WUJUD ADALAH KERISAUAN
(Fikrah Bangi: 381).
BBB: 25 Safar 1441H. = 24 Oktober 2019M.
(Khamis).
Selain dari wujud menimbulkan pertanyaan. Wqujud
juga menimbulkan kerisauan. Kerisauan timbul oleh kerana kehidupan mendepani
berbagai-bagai masalah.
Masalah utama, bahawa kehidupan menuntut
berbagai tindakan yang perlu dilakukan.. Misalnya tanpa bergerak mencari
bahan-bahan makanan bererti membiarkan diri dan anak isteri di dalam kelaparan.
Lantaran itu individu berkenaan terpaksa bergerak misalnya mendapatkan
tumbuh-tumbuhan yang dapat dimaklan atau berburu untuk mendapat makanan dari
hewan atau menangkap ikan dan hidupan di dalam sungai untuk menjadii bahan
makanan.. Dengan perkembangan minda dan pengalaman mengajar individu atau
kelompok manusia awal menyedari tentang konsep menanam bahan-bahan keperluan
bagi makanan di tanam berhampiran kediaman. Dengan ini melahirkan konsep
bertanam sebagai bahan sara hidup. Makanan berkenaan seperti ubi, keledek, padi
dan berbagai-bagai buah-buahan dan sayur-sayuran. Dari perkembangan minda,
pengalaman mengajar individu dan kelompok memelihara binatang-binatang buruan
agar jinak dan menjadi bahan makanan. Binatang-binatang berkenaan seperti ayam,
itik, kambing, lembu dan sebagainya. Kelompok berkenaan mendekati sebagai
masyarakat tani.
Wujud adalah kerisauan bukan setakat
menuntut menghasilkan bahan-bahan makanan, tetapi di dalam kehidupan, individu
dan kelompok menghadapi ancaman-ancaman. Ia adalah bersifat musuh dari alam
sekitar seperti ancaman binatang buas seperti harimau, beruang, ular, buaya dan sebagainya. Ancaman
dihadapi terutama dalam masa mereka berusaha mendapat bahan makanan. Ini
menggerak mereka mencari cara selamat seperti
hidup berkelompok. Dengan cara hidup berkelompok mereka dapat membantu
antara satu sama lain di dala mendapat bahan bagi makanan dan bertani bagi
mendapat hasil tanaman. Selain dari menghadapi ancaman binatang buas, ancaman
yang paling utama dan kerap dihadapi ialah ancaman penyakit. Pengalaman
menghadapi berbagai penyakit seperti demam, batuk, akit perut,penyakit kulit
dan sebagainya memberi mereka pengalaman dan mengenal pasti bahan-bahan
tumbuhan bagi digunakan sebagai ubatan. Dari kemahiran mengenali bahan-bahan
ubatan melahirkan di kalangan mereka `dukun` yang mengenali ubatan dan kaedah
merawat. Dukun dipandang tinggi dalam masyarakat sebagai ketua kampung di dalam kelompok. Sama lahir sebagai keperluan ialah
bidan yang merawat ibu-ibu yang melahirkan anak.
Selain dari kerisauan terhadap ancaman
binatang buas dan penyakit, mereka juga berdepan dengan bencana alam. Antara
bencana alam ialah banjir bila tiba musim hujan, di samping banjir ancaman juga dihadapi dari keruntuhan
seperti tumbangnya pohon-pohon yang berdekatan dengan kediaman mereka. Selain
dari tumbangnya pokok yang mungkin menimpa kediaman mereka juga berlaku tanah
runtuh dan batu mengelonsur dari tanah tinggi merosakkan kediaman dan tempat
tinggal, Dalam hal ini pengalaman
mengajar mereka memilih tempat kediaman yang selamat, seperti di gua, di tanah yang lebih tinggi di tepi
sungai yang memudahkan mereka mendapat air dan sumber mnakanan dari darat dan
sungai atau laut. Lantaran itu perkembangan kependudukan biasanya terdapat di
tepi sungai atau di kuala dan muara sungai.
Kerisauan yang paling puncak ialah ancaman
`kematian`. Kematian disebabkan oleh penyakit, kemalangan dan ancaman binatang
buas dan alam.. Kematian mendekatkan
mereka dengan mistri dan alam dalaman.. Ini
menimbulkan berbagai-bagai kepercayaan yang merupakan kepercayaan pada
peringkat awal. Bagi menguruskan kematian ada timbul konsep ketua pengurusan
kematian dan timbul kaeadah-kaedah mensemadikan mayat berdasarkan kepercayaan
yang merupakan antara aspek budaya di dalam masyarakat berkenaan.
Kewujudan sebagai kerisauan menimbulkan
harapan terhadap Yang Berkuasa - harapan agar kehidupan di dalam selamat sejahtera. Ia
adalah dambaan yang mendekatkan diri
dengan Yang Berkuasa.
Sekian.
No comments:
Post a Comment