BBB, 12 Muharram 1435 = 16 November 2013 (Sabtu):
Tulisan Penulis kelima diberi tempat Dalam Dian ialah
`Mobiliti Sosial`, iaitu terbit dalam Dian Bil. 63, Tahun Ke XII, 1973, hlm. 34
– 41.
Istilah di atas ialah istilah sosiologi yang dikagumi
Penulis pada masa itu (1970) yang mana pada tahun Satu Penulis perlu mengambil
tiga jabatan teras. Penulis mengambil Jabatan Bahasa, Kesusasteran dan Kebudyaan Melayu,
Sejarah dan Sosiologi & Antropologi. Mobiliti Sosial pada masa itu
merupakan istilah baru yang sampai ke pengetahun Penulis melalui pengambilan
kursus bagi kertas Antropologi Asas dan Sosiologi Asas. Bagi Antropologi Asas,
ialah mempelajari sejarah perkembangan ilmu Antropologi, bidang dan tokoh,
Antropologi sebagai sains masyarakat dan
pertumbuhannya. Pengertian mengenai kebudayaan dan masyarakat. Nilai dalam
masyarakat. Teknologi dan ilmu pengetahuan sebagai aspek-aspek kebudayaan.
Perubahan-perubahan dalam kebudayaan purba. Antropologi Fizikal, Konsep ras.
Perkembangan baru dalam antropologi. Individu dan kebudayaan. Aplikasi ilmu itu
dalam cara hidup moden.
Manakala Sosiologi Asas memperkenalkan ilmu sosiologi dan
hubungannya dengan disiplin-disiplin lain. Analisa erti dan unsur-unsur
masyarakat dan kebudayaan. Struktur dan fungsi masyarakat, stratifikasi,
teori-teori umum dan analisa konsep-konsep status, kelas, kasta dan estet.
Teori-teori evolusi. Jenis-jenis masyarakat, kehidupan memburu kepada kehidupan
masyarakat industri. Mengulas mengenai struktur, organisasi dan sistem, sistem
ekonomi dan politik.
Juga perbincangan mengenai sistem sosial, institusi sosial,
fungsi sosial, sistem kekeluargaan termasuk, soal perkahwinan, famili,
keturunan dan sebagainya.
Tanggapan mudah Penulis Antropologi mempelajari tentang
kehidupan manusia purba yang buktinya terdapat pada artifek-artifek lama, cara
hidup dan perkembangan budaya mereka. Manakala sosiologi membicarakan kehidupan
dan budaya masyarakat moden - termasuklah stratifikasi masyarakat, status
sosial dan mobiliti sosial.
Oleh kerana keilmuan-keilmuan berkenaan adalah baharu dan
dikaji oleh pengkaji-pengkaji keilmuan Barat, maka cara pendekatan adalah
Barat. Bahan rujukan hampir keseluruhannya dari sumber antropologi dan
sosiologi Barat, kecuali beberapa dari Indonesia seperti yang dihasilkan oleh
Kucaraningrat. Kursus ini cuma setahun Penulis ikuti. Antara pensyarah-pensyarah
pada permulaan itu ialah, Mohd Aris bin Haji Othman, Abdul Maulud Mohd. Yusof . Manakala yang masih
bertaraf penolong pensyarah pada masa itu seperti Dahlan Haji Aman, Abdul Halim
Ali, Abdul Halim Othman, Abdul Rahman Embong, Abu Hassan Othman, Hairi
Abdullah, Rajmah bt. Abdul Samad, Sanusi bin Osman dan Wan Muhammad Rafaei bin
Hj. Wan Abdul Rahman. Manakala yang bertaraf pengajar, Hood bin Mohd Salleh,
Mohd. Dahlan bin Hj. Aman, Mustapha bin Hj. Mohd Jar dan Ting Chew Peh. Tidak
semua Penulis dapat ikuti pengajaran mereka, tapi dapat mengikuti pengucapan
dan pemikiran dan kecenderungan mereka.
Tulisan Penulis berhubung dengan Mobiliti Sosial ini adalah
merupakan satu-satunya makalah yang ditulis Penulis dalam bidang sosiologi.
Penulisan ini pun bukanlah direct berhubung dengan keilmuan berkenaan, Tetapi
aplikasinya di dalam bidang pendidikan. Pada masa ini Penulis belum mengambil
diploma Pendidikan (Tahun 4 - 1974).
Penulis bergiat di dalam PMUKM.
Semasa cutu universiti dan berada di Kuala Terengganu, pada
27.4.1972 Penulis menerima arahan dari Presiden PMUKM untuk sama AJK yang lain
hadir ke Seminar Keciciran di Kota Bharu Kelantan. Penulis dengan seorang lagi AJK
saudara Zahid Awang bertolak dari Kuala Terengganu ke Kota Bharu tiba pada
petang 27 April. Beberapa orang AJK datang terus dari Kuala Lumpur . Seminar dari 28-29 April 1972
bertempat di Sekolah Islah, Kota Bharu, Kelantan. Seminar dirasmikan oleh En. Ghafar
Baba Menteri Pembangunan Luar Bandar pada masa itu. Antara pembentang ialah
Profesor Taib Osman dari Universiti Malaya dan
penutup oleh Penolong Ketua Pelajaran Kelantan. Selain seminar diadakan bengkel dan sidang pleno. Maklumat
tentang keciciran banyak Penulis dapat dari seminar ini. Majlis ditutup oleh
Menteri Besar
Salah satu faktor utama berlakunya mobiliti sosial ialah
melalui pelajaran. Misalnya kalau dulu kedudukan lebih ditentukan oleh
keturunan, tetapi kini kejayaan dan
peningkatan adalah ditingkatkan melalui pendidikan. Anak seorang miskin, tapi
jika rajin dan pandai dan mendapat keputusan yang baik dalam pelajaran, boleh
mengubah nasibnya melalui kejayaan dalam pelajaran dan kerjaya yang dilibatkan.
Kejayaan boleh dicapai melalui kerajinan, inovasi, minat dan tumpuan.
Pada tahun 1967 jumlah murid-murid yang belajar di Sekolah
rendah hampir 1.5 juta orang jumlahnya. Dilihat pada beberapa peringkat
keciciran adalah sebagaimana berikut:
Peringkat Sekolah rendah
15%
Peringkat peralihan ke Sekolah menengah 25%
Peringkat Sekolah menengah rendah 10%
Peringkat menengah atas
40%
Keciciran diakibatkan oleh pelbagai faktor antaranya
kemiskinan, masalah keluarga, kurang motivasi dan kesedaran. Peluang bagi
mendapat pengajian tinggi pada masa itu amat rendah tidak sampai 1%. Bilangan
mahasiswa dari pelbagai fakulti pada
tahun 1970/71 adalah sebagaimana berikut:
Jurusan Ekonomi dan Pentadbiran 1,360
Engineering 392
Pendidikan 442
Pertanian
324
Perubatan
631
Sains
1,363
Sastera 3,265
Jumlah
7,777
(Malaysia Year Book 1971)
.
UKM yang baru dibuka pada masa itu (1970) adalah seramai 197
orang pelajar. USM juga baru dibuka).
Ketara pada masa itu antara peluang pengajian antara Bandar
dengan luar Bandar, antara bumiputera dan bukan bumiputera dan antara pengajian
sains dan bukan sains.
Kesedaran tentang keciciran pelajar-pelajar pada semua
peringkat menjadi isu utama yang menjadi topik perbincangan di akhbar-akhbar.
Seminar yang diadakan menghasilkan berbagai resolusi antaranya. Menyeru pihak
kerajaan memperbaiki kemudahan persekolahan di luar Bandar, memperbanyakkan
Sekolah-sekolah berasrama yang diberi peluang kepada anak-anak miskin dan
berkelayakan mendapat tempat di Sekolah-sekolah berkenaan. Menggalakkan
pelajar-pelajar memilih pengajian sains berbanding dengan sastera. Membanyak
dan mempertingkatkan kualiti guru dan membanyakkan peluang bagi pelajar-pelajar
menyambung pengajian pada peringkat pengajian tinggi.
Mobiliti sosial, tidak saja hanya bergantung pada kelulusan
pengajian, tetapi tidak dapat dinafikan, pelajaran adalah faktor utama yang
boleh menggerakkan mobiliti sosial. Kemajuan yang dicapai kini adalah hasil
dari peningkatan pengajian yang dicapai oleh masyarakat.
Sekian.
No comments:
Post a Comment