January 12, 2017

ANEKDOT KESUFIAN: IBRAHIM BIN ADHAM


BBB, 12 Rabi`ul-Akhir 1438H. = 11 Januari 2017 (Rabu):
Telah dibicarakan, bahawa salah satu bidang yang tumbuh di dalam tasawuf, ialah konsep cerita atau kisah. Maka adalah ceritanya  padat dan ringkas. Bentuk berkenaan dikenali dengan `anekdot`.
Sebagai contoh buku kecil `Kisah-Kisah Sufi` yang dihimpunkan oleh Idries Shah dan telah diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu oleh Thinker`s Library (1995).
Antara ciri anekdot kesufian adalah:
1)      Cerita membawa tema dan watak kesufian.
2)      Cerita padat dan ringkas dan kaya dengan pengajaran
3)      Ada episod yang menarik sebagai puncak bagi pencertaan.
4)      Terkadang ada elemen yang bersifat penyimpangan dalam penceritaan.
5)      5ebagai sebuah cerita ada elemen-elemen cerita seperti watak, tema, jalan cerita, teknik, kreativiti, estetika  dan perutusan.
Sebagaimana telah disebutkan Al-Qushairy  di dalam Risah al-Qushairiyyahnya  di samping membawa  bentuk-bentuk puisi, turut sama membawa  bentuk  anekdot berhubung dengan tokoh-tokoh sufi yang disenaraikan seramai 83 orang.
Satu daripada anekdot terawal dari senarai berkenaan ialah anekdot berhubung dengan Ibrahim bin Adham. Nama penuhnya ialah Abu Ishaq Ibrahim bin Adham bin Mansur. Dia adalah salah seorang putera diraja di negeri  Al-Balakh.  Sebagai putera diraja hidupnya mewah dan suka berpoya-poya. Antara hobi putera raja berkenaan ialah berburu. Pada satu hari dalam perburuan beliau memanah seekor kijang. Ketika putera raja mengejar kijang luka yang dipanahnya, tiba-tiba dia terdengar suatu suara ghaib yang menempelaknya. ``Wahai Ibrahim !  Apakah ini kerjamu menyiksa haiwan tidak berdosa, semata-mata untuk memuaskan naluri nafsu ammarahmu ?  Engkau tidak dijadikan untuk kerja sedemikian dan bukanlah engkau disuruh melakukan sedemikian !
Ibrahim tersentak dan tergamam dari suara berkenaan lantas berhenti dari mengejar kijang luka berkenaan. Pada masa itu hatinya yang keras bertukar menjadi lembut, bahkan menyesal di atas kezaliman yang dilakukan terhadap haiwan berkenaan. Beliau menjadi insaf dan menyesal terhadap perlakuan-perlakuan zalimnya  selama ini. Lantas dia turun dari kuda buruannya dan menuju ke kebun bapanya (raja) dan menemui pengembala di kebun tersebut. Dia  mengambil baju bulu pegembala dan menyerahkan kuda dan peralatan kepada tukang kebun raja (bapanya).
Dari Balakh Ibrahim berkelana sebagai sufi merentasi padang pasir menuju ke Makkah. Di Makkah beliau bersahabat dengan beberapa sufi terkenal sepert Sufyan al-Thauri dan al-Fudhail bin `Iyadh. Selepas perkelanaannya Ibrahim hidup sebagai manusia biasa, bahkan di dalam kefaqiran dengan bertani di kebun-kebun dan menternak binatang-binatang ternakan. Dia merasa amat bahagia dengan kehidupannya.  Dikatakan dia pernah menemui Nabi Khidhir dan menerima berbagai-bagai hikmat darinya . Dengan itu hatinya tenang mesra beribadat  dan lazat jiwa dalam mendekan diri dengan  Tuhan. Dalam perkelanaannya beliau bergerak bermusafir dan akhirnya tiba di Sham meneruskan kehidupan kerohanian dan meninggal di sana dalam keadaan tenang.
Anekdot di atas adalah melengkapi elemen-elemen penceritaan yang membawa tema kesufian dan wataknya dari seorang anak raja bertukar kepada watak sufi. Sememangnya ceritanya padat, ringkas dan menarik dan kaya dengan nilai-nilai estetika dan kemanusiaan. Episod menarik ialah kitika Ibrahim berburu dan mendengar suara menempelak di atas perbuatan zalimnya semata-mata untuk memenuhi nafsu dan kemahuan untuk membunuh haiwan yang tidak berdosa.  Manakala penyimpangan dari kebiasaan di dalam cerita, ialah keputusan Ibrahium putera raja meninggalkan takhta bakal diwarisi menjadi manusia biasa yang taat kepada Allah dan hidup beribadat yang menenangkan jiwa dan rohaninya dalam mendekati Ilahi. Sebagai sebuah cerita ringkas –anekdot, banyak lagi elemen yang dapat dikupas dari segi kesusasteraan dan kerohanian seperti elemen kreativiti didalam penceritaan. Misalnya menggambarkan tentang episod pemburuan dan kehidupan beliau di dalam alam kesufian. Cerita  tidak saja kaya dengan pengajaran kesufian, tetapi mempunyai nilai estetika yang mengangkatnya sebagai sebuah anekdot atau cerita yang menarik.
Di dalam menceritakan watak – Maksud Ibrahim bin Adham, cerita tidak berakhir dengan pengakhiran cerita. Al-Qushairy menambahkan satu elemen di dalam menceritakan tentang watak apa yang berhubungan dengannya, iaitu dengan menggunakan elemen  riwayat dan sanad  seperti gaya Hadith dari segi riwayat bagi mengukuhkan cerita tentang watak dan menambahkan maklumat dari apa yang diriwayatkan melalui sanad.  Kaedah menggunakan riwayat adalah kaedah kepengarangan pada peringkat awal tradisi persuratan Islam.
Tentang kaedah riwayat Ibrahim bin Adham ini, bahawa  mengkhabarkan kami oleh al-Shaykh `Abdul Rahman al-Sulami r.h.a berkata, mengkhabarkan kami Muhammad bin  al-Husayn bin al-Khashshab berkata, bercakap kepada kami oleh Abu al-Husain `Ali bin Muhammad al-Misri berkata, bercakap kepada kami oleh Abu Sa`id al-Kharraz berkata, bercakap kepada kami Ibrahim bin Bashshar berkata, ``Aku bersahabat dengan Ibrahim bin Adham, maka kataku kepadanya, ``Khabarkan daku tentang dirimu dari permulaan. Maka dinyatakan bahawa Ibrahim bin Adham sangat menekankan soal wara` dan diriwayatkan daripadanya bahawa dia berkata. ``Jagalah makanan-minummu dari segi halal dan haram, kalau tidak, tidak bererti bagimu beribadat pada malam hari dan berpuasa pada siang hari.`` Antara do`anya, ``Wahai Tuhanku ubahlah diriku dari kehinaan melakukan maksiat  kepada kemuliaan  melakukan taat.``
Dibuat aduan kepada Ibrahim  tentang mahalnya barang-barang, maka jawabnya, ``Permurahkan dia,`` sebagaimana diungkap secara puisi sebagaimana berikut:
Apabila kuberdepan kenaikan harga barang kutinggalkan
Maka dengan sendirinya  barang menjadi murah tidak dibelikan.
Berkata Muhammad bin al-Husain r. h.a., aku mendengar Mansur bin `Abdullah berkata, aku mendengar Muhammad bn Hamid berkata, aku mendengar Ahmad bin Khudhrawayh berkata, berkata Ibrahim bin Adham kepada  seorang lelaki yang sedang bertawaf, `` Katahuilah engkau tidak mencapai darajat orang salihin  sehingga engkau mengatasi enam halangan:
Pertama: Tertutup pintu ni`mat dan terbuka pintu ujian
Kedua:: Tertutup pintu kemuliaan terbuka pintu kehinaan
Ketiga: Tertutup pintu rihat terbuka pintu jihad
Keempat: Tertutup pintu tidur terbuka pintu berjaga
Kelima: Tertutup pintu kaya terbuka pintu papa
Keenam: Tertutup pintu panjang angan-angan dan terbuka pintu kuburan !
Sesungguhnya tidak mudah untuk dikatakan sebagai seorang yang salih sehingga dia dapat mengatasi ujian-ujian, yang sebahagiannya  sebagaimana disebutkan oleh Ibrahim bin Adham di atas.
Anekdot  berdasarkan watak Ibrahim bin Adham di atas lengkap sebagai sebuah cerita ringkas, cukup dari  segi sebuah karya sastera dan jelas bahawa medium sastera, khususnya anekdot menjadi mekanisme yang dapat menyampaikan pengajaran kesufian.

Sekian.

No comments:

Post a Comment