February 14, 2014

Mendekati Rakyat Kajang, Mengetahui Masalah Mereka Melalui Kaunter Terbuka

-->
BBB, 13 Rabiul Akhir 1435 = 13 Februari 2014 (Khamis):

Kemenangan Adun Kajang pada 29 September 1999 adalah dari Pas bersama tiga lagi Adun Pas, iaitu Dato` Dr. Hasan Ali (Sungai Burung), Ustaz Ismail Kamus (Gombak Setia) dan Ustaz Sallehen Mukhyi (Sungai Air Tawar), mereka adalah bersatus pembangkang di Dewan Undangan Negeri Selangor bersama dengan saudara Azmin Ali (Hulu Kelang) dari Keadilan dan En.Teng Chang Khim (Sungai Pinang) dari Dap. Ini adalah merupakan kali pertama Pas menduduki kerusi secara bertanding di Dewan Negeri Selangor bersama dengan pembangkang-pembangkang yang lain.


Sebagai pembangkang Adun tidak mendapat sebarang peruntukan pembangunan bagi kawasannya dan tidak ada kemudahan-kemudahan yang diberi kepadanya. Misalnya tidak dilantik menjadi Ahli Majlis Perbandaran dan tidak juga Ahli Majlis Daerah. Sebagai Adun permulaan, tidak menerima arahan dari parti mengenai pendekatan yang mesti diambil dalam hubungan dengan rakyat di dalam kawasan Dun yang dimenangi. Terpulang kepada Adun berkenaan memikirkan bagaimana pendekatan perkhidmatan yang mau diambil dengan dana dari elaun Adun, kewangan parti dan derma-derma dari orang perseorangan.


Bagi Adun Kajang dengan kemenangan di luar jangkaan, maka diambil pendekatan sebagaimana logo kami gunakan:

``Anda Memberi Mandate Kami Memberi Khidmat``

Sejak mula menang Adun menerima aduan dari berbagai pihak mengenai berbagai perkara. Adun adalah menjadi pengantara yang menerima aduan dari rakyat dan turun menyelesaikan bersama pembantu-pembantu dan jika aduan berhubung dengan pihak yang lain seperti jabatan-jabatan kerajaan, agensi-agensi dan pihak-pihak mana yang berkenaan, maka aduan-aduan berkenaan dibawa kepada pihak-pihak berkenaan dan diusahakan penyelesaian.


Bagi meningkatkan mutu perkhidmatan, maka mulai awal 2000 pihak Adun Kajang mewujudkan ``Jawatankuasa Bertindak Adun Kajang``  yang membantu Adun menyelesaikan aduan dan masalah yang dihadapi rakyat.  AJK berkenaan ialah:
Amir Hamzah Udin, Azemi Ahmad, Rusli Darus, Azizi Omar, Pn. Hidayah Muhammad, Haji Kamaruddin, Jamil Saring, Hj. Hamzah Osman, Sulaiman Sajilan, Solehin Jait, Faisal Mahmud, , Azhar Othman, Agus, Abdullah Abdul Rahman, Wan Abdul Rahman Wan Latiff, Hj. Ya`kob Md. Nor, Amir Hamzah Shafie, Abdul Abdul Karim, Sukaimi Rasmi, Khairul Adnan Kasim, Mu`minah Yusoff, Adnan Che Daud, Amir Othman, Ariffin Mahmud, Nik Pa Nik Leh, Hindun Lidin, Khairul Zaini Abdul Ghani, Zuryati Yasin, Nazri Daud, Mohsin Negara Ghazali, Zaiton Ahmad, Mohd. Hasni Mohamad dan Ruslan Abdul Manat.


AJK ini melibatkan soal lalu-lintas, kebersihan, kebajikan, perumahan, bencana, pendidikan, Masjid dan Agama, sukan, Belia, wanita & Antara Kaum . Adun & AJK menerima aduan dan berurus terus dengan pihak berkenaan. Misalnya mengenai sampah dan longkang maka aduan bersurat dibawa kepada pihak MPKj. Soal kebajikan dibawa kepada Pejabat Kebajikan Masyarakat. Bila berlaku bencana selain dari turun padang perkara ini dibawa ke Pejabat Daerah & MPKj dan jika perkara tersebut serius, misalnya masalah banjir, hakisan, tanah runtuh dan kerosakan jalan selain dari dibawa kepada jabatan-jabatan berkenaan, maka ianya dibawa ke Dewan Undangan Negeri untuk makluman dan tindakan.


Untuk meningkatkan pendekatan, hasil dari gerakerja yang dilakukan dan mesyuarat berterusan dengan AJK Bertidak tercetus idea mewujudkan `Kaunter Terbuka Adun Kajang` yang mula dilaksanakan pada awal Januari 2002. Caranya ialah Adun bersama AJK turun ke satu-satu lokasi dengan sebuah `stand papan kenyataan dari besi bertulis `Kaunter Terbuka Adun Kajang`, sebuah meja plastic dan beberapa buah kerusi plastic. Turut dibawa bersama borang-borang aduan. Kami mengambil tempat strategic yang menarik pandangan orang ramai untuk membuat aduan. Pada pertemuan sebegini turut diedarkan bahan-bahan maklumat kepada orang ramai. Kaunter Aduan ini biasanya dibuka pada pagi Sabtu dan Ahad bertempat di pasar-pasar, tetapi turut juga dibuka di pasar-pasar malam dan lokasi tertentu menurut hari tertentu tempat tersebut dibuka.


Tempat-tempat yang menjadi tumpuan kami membuka `Kaunter Terbuka Adun Kajang ialah:
Pasar Kajang (paling kerap), Pasar Malam Kajang Utama, Pasar Kampung Baru Semenyih dan Paling Jaya, Pasar Malam Jalan Reko, Pasar Malam Sabtu dan Selasa Bandar Baru Bangi, Pasar Pagi Sungai Long. Taman Rakan, Pasar Malam Taman Jasmin, Pasar Pagi Sungai Chua, Pasar Malam Taman Mesra/Delima, Pasar Malam Batu 10. Cheras, Pekan Bangi, Pejabat PKNS & Pejabat Adun. Tempat-tempat berkenaan digilir-gilir dari masa ke semasa. Kaunter Terbuka Adun Kajang juga dibuka di mana-mana ada keramaian seperti Hari-Hari Sambutan, Sukan dan sebagainya. Waktu pagi seperti di pasar masanya antara 8.30 pagi hingga jam 12.00 tengahari. Pada sebelah petang biasanya antara jam 4.30-6.30 petang dan jika malam dari jam 8.00-11.00 malam. Antara AJK Bertindak yang sering menyertai Kaunter Terbuka Adun Kajang ialah saudara Azemi Ahmad, Ahmad Sulaiman, Shukor Atan, Haji Kamaruddin, Amir Hamzah Udin, Jamil Saring, Solehin Jait, Abdullah Abdul Rahman, Amir Othman, Khairul Zaini dan lain-lain. Biasanya bila ke satu lokasi AJK parti setempat akan turun sama membantu, termasuk kalangan orang Cina seperti di Semenyih dan Pasar Kajang.


Kaunter mendapat sambutan dari masyarakat setempat. Melaluinya Adun mendapat maklumat dan masalah yang dihadapi. Aduan-aduan Adun usahakan bagi mendapat penyelesaian. Sesungguhnya ianya merupakan salah satu mekanisme khidmat Adun terhadap rakyat sebagai Adun Kajang.

(Akan bersambung – Analisa aduan dan tindakan).

Sekian.

No comments:

Post a Comment