TAYYIBAH,
KEINSANAN DAN KEIHSANAN
(Fikrah
Bangi: 784).
BBB: 07 Rabi`ul-Awal 1442H. = 24 Oktober 2020M.
(Sabtu).
Kita
telah membincangkan tentang tapak dan lokasi bagi sebuah pengajian tinggi yang
bersifat berotonomi dan berdikari. Tempat
adalah latar bergerak dan bergiat. Namun ianya tidak bergerak tanpa arah
dan matlamat yang mau dituju bagi penghasilan. Pengajian yang dihasratkan
seharusnya mempunyai identiti dan jatidiri tersendiri yang lain dari kebiasaan
dan jika demikian – tiada perbedaan, ianya tidak ada beda dari yang sedia ada
dan ianya tak ke mana dan akan tenggelam dalam kebiasaan.
Idealisme
pengajian adalah ianya menjadi rumpun dan himpunan tayyibah yang umbi dan tunjangnya terhunjam dari dasar
tempatan dan bumi di sini dan bukan keawang-awangan. Dengan akar tunjangnya di
sini pengajian berpaksikan tradisi dan akar tempatan yang menumbuh dan
merimbunkan pohon tayyibah berkenaan. Tradisi di sini tidak miskin bagi
membajai pohon tayyibah berkenaan. Tetapi pohon berkenaan tidak hidup dan subur
tanpa iklim tempatan, udara dan cuaca
hasil dari kitaran global.
Dalam Kalimah Tayyibah terhimpun di dalamnya segala
yang bernilai dan bermutu. Misalnya di dalamnya adalah kebenaran yang terbuka
dan tidak semestinya bersifat tempatan. Dalam kata lain kebenaran diterima dan
diperjuangkan, tanpa melihat dari mana asalnya datang. Dalam tayyibah terdapat
di dalamnya elemen kecendekiaan yang terdapat pada manusia yang tidak terdapat
pada makhluk yang lain. Pengajian adalah memupuk elemen ini dengan
berbagai-bagai ilmu sehingga dengan kepakaran yang didapati dia selayak
dikenali sebagai allamah yang menguasai ilmu-ilmu lahir dan `arif rabbani yang menguasai ilmu-ilmu rohani. Dapat juga
dikatakan bahawa insan yang tiba pada
peringkat ini dikatakan sebagai `khalifah di bumi Allah`. Banyak lagi dapat
disebut elemen di dalam tayyibah ini, tapi disini dihadkan kepada tiga. Satu
lagi ialah kebijaksanaan. Bermaksud kebijaksanaan di sini, bagaimana dengan
kecendekiaan yang digarap pada insan itu, ianya diguna secara bijaksana, bermanfaat
dan bersifat sejagat.
Dari tayyibah sebagaimana diatur di atas, diikuti dengan keinsanan.
Dalam maksud kesemua elemen di dalam kalimah tayyibah seperti
kebenaran,kecendekiaan dan kebijaksanaan yang dicapai hasil dan pendalaman pengajian, ianya diguna
bagi kebaikan manusia. Iaitu manusia yang mempunyai potensi sempurna, tetapi tidak
pernah sempurna diakibatkan oleh elemen-elemen negatif yang merupakan prosak manusia.
Ianya adalah dua bidang perjuangan yang tak habis-habis dihadapi manusia. Pada
satu pihak dengan keilmuan digunakan
bagi mengangkat dan menyelamatkan manusia dari
lembah kehinaan dan negatif. Lihatlah, baca dan dengar apa yang berlaku
setiap hari pada manusia. Sebahagian daripada mereka terkapai di dalam
kehidupan yang perlu diselamatkan melalui penyedaran keilmuan.
Dilihat
pada manusia keseluruhan di dunia kini, taraf dan kedudukan mereka adalah sama,
jika ada yang diunggulkan sebenarnya publisiti semata, menayangkan kelebihan
dengan apa yang dikatakan kekuatan atau kekayaan. Sebagai bukti ujian Covid-19 yang diturunkan oleh Yang
Berkuasa, mereka sama terpakai, tidak mampu menunjukkan kelebihan yang didakwa
ada pada mereka, bahkan yang didakwa
lebih itu lebih teruk mengalami wabak berkenaan, tanpa dapat menunjukkan
kelebihan bagi mengatasinya.
Dengan
bukti kedudukan manusia setaraf dan tidak ada kelebihan antara satu sama lain, maka
medan bagi kemajuan, kecendekiaan dan kebijaksanaan adalah terbuka bagi sesiapa
sahaja. Medan ini terbuka bagi kita mengangkatkan taraf kita di dalam bidang
keilmuan yang bagi kita bukan mau menunjukkan kekuatan dan kelebihan, tetapi
adalah bagi kebaikan manusia sejagat.
Matlamat
tertinggi dari pencarian keilmuan, ialah bagi memupuk dan menyuburkan nilai
keihsanan di dalam jiwa dan masyarakat manusia. Pengajian termasuk pada
peringkat pengajian tinggi lebih dilihat bagi mengangkat martabat manusia yang
dengan keilmuan yang dicapai adalah bagi menyelamatkan manusia dari mangsa
kebendaan. Misalnya selamat dari kemiskinan, maka dipelajarilah melalui
keilmuan ekonomi agar manusia dapat menghasilkan barangan dan lain-lain
keperluan supaya mereka tidak kelaparan dan tidak miskin. Manusia belajar dan kaji penyakit
manusia danberusaha melalui pengajian perubatan agar dapat menyelamatkan
manusia dari serangan penyakit dan mungkin dapat sedikit menangguhkan kematian.
Manusia lemah dari pergerakan dalam berurusan, maka melalui teknologi
direkacipta kenderaan dan alat komunikasi yang dapat mempercepatkan manusia dari segi
pergerakan dan pengurusan menandakan manusia makin maju. Dan berbagai lagi
melalui ilmu yang membebaskan sekatan minda dan memajukan manusia.
Semua
diatas tidak dapat dinafikan faedah keilmuan yang diteroka dan terus diteroka,
tetapi satu level yang lebih tinggi yang harus diteroka dan patut dihayati
manusia, jika dari segi kebendaan diatasi dengan berbagai kemudahan, tetapi
level tertinggi yang harus diterokai ialah pembebasan jiwa dan rohani. Pada tahap ini dilihat pada
segala ada hikmah, ada pada setiap benda roh seni yang mengindah dan
membahagiakan. Melihat alam fenomena kekuasaan yang mengkagumkan, penuh dengan
hikmah dan keluhuran. Penglihatan yang menitiskan keinsafan dan keluhuran.
Melihat kesegalaan di dalam laut rahmat dan dengan penuh harap ianya seharusnya
dinikmati semua manusia sejagat. Nikmat itu seharusnya dinikmati semua manusia
sejagat. tetapi apakah semua manusia ada
persediaan bagi menggapai dan mencapai
nikmat dan kebahagiaan sejati. Ruang yang luas dan harus diterokai.
Sekian.
No comments:
Post a Comment