingan mereka, kawasan-kawasan yang dikenali sebagai
negara, negeri, wilayah, bandar, kampung dan sebagainya. Maka di atas permukaan
muka bumi dan kawasan masing-masing manusia berusaha bertani dan berladang dan
menghasilkan tumbuh-tumbuhan yang sesuai dengan iklim dan hujan yang diturunkan
dan saliran-saliran yang diadakan (sungai-sungai) menurut musim-musim dan
kesesuaian dari segi keperluan bagi tumbuh-tumbuhan. Darinya terhasillah
tumbuh-tumbuhan yang mengeluarkan buah-buahan yang dimakan dan juga
diperdagangkan (pertukaran barang dengan tempat lain) bagi kepentingan
kehidupan.
Ini bersesuaian dengan keterangan Al-Qur`an selanjutnya seperti yang diumaksudkan:
``Dan Kami jadikan untuk kamu pada bumi ini
segala keperluan hidup, juga kami jadikan makhluk-makhluk yang kamu bukanlah
orang yang sebenarnya menyediakan rezekinya``. (15.20).
Bahkan Allah menerangkan secara lebih detail
tentang proses penghasilan bahan-bahan pertanian bukan setakat tanam dan
siramannya melalui hujan, tetapi Allah menyebutkan bermaksud:
``Dan kami hantarkan angin sebagai pembawa
air dan pemindahan benih (juga
pendebungaan), maka dengan itu, Kami menurunkan air (hujan) dari langit dan
kami berikan kamu minuman dan bukanlah kamu (berkuasa menurunkannya atau)
menyimpannya``. (15. 22).
Begitu indah, menarik dan begitu detail Allah
menerangkan tentang cakerawala, langit dan bumi dan proses kehidupan yang disediakan
Allah pada permukaan bumi bagi kepentingan hidup manusia dan hidup-hidupan yang
lain. Dengan penyediaan ini kehidupan manusia dan keperluan-keperluan,
berlangsungnya hidupan pada permukaan bumi ini.
Dengan pembuktian nyata yang dibentangkan oleh
Allah dan disaksi dan dihayati manusia secara langsung dan mereka juga melalui
dan mengalami proses kehidupan ini, apakah mereka mau menafikan kebenaran yang
dibentangkan oleh Allah Subhanahu wa Ta`ala. ?
Ini adalah merupakan satu metod penerangan dan
dakwah yang langsung dipaparkan oleh Allah dan menyentuh kehidupan manusia dan
individu perseorangan. Seharusnya dengan keterangan dan huraian yang teratur,
indah, menarik dan logik tidak dapat dinafikan oleh mereka yang mempunyai
indera, hati nurani dan akal yang rasional. Apakah kaedah dakwah yang lebih jelas dari keterangan dan huraian
yang lebih jelas ini ?
Semoga dengan keterangan mereka beriman dan
yang sudah beriman bertambah keimanan.
Sekian.