BBB,
30 Jamadil-Awwal 1438H. = 27 Februari 2017M. Isnin):
Nama lengkap bagi Abu `Ali al-Rudhbari,
ialah Ahmad bin Muhammad bin al-Qasim bin Mansur [Ibn Shahru bar bin Mahr
dhadhaz bin Farghududa bin Kisra].
Sebagaimana disebut bagiku `Abdullah bin
`Ali, katanya, ``Aku mendengar Aba `Abdullah, Ahmad bin `At*a` al-Rudzbari,
berkata sedemikian.
Dia adalah dari ahli Baghdad, tinggal di
Mesir, menjadi shaykh di sana dan meninggal di sana pada tahun (m. 322H.) Abu
`Ali al-Rudzbari bersahabat dengan Al-Junayd dan Abu al-Husain al-Nuri, Abu
Hamzah dan Hasnan al-Masuji dan siapa
yang dalam tabaqah dari shaykh-shaykh Baghdad dan bersahabat semasa di Sham,
ialah dengan Abu al-Jala`. Dia adalah seorang alim lagi faqih dan `arif dengan
ilmu t*ariqat dan mnghafal
Hadith-Hadith. (Demikianlah sebagaimana disebut kepadaku oleh Abu al-Husain bin Muhammad
al-Razi).
Abu `Ali al-Rudzbari mempunyai sanad di
dalam Al-Hadith sebagaimana diriwayatkan:
Mengkhabarkan kami Abu al-Fadhl, berkata,
bercakap kepada kami Qusaim berkata, bercakap kepada kami Abu `Ali al-Rudzbari
al-Sufi, bercakap kepada kami Mas`ud bin
Muhammad bin Mas`ud al-Ramli, bercakap kepada kami `Imran bin Harun al-Sufi,
bercakap kepada kami Sulaim bin Hayyan, daripada Da`wud, daripada Abi Hind
daripada al-Sha`bi daripada ibn `Abbas berkata, bersabda Rasulullah s.a.w.
bermaksud:
``Bahawa Allah Ta`ala selagi akan memakmurkan dengan kaum di dalam
negara dan membanyakkan mereka dengan harta dan tidak memperlihatkan kepada
mereka semenjak menjadikan mereka kemarahan, dikatakan, Wahai
Rasulallah,``Bagaimana dengan demikian ? Maka sabda Baginda, ``Ialah dengan
menyambungkan silatul rahim di kalangan mereka.``
Begitu juga terdapat sanad yang antara
rawinya ialah Abu `Ali al-Rudzbari yang
sampai kepada sahabat penting, iaitu:
Mengkhabarkan kami oleh Abu al-Fadhl, Nas*r
bin Muhammad bin Ya`qub al-T*usi berkata, bercakap kepada kami Qusaim bin
Ahmad, Ghulam al-Raqqaq, bercakap kepada kami Abu `Ali al-Rudzbari al-Sufi,
bercakap kepada kami Yusuf, bercakap kepada kami oleh al-Husain bin Nas*r
daripada Warqa` daripada Ibn Abi
Nuh*aih* daripada Mujahid daripada ibn
`Abbas pada berfirmannya Allah Ta`ala bermaksud: ``Mereka itu takut akan Tuhan mereka itu yang
mengatasi mereka (dengan kekuasaanNya), serta mereka mengerjakan apa yang
diperintahkan.`` (Al-Nahl: 50).
Dimaksudkan
`takut` ialah mengijlalkan Allah Ta`ala`.
Aku mendengar `Abdullah bi Muhammad al-Dimashqi berkata,,
aku mendengar Aba `Ali al-Rudzbari, beliau disoal tentang isyarat, maka katanya,
Isyarat ialah pernyataan yang mengandungi wajdan daripada yang kena isyarat kepadanya, dan tidak lain.
Dan pada hakikatnya, bahawa isyarat disertai `ilah-`illah dan `llah-`illah jauh
daripada `ayn hakikat.``
Aku mendengar Mansur bin `Abdullah berkata,,
aku mendengar Aba `Ali al-Rudzbari, bahawa dia disoal tentang murid dan murad,
maka katanya, `Murid` ialah yang tidak
mau bagi dirinya,melainkan apa yang dikehendaki Allah baginya dan `Murad` ialah
yang tidak mau dari langit-bumi selain
dariNya (Allah).
Aku mendengar Aba al-Razi berkata,, aku
mendengar Aba `Ali al-Rudzbari berkata,
``Kelebihan di atas orang yang bercakap
dengan orang bertindak ialah kekurangan (yang bercakap) dan kelebihan orang
bertindak di atas yang bercaklap atas kemuliaan (bagi yang bertindak).
Aku mendengar Aba Nas*r al-T*usi
berkata, aku mendengar Aba Sa`id al-Kazarubi berkata, aku mendengar Aba
`Ali al-Rudzbari berkata,
``Tiada redha bagi yang tidak bersabar, dan
tidak sempurna bagi yang tidak bersyukur, Allah menyampaikan kepada arifin
cintanya dan syukurnya di atas nikmatNya.``
Aku mendengar `Abdul Wahid bin Bakar,
berkata, aku mendengar Aba `Abdullah al-Rudzbari berkata,, berkata kepadaku
bapa saudaraku (sebelah ibu) – Abu `Ali, ``Kiranya bercakap ahlu al-tauhid
dengan lisan tajrid, tidak ada berbagi bagi Muhiqq melainakan mati.``
Aku mendengar Aba al-`Abbas al-Sanawiyy
berkata, aku mendengar Ahmad bin `At*a` berkata, bercakap kepada kami Muhammad
bin al-Zaqqaq, dia berkata, ``Aku menyoal Aba `Ali al-Rudzbari tentang taubah,
maka katanya, ``Mengiktiraf, menyesal dan mencabut (kesalahan).
Menasyidkan daku Ahmad bin `Ali bin
Jaa`far, berkata menasyidkan daku Ibrahim bin Fatik untuk Abi `Ali al-Rudzbari:
Rohku kepadamu keseluruhan kuhimpunkan
Kalau tidak pada engkau kerosakan tidak
kucabutkan
Menangis engkau kepadanya secara
keseluruhan
Hingga dikatakan tangisan tiada berakhiran
Lihatlah kepadanya dengan rasa kasihan
Selama
mana kekesalan jadi pemadam.
Aku mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, aku
mendengar Aba `Ali al-Rudzbari berkata, ``Semanfaat yakin yang membesarkan Yang
Haqq pada kedua mata engkau, dan kecil yang lain pada matamu dan mengukuhkan
takut dan raja` dihatimu.``
Katanya, aku mendengar Aba `Ali berkata,
``Tidak zahir daripada nikmat-nikmat dalil apa yang tersembunyi daripada
kemuliaannya.``
Aku mendengar Mansur bin `Abdullah, katanya
aku mendengar Aba `Ali berkata,
``Ustadzku dalam tasawuf Al-Junayd,
ustadzklu dalam fiqh Abu al-`Abbas bin Surayj, ustadzku dalam sastera Tha`labu
dan ustadzku di dalam Al-Hadith Ibrahim
al-Harbi.``
Demikian pendapat dan ungkapan Abu `Ali
al-Rudzbari.
Sekian.