BBB, 02 Muharram 1439H. = 22 September 2017M. (Juma`at):
Sebagaimana
disenaraikan oleh Al-Hujwiri, bahawa Abu `Ali Hasan bin Muhammad
al-Daqqaq adalah sebagai salah seorang tokoh sufi terkemuka pada peringkat mutaakhir.
Maka sebagai tokoh pertama, iaitu Abu al-`Abbas
Ahmad bin Muhammad al-Qassab tidak tersenarai di dalam kitab-kitab
Tabaqat, atau kitab-kitab tasawuf yang membicarakan tentang tokoh-tokoh, maka
demikianlah dengan Abu `Ali Hasan bin Muhammad al-Daqqaq, walaupun nama kedua
ini memang tersua di dalam pembicaraan tasawuf, tetapi tidak menjadi senarai
pembicaraan tokoh sufi, sebagaimana dilakukan oleh Al-Hujwiri.
Menurut Al-Hujwiri Abu `Ali Hasan al-Daqqaq
ialah seorang tokoh di dalam ilmu pengetahuan dan tiada setanding dengannya
pada zamannya. Dia dikatakan fasih berbicara tentang jalan meningkat diri
kepada Tuhan.
Dia mengenal ramai shaykh-shaykh pada zamannya dan
bergabung dengan mereka.
Dia adalah murid kepada Nas*r Abadzi.
Lantaran beliau mendalam di dalam bidang
berhubung dengan Tuhan, beliau dikatakan berkata,
``Barangsiapa yang memberi tumpuan selain
dari Tuhan, maka katanya, ``Lemah
Keadaan Rohaninya.`` Tambahnya,
``Barangsiapa membicarakan tentang sesuatu
lain dari Tuhan, lantaran tidak mengenal
Tuhan secara memadai dan kedekatan dengannya, maka dia ibarat tidak mempunyai persahabatan,
bagaimana seorang mau bercakap tentang sahabat, sedang dia tidak bersahabat dan
tidak mengenalinya.``
Dalam erti kata yang lain, seseorang yang
mesra dan bercakap tentang apa yang dia mesra dengannya, lantaran ia mengenali,
bahkan mengasihinya, lantaran itu ia lebih mesra membicarakannya.``
Sebagaimana tokoh-tokoh sufi lain, untuk
mengistimewakannya, sering diceritakan tentang keanihan-keanihannya, sebagai
membuktikan keistimewqaannya, lebih daripada itu disifatkan sebagai keramatnya
yang sebenarnya tidak semestinya ada pada seseorang, tapi Al-Hujwiri
memperlihatkan sebagai anekdot kecil kepada
Abu `Ali Hasan al-Daqqaq, bahawa pada satu hari ia didatangi seorang tua
ke majlis pertemuannya, sedang dia memakai serban nipis buatan T*abaristan.
Orang tua yang datang itu ingin memiliki serban yang baginya amat menarik.
Pencerita mau menunjukkan bahawa seolah-olah shaykh mengetahui apa yang diingini
oleh orang tua yang datang itu, maka dalam majlis itu Abu `Ali Hasan al-Daqqaq
mencampakkan serbannya kepada orang tua itu.
Sebenarnya apa yang mengistimewakan seorang
tokoh sufi, bukan anekdot-anekdot yang diceritakan tentang seorang tokoh sufi
yang tidak semestinya berlaku, tetapi jika ada menambahkan daya tariakan. Yang
mengistimewakan sufi seharusnya keilmuan yang ada padanya sama ada ilmu zahir,
lebih-lebih lagi ilmu yang berkait dengan kerohanian yang dapat diikuti
pengikut, lebih-lebih lagi jika ianya dikukuhkan dengan amalan, pandangan, doktrin atau falsafah yang dipegang. Misalnya
berhubung dengan ketentuan Allah dan kehendak dan ikhtiar manusia. Berhubung dengan
niat dan ikhlas dan sebagainya. Lebih menarik jika perkra ini dibuktikan dengan
praktik dan amalan sufi itu sendiri yang
menyerlahkan ketokohannya seperti yang berlaku misalnya pada Al-Junayd yang
menyerlahkan antara kata dan perbuatannya.
Keistimewaan dan penyerlahan tentang tokoh-tokoh ini hendaklah bukan dibuat-buat –
disengajakan, tetapi adalah secara spontan yang menunjukkan keistimewaannya.
Ini antara yang mau dikemukakan oleh Al-Hujwiri tentang Abu `Ali Hasan al-Daqqaq. Namun dapatlah
dibuat penilaian terhadap tokoh yang dikatakan sufi terkemuka pada peringkat
mutaakhir itu berdasarkan maklumat yang ditampilkan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment