BBB, 16 MUHARRAM 1439h. = 06 Oktober 2017M. (Juma`at):
1. Muhasibiyyah
Doktrin Muhasibiyyah atau sebagai `Faham`
dapat disebut sebagai `Muhasibisme` adalah faham yang kukuh berteraskan
keislaman. Doktrin atau faham ini antara faham yang awal kemunculan. Pemberian
doktrin atau faham biasa dan kebanyakannya dinisbahkan kepada tokoh atau kepada
ciri kefahaman atau aliran berkenaan. Muhasibiyyah adalah nisbah atau sifat
bagi doktrin atau faham yang dibawa.
Muhasibiyyah adalah nisbah kepada ciri
fahaman yang dibawa oleh tokoh yang digelar
`Al-Muhasibi`. Nama bagi pembawa doktrin Muhasibiyyah ialah Al-Harith bin Asad
al-Muhasibi yang kunyahnya ialah Abu `Abdullah (m. 243H.), dibesarkan di Basrah
kemudian berpindah ke Baghdad. Beliau mendalam dalam keilmuan tiga serangkai,
iaitu akidah, fiqh dan tasawuf. Beliau terkenal sebagai seorang yang zuhud.
Menurut `Abdul Qadir Ahmad `At*a yang
menulis muqaddimah bagi kitab Al-Masa`il fi A`mal al-Qulub wa al-Jawarih oleh
al-Muhasibi, bahawa dinisbahkan Al-Harith sebagai Al-Muhasibi, lantara beliau amat prihatin dan waspada (muhasabah) terhadap
dirinya mempastikan berada di atas asas akidah, syariat dan
kerohanian yang betul menurut Al-Qur`an dan
Al-Sunnah.
Pada zamannya berlaku polimik yang sengit
di Baghdad antara faham Qadariyyah, Jabariyyah dan Al-Sunnah.
Menurut Dr. `Abdul Halim Mahmud yang
menulis muqaddimah bagi buku Al-Muhasibi yang lain berjudul `Al-Ri`ayah li
Huquq Allah, bahawa Al-Muhasibi adalah diasuh keluarganya di dalam keadaan
mewah. Tatkala bapanya meninggal dia mewariskan anaknya Al-Muhasibi sejumlah
wang banyak, iaitu sebanyak tujuh puluh ribu dirham. Al-Muhasibi yang mendapat
didikan murni menurut Al-Qur`an dan
Al-Sunnah` amat prihatin terhadap persoalan shubhah. Oleh kerana arwah
bapanya pada masa hidupnya berpegang
tentang `qadar` menurut madzhab Mu`tazilah – Antaranya faham mu`tazilah
tentang `qadar`, bahawa manusia mencipta perbuatannya. Dengan akidah yang
dipegang bapanya itu, Al-Harith tidak mau mewarisi harta yang ditinggalkan
bapanya.. Ini merupakan antara faktor yang mengukuhkan gelarannya sebagai `Al-Muhasibi.``
Selain dari mempertahankan kebersihan dari
segi halal dan haram sesuai dirinya sebagai sufi yang mendalam dalam bidang
akidah dan syara`, Al-Muhasibi memperkukuhkan faham `Al-Muhasibi`nya dengan
ciri akhlak murni yang menjadi permata akhlak Rasulullah s.aw. sebagaimana
firman Allah bermaksud:
``Sesungguhnya engkan mempunyai akhlak yang
unggul, ``(Al-Qalam: 4)
Dan
firman Allah lagi bermaksud:
``Sesungguhnya bagi kamu pada diri Rasulullah
itu uswah yang indah.` (Al-Ahzab: 21).
Sebagai seorang yang kuat mendukung
pengajaran dan nilai Islam, Al-Muhasibi amat menyanjung dan mengkagumi
ketinggian akhlak Rasulullah. Menurut Dr `Abdul Halim, Mahmud di dalam
muqaddimahnya bagi kitab al-Muhasibi yang berjudul `Al-Ri`ayat li Huquq Allah`
bahawa Al-Muhasibi amat teroja, bahawa
berada pada sanad Hadith Rasulullah s.a.w. yang matannya sebagaimana disabdakan
oleh Rasulullah s.a.w:
``Athqalu ma yudha`u fi al-mizan husn
al-khuluq.``
Bermaksud: Paling berat apa yang diletakkan
dalam timbangan ialah elok akhlak.``
Kata Dr. `Abdul Halim, ``Al-Muhasibi telah
menjadikan matlamat hidupnya `elok
akhlak` dan mentahqiq dan mempraktikkannya, bahkan menjadikan ciri tasawufnya
bersifat akhlak yang di dasarkan pada Al-Qur`an dan Al-Hadith.``
Bagi mencapai misinya, Al-Muhasibi
mendasarkan tasawufnya kepada al-Qur`an dan Al-Hadith. Tasawufnya juga
berasaskan taqwa kepada Allah, menunaikan segala yang fardhu, wara` pada yang
halal dan jauhkan diri dari yang haram, ikhlas kepada Allah dari segi ketaatan.
Dan inti tasawufnya adalah berasaskan akhlak. Ini maksud Al-Ri`ayah li Huquq
Allah.
Al-Harith al-Muhasibi mengambil pendekatan
muhasabah ialah dengan kaedah yang
disebutkan sebagai `Al-hadzr`, yang boleh kita ertikan sebagai berjaga-jaga
diri, misalnya memperbaiki diri dengan ilmu dan ma`rifat, menjaga tindak tanduk
diri sebagaimana dihuraikan di dalam bukunya,
A`mal al-Qulub wa al-Jawarih, iaitu memperbetulkan hati dari sifat-sifat
yang keji yang tentulah bagi membersihkannya adalah melalui praktik tasawuf,
misalnya mengenal kekejian nafsu, sifat-sifat keji yang boleh bertapak di dalam
hati seperti hasad dengki,takabbur, dusta, menipu dan sebagainya, seterusnya
mengenali dan mengamal dengan sifat-sifat yang baik seperti, kasihan belas, tolong
menolong, sabar, syukur dan redha, maka dengan pengenalan diri dan
mempraktikkan kebaikan, maka kebaikan ini terjelma pada zahir diri, misalnya
pada tindakan anggota diri `al-jawarih` sebagaimana yang dibicarakan oleh
al-Muhasibi. Tindakan ini lahir sebagai nilai akhlak yang baik.
Sesungguhnya Al-Harith al-Muhasibi
mengambil pendekatan tasawuf secara sepadu yang mengintegrasi dan mengukuhkan
pegangan akidah berfalsafah tauhid dan kepatuhan terhadap suruhan Allah dan
menjauhi segala larangannya. Dia amat prihatin terhadap perkara yang halal dan
haram dan memberi tumpuan pada pembinaan akhlak yang baik. Pendekatan Al-Harith
al-Muhasibi pendekatan yang praktical yang menjadi panduan hidup bagi diri dan
juga kehidupan di tengah masyarakat. Tasawuf baginya bukan pengasingan dari
masyarakat. Beliau tidak memberi
perhatian kepada perlunya dalam tasawuf berlaku sesuatu yang anih dan
pelik yang disifatkan oleh Al-Hujwiri sebagai `karamah dan wali` itu.
Tasawuf bagi Al-Harith al-Muhasibi ialah
pendekatan praktikal iaitu dengan memperbaiki diri dalaman dan luaran dengan akhlak terpuji yang dengannya
dia berada di tengah masyarakat secara baik dan
menyenangkan semua pihak.
Akhlak dan tasawuf bagi Al-Harith al-Muhasibi
adalah kesatuan yang mengukuhkan. Dengan terus bermuhasabah menjaga diri dari
penyelewengan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment