BBB, 03
Zulhijjah 1436 = 17 September 2015 (Khamis):
Perang secara tidak diisytiharkan antara penganut agama Islam yang diketuai oleh Rasulullah s.a.w. dengan golongan kuffar Quraisy berlaku sejak dakwah Uslamiyyah bermula di Makkah. Peningkatan berlaku dalam bentuk sekatan, larangan beribadat di masjid, sekatan Hijrah peringkat awal seperti ke Habsyah dan puncak adalah usaha membunuh Nabi menjelang Baginda dan sahabatnya Sayyiduna Abu Bakar berhijrah ke Madinah. Pada masa itu orang Islam berada dipihak lemah dan tertindas.
Usaha kaum Quraisy tidak terhenti selepas
Hijrah al-Rasul ke Madinah, mereka terus menggugat kedudukan orang Islam di
Madinah. Dalam usaha Rasulullah s.a.w. mendirikan negara Madinah, maka soal
keselamatan negara tidak boleh diabaikan. Selari dengan usaha mendirikan negara
Islam, maka soal pertahanan diberi perhatian. Bagi mempertahankan diri,
keizinan perang dibenarkan sebagaimana Firman Allah bermaksud:
``Diizinkan perang bagi orang-orang (Islam)
diperangi, lantaran mereka dizalimi. Sesungguhnya Allah berkuasa menolong
mereka itu. Mereka itu diusir dari kampung halaman mereka secara tidak haq (
Al-Hijr: 39-40). Dan pada ayat yang lain Allah berfirman bermaksud:
``Berperanglah pada jalan Allah terhadap orang
yang memerangi kamu dan jangan melampau. Sesungguhnya Allah tidak menyukai
orang-orang yang bersifat melampau.`` (Al-Baqarah: 190).
Sejak dari tahun pertama Hijrah beberapa
insiden sekatan berlaku sebagai strategi melemahkan ekonomi kalangan-kalangan saudagar Makkah yang melalui
Madinah, bagi mengendurkan tekanan terhadap umat Islam di Madinah. Antara peperangan yang penting pada peringkat
awal Islam pada Ramadhan tahun kedua Hijrah adalah peperangan Badar (al-Kubra)
yang berkesudahan peperangan yang disertai 313 tentera Islam melawan tentera
Quraisy seramai 1,000 orang dimenangi tentera Islam.
(Johari Yaman, Mengenal Rasulullah S.A.W.,
Nadi Minda Resources, Rawang, Selangor, 2009: 267-268).
Dari peperangan itu berlaku penawanan terhadap
musuh dan harta rampasan perang.
Menurut Syed Qutb penurunan Surah Al-Anfal
(Madaniyyah 75 ayat) adalah pada Peperangan Badar al-Kubra pada bulan Ramadhan
Tahun Kedua Hijrah, iaitu selepas 19 bulan berlakunya Hijrah. Ini adalah pendapat
yang kukuh menurut Syed Qutb. Dan antara aspek yang menjadi topik bagi surah `Al-Anfal`
ialah mengenai `Harta Rampasan Perang` berkenaan. Namun soal `Harta Rampasan
Perang` hanya sebahagian kecil dari persoalan yang dibicarakan. Iaitu pada
bahagian awal surah ini.
(Syed Qutb, Fi Zilal Al-Qur`an, Jil. 3,
1400/1980: 1429).
Persoalan perang bagi mempertahankan maruah
negara dan umat, tetapi sebelum masuk perang hendak bersiap sedia, termasuklah
menyediakan peralatan dan kelengkapan senjata secukupnya. Firman Allah:
``Hendaklah kamu bersiapsiaga semampu kamu
dengan kekuatan (termasuk senjata) (8. 60).
Bila masuk berperang tidak boleh menarik diri
atau berundur dari medan perang, kecuali berundur bertujuan strategi. Firman
Allah bermaksud:
``Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu
bertemu dengan orang-orang kafir yang sedang mara menyerang, maka janganlah
kamu berpaling undur (dari menentang mereka).
Dan sesiapa berpaling undur (dari menentang)
mereka pada ketika itu - kecuali ia
bergerak ke arah lain (untuk menjalankan tipu muslihat) peperangan atau hendak
menyatukan diri dengan pasukan yang lain, maka sesungguhnya tetaplah ia
mendapat kemerkaan dari Allah, dan tempatnya ialah neraka Jahannam, sedang
neraka jahannam ialah seburuk-buruk tempat kembali.`` (8. 15-16).
Orang Islam hendaklah taat kepada perintah
Allah dan Rasul. Firman Allah bermaksud:
``Wahai orang-orang beriman taatlah kepada
Allah dan Rasulnya, dan janganlah kamu berpaling daripadanya, sedang kamu
mendengar (Al-Qur`an yang mewajibkan taatnya) (8.20).
Orang Islam, khusus yang berjihad di dalam
berperang diingatkan jangan bersifat munafik. Firman Allah bermaksud:
``Dan janganlah kamu menjadi seperti
orang-orang (kafir dan munafik) yang berkata `Kami dengar`, pada hal mereka tidak
mendengar (tidak mahu menerima dan mematuhinya). (8.21)..
Orang-orang Islam, khususnya para mujahid
hendaklah menyahut seruan Nabi. Ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Wahai orang-orang beriman, sahut dan
sambutlah (seruan) Allah dan (seruan) Rasul apabila ia menyeru kamu kepada
perkara-perkara yang menjadikan kamu hidup sempurna.`` (8.24)
Orang Islam juga dingatkan menjauhi dari
melibatkan diri dalam soal fitnah (8.25) yang boleh melemah dan menghancurkan
perpaduan dan boleh membawa kepada kekalahan. Mereka juga diingatkan agar tidak
melakukan khianat (8.27) seperti berpaling tadah dan jangan melakukan pemberian
bantuan kepada musuh baik secara langsung atau tidak langsung di dalam
peperangan.
Para mujahid diingat hendaklah berperang
sehingga mencapai kemenangan dan dapat menutup mulut seteru dari fitnah (8.39).
Dalam menentang musuh hendaklah teguh menghadapi mereka (8.45).
Islam mencintai damai dan jika pihak musuh
berkehendakkan damai yang sebenar (bukan tujuan muslihat), maka rundingan untuk
perdamaian boleh dilakukan. Firman Allah bermaksud:
``Dan jika mereka (pihak musuh) cenderung
kepada perdamaian, maka engkau juga hendaklah cenderung kepadanya, serta
bertawakkallah kepada Allah, sesungguhnya ia Amat Mendengar, lagi Amat
Mengetahui (8. 61). Sebaliknya jika mereka bertujuan untuk khianat. Firman
Allah bermaksud:
``Dan jika mereka bertujuan untuk menipumu,
maka sesungguhnya cukuplah Allah (menjaga dan memberi perlindungan) kepadamu.
Dialah Yang Menguatkanmu dengan pertolonganNya dan dengan (sokongan)
orang-orang yang beriman (8.62).
Tentera dan mujahid Islam semestinya berperang
kerana Allah sehingga mencapai kemenangan. Selepas mencapai kemenangan Allah
menentukan pembahagian harta rampasan perang sebagaimana firmanNya, bermaksud:
``Dan ketahuilah apa saja yang kamu dapati
sebagai hasil rampasan perang, maka sesungguhnya seperlimanya (dibahagikan)
untuk (Jabatan) Allah dan untuk RasulNya
dan untuk kerabat (Rasulullah) dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin
serta ibn al-sabil (orang musafir yang keputusan), jika kamu beriman kepada
Allah dan kepada apa yang diturunkan oleh Kami kepada Hamba Kami (Muhammad) pada hari `Al-Furqan`. Iaitu
hari bertemunya dua angkatan tentera (Islam dan kafir dalam Peperangan Badar)
dan (ingatlah) Allah Amat Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu (8. 41).
Namun harta rampasan bukan menjadi motif dan
tujuan peperangan, tetapi mendirikan Kalimah Allah dan kekuatan Islam adalah
menjadi tujuan – agar dengannya dapat dicapai keselamatan dan perdamaian.
Sekian.
No comments:
Post a Comment