BBB, 02 Zulkaedah 1434 = 08 September 2013 (Ahad):
Penerimaan tulisan Jawi terawal sebagaimana terbukti pada
Batu Bersurat Terengganu adalah amat istimewa dan amat menarik dari segi
sejarah penulisan dan pengislaman di Alam Melayu. Tidak ada tulisan Jawi lebih
awal daripada yang terdapat di Batu Bersurat Terengganu. Bahkan lebih jauh ke belakang didapati,
walaupun ada penulisan mengenai Islam, tetapi masih belum lagi menggunakan tulisan jawi.
Kata Teuku Iskandar;
``Daripada prasasti Terengganu ini nampak bahawa penggunaan
huruf jawi sudah lebih lama dikenal, kerana pemahat prasasti itu telah mahir
dengan penggunaan tulisan Jawi. Walaupun pada tahun 1303 di Terengganu telah
digunakan tulisan Jawi naman dalam persuratan di Pasai masih lagi digunakan
tulisan Pallava. Pada batu nisan seorang puteri terpahat dalam tulisan Pallava
sebuah puisi dengan tarikh Juma`at, 14 Dhulhijjah 791H/1389M.
(Teuku Iskandar, Kesasteraan Klasik Melayu Sepanjang Abad,
Jabatan Kesusasteraan Melayu Universiti Brunei Darussalam, Brunei, 1995: 110).
Apa yang mengkagumkan bahawa huruf-huruf yang diterima bagi
tulisan Jawi ini tidak saja dari tulisan bahasa Arab yang huruf abjadnya
sebanyak 28 huruf, tetapi mana-mana penyebutan di dalam bahasa Melayu yang
tidak kedapatan dalam huruf Arabnya, sudah ada huruf pelengkap yang sama ada
dipinjam dari Parsi atau Urdu atau ditambah hasil dari genius dan kreatif
penulis dan pemahat tempatan. Contoh huruf-huruf Melayu, bukan dari Arab pada
Batu Bersurat tersebut:
Contoh banyak digunakan dalam tulisan pada Batu Bersurat
seperti:
Dengan = Huruf Nga
Meneguhkan = Huruf
Ga
Bicara = Huruf Ca
Dendanya = Huruf nya
Dengan penyesuaian dan penambahan huruf bagi melengkapkan
ejaan bahasa Melayu, menandakan tulisan jawi telah lama digunakan secata mahir
bagi penulisan dan diikuti pahatan pada Batu Bersurat.
Tulisan pada Batu Bersurat ini tidak sepenuhnya menurut
tanda bacaan (baris atas, bawah, hadapan) sebagaimana di dalam tulisan Arab,
tetapi lebih cenderung kepada ejaan menurut bunyi, walau tidak sepenuh:
Ejaan menurut baris
Contoh
Diwata, raya, hamba,
agama, fardu, raja, bagi, tahun
Ejaan menurut Bunyi – Contoh:
Bicara, berbajikan, itu, lalu, keluarga, benua, merdeka, palu,
bhumi dan lain-lain.
Ini menunjukkan bahawa tulisan jawi tidak sepenuhnya menurut
baris-baris di dalam bahasa Arab. Bahkan dalam pembelajaran bahasa dan
penulisan Tulisan Jawi tidak menggunakan baris
sebagaimana di dalam bahasa Arab.
Dilihat kepada kata-kata pada Batu Bersurat Terengganu, didapati
jumlah kata-katanya ialah sebanyak 255 perkataan, iaitu dijumlahkan dari:
1) Permukaan A =
96 perkataan
2) Permukaan B =
67 perkataan
3) Permukaan C =
41 perkataan
4) Permukaan D =
51 perkataan
Jumlah perkataan
= 255 perkataan
(Muhammad Salleh bin Haji Awang (Misbaha), Mengkaji Sejarah
Terengganu, Jilid I, Penerbit, Kuala Terengganu, 1954: 31 – 35).
maka kata-kata berasal:
Sanskrit:
Darma maraksa, Dewata Mulia Raya, agama, raja, Mandalika, tamra,
sasanakala, bhumi, benua, titah, menteri, bendara (15/255)
Arab:
Rasul Allah s. a. w.,
arwah, sahabi, Islam, fardu, Juma`at, Rajab, syartan, ingkar, laknat
(14/255)
Tempatan: (Sebahagian perkataan berulang)
Meneguhkan, benar, bicara, hamba, sebelah, penentu,
berbajikan, menduduku, bulan, baginda, ratus, hutang, denda, Hembalang, sepeha,
tahun, lalu, keluarga, emas, tugul, balacara, asa, orang, merdeka, bujan, palu,
rautan, beristeri, perempuan, pinggang, sepuluh tengah tiga, tujuh, sepeha,
tetua, bersuami, anak, cucu, pamainku, langgar, acara, segala, isi, anak.
Tahil (bahasa Cina)
Dari segi penggunaan istilah dan kata, sebahagian besar
perkataan adalah istilah tempatan, di samping istilah Sanskrit, Arab dan Cina,
Istilah terbaharu pada masa itu ialah dari agama Islam.
Dari segi bahasa zaman Batu Bersurat Terengganu mencerminkan
digunakan oleh satu masyarakat yang sudah bertamadun yang bahasanya sudah
lengkap untuk tulisan dan berkomunikasi. Bahasa Melayu di Terengganu pada masa
itu bersedia menerima istilah Islam, sebagaimana bahasa tersebut pernah
menerima istilah-istilah bahasa Sanskrit. Bahasa Melayu pada masa itu juga sudah
lengkap dari segi nahu dan tatabahasa – umpamanya dari segi nama-nama, ganti
nama, perbuatan-perbuatan, haraf-haraf, penambahan seperti – mereka, dengan,
yang, pada, kan, bagi, di, di dalam, ber, pe, itu, ini, telah, me, nya, ke,
jika, atau, tengah, hendak, ia, siapa, tidak. Pendek kata bahasa yang
diperturunkan adalah bahasa yang standard dan lengkap peraturan dari segi
peraturan bahasa.
Apa yang tercermin dari kandungan di dalam Batu Bersurat
adalah ditujukan kepada masyarakat bertamadun yang nukleusnya dari pemerintah,
menteri, pegawai,penjaga keamanan, penguatkuasa, masyarakat, keluarga yang masing-masing mempunyai norma
dan nilai dari segi pentadbiran, kekeluargaan dan kemasyarakatan.
Masyarakat di Hulu Terengganu pada masa itu selain dari merupakan
masyarakat tani, sebahagian dari mereka bergiat di dalam perniagaan, Penggunaan
angka-angka dan nombor-nombor adalah lumrah di dalam masyarakat ini. Penggunaan nombor seperti tujuhratus dua, keempat,
kelima, seratus, sepuluh tengah tiga, tujuh, lima dan sepaha, Masyarakat juga mengira
peredaran masa dari hari, bulan dan tahun. Lihat bertapa kreatif dari segi
penggunaan angka seperti sepuluh tengah tiga 10 1/3, sepeha (1/4)
Dari segi sistem perniagaan menunujukkan peniaga-peniaga berinteraksi
dengan orang India ,
Arab, Cina (guna istilah tahil bagi timbangan) juga bilangan sepaha, sepuluh tengah
tiga dan dari sa ke puluh, ratus dan ribu.
Ini semua menunjukkan bahawa masyarakat pada masa telah
bertamadun, mereka tidak saja berniaga secara barter, tetapi juga menggunakan
nilai emas dan timbangan.
Perkara yang di bawa di dalam Batu Bersurat Terengganu:
1) Perisytiharan
Islam di bawa Rasulullah s.a.w. dengan sokongan sahabat-sahabat bahawa Islam adalah
agama Rasmi di negeri Terengganu pada zaman pemerintahan Raja Mandalika
2) Tarikh
perisytiharaan ialah pada hari Jumaat, bulan Rajab, Tahun Sartan 702H.
3) Semua
pemerintah, raja, pegawai dan rakyat diminta patuh di atas arahan memeluk agama
Islam
4) Mereka
yang berhutang perlu melunaskan hutang
5) Orang
yang berzina dikenakan hukum rejam – bagi yang sudah berkahwin
Dirutan dan didenda bagi yang belum berkahwin.
Berbagai jenis denda dikenakan mengikut kategori.
6) Mereka
yang membuat keterangan palsu juga dikenakan denda menurut kategori
7) Mereka
yang ingkar, tidak menurut undang-undang dan tidak membayar denda akan menerima
hukum dan dilaknat Allah.
Sesungguhnya Batu Bersurat Terengganu menjadi bukti kukuh
tentang kehadiran Islam di Alam Melayu, khususnya di Terengganu dan penerimaan
tulisan Jawi menandakan permulaan Tamadun dan peradaban baru yang dibawa oleh
Islam sebagai sumbangan berharga bagi masyarakat umat di Alam Melayu, khususnya
di Terengganu.
Sekian.
No comments:
Post a Comment