BBB,
20 Dzul Hijjah 1437H. = 22 September 2016 (Khamis):
Kehidupan
kita sebagai makhluk yang fana yang tertakluk di bawah larian masa tidak
terkeluar dari tiga kategori masa, iaitu
masa berlalu sama ada dengan kejayaan atau kekesalan dan menjadi
teladan, masa sedang berlaku yang kita sedang bertindak mengusahakan ketepatan
dan kebaikan, tetapi mungkin sebaliknya (gagal) menuntut kesabaran. Dari segi
positifnya kedua-duanya dapat dijadikan perkiraan dan muhasabah bagi mendepani
masa depan – mustaqbal.
Ketiganya adalah masa hadapan yang dari
segi akidah pegangan sudah diketahui dan ditentu oleh Allah yang di dalam
istilah akidah di bawah qadha` dan qadar Allah. Masalah dan merupakan persoalan
falsafah bagi kita makhluk yang mendepani `ruang mendatang`, bahawa ruang
mendatang berkenaan adalah di luar dari maklumat dan ketentuan kita. Firman
Allah bermaksud:
``Sesaungguhnya di sisi Allah jualah
pengetahuan yang tepat tentang hari kiamat dan Dialah jua yang menurunkan hujan
dan yang Mengetahui dengan sebenar-benarnya apa yang ada di dalam rahim (ibu
yang mengandung) dan tiada seorang pun yang betul mengetahui apa yang akan
diusahakannya esok (sama ada baik atau jahat) dan tiada seorang pun yang dapat
mengetahui di bumi negeri manakah ia akan mati. Sesungguhnya Allah Amat
Mengetahui. Lagi Amat Meliputi pengetahuanNya.`` (Luqman: 34).
Berhubung dengan masa depan ini dibicarakan
secara falsafah di dalam ilmu akidah yang menimbulkan konsep usaha dan ikhtiar.
Walaupun segala perkara termasuk masa depan seseorang di dalam ilmu Allah dan
bagi tiap-tiap satu ditentukan secara qadha` dan qadar, tetapi manusia tidak
mengetahui apa yang akan berlaku padanya kelak, sebab itu seseorang Islam itu
seharusnya bersifat tafa`ul dan berikhtiar, berusaha dan bertawakkal bagi
kebaikan masa depannya. Dia tidak boleh menyerahkan kepada takdir dan bersikap secara pegangan Jabariyyah dan tidak
pula bersikap sebagaimana Mu`tazilah dan Qadariyyah yang mengatakan bahawa
manusia mencipta perbuatannya dan menentukan masa depannya.
Manusia perlu bertawakkal dan selebihnya menyerahkan ketentuan kepada Allah.
Dia juga seharusnya berdoa memohon kebaikan dari Allah.
Dalam kedudukannya dari segi maqam,
Al-Sarraj juga meletakkan tawakkal sebagai berada pada maqam yang mulia.
Sesungguhnya Allah menyuruh manusia bertawakkal dan mengaitkannya dengan konsep
keimanan sebagaimana firman Allah yang bermaksud:
``Dan kepada Allahlah bertawakkal oleh
orang yang bertawakkal.`` (Ibrahim: 12).
Dan lebih khusus Allah berfirman
memfokuskan kepada orang mu`min bermaksud:
``Dan kepada Allahlah bertawakkal oleh
orang-orang mu`min.`` (Al-Ma`idah: 11).
Dan lebih khusus al-khusus Allah berfirman
bermaksud:
``Dan siapa yang bertawakkal kepada Allah
dengan menyerah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya.``
(Al-Talaq: 3).
Tahap ini adalah merupakan tahap bagi
kalangan Sayyidul Mursalin dan al-Imam al-Mutawakkilin.
Sesungguhnya kepada Allah sahaja untuk
bertawakkal sebagaimana firmanNya yang bermaksud:
``Bertawakkallah kepada yang Hidup dan tidak mati. Dan memadalah denganNya.`` (Al-Furqan: 58).
Dan firman Allah lagi bermaksud:
``Dan bertawakkallah kepada Allah Yang Maha
Kuasa lagi Amat mengasihani.`` (Al-Shu`ara`: 217).
Menurut Abu Turab al-Nakhshabi, bertawakkal
hendaklah dengan syaratnya, katanya:
``Tawakkal ialah menghantar badan dalam
`ubudiyyah, ta`alluq hati dengan Rubuibiyyah dan tama`ninah secara kifayah.
Sekiranya Allah mengurniainya dia menerima, jika tidak menerima dia sabar dalam
keadaan redha menepati apa yang ditakdir.
Dengan sangka baik di atas tadbir Allah
maka yang bertawakkal menerima dengan redha apa yang ditentukan Allah.
Disoal Ruym tentang tawakkal, maka katanya,
``Teguh dengan janji Allah.``
Sebagaimana Sahl bin `Abdullah juga berkata
trentang tawakkal bahawa, tawakkal, ``Menghantar diri kepada Allah yang membuat
ketentuan menurut kemahuanNya.``
Dan berkata Abu Bakar al-Wasiti tentang
tawakkal secara positif, bahawa:
``Asal tawakkal ialah puncak pengharapan
dan iftiqar. Dan tidak terpisah dari yang bertawakkal dari cita-citanya dan dia
tidak berpaling darinya sepanjang hayatnya secara berterusan.``
Berkata Al-Shibli r.h.a. tawakkal secara
khusus al-khusus, ``Bahawa engkau serah kepada Allah sebagaimana yang lepas dan
berterusan.``
Disoal Abdullah al-Jala` tentang tawakkal,
bahawa katanya, ``Engkau berlindung kepada Allah Yang Maha Esa pada segala
perkara.``
Dan disoal Junayd tentang tawakkal, maka
katanya,``Bergantung hati kepada Allah Ta`ala.``
Tawakkal
adalah manifestasi tindakan yang diambil oleh seorang hamba secara usaha
dan ikhtiar serta do`a agar apa yang diharapkan dimakbul Allah. Andainya tidak dikabul segera tidak berputus
asa. Tawakkal, ikhtiar dan harapan adalah manifestasi akidah yang menggambarkan
seorang hamba tidak seharusnya berputus asa. Allah selalu memberi kepada hamba
perkara yang lebih baik di masa dan bila yang sesuai. Tawakkal adalah juga
falsafah kejiwaan orang Islam yang kukuh dengan pegangan tauhid. Ianya juga
adalah jalan bagi hamba mendekatkan diri dengan Allah dengan ibadat dan
harapan semoga apa yang
ditawakkal di kabul Allah. Andainya berhasil dari tawakkal seorang hamba dia
bersyukur dan jika belum dikabul dia bersabar. Kedua-duanya memberi pahala bagi hamba.
Sekian.
No comments:
Post a Comment