BBB, 28 Rabiul Awwal 1437 = 09 Januari 2016
(Sabtu):
Persoalan `Tauhid` adalah persoalan penting di
dalam akidah dan falsafah ilmu al-kalam. Ayat-ayat Al-Qur`an banyak menyebut tentang `Tauhid` Allah Subhanahu wa
Ta`ala. Antaranya ialah seluruh kandungan Surah Al-Ikhlas, ayat al-Kursi dan
al-Asma` al-Husna.
Al-Imam al-Haramayn al-Juwaini memberi
perhatian terhadap aspek tauhid dan salah sebuah karangannya berjudul `Kitab
al-Tauhid`. Berbanding dengan tiga
karangannya yang lain, maka `Kitab al-Tauhid` lebih jelas dari segi falsafah
tauhidnya.
Bagi permulaan bagi Kitab al-Tauhid dibawa
tentang `Hakikat Tauhid dan Maknanya`. Menurutnya:
``Ada pendapat-pendapat mengenai tauhid di
kalangan imam-imam tauhid` tentang definisi hakikat tauhid dan maknanya. Kebanyakannya berpendapat kata
Al-Juwaini,
``Bahawa satu (al-wahid), ialah sesuatu yang
tidak menerima pembahagian`
Manakala pendapat yang lain, ialah bermakna:
``Satu. Ialah yang tidak menerima bahagian
(qadar).
Kedua-duanya sama dari segi maksud.
Dalam konteks ketuhanan dimaksudkan, Dia Satu
pada Zatnya yang bersih dari pembahagian dan juz`. Dia adalah Satu yang tidak menyerupakan akan sesuatu dan tidak
menyerupainya oleh sesuatu. Dia adalah Satu yang menjadi tempat lindungan
(malja`) di dalam menolak mudarat dan bala dan tidak ada lindungan yang lain.
Tiada yang menarik manfaat dan menolak mudarat melainkanNya.``
(Al-Juwaini, Kitab al-Tauhid, (Kompile), dlm.
Al-Shamil fi Usul al-Din,, Al-Ma`arif, Al-Iskandariyyah, Misr, 1969: 345 –
347).
Al-Juwaini membawa persoalan:
``Apabila dikatakan tentang sesuatu,
bahawasanya ianya satu, adakah ia dari sifat nafsiyyah atau dari sifat ma`ani ?
Kata kami (Al-Juwaini), bahawa keadaan satu
itu satu, tidak merujuk kepada makna (ma`nawiyah) yang bertambah ke atas zatnya
(Sifat tidak bertambah ke atas zat), kerana kalau wahid (satu) makna,
adakah makna satu itu makna juga, jika (ma`ani)
demikian membawa kepada mengisbatkan sesuatu
yang tidak ada pengakhiran dari segi makna (Ibid. Hlm. 249).
Seterusnya Al-Juwaini menyebut, ``Sesungguhnya
disebut hakikat tauhid dan maknanya, Apakah itu tauhid dan apakah maknanya ?
Kata kami (Al-Juwaini), `Tauhid` lafaz yang diguna oleh yang lain
juga (dari segi bahasa), maka dimaksud daripada memecahkan (fassal) sesuatu dari sesuatu, dan
menjadinya satu selepas dia bersama, maka dikatakan dia dipecah kepada dua
jauhar (benda), maka didapati satu dari keduanya, maka dimaksud dari tauhid
ialah, mendatangkan perbuatan yang satu.
Maksud tauhid dalam hubungan denganm Allah ialah:
``I`tikad dengan wahdaniyyah beserta dengan dalil kewahdaniyyahnya
ketuhanan. Tidak ada Tuhan selainNya. Sebagai dalil bahawa jika tidak satu dan
ada yang lain, maka akan berlaku pertembungan kehendak, seperti satu mau mengadakan
dan satu lagi mahu meniadakan, maka akan berlaku pertembungan dan membawa kepada
perbalahan dan kehancuran. Jika demikian adalah mustahil. Demikian juga contoh
jika sesuatu itu pada masa yang sama bergerak dan diam, maka juga tidak mungkin
terjadi yang mencerminkan sesuatu yang mustahil terjadi. (Ibid, hlm, 352).
(Catatan: Penulis sengaja menggunakan istilah
`wahid` kepada makna `satu` dan tidak menggunakan istilah yang bermaksud kepada
makna sedemikian seperti tunggal dan esa, kerana – termasuk satu, boleh membawa
perbezaan makna dari segi falsafah yang melibatkan faham-faham falsafah yang
lain di dalam Islam).
Di dalam kitab al-Tauhid ini turut dibincang,
persoalan-persoalan ada hubungan dengan tauhid
misalnya mengenai: jisim dan maknanya
(hlm. 401-406), perbahasan dan pendapat ahli falsafah dan Mu`tazilah tentang
tauhid (407-406). Persoalan mustahilnya qadimnya jisim (409-414), Gagalnya
Mu`tazilah membuktikan qadimnya jisim (414-419), Tentang tashbih yang berjisim
dan peleraiannya (419-414),, Penolakan terhadap pendapat Allah berjisim dan tidak
bersusun (415-427), Tentang kejadian Makhluk (427-429). Sifat gerak dan diam
(429-431). Dan berbagai-bagai persoalan yang berkait dengan Mu`tazilah dan
lain-lain (431-625).
Pada penghujung dari Kitab al-Tauhid dibincang
persoalan ``illah` (jama`nya `al-`ilal). `Illah ialah sifat yang mewajibkan sesuatu yang
berdirinya akan hukum (hlm. 646), iaitu persoalan yang berhubung dengan tindakan
yang menghasilkan - akibat. Misalnya – Digerakkan jari, maka bergerak sama
cincin yang ada dijari. Ia adalah persoalan yang berkait dengan sebab musabbab.
Ini dikaitkan perbuatan dan akibat yang berkait dengannya. Perbahasan mengenainya
dikaitkan dengan `ahwal`, berbagai-bagai pendapat dan khilaf mengenainya
seperti hakikat `illah, hakikat ma`lul, hukum `iiah dan syarat-syarat dan
ikhtilaf pendapat dan berbagai-bagai persolan mengenainya (hlm. 629-716).
Kitab al-Shamil Fi Usul al-Din oleh Al-Imam
al-Haramayn al-Juwaini sesungguhnya kitab akidah yang lengkap membicarakan
persoalan falsafah tauhid dari berbagai persoalan. Pendekatan yang dibuat oleh
Al-Imam al-Haramayn al-Juwaini melengkapkan pendekatan persoalan akidah menurut
mazhab Ash`ari yang didukung oleh beberapa pendukung terkenalnya seperti al-Baqillani
dan al-Juwaini sendiri. Sesungguhnya pendekatan yang diasaskan oleh mereka
menjadi asas dan panduan bagi pengolahan bagi kitab-kitab akidah Islam,
khususnya bagi Mazhab Ash`ari. Al-Imam al-Haramayn al-Juwaini menyatukan
pendekatan akidah yang diolah dengan pendekatan fiqh Shafie.
Adalah satu yang menarik bahawa pendekatan
yang dibuat oleh Al-Imam al-Haramayn al-Juwaini yang menyatukan pendekatan mazhab Ash`ari
dengan mazhab fiqh al-Shafie dan turut mendukungnya oleh Al-Imam al-Ghazali,
maka lanjutannya berlaku di alam Melayu bahawa ketiga-tiga komponan, mazhab Fiqh Shafie, akidah Ash`ari dan tasawuf
Al-Ghazali adalah juga menjadi mazhab `tiga serangkai` yang menjadi pegangan
bagi umat Islam di alam Melayu.
Sekian.
No comments:
Post a Comment