October 6, 2011

Mesyuarat Stanco Perumahan Tempat Sesuai Membawa Masalah Perumahan Di Bangi

Shah Alam, 06 Zulkaedah = 04 Oktober (Selasa):

Hari ini diadakan Mesyuarat Stanco Perumahan yang mana Adun Bangi menjadi salah seorang ahlinya. Mesyuarat kali ini Adun benar-benar mau menghadirinya, selain dari menghadiri sebagai seorang ahli, Adun mempunyai permasalahan perumahan yang mau dibawa ke peringkat Stanco agar diterima dan dibincangkan. Lebih daripada itu ialah mengharapkan penyelesaian.

Di Dun Bangi ada beberapa masalah perumahan yang wajar dibela. Daripada banyak masalah perumahan ini dua masalah yang Adun Bangi fikir perlu diketengahkan.

Pertama ialah masalah Projek Perumahan Terbengkalai (Apartment Kelisa Ria) di Sungai Tangkas yang melibatkan 500 unit. Projek di bawah Pemaju T.J. Plaza Sdn. Bhd.


Adun Bangi pernah mengadakan pertemuan dengan pemilik-pemilik rumah di Pejabat Adun pada Sabtu 30 Julai 2011. Sejumlah Wakil-Wakil Pemilik dilantik (8 orang) bagi membingcangkan masa depan rumah pangsa yang terbengkalai. Hingga kini belum ada pertemuan sebagai perbincangan lanjutan . Adun menerima pertanyaan melalui telefon, termasuk melalui internet yang mau tau perkembangan lanjut berikut dari pertemuan pertama diadakan.

Hari ini bila perbincangan mengenai Perumahan Terbengkalai, maka Adun membangkitkan persoalan rumah terbengkalai di Sungai Tangkas, Bandar Baru Bangi. Berdasarkan senarai projek perumahan terbengkalai sebanyak 132 projek didapati Projek Perumahan Terbengkalai - Apartment Kelisa Ria, Kampong Sungai Tangkas, nampaknya tidak tersenarai di dalam jumlah terbengkalai. Mungkin perumahan berkenaan baru diisytihar dan dikategori sebagai rumah terbengkalai mulai 16 Mei 2011.

Meskipun ketiadaan di dalam senarai Adun memohon supaya perumahan terbengkalai di Sungai Tangkas berkenaan dimasaukkan sebagai Perumahan Terbengkalai. Adun sertakan surat permohonan yang dibawa. Adun juga bertanya kemungkinan mewujudkan peruntukan sejumlah 6 juta bagi membaik pulih projek yang terbengkalai. Daripada RM6 juta, 3 juta daripadanya untuk jalan dan infrastruktur dan RM3 juta bagi memplaster bangunan. Walau bagaimana untuk mewujudkan peruntukan perlukan dana. Maka antara cara terbaik berunding dengan pihak pemaju dan pemilik bagi mendapatkan dana seperti menambahkan bayaran dari pemilik atau menjualkan kepada pemaju yang lain yang akan menyiapkan rumah terbengkalai berkenaan. Walau bagaimana dengan pengisytiharan terbengkalai pembeli-pembeli secara kolektif dapat memohon agar interest yang terus bertambah dapat dihentikan dari tonggakan bayaran. Adun juga berunding dengan YB Iskandar selaku Exco Perumahan agar dapat turun ke Bangi seterusnya ke lokasi perumahan terbengkalai di Sungai Tangkas dan menemui sebahagian dari pembeli-pembeli bagi mencari jalan mengatasi masalah terbengkalai. Perumahan berkenaan dapat dikatakan sudah 80% siap. YB Iskandar sedia turun mengikut kesesuaian masa yang akan diatur.

Isu kedua yang dibawa oleh Adun Bangi ke dalam mesyuarat beserta dengan surat dan salinan surat terdahulu yang pernah dihantar (7 Julai 2011) ialah mengenai Bantuan Kebakaran. Ini berikut dari kebakaran kedai-kedai di Pekan Bangi sebanyak 9 buah pada 20 Julai 2011 yang langsung memusnahkan kesemua 9 buah kedai. Setakat ini tiada bantuan, kecuali dalam jumlah yang kecil dari Adun Bangi dan Ahli Parlimen Serdang. Difahamkan tapak dibersihkan atas pertolongan dari MPKj dan tiada bantuan yang lain. Kami difahamkan pihak pemilik-pemilik berusaha bersendirian bagi membangun kembali kedai-kedai di atas tapak asal. Mereka mengurus sendiri mencari Pemaju dan berunding bagi membina kembali kedai-kedai yang terbakar (Adun dan Ahli Parlimen YB Teo Nie Ching cuba mencari pemaju/kontrektor. Tetapi pemilik-pemilik membuat rundingan dengan pihak yang mereka fakir bersesuaian). Walau bagaimana kita memohon pihak Kerajaan negeri melahirkan simpati dengan memberi wang pampasan, sekurang-kurangnya dapat meringankan usaha pemilik-pemilik bagi memajukan 9 buah kedai berkenaan. Tiada jawapan dalam sidang berkenaan dan kita menunggu jawapan secara bertulis kemudian berdasarkan surat yang diajukan oleh Adun dalam mesyuarat berkenaan..

Sekian.

2 comments:

  1. Syukur Alhamdulillah ada pergerakan positif bagi projek terbengkalai apartment kelisa ria bangi, moga segala usaha YB diberkati Allah S.W.T dan projek perumahan tersebut dapat disiapkan dalam masa terdekat, terima kasih dari kami pembeli apartment kelisa ria

    ReplyDelete
  2. FB utk menghimpunkan pembeli rumah apartment kelisa ria

    FB : apartment kelisa ria bangi (Pembeli)

    link : https://www.facebook.com/groups/214618135364120

    ReplyDelete