August 20, 2016

AL-MUHASIBI LEBIH BANYAK MEMBICARAKAN ASPEK MUHLIKAT - `UJUB


BBB, 16 Zulkaedah 437 =  19 Ogos 2016 (Juma`at):
Daripada  9 kitab di dalam Kitab Al-Ri`ayat Li Huquq Allah, Al-Muhasibi  membicarakan persoalan-persoalan Munjiyat hanya di dalam tiga kitab (satu pertiga), iaitu di bawah Al-Ri`ayat (termasuk taqwa, wara` dan tawakkal)  Kitab Al-Ikhwan wa Ma`rifat al-Nafs (taubah) dan kitab terakhir, iaitu Kitab Ta`dib al-Murid..  Manakala enam kitab lagi (dua pertiga)ialah mengenai Al-Muhlikat (negatif), iaitu Kitab al-Riya`  sebagaimana telah dibicarakan. Kitab al-Tanbih (Tentang Nafsu, Kitab al-`Ujub, Kitab al-Kibr, Kitab al-Ghurrah  dan  Kitab al-Hasad). Mengenai `Taubah` sebagai satu poecahan (Satu) kitab sebenarnya sudah dibicarakan di bawah Kita al-Ri`ayah, maka tidak perlu diulang kembali(sepatutnya ia berkedudukan sebagai kitab kedua).
Berhubung dengan Kitab Al-Tanbih, iaitu peringatan bagi mengenali konsep  hawa  nafsu, sepatutnya kitab ini mendahului Kitab Al-Riya`.
Persoalan Hawa Nafsu:
Al-Muhasibi nelihat konsep hawa nafsu kepada yang bersifat negatif dengan  membukakan pembicaraan dengan merujuk kepada firman Allah yang bermaksud:
``Sesungguhnya  Kami telah jadikan apa yang ada  di muka  bumi, sebagai perhiasan baginya, kerana Kami hendak menguji  mereka, siapakah di antaranya yang lebih baik amalnya.`` (Al-Kahfi: 7).
Bermaksud apakah perhiasan, keindahanm dan keterpesonaan mendorong manusia kepada keinsafan, sedar kepada kebesaran Allah lalu memuji dan mensyukuriNya atau adakah ianya mendorong kepada kelalaian, nafsu dan kemungkaran ?
Menurut Al-Muhasibi, jika persediaan di dalam diri baik maka  terdorong kepada amal yang baik,  berkelakuan dengan sifat-sifat terpuji dan beramal dengan amalan-amalan yang salih, maka ianya membawa kepada kehidupan yang baik di akhirat sebaliknya tanpa pendidikan dan terdorong kepada elemen-elemen yang jahat, maka  membawa kepada kerosakan dan kebinasaan di akhirat.
Pada dasrnya sifat nafsu sememangnya cenderung kepada perkara yang keji, sebagaimana firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Sesungguhnya bahawa nafsu (ammarah)  cenderung kepada perkara-perkara yang jahat.`` ( Yusof: 53).
Di dalam konteks ini Al-Muhasibi mengatur sifat-sifat muhlikat kepeda (selepas al-Riya`), ialah:
`Ujub:
Merasa  diri lebih mengatasi yang lain. Menurut Al-Muhasibi , ``Ujub ialah orang yang buta hati dengan merasakan `ujub adalah baik pada hal ia adalah jahat, dia menjangka dia berjaya, pada hal dia celaka dan menyangka diri betul pada hal dia salah.``  
Al-Muhasibi memetik Hadith daripada Abi Hurairah r.a, daripada Nabi s.a.w. bahawasanya Baginda bersabda  (bermaksud): Tiga perkara yang merosakkan, pengasar yang ditaati, pendorong hawa nafsu yang diikuti dan yang `ujub dengan dirinya.
Berkata Ibn Mas`ud, ``Di dalam `ujub ada kebinasaan, kerana bila seorang `ujub dia membersihkan dirinya (semuanya betul), apabila ia membesar diri tidak ada lagi rasa salah, dia tidak lagi mengira perbuatannya, walaupun bertentang dengan perintah Allah. Dia merasa berjaya.``
Pada hal Allah Subhanahu wa Ta`ala berfirman bermaksud:
``Maka janganlah kamu memuji-muji diri kamu, (bahawa kamu suci bersih dari dosa), Dialah sahaja yang lebih mengetahui akan orang-orang yang bertaqwa.`` (Al-Najm: 32).
Firman Allah Ta`ala (bermaksud), ``Wahai orang-orang yang beriman ! Jangan kamu rosakkan  pahala sedekah kamu dengan perkataan yang membangkit-bangkit dan kelakuan yang menyakiti.`` (Al-Baqarah: 264).
Al-Muhasibi  juga memetik apa yang diriwayatkan daripada `A`ishah r.`anha, bahawa beliau ditanya, ``Bila seseorang itu melakukan keburukan  ? Katanya, ``Apabila menyangka  seseorang itu bahawa dirinya baik !``
Benarlah kata-kata `A`ishah r.`anha kata Al-Muhasibi, bahawa apabila seseorang merasa dirinya baik,lalu dia `ujublah dengan amalannya. Ketika itu juga ia melupai Allah Ta`ala !
Benarlah sabda Nabi s.a.w. seperti dipetik oleh Al-Muhasibi bahawa Baginda Rasulullah s.a.w. bersabda (bermaksud):
``Tiga jenis manusia yang Allah `Azza wa Jalla tidak bercakap dengan mereka itu pada hari kiamat dan tidakl melihat mereka itu dan tidak membersihkan mereka dan bagi mereka azab yang pedih, satu daripada mereka itu yang membangkit-bangkit kebaikan yang dilakukan.``
Menurut  Al-Muhasibi `ujub juga melibatkan empat pihak, iaitu yang bermegah dengan kerja yang dilakukan, orang alim yang bermegah dengan ilmunya, orang yang bermegah dan mencanangkan pendapatnya yang betul, walaupun betul dan yang mencanangkan pendapatnya konon betul, sedangkan salah ! Dengan ilmu sepatutnya dimanfaat dan disebarluas bagi kepentingan dan kemajuan masyarakat dan umat.
Selanjutnya Al-Muhasibi membicarakan tentang  `ujub dengan keduniaan  seperti kaya dan tenggelam dengan kehidupan nafsu (berhiburan memanjang), `ujub dengan keturunan, keluarga dan anak pinak. Sepatutnya dengan banyaknya harta membuka peluang untuk banyak membuat kebajikan dan menolong orang-orang yang susah. Hiburan melampau boleh hanyut dan melalaikan, akhirnya rugi dan merosakkan. Keluarga sepatutnya memberi ruang untuk menghubung silatul rahim dan membuat kebajikan.
Al-Muhasibi membicarakan `ujub dengan detail  dan ianya begitu halus. Ianya tidak lain dari mengingatkan semua supaya tidak terjebak dan terjatuh di dalam  lubuk `ujub yang dapat menenggelamkan seseorang   yang sebenarnya tidak memberi faedah baginya. Segala kemudahan, kebaikan  dan apa jua nikmat Allah patut sama dapat dimanfaat oleh orang banyak, supaya nikmat-nikmat itu benar-benar menjadi nikmat apabila ianya dapat dinikmati bersama secara kebajikan yang memberi faedah kepada diri dan masyarakat umat.

Sekian.

No comments:

Post a Comment