January 2, 2017

ZIARAH MENINGKATKAN KECINTAAN TERHADAP RASULULLAH


BBB, 02 Rabi`ul Akhir 1438H. = 01 Januari  2016M. (Ahad):
Kesan penting dari menunaikan ibadat haji atau `umrah ialah  dari `Ziarah` yang biasanya menjadi agenda bagi pengunjung-pengunjung, khususnya  bagi yang pergi bagi kali pertama. Dengan ziarah memperkukuhkan  `ungkapan`, bahawa menunaikan haji dan `umrah, bukan saja amalan yang lebih  bersifat fizikal, tetapi juga mental dan rohani, walaupun ianya tidak diperkata atau tidak diberi penekanan oleh penyampai-penyampai kursus haji atau pegajaran di masjid-surau secara kitab umpamanya, peranan ini lebih banyak disampaikan oleh mutawwif-mutawwif atau pengiring-pengiring bagi penziarah-penziarah.
Sebelum  pergi menunaikan haji atau umrah, kita biasanya telah mempelajari tentang Rasulullah s.a.w. tentang sifat Baginda dan sejarah yang berhubung dengan Baginda sama ada semasa di Makkah atau di Madinah dan gambaran kedua-dua  tempat. Namun sebelum pergi  kefahaman adalah terhad  seperti melalui gambar-gambar dan imaginasi melalui penerangan-penerangan.
Menziarah adalah meningkatkan kefahaman dan kecintaan terhadap Rasulullah, lantaran apa yang diterima melalui pengajaran dapat difahami secara yang lebih nyata. Misalnya bila tiba di Makkah dapat difahami tentang kedudukan kota ini, dapat difahami tentang masjid dan ka`bah, kedudukan Gua Hira` tempat pertama Nabi menerima wahyu. Dapat dilihat latar masjidil Haram yang pada peringkat permulaan Islam diisi dengan berhala-berhala. Dapat dibayangkan pada peringkat penerimaan Islam, dakwah Rasulullah disangkal oleh pemuka-pemuka Quraisy termasuk Abu Jahal dan Abu Lahab. Dapat dibayangkan bahawa Rasulullah dan pengikut-pengikutnya  - termasuklah Sayyiduna Abu Bakar menghadapi tentangan. Dakwah terpaksa dijalankan secara senyap-senyap selama beberapa tahun. Antara pengikut-pengikut menghadapi tekanan dan penyiksaan seperti Bilal bin Rabah. Ini menyebabkan  berlaku penghijrahan awal ke Habasyah.
Di bawah tekanan Rasulullah mengatur strategi menemui perutusan dari Madinah dan berlaku bai`ah-bai`ah yang mendorong Baginda dengan sahabat setia dan pengikut-pengikut  yang lain berhijrah ke Madinah. Bagi yang menziarah  Gua Thur dapat memahami betapa Rasulullah dan Sayyiduna Abu Bakar berlindung dalam mengatur strategi perjalanan ke Madinah.
Bagi yang menziarahi Kota Madinah, khususnya melalui kenderaan darat, apa lagi kalau menunggang unta atau sekurang-kurangnya melihat qafilah perjalanan unta dapat membayangkan betapa sukar dan panas jika diwaktu siang menunggang unta bagi merentasi padang pasir yang jarak antara Makkah ke Madinah melebihi 300 km. Itu. Memahami situasi di Makkah dengan mengimaginasinya pada zaman permulaan Islam membuka kefahaman berbanding dengan sebelum kunjungan. Ianya juga melibatkan kerohanian yang menghayati tentang dakwah Rasulullah dan tentangan. Dapat digambarkan betapa tekanan dihadapi Rasulullah dan sahabat-sahabat Baginda dan betapa kerasnya hati penduduk Makkah yang kukuh dengan budaya jahiliyyah hingga  dalam masa 13 tahun Rasulullah berdakwah tidak sampai 200 orang yang menerima Islam.
Berbanding dengan situasi di Madinah selepas Hijaratul Rasul, Baginda dan sahabat-sahabat disambut dengan baik. Disambut dengan ahlan wa sahlan dan nasyid dari penduduk setempat. Imej kota Makkah pada masa itu sebagai kota yang enggan dan keras hati penduduk, manakala Kota Madinah adalah Kota Mesra yang jiwa penduduknya adalah lebih berwatak `lembut`.
Firman Allah bermaksud:
``Dan orang-orang yang terdahulu yang mula-mula  berhijrah, dan memberi bantuan dari antara orang-orang Muhajirin dan Ansar dan orang-orang yang menurut (jejak langkah)  mereka  dengan  kebaikan (iman dan taat), Allah redha akan mereka dan mereka pula redha akan Dia.`` (Al-Taubah: 100).
Dari hasil kerjasama yang didapati oleh Rasulullah bahawa hijrah Rasulullah s.a.w. bukan saja disambut dengan baik, tetapi mendapat kerjasama dari penduduk Madinah yang kemudian dikenali sebagai orang Ansar mendirikan seperti Masjid Quba` yang merupakan masjid pertama di dalam Islam, Masjid al-Qiblatayn dan masjid utama yang didirikan oleh Rasulullah .
Bukan itu saja kalangan Muhajirin mendapat pertolongan daripada kalangan Ansar bagi memulakan penghidupan mereka.
Masjid Madinah yang juga dikenali sebagai Masjid Nabawi adalah menjadi pusati ibadah, pentadbiran dan pengajaran. Sudah pastilah sesiapa yang menziarah Madinah berpeluang bersoalat jama`ah sebanyak waktu yang dapat dan beribadat di situ, iaitu masjid dalam mana Rasulullah bersolat dan beribadat, Baginda  tinggal berhampiran dengan masjid tersebut.  Bahkan maqam Baginda  diziarah di situ. Bahkan dalam menjejaki  sejarah, kalangan penziarah turut berjama`ah di masjid-masjid yang ada hubungan dengan Rasulullah s.a.w.
Sesungguhnya  di Madinahlah bermulanya Negara Islam yang pertama. Sebagaimana di Tanah Makkah sebagai tempat penerimaan wahyu, demikianlah dengan Tanah Madinah yang lebih subur dan menghijau lebih bersemarak dengan wahyu dan perkembangan ilmu. Bagi memperkukuhkan negera Rasulullah memperkukuhkan pertahanan dan kekuatan negara. Lantaran itu berlaku beberapa siri prprrangan yang antaranya disertai Rasulullah dan antaranya tidak disertai Rasulullah. Antara peperangan yang penting  yang disertai Rasulullah seperti peperangan Badar, Uhud dan al-Ahzab sehingga Negara Madinah dapat berdiri teguh dan digeruni musuh, sebagaimana firman Allah bermaksud:
``Hendaklah kamu bersiap siaga semampu kamu daripada kekuatan daan dari pasukan berkuda yang menggerunkan musuh.`` (Al-Anfal: 60).
Bagi yang menziarah ke Madinah, kesan-kesan sejarah seperti kawasan peperangan Badar, Uhud, Ahzab dan lain-lain memperkukuhkan keyakinan dan keimanan.
Kota Madinah yang dimakmurkan oleh Rasulullah s.a.w. adalah kota yang lebih tenteram dan damai adalah memberi ketenteraman dan kedamaian kepada pengunjung-pengunjungnya. Dengan menyaksikan berbagai-bagai kesan yang berhubung  dengan Rasulullah, khususnya, Masjid Nabawi  sebagai pusat perkembangan keislaman, keilmuan dan pentadbiran dan dari sini Islam berkembang pada zaman Rasulullah ke seluruh Jazirah `Arab menyuburkan kemesraan dan kasih sayang terhadap Rasulullah.
Hadith diriwayatkan oleh Anas r.a. bahawa dia berkata, bersabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Tidak beriman salah seorang daripada kamu sehinggalah aku lebih dikasihi kepadanya daripada bapanya, anaknya dan manusia keseluruhannya.`` (Hadith Bukhari).

Sekian.

No comments:

Post a Comment