BBB, 03 Dzulkaedah 1438H. = 27 Julai 2017M.
(Khamis):
Contoh watak sufi yang dilegendakan ialah Ibrahim bin Adham yang nama penuhnya
ialah Abu Ishaq bin Ibrahim bin Adham bin Mansur. Watak ini memang wujud di
dalam suatu tempat tertentu (di Balakh), tetapi di dalam penampilan dan
pembinaan tokoh dikreatifkan, bahkan terdapat berlakunya perbedaan fakta dan
tokok tambah. Terdapat penggunaan unsur mistri dalam anekdot – menjadikannya lebih menarik dan mengubah sikap watak, misalnya menjadikan
watak insaf dan mejadi sufi. Terdapat kata-kata, ungkapan-umgkapan dari watak
yang mencerminkan falsafah pegangan dan pendapat watak yang menjadi panduan
bagi pengikut-pengikut. Tujuan anekdot tentang legenda berkenaan, tidak lain bagi menjadi pengajaran dan contoh tauladan
yang seharusnya tidak bercanggah dengan
nilai dan ajaran-ajaran Islam, lebih khusus untuk mengajak secara halus
orang ramai mengkuti amalan dan pembawaan kesufian di dalam kelompok berkenaan.
Ibrahim bin Adham, adalah ideal bagi
anekdot berkenaam. Ibrahim dari segi latar watak ialah seorang Putera Raja
negeri Balakh. Sebagai putera raja yang segak yang hidup di dalam kemewahan,
maka masa mudanya dihabiskan secara berpoya-poya. Antara hobinya ialah suka
berburu.
Pada satu hari Adham dengan diiringi
pengiring-pengiringnya keluar berburu di hutan rekreasi Diraja.. Dalam masa
berburu itu Ibrahim terserempak dengan seekor kijang (berhubung dengan binatang
perburuan ada yang mengatakan rusa, serigala dan ada yang mengatakan arnab !).
Dari segi elemen misterinya, tatkala Adham memamanah kijang dan tepat mengenai
sasaran dan kijang terluka, terdengar suara ghaib dan mistri dituju kepada
Adham, ``Mengapakah kau seksakan binatang tidak berdosa ? Apakah ini tujuan
hidupmu ?``
Peristiwa ini merupakan klimek bagi anekdot
yang dari suara itu membuat Adham berfikir dan merenung diri. Terjadi perubahan
drastik kepada watak, yang dari peristiwa itu mencetuskan keinsafan dalam jiwa
Ibrahim.
Ibrahim segera meninggalkan kuda buruan serta
barang-barang bawaan dan secara bersendirian dia berkelana berjalan hingga
sampai ke sebuah kebun. Dia mendapat dari tukang kebun baju bulu yang dipakai
tukang kebun berkenaan dan memakainya. Dalam perjalanan menyusur sungai
dikatakan, oleh kerana lapar dia memakan sebiji epal yang hanyut di sungai. Mengingati yang
dia memakan epal milik orang, dia menyusuri sungai mencari pemilik kebun epal
dan memohon maaf dan bekerja dikebun buat seketika bagi membayar harga epal
yang di makan. Dikatakan mulai dari masa itu Ibrahim tidak memakan sebarang
rezeki, kecuali hasil dari kerja tangannya sendiri. Dikatakan Ibrahim pernah
bekerja sebagai petani dan dia didampingi oleh Nabi Khidhir yang mengajarnya
dari segi keilmuan dan hikmat-hikmat. Nabi Khidhir juga mengajarnya `Ismu al-A`z*am.`
Bagi meningkatkan keilmuannya,khususnya di
dalam bidang kerohanian Ibrahim belajar dan bersahabat dengan Fudhayl bin `Iyadh
dan Sufyan al-Thauri - dua tokoh sufi terkenal pada zamannya. Ibrahim
mencapai maqamnya yang tersendiri di dalam tasawuf dan darinya terungkap
kata-kata kesufiyan yang asli sifatnya. Ibrahim meningkat dari segi kerohanian.
Dia adalah Shaykh pada zamannya, bahkan shaykh bagi shaykh-shaykh. Tentang
Ibrahim dikatakan Al-Junayd pernah berkata,
``Ibrahim adalah kunci bagi ilmu tasawuf.``
Bagi Ibrahim, antara teori dan amali jauh
berbeza. Teori adalah garis panduan tentang sesuatu, sedang amali yang
sebenarnya menjadi kiraan, sejauh mana amalan dapat menepati kebaikan maksimum
yang dianjurkan. Dalam praktik kehidupan dia memastikan makanan dan hasil
dapatan dari kerjanya. Dia mengamalkan sifat wara`, bahawa hasil dan makanan
semestinya sesuatu yang halal dan tidak shubhah.Menurut Ibrahim, kiranya perlu kepada
barang, jika sesuatu barangan itu mahal,
maka tinggalkan dari membelinya, nescaya harganya turun sendiri.
Antara ungkapan Ibrahim bin Adham yang
menjadi panduan, bahawa:
``Jadikan Tuhanmu sebagai sahabat dan tinggalkan
manusia yang memasalahkan secara ikhlas.``
Dan katanya,
``Nafsu adalah penghalang cinta murnimu
dengan Tuhan, hendarkan dari nafsu paling utama pengganggu. Agar kamu menuju
kepadaNya dengan tenang.``
``Hendaklah engkau istiqamah lahir batin
dan jangan ada percanggahan antara keduanya yang mencerminkan tidak betulnya
pendirian.
Menurut Ibrahim bin Adham lagi,
``Takdir tidak pernah menjadi hujah bagi
meolak perintah Tuhan, jika engkau meolak bererti engkau menolak dirimu.``
Ibrahim yang terkenal dengan sifat salih
dan wara` berkata,
``Tidak sampai darjah salih seseorang
kecuali berjaya menempuhi enam halangan,
iaitu:
1) Tertutup pintu nikmat dan terbuka pintu seksa
2) Tertutup pintu mulia dan terbuka pintu hina
3) Tertutup pintu rehat dan terbuka pintu jihad
4) Tertutup pintu tidur dan terbuka pintu jaga
5) Tertutup pintu kaya dan terbuka pintu faqir
6) Tertutup pintu angan dan terbuka pintu
persediaan kematian.
Demikian watak Ibrahim bin Adham
dilegendakan. Bagi menghidupkan watak ini dihiasi dengan elemen-elemen
sastera yang meningkatkan daya estetika
yang menjadikan cerita menarik. Mesej utama ialah menarik khalayak menikmati
pengajaran-pengajaran tasawuf dan juga rasa kemanusiaan yang tinggi. Di
dalamnya elemen dakwah secara seni yang terjalin di dalamnya seni alamiah dan
seni rohaniah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment