BBB, 22 Rabiul Akhir 1436 = 12 Februari 2015
(Khamis):
Al-Qur`an sebagai kitab panduan lengkap dengan
segala keperluan dan cara hidup umat. Al-Qur`an juga menampilkan ciri-ciri
adabiyyah. Ayat-ayatnya membawa
aspek-aspek balaghah yang tinggi sama ada dari segi majaz, itnab dan kekuatan
ta`bir ayat-ayatnya, kesesuaian lafaz dan sulaman makna. Istimewa dari segi
kelembutan dan mudah bahasanya, jauh dari menggunakan istilah-istilah yang
gharib, tetapi indah didengar. Apa yang dituju Al-Qur`an tepat dengan tujuan makna
juga dari segi keras dan lembutnya, janji baik dan buruk. Di samping
ayat-ayatnya yang lurus dan langsung, tetapi bagi surah-surah pendek yang diturunkan di Makkah
banyak menggunakan elemen bunyi akhir ayat yang sama – bersajak. (Shafie Abu
Bakar, Estetika Dan Takmilah, dlm. Pembangunan Seni & Sastera, Jabatan
Persuratan Melayu, FSKK, UKM Dan Akademi Seni Kebangsaan Malaysia, Kuala
Lumpur: 1997: 105 – 147).
(Butrus Al-Bustani. Udaba` al-`Arab fi
al-Jahiliyyah wa Sadr al-Slam, Dar Nazir `Abud, 1989: 383).
Al-Qur`an membawa fokus utama ialah memberkembangkan
ilmu bertolak dari pengkajian terhadap Al-Qur`an. Adapun Al-Qur`an sebagai
sumber ilmu, kata Al-Imam Jalaluddin Abdul Rahman bin Abu Bakar al-Sayuti
al-Shafi`i (m.911H.) bermaksud:
``Bahawa kitab Al-Qur`an adalah sumbir bagi pancutan ilmu dan
tempat mata airnya, dairah matahari dan tempat naiknya. Allah menjanjikan di
dalamnya terdapat semua jenis ilmu. Darinya pertunjukan dan peringatan, maka engkau
lihat semua jenis ilmu terdapat dan berpegang padanya. Para faqih mengistinbatkan
hukum hakam daripadanya, misalnya tentang halal dan haram, para ahli nahu
(bahasa) membina daripadanya kaedah-kaedah bahasa dan merujuk kepadanya dari
segi betul atau salah, bagi ahli ilmu bayan mendapat panduan cara susunan
terbaik ungkapan. Ahli balaghah juga mengambil kaedah-kaedah balaghah dan
fasahah daripadanya. Padanya ada kisah-kisah yang boleh dijadikan iktibar,
nasihat, contoh tauladan dan panduan dan darinya dijana berbagai bidang ilmu yang dapat
diterokai.
(Jalaluddin al-Sayuti, Al-Itqan fi `Ulum al-Qur`an,
Jil. I, Dar al-Kutub al-Ilmiah, Beirut, 1434/2003: 9-10).
Dapatlah dikatakan tumpuan awal ialah terhadap
pembacaan Al-Qur`an, panduan-panduan hukum hakam. Juga persoalan yang berhubung
keilmuan akidah yang pada zaman Rasulullah dibimbing oleh Baginda sendiri,
turut dibincang ialah aspek-aspek Hadith yang secara langsung dari Rasulullah,
walaupun pada peringkat awal tidak diberi tumpuan dari segi riwayat dan tulisan,
tetapi para rawi dari kalangan sahabat Nabi sepert Abdullah bin `Umar,
`Abdullah bin `Abbas, Abu Hurairah, Anas bin Malik dan berbagai tokoh
membincangkan kandungan sabda Nabi (Hadith) yang langsung sampai kepada
penduduk seperti melalui masjid-masjid, tempat perhimpunan ilmu dan sebagainya.
Kaedah keilmuan Hadith berkembang menjadi keilmuan tersendiri yang mengukuhkan
keilmuan Al-Qur`an. Gaya Hadith ini juga menjadi kaedah mengarang pada
peringkat awal perkembangan penulisan di dalam Islam contoh seperti Kitab Sirah
Ibn Ishak mengenai Sejarah Rasulullah s.a.w.
(85-151H.). Sesungguhnya kandungan keilmuan sangat luas dan terus
berkembang dan hingga kini ianya masih terus diteroka. Banyak bidang yang
dulunya tidak diketahui, kini rahsia keilmuan-keilmuan terserlah.
(Ahmad Hassan al-Zayyat, Tarikh al-Adab
al-Arabiyy, Hukumah Wizarat al-Tarbiyyah, Arab Saudi, tt: 176-188).
Menyebut bahawa kehadiran Al-Qur`an memalapkan
perkembangan perpuisian Arab, sebenarnya kehadiran Islam merupakan zaman baru
di dalam persuratan Islam. Pada zaman ini mulai berkembang persuratan yang
bersifat kitab yang menghasilkan berbagai-bagai bidang ilmu pengetahuan seperti
tafsir, Hadith, perundangan dan hukum hakam (fiqh), akidah, khutbah, w`az, sirah,
bahasa (Nahu dan saraf) dan adabiyyah. Adapun bidang puisi pada zaman permulaan
Islam agak terhenti dan berkembang kepada ciri-ciri baru. Yang ketara bahawa
puisi digunakan sebagai mekanisme bagi perkembangan ilmu. Misalnya di dalam
perkembangan keilmuan Islam hampir tidak ada bidang ilmu yang tidak dirumuskan
di dalam bidang puisi syair sebagai contoh
Matan Jauharat al-Tauhid bagi ilmu tauhid, Jauhar al-Maknun bagi Ilmu
Balaghah, Matan Al-Fiyah bagi ilmu nahu dan sebagainya. Contoh (Shafie Abu
Bakar, Syair Matan Jawharat al-Tawhid (MTJ) dan Syair Ghafilah (SG): Kajian
Bandingan, dlm. Seminar Kesusasteraan Bandingan, Dewan Bahasa dan Pustaka,
1995: 64-65).
Di samping bidang perpuisian antaranya menulis
puisi bertemakan Islam, di samping ada yang meneruskan dengan tema-tema yang
tidak Islamik, tetapi lebih kepada kearaban terutama bermula dengan kenaikan
pemerintah-pemerintah kerajaan Umawiyyah. Walau bagaimana dilihat kepada
perkembangan ilmu, bagi penulisan bidang keilmuan jauh mengatasi perpuisian.
Al-Qur`an adalah menjadi induk bagi perkembangan keilmuan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment