February 23, 2016

Konsep Nafsiyyah - Perbedaan Pendapat Mengenainya


BBB, 13 Jamadil Awwal 1437 =  22 Februari 2016 (Isnin):


Timbulnya istilah-istilah di atas, ialah bagi memahami lebih lanjut dari kefahaman asas bahawa  `Wujud`  Tuhan yang di dalam bahasa Al-Qur`an ialah ``Allah``.  Allah diterima (dengan bukti) satu entiti  berfakta yang wujud. Sebagai Tuhan Dia mempunyai segala kesempurnaan. Melambangkan kesempurnaan ini bagiNya dilihat dengan yang diistilahkan `Sifat-Sifat Kesempurnaan`   adalah berdasarkan bukti-bukti naqal yang dihuraikan dengan akal.
Bagi memahami lebih jelas, maka sifat dua puluh yang telah dibicarakan  dikategorikan kepada kelompok-kelompok:
1)       Nafsiyyah
2)      Salbiyyah
3)      Ma`ani
4)      Ma`nawiyyah
Mengapa dinamakan dengan kelompok-kelompok di atas ?
1)      Nafsiyyah
Dari nama yang diberi kepada kategori Nafsiyyah (juga tiga yang lain), sebenarnya sudah tercermin ciri bagi  Nafsiyyah.
Wujud ialah istilah falsafah yang dicetuskan oleh Ibn Sina yang melambangkan kewujudan sesuatu entiti berfakta. Istilah ini digunakan di dalam usuluddin oleh tokoh-tokoh  usuluddin yang di dalam keilmuan ini dikenali wujud yang merujuk kepada Tuhan – Allah.
Dari segi  persoalan akidah  `Wujud` adalah  paling utama sebagai entiti berfakta pembicaraan. Tanpanya tiada asas bagi pembicaraan, atau berbicara tanpa paksi atau sauh dan boleh menghanyutkan. Dia dikategorikan sebagai `Nafsiyyah`.
Nafsiyyah  dengan kata akar nafasa boleh dihuraikan kepada berbagai maksud, tetapi di sini adalah merujuk kepada `Diri`. Diri ini walaupun boleh bermakna kepada sebarang benda yang ada, khususnya yang bersifat fizikal, tetapi di dalam pembicaraan dari segi ketuhanan ini, istilah `benda` boleh mendekatkan pandangan akan kefahaman wujud. Konsep wujud ini, walaupun dari segi lahiri sudah dapat difahami makna `wujud`, tetapi bukan kewujudan lahiri itu di maksudkan dengan wujud. Wujud adalah suatu entiti berfakta yang ghaib. Wujud lebih dominan sebagai istilah usuluddin, walaupun ianya juga boleh digunakan sebagai istilah biasa bagi berbagai perkara. `Wujud` istilah dalam usuluddin dan sebagai istilah dalam kategori Nafsiyyah adalah amat penting. Tanpanya, maka tiada paksi pembicaraan.
`Wujud`  yang merujuk kepada entiti berfakta  itu sendiri dari segi usuluddin, mempunyai pendapat berbeza.
Sebahagian tokoh usuluddin berpendapat ianya adalah entiti berfakta yang di dalam istilah usuluddin diistilahkan sebagai `Dhat`, Sekali lagi Dhat ialah entiti berfakta yang dirujuk sebagai `Wujud` yang menunjukkan `Ada`. Dengan adanya `Wujud` yang merujuk kepada Dhat Ketuhanan yang wujud yang menjadi induk bagi pembicaraan tentang Ketuhanan, bahkan segala yang wujud di dalam hubungan Ketuhanan.
Sebagaimana disebut Ianya sebagai Dhat, maka di dalam pembicaraan `Wujud` ini sebagai Dhat dan bukan sifat. Lantaran sifat adalah sesuatu yang berdiri di atas Dhat. Hujah ini mempunyai kekuatan fakta, lantaran selayaknya untuk membicarakan berbagai sifat yang lain, logiknya sifat-sifat tidak disifatkan kepada `Sifat Wujud` yang sebenarnya dan sewajarnya adalah Dhat sebagai entiti berfakta sebagai wujud.
Lantaran `Wujud` adalah merujuk kepada entiti berfakta, iaitu Dhat yang wujud, maka adalah sesuai dinamakan sebagai – Nafsiyyah `Kedirian Yang Wujud`.
Memahami bahawa Wujudnya Dhat yang wujud secara berentiti  berfakta (fakta tidak semestinya bersifat benda lahir, tetapi meliputi sesuatu yang bersifat konsepsi dan ghaib), maka ianya menjadi paksi atau pangkalan bagi pembicaraan bagi sifat-sifat dan kelompok-kelompok sifat yang empat berkenaan.
Namun satu pendapat yang lain melihat bahawa entiti berfakta wujud berkenaan sebagai Dhat adalah sebagai sifat yang mengkategorikannya sebagai `Sifat Nafsiyyah`
Perbezaan bagi dua pandangan ini, bahawa Dhat dilihat sebagai Dhat yang berentiti berfakta. Nama wujud diberi kepada entiti berfakta ini – iaitu Dhat, yang terdiri padanya sifat-sifat,  tetapi bagi pendapat kedua melihat bahawa Dhat memang sebagai Dhat yang berentiti berfakta, tetapi dilihat `Ada` itu adalah sebagai `sifat` bagi Dhat berkenaan, bahkan sebagai penjelasan bagi Dhat berkenaan. Namun dengan `Wujud` adalah ciri khusus sebagaimana telah dibicarakan, berbeza dengan sifat-sifat dan kategori-kategori yang lain, sebab itu diberi pengasingan dari segi kategori sebagai Nafsiyyah atau sifat nafsiyyah. Shaykh Muhammad Zain dalam mendefinisikan tentang `Nafisiyyah` bahawa:
``Dan makna nafsiyyah itu iaitu barang yang tiada diterima akal Dhat dengan ketiadaannya.``
Ini menjelaskan betapa pentingnya persoalan Dhat dalam pembicaraan di dalam ilmu akidah, khususnya berhubung dengan sifat 20, khususnya sebagai nafsiyyah atau sifat nafsiyyah.
Dhat diterima sebagai entiti berfakta  terlebih dahulu, bahkan perlu difahamai terlebih dahulu konsep Dhat yang tidak sama dengan makhluk yang Dia bukan jauhar yang berjisim yang boleh dipecahkan kepada juz`-juz`, tidak berjihat dan tidak mengambil ruang.
Tanpa Dhat  adalah tiada asas berjejak bagi pembicaraan. Memahami wujud permulaan bagi ma`rifat keilmuan yang darinya boleh diteroka dengan luas dan mendalam.


Sekian.


1 comment:

  1. Hal yang tidak pernah terbayankan kini jadi kenyataan kepada keluargaku,,,kusus untuk AKI ALIH kami ucapkan banyak terimakasih yang sebesar-besarnya kepada aki. karena berkat bantuannya alhamdulillah keluarga kami bisa lepas dari hutang dan masalah, karena nomor “GAIB” untuk pasang togel, hasil ritual AKI ALIH memang benar-bener merubah nasib kami hanya sekejap,dan disitulah aku berkesempatan kumpulkan uang untuk buka usaha kembali,karena rumah juga sudah disita bank,,warung makan juga sudah bangkrut,,tapi itu semua aku masih tetap bertahan hidup dengan anak istriku,,walau cuma ngontrak tapi aku tetap bersabar dan akhirnya AKI ALIH lah yang bisa merubah nasib kami..maka dari itu AKI ALIH orang paling bersejarah di keluargaku…!!!jadi kepada teman-teman yang di lilit hutang dan ingin merubah nasib seperti saya silahkan hub AKI ALIH di nomor: 0823 1366 9888 atau dan dengan penuh harapan yakin dan percaya insya allah apa yang anda ingingkan pasti tercapai.ATAU KUNJUNGI BLOG


    KLIK DISINI 2D 3D 4D 5D 6D

























    Hal yang tidak pernah terbayankan kini jadi kenyataan kepada keluargaku,,,kusus untuk AKI ALIH kami ucapkan banyak terimakasih yang sebesar-besarnya kepada aki. karena berkat bantuannya alhamdulillah keluarga kami bisa lepas dari hutang dan masalah, karena nomor “GAIB” untuk pasang togel, hasil ritual AKI ALIH memang benar-bener merubah nasib kami hanya sekejap,dan disitulah aku berkesempatan kumpulkan uang untuk buka usaha kembali,karena rumah juga sudah disita bank,,warung makan juga sudah bangkrut,,tapi itu semua aku masih tetap bertahan hidup dengan anak istriku,,walau cuma ngontrak tapi aku tetap bersabar dan akhirnya AKI ALIH lah yang bisa merubah nasib kami..maka dari itu AKI ALIH orang paling bersejarah di keluargaku…!!!jadi kepada teman-teman yang di lilit hutang dan ingin merubah nasib seperti saya silahkan hub AKI ALIH di nomor: 0823 1366 9888 atau dan dengan penuh harapan yakin dan percaya insya allah apa yang anda ingingkan pasti tercapai.ATAU KUNJUNGI BLOG


    KLIK DISINI 2D 3D 4D 5D 6D





















    ReplyDelete