BBB, 01 Muharram 1439H. = 21 September
2017M. (Khamis):
Ahmad al-Qassab, ialah nama penuh bagi
Ahmad bin Muhammad al-Qassab yang kunyahnya ialah Abu al-`Abbas.
Ahmad al-Qassab adalah salah seorang yang dikelompok
dan dikategorikan oleh Al-Hujwiri sebagai sufi-sufi terkemuka pada masa mutakhir. Konsep mutakhir yang dimaksudkan
oleh Al-Hujwiri, ialah golongan sufi selepas kelompok utama yang dibicarakan,
iaitu sebanyak 64 orang itu. Tempoh keberadaan golongan sufi berkenaan
kebiasaannya ialah selepas abad ke 2H., iaitu tempoh keilmuan tasawuf mula
berkembang dan mencapai puncak dari segi prolifik ialah sekitar abad ke 3H. dan
meklebihi sedikit dari pempoh nerkenaan – biasanya hingga suku terawal awal
abad ke 4H ( hingga 325H. dan sekitarnya).
Namun semakan yang dibuat terhadap sepuluh
nama tersebut sebagai sufi terkemuka pada masa mutakhir, kebanyakannya sukar di dapati di dalam
kitab-kitab tabaqat dan yang membicarakan tentang tokoh-tokoh. Ini menghadkan
sumber-sumber rujukan yang dapat dibuat. Ini disebabkan oleh beberapa faktor,
antaranya;
Tokoh-tokoh popular dikatakan oleh
Al-Hujwiri adalah tokoh-tokoh setempat pada masanya, walaupun dikatakan oleh
Al-Hujwiri tokoh popular, tetapi dia tidak
meningkat kepada tahap umat. Tokoh-tokoh
berkenaan selain dari baharu, adalah relatifnya bertempat di bawah wilayah
Parsi dan mereka biasanya kurang diterima pada peringkat umat. Kepopularan
mereka tidak setara dengan tokoh lain yang sama dari kawasan Parsi, namun dianya diterima sebagai salah seorang sufi yang
dikatakan terkenal.
Kembali kepada Ahmad al-Qas*s*ab, dia
dikatakan oleh Al-Hujwiri, adalah
seorang yang buta huruf. Yakni tidak pandai menulis dan membaca yang menjadi kunci ilmu pengetahuan. Namun
dikatakan tokoh dari Transoxamania, dikatakan seorang yang mendalam bidang
kerohanian, bahkan dia dianggap seorang yang terkenal di dalam bidang rohani.
Dia dikatakan mengangkat darjah keohanian kepada peringkat tertinggi dan kelohoran jiwa. Namun disebut kelemahan Ahmad
al-Qas*s*ab bahawa dia buta huruf dan mampu menulis dan membaca.
Meskipun Ahmad bin Muhammad al-Qasswab tidak tau menulis dan membaca, tetapi jiwanya
terbuka mendalami bidang-bidang keilmuan
akali dan rohani melalui pembelajaran dan amalan kesufian hingga menjadikan dia
seorang mendalam bidang `aqidah dan juga ilmu-ilmu zahir dan riyadhiat, sebagaimana dia juga mendalam
bidang kerohanian.
Al-Hujwiri memetik pendapat Abu `Abdullah
Khayyat Imam Masjid di Taburstan katanya,
``Dia adalah salah seorang dikurniai Tuhan
keilmuan dan dapat menjawab persoalan-persoalan berhubung rohani dan akidah
dengan baik.``
Walau bagaimana Al-Hujwiri tidak
mengemukakan apakah pendapat Ahmad al-Qassab di dalam bidang keilmuan tertentu
yang mengistimewakannya, misalnya hujah keilmuan akidah yang dia dikatakan
mendalam di dalam bidang berkenaan atau sebarang konsep tasawuf yang dibawa
oleh Ahmad al-Qas*s*ab.
Sebaliknya Al-Hujwiri cenderung
memperlihatkan keistimewaan tokoh dari segi kekeramatannya (?) yang sebenarnya
bukan merupakan syarat kesufian.
Beliau menceritakan bahawa pada satu hari
seekor unta yang sarat dengan muatan
bersama dengan pengembalanya – seorang pemuda melalui sebuah kawasan
penempatan, tiba-tiba unta itu terjatuh oleh beratnya barang-barang yang
dibawa. Pemuda tersebut menurunkan barang-barang muatan sambil berdoa
keselamatan unta dan barangan yang dibawa. Pada masa itu melewati unta berkenaan Ahmad al-Qassab. Dia
bertanya hal yang berlaku. Pemuda berkenaan menceritakan keadaan untuknya yang
jatuh itu. Dia memohon kepada Ahmad al-Qas*s*ab mendoakan kebaikan bagi mereka.
Kononnya selepas dido`akan oleh Ahmad Al-Qas*s*ab, maka unta yang dikatakan
patah kaki itu bangkit dan meneruskan
perjalanan. Peristiwa ini ditunjukkan
oleh Al-Hujwiri sebagai karamat Ahmad al-Qas*s*ab ! Namun logiknya unta letih
keberatan, maka apabila rehat dan diturunkan berat barang, maka ianya dapat
meneruskan perjalanan.
Peristiwa ini tidaklah sangat menunjukkan
konsep Kashfu al-mahjub yang mau
ditunjukkan oleh Al-Hujwiri.
Antara pendapat Ahmad al-Qas*s*ab yang mau
ditunjukkan, bahawa manusia, dapat mengatasi kerisauan dan kegundahan, jika ia
berpegang kepada hakikat, segala sesuatu ditentukan oleh Tuhan dan berpegang
dengan qadha` dan qadar Tuhan sebagai dipegang di dalam akidah. Ahmad al-Qas*s*ab adalah mengukuhkan dari
segi pegangan akidah yang seharusnya dipegang oleh seorang Islam berdasrkan
pegangan Ahlu al-Sunnah yang betul.
Ahmad al-Qassab adalah seorang sufi
sebagaimana sufi yang lain.
Sekian.
No comments:
Post a Comment