BBB,
29 Zulkaedah 1437 = 01 September
20`16 (Khamis)
Al-Muhasibi menghasilkan turath penulisan
seperti Al-Ri`ayat Li Huquq Allah Ta`ala dan Al-Masa`il Fi A`mal al-Qulub wa al-Jawarih, sesungguhnya
bagi panduan bagi menjaga kebersihan amalan
seperti menjaga hak-hak Allah,
begitu juga menjaga kebersihan hati yang juga di dalam hubungan dengan Allah
dan juga yang lain. Namun kebersihan tidak sempurna, jika pada bahagian lain
tidak turut bersih, termasuk dari segi usaha mendapat rezeki dan rezeki itu sendiri semestinya didapati secara bersih..
Bagi membicarakan persoalan yang berhubung
dengan Al-Makasib – Usaha mencari rezeki ini Al-Muhasibi berbicara di dalam skop yang luas,
bahawa Allah mencipta alam dan cakrawala termasuk semua kandungan, bumi dan
manusia di dalamnya secara sempurna dan menyediakan segala keperluan termasuk
keperluan manusia sebagai penghuni di
muka bumi ini.
Bagi manusia kata Al-Muhasibi, ``Allah
menyediakan rezeki, baik dari segi makanan, pakaian, tempat tinggal, peralatan,
tempat bercocok tanam, melakukan perusahaan dan berbagai keperluan yang lain.
Firman Allah bermaksud:
``Kami telah membahagi di antara mereka itu
keperluan kehidupan di dunia dan Kami mengangkat setengah mereka di atas setengah yang lain dari segi
darajat.`` (Al-Zukhruf: 32).
Dan firman Allah bermaksud:
``Dan tiadalah sesuatu pun dari
makhluk-makhluk yang bergerak di bumi, melainkan Allah jualah yang menanggung
rezekinya dan mengetahui tempat kediamannya dan tempat dia di simpan .`` (Hud:
6).
Namun bagi menghasilkan rezeki yang di
sediakan oleh Allah perlulah kepada usaha bagi mendapatkannya.
Bagi mendapatkannya juga perlu betul dan
bersih caranya agar tidak termasuk di bawah kategori usaha yang tidak halal.
Dari segi ini Al-Muhasibi amat prihatin terhadap hasil usaha dan rezeki-rezeki
yang didapati. Contoh prihatin Al-Muhasibi, bahawa ayahnya seorang yang kaya,
tetapi beliau tidak mau mewarisi harta yang patut diwarisi, oleh kerana bapanya
adalah dari kalangan pengikut Mu`tazilah. Beliau mempercayai kelainan pegangan yang dianggapnya tidak murni sebab itu beliau
enggan mewarisinya.
Apa yang dibicarakan oleh Al-Muhasibi
adalah melibatkan persoalan halal dan haram. Di bawah bahagian Al-Makasib
beliau membicarakan persoalan yang berhubung dengan usaha dan fardhu bertawakkal, gerakerja di dalam mencari
rezeki yang memerlukan interaksi di
kalangan mereka seperti tukar menukar, jual beli dan sebagainya. Turut
dibicarakan persoalan syubhah yang patut
dielakkan. Di dalam hal ini perlu dijaga dari segi halal dan haram. Antaranya
melibatkan:
1) Perusahaan atau pekerjaan dilakukan
2) Cara melakukan pekerjaan
3) Hasil pekerjaan
4) Berbagai hasil pekerjaan
5) Bahan-bahan yang menjadi rezeki
6) Penggunaan rezeki yang didapati
7) Halal dan haram bahan-bahan - termasuk syubhah
8) Kaedah
yang menghalal dan haram (contoh sembelih dan tidak sembelih)
9) Pelaksana dan pengusaha
10) Berbagai lagi.
Sesungguhnya persoalan halal dan haram amat
penting dan amat ditekankan di dalam Islam bagi menjaminkan kebersihan bahan
rezeki dan cara mendapatinya agar apa yang digunakan secara rezeki adalah halal
dari diri, kediaman, pakaian, makanan, minuman dan segala peralatan yang digunakan
adalah halal, supaya diri adalah bersih
Tujuan menjaga dari segi halal dan haram bukan sebagai sekatan,
tetapi bagi kebaikan. Dr. Yusof
al-Qradhawi di dalam bukunya berjudul `Halal dan Haram Di Dalam Islam, bertolak
membicarakan tentang Halal dan Haram dari `Dustur dan Prinsip dari segi Halal
dan Haram Dalam Islam dengan bertolak dari firman Allah yang bermaksud:
``Katakanlah (hai Muhammad), Siapakah yang melarang (memakai) perhiasan
Allah dan (memakan) rezeki yang baik-baik yang diadakan Allah buat para
hambanya ? Katakanlah semua itu (diadakannya) buat mereka yang beriman di kehidupan dunia
ini. Dan khusus buat mereka saja
nanti di hari akhirat. Demikianlah kami jelaskan keterangan-keterangannya bagi
kaum yang mengetahui.
Katakanlah, Tuhanku hanya mengharamkan
perbuatan-perbuatan keji yang terang baginya dan yang tersenbunyi dan berbuat
dosa, melanggar kekuasaan di luar kebenaran menyengutukan Allah di mana Tuhan
tiada menurunkan kekuasaan apa pun
tantang demikian itu dan kamu berani mengatakan sesuatu mengenai Allah
apa yang kamu sendiri tiada mengetahui ! (Al-A`raf, 32 – 33)..
Dr. Yusof al-Qaradhawi menggariskan
prinsip-prinsip Islam dari hal Halal dan Haram, iaitu:
·
Asal
setiap perkara membolehkan
·
Menghalalkan
dan mengharamkan adalah hak Allah saja.
·
Mengharamkan
yang halal dan menghalalkan yang haram sama sebanding dengan syirik kepada Allah.
·
Pengharaman
sesuai dengan segi keburukan dan bahaya
·
Menetap
pada yang halal saja tidak perlu mencari pada yang haram lagi.
·
Apa yang
menarik pada yang haram hukumnya haram
·
Membuat
tipu helah pada yang haram adalah haram
·
Niat yang
baik tidak boleh membersihkan yang haram
·
Menjaga diri
dari yang syubhah, yakni yang samar-samar
·
Tidak
berpura-pura dan membeza-beza dalam yang haram
·
Dharurat
membolehkan yang haram.
Al-Muhasibi menampilkan persoalan rezeki, mencari punca pendapatan dan
kehidupan serta mengingatkan
kebersihan pada punca pendapatan ada
kaitan dengan kebersihan diri keseluruhan. Tidak sempurna bersih diri dan jiwa dari segi akidah, amalan,
nilai akhlak, kerohanian tanpa disertai kebersihan dari segi sumber rezeki dan punca pendapatan. Persoalan
halal dan haram penting dan menjadi bahagian dari kebersihan rohani dan lahiri.
Sekian.
No comments:
Post a Comment