BBB, 03 Jamadil Akhir 1439H. = 19 Februari
2018M. (Isnin):
Tiap bangunan yang dibina ada fungsinya. Rumah
misalnya untuk kediaman, kedai untuk perniagaan dan masjid adalah untuk ibadat
bagi umat Islam. Demikianlah plan arkitek bagi Masjid Al-Umm adalah untuk uamat
Islam di BBB atau dari mana jua datang untuk beribadat. Demikian fungsi Masjid
Al-Umm yang asasi.
Mungkin tidak boleh dipersalahkan kepada
arkitek Urusbina yang jelas meyediakan plan asasi bagi Masjid Al-Umm seperti
adanya pada peringkat permulaan, tapi tiada
perbincangan detail sejak peringkat permulaan yang sepatutnya dijelaskan
kehendak dengan fungsi dan misinya. Sejak dari awal kebanyakan ahli
jawatankuasa Pembangunan Masjid Al-Umm bukanlah mereka yang mengetahui tentang
arkitektur. Namun ada kesedaran dari awal antara misi dan fungsi mendirikan
Masjid Al-Umm selain dari menjadi tempat ibadat (solat), juga sebagai pemangkin bagi Bangi Bandar Ilmu.
Sesungguhnya harapan begitu tinggi, bahawa bersama dengan Masjid Al-Umm itu
kelak akan dipohon tanah pada kawasan Medan Selera (Usahawan) yang lebih kurang
seluas dua ekar itu akan didirikan bangunan belasan tingkat sebagai bangunan
pentadbiran, ruang-ruang kuliah, perpustakaan, kedai buku, asrama dan
ruang-ruang kegiatan mahasiswa. Dalam kata lain, masjid menjadi induk bagi
`Jami`ah (universiti) Al-Umm`. Keinginan ini bukan bersifat angan-angan, bahkan
plan bagi pembangunan premis keilmuan bagi masjid Al-Umm telah dihasilkan oleh Al-Marhum Tuan Haji Ghazali Husein salah
seorang ahli jawatankuasa yang dilantik menganggotai jawatankuasa baru bagi
Jawatankuasa Pembangunan Masjid Al-Umm (Ogos 2012). Bukan setakat melibatkan
Medan Selera (Usahawan), tetapi kawasan padang awam yang berdekatan dengan
Masjid Al-Umm adalah termasuk di dalam `Greater Area` bagi Masjid Al-Umm yang
dapat dikatakan sebagai ruangan `Kampus bagi Jami`ah Al-Umm.`
Pandangan Konsep `Jami`ah Al-Umm` di atas, lebih khusus sebelum
lahirnya konsep `Greater Area Jami`ah Al-Umm` , maka idea mau melihat Masjid Al-Umm sebagai Pusat Ibadat dan
Pengajian bertaraf Jami`ah mau diaplikasikan kepada Masjid Al-Umm. Lantaran itu
tempoh antara Ogos 2012 hingga keakhir 2013 mesyuarat-mesyuarat banyak
berhubung dengan plan arkitek dan masalah mencari dana bagi Masjid Al-Umm.
Digerak oleh misi dan visi Masjid Al-Umm sebagai pusat Ibadat, keilmuan dan
kemasyarakatan, maka ianya menjadi topik
perbincangan berterusan. Jika dilihat kepada aras-aras dan ruang-ruang yang disediakan di Masjid
Al-Umm adalah berorientasikan keilmuan bagi mendekati konsep `Al-Jami`ah`.
Pada aras utama yang mempunyai ruang terluas
adalah tempat solat, tetapi ruang solat utama ini juga menjadi ruang pengajian.
Di sini guru-guru mengajar kitab, khususnya selepas solat maghrib hingga Isya`, demikian juga selepas
solat subuh. Pada bahagian serambi kanan dan kiri, wujud kelompok-kelompok
pengajian yang dibimbing oleh guru-guru khusus, termasuk pengajian yang
berhubung dengan Al-Qur`an yang ramai guru mengajar keilmuan-keilmuan yang
berhubung dengan Al-Qur`an.
Perlu diingat bahawa ruang solat utama ini
dapat dijadikan ruang pengajaran secara terbuka terutama pada hari Sabtu dan
Ahad pada semua kawasan ruang utama ini boleh memuatkan pengaji-pengaji
sehingga jumlah 3,000 orang. Perlu disebut bahawa pada aras utama berdepan ruang
pejabat (kini bilik VVIP) terdapat ruang
tarbiah bagi anak-anak. Bermaksud pementingan dari segi pengajian dan
pendidikan. Kewujudan ini adalah hasil dari permesyuaratan yang diadakan.
Pada aras satu di atas bagi aras utama terdapat ruang solat bagi muslimat
yang boleh memuatkan jamaah muslimat seramai 500 orang. Ruang ini juga
digunakan bagi pengajian bagi muslimat. Manakala pada sebelah kiri bagi ruang
muslimat terdapat dua bilik bagi seminar. Dua bilik boleh disatukan dengan
menolak pemisah tengahnya menjadikannya sebagai Dewan Seminar, manakala pada
sebelah kanan pula terdapat bilik mesyuarat. Pada bahagain belakang pula
terdapat 2 bilik kuliah bagi sebarang pengajaran ilmu. Dan terdapat pula bilik
bagi perpustakaan bersama IT, dan bilik tahfiz.
Pada aras bawah tanah terdapat Dewan Besar
yang boleh digunakan bagi konvensyen yang jumlah kehadiran lebih ramai , jika menggunakan kerusi saja boleh
memuatkan seramai 1,000 orang. Dewan ini juga boleh digunakan sebagai tempat
persidangan. Ianya juga boleh digunakan bagi majlis
perkahwinan, sambutan hariraya dan berbagai sambutan dan perayaan. Di
sebelah kanan bagi dewan ini terdapat bilik untuk akad nikah dan boleh juga
digunakan untuk pengajian, mesyuarat dan sebarang majlis yang lebih kecil
muatannya (100 orang). Demikianlah ruang-ruang yang disediakan selain dari
untuk solat, banyak daripadanya untuk kegiatan keilmuan – berorientasikan ilmu.
Dari segi plan arkitektur, pertambahan-pertambahan
yang berlaku menyebabkan berlakunya perubahan pada plan arkitek awal dan banyak
berlaku penambahan dan perubahan. Dari satu segi melambatkan usaha bagi
mengangkatkannya kepada MPKj dan jabatan-jabatan yang lain (One stop centre di
MPKj), dengan kelambatan pengangkatan plan oleh arkitek ke MPKj ini melambatkan
urusan mendapat kelulusan plan dan melambatkan pula rancangan pembinaan fizikal
bagi Masjid Al-Umm.
Implikasi yang lain dari perubahan dan
penambahan plan, ianya menambahkan kos bagi penyiapan plan. Dengan penambahan
yang baru, maka kos tambahan akan dikenakan bagi tambahan-tambahan yang
dilakukan- Ini mengakibatkan bertambahnya kos pembinaan Masjid Al-Umm. Ini
tidak berlaku jika semuanya disiapkan dalam plan asal bagi Masjid Al-Umm.
Keadaan ini berlaku oleh kerana kebanyakan
ahli jawatankuasa bukan dari kalangan yang mengetahui soal plan arkitek bagi
pembangunan. Mereka boleh disifatkan campurtangan menambah di sana sini mengikut apa yang difikirkan
bersesuaian. Mungkin apa yang ditambah dan diubah menambahbaiki dan menjadi
lebih elok, tetapi mempunyai implkasi dari segi penambahan kos, keseluruhannya
dilihat sebagai hasil dari yang tidak professional dan bila siap dilihat di
sana sini kekurangan. Misalnya ruang terbuka untuk kemasukan angin terpaksa
ditutup kerana kononnya tempias, bahagian anjung terpaksa ditambah juga
kononnya kerana tempias, sedang ianya menjelikkan pandangan dan menyempitkan
ruang dan banyak lagi memperlihatkan tindakan-tindakan yang tidak professional.
Perkara ini tidak boleh dipersalahkan arkitek, kerana dia dipaksa oleh juru-juru
tambah yang bukan ahli dalam bidang pembinaan. Akhirnya sebagaimana antara falsafah Takmilah, masjid sempurna
dalam ketidaksempurnaan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment