BBB, 19 Muharram 1436 = 12 November 2014 (Rabu):
Pembentang Kertaskerja Yang Mulia Tuan Haji Mohammad Yusree
bin Haji Junaidi tidak mempunyai masa yang panjang bagi membentangkan
kertaskerjanya yang berjudul Kanun Hukum Jenayah Syariah: Perlaksanaan Dan
Cabaran``. Lantaran itu beliau mengemukakan intisari dari kertaskerjanya, namun
ada padanya tambahan atau maklumat luar dari kertaskerjanya.
Sepintas lalu beliau mengemukakan Sistem Keadilan Jenayah Sivil dan Syariah yang sebelum dari mendengar dan
memutuskan kes-kes yang didakwa perlukan penyiasatan dan tertuduh mempunyai hak
untuk dibela oleh peguam yang berdaftar sebagai peguambela dan peguamcara di
bawah Akta Ikhtisas Peguam bagi mahkamah sivil dan sebagai peguam syarie bagi
mahkamah syariah di bawah Akta Mahkamah-Mahkamah Syariah. Tujuannya tidak lain dari menegakkan
keadilan.
Di dalam hubungan kes di bawah Kanun Jenayah Syariah dan
Kanun Jenayah Sivil, beliau membawa contoh kes pembunuhan, pencurian dan
perogolan `bi l jabar (secara kekerasan)
yang kes perogolan sukar dibuktikan
kerana ketatnya syarat di dalam Kanun Jenayah Syariah (kecuali adanya iqrar
tertuduh) yang turut digunakan Kanun Jenayah Sivil. Beliau juga membicarakan
tentang syarat-syarat saksi, tentang had dan qisas, hak mangsa dan waris
mangsa, maaf dan gantirugi dan perbezaan sebat bagi jenayah sivil dan syariah.
Beliau juga membicarakan tentang cabaran
yang dihadapi Brunei berikut dengan penggunaan Kanun Jenayah Syariah (Mempunyai
254 bab, dibahagi kepada 5 bahagian) sebagaimana telah diperkatakan.
Ketika peluang soal jawab cuma tiga orang berkesempatan
bertanya:
1)
Soalan dari En. Kamal – Pengamal Undang-Undang
a)
Setakat mana perlaksanaan Kanun Jenayah Syariah
dijalankan
b)
Bagaimanakah kaedah penyiasatan terhadap
tertuduh. Adakah penyiasatan semasa di dalam penjara atau di luar penjara.
c)
Apakah kekangan yang dihadapi dengan
perlaksanaan Kanun Jenayah Syariah di Brunei
Jawapan yang diberi bagi (a) Perlaksaan Kanun Jenayah
adalah berjalan fasa demi fasa dan terus berkembang.
`Jawapan bagi (b) penyiasatan yang dilakukan menurut
procedure bagi menjaga keadilan bagi semua pihak. Tidak timbul soal di dalam dan di luar penjara. Jika di dalam
penjara bererti pesalah telah dijatuhkan hukuman.
Manakala bagi © kekangan dalam Negara ialah masalah ketidak
fahaman penduduk, sebab itu usaha memberi kefahaman kepada penduduk yang berjumlah
400,000 yang 10% daripada mereka bukan beragama Islam dilakukan. Manakala
kekangan luar Negara menghadapi tekanan dari segi diplomatic dan sekatan dari
pihak tertentu dan penarikan balik pengiktirafan yang semuanya tidak
menjejaskan sikap dan pendirian Negara.
2) Soalan dari Tuan
Haji (Tidak dimaklumkan nama penuh) – Soalan
a)
Kanun Jenayah Syariah berjalan beriringan dengan
Kanun Jenayah Sivil. Tidakkah ini memberi makna Kanun Jenayah Syariah
seolah-olah tidak lengkap ?
b)
Bagaimanakah perlaksanaan hudud jenayah Syariah
Jawapan bagi (a) Setelah dibuat penyiasatan dan didapati
cukup bukti dan syahadah atau ada iqrar,
maka kes dibawa ke Mahkamah Syariah, kalau tidak cukup bukti dipindah ke
Mahkamah Sivil yang juga bergantung kepada cukup bukti.
Bagi (b) berjalan sebagaimana menurut peruntukan, namun kes
seperti zina belum menjadi kes. Undang-undang masih lagi digubal. Menurut
pembentang, ``Tahun ini dijangka siap``.
3) Soalan dari OKU (Mazhar – Perempuan)
Soalan dengan cara isyarat dan dihuraikan
oleh sahabatnya.
Apa yang dikatakan soalan sebenarnya lebih
bersifat permohonan
``Bila seorang OKU dirompak dan dirogol
diharap beri keadilan bagi OKU``
Soalan ini tidak diberi jawapan oleh
pembentang. Mungkin dimaksudkan bagaimana OKU yang kekurangan (Penanya Pekak)
yang sukar memberi penerangan dan sukar
difahami oleh pihak penyiasat dapat dipastikan penyiasatan dapat berjalan
dengan betul dan keadilan dapat ditegakkan.
Dari segi ini kita melihat, pihak berkuasa
mempunyai pakar dari segi isyarat dan kaedah
pembuktian secarai forensic dan
berbagai kaedah lagi dapat dijalankan berdasarkan pengalaman , maka keadilan dijangka
terlaksana. Dalam erti kata lain, tidak ada halangan bagi penyiasatan dan usaha
menegakkan keadilan.
Majlis berhenti rihat untuk makan tengahari
dan solat dan disambung kembali jam 2.30
petang.
Sekian.
No comments:
Post a Comment