BBB, 10 Rajab 1435 = 10 Mei 2014 (Ahad):
Peradaban dan tamadun manusia adalah melalui proses
pengekalan dan juga perubahan. Antara elemen penting yang mempengaruhi
aspek-aspek di atas ialah `pembelajaran`. Untuk lindungan pada zaman purba manusia
menggunakan kayu dan elemen alam bagi membina pondok kediaman dan lindungan yang
dianggap lebih maju dan selamat dari kehidupan di dalam gua, untuk survival
manusia mempelajari kaedah-kaedah menghasilkan makanan secara bertani seperti
menanam padi dianggap kaedah berhasil dan lebih baik dari mencari makanan
secara meramu. Demikian kaedah perhubungan pada zaman tradisi dengan
menggunakan perahu melalui sungai, juga dianggap maju pada zamannya daripada
semata-mata berjalan kaki. Kemajuan terus membawa kepada berbagai-bagai
perubahan sebagaimana dialami di dalam kehidupan moden baik dari segi
perumahan, pekerjaan, alat komunikasi, pelajaran dan berbagai lagi. Namun dalam
perkembangan dan kemajuan manusia ada aspek-aspek tradisi yang bernilai yang dipupuk
dan dipertahankan. Sebab itu ada warisan
yang diwartakan sebagai warisan dunia, Negara atau sebagai warisan setempat
yang dibangga, bahkan digunakan sebagai identiti bagi satu-satu Negara atau
tempat dengan menggunakan motif-motif berkenaan sebagai identiti dan pengenalan
seperti bentuk bangunan, artifak-artifak klasik dan sebagainya. Namun selain
dari pengekalan warisan yang bersifat fizikal, pengekalan yang bersifat nilai
lebih kekal, namun kesedaran bersifat nilai lebih lambat dan memakan masa untuk
dicapai yang antaranya bersifat universal dan diterima secara sejagat. Misalnya
nilai tolong menolong dan bekerjasama, rasa kemanusiaan dan kesejagatan sama
ditatang, nilai-nilai keagamaan yang luhur dipertahan, demikian juga dengan
aspek bahasa sebagai budaya yang dipertahan dan dikembangkan. Pengukuhan nilai-nilai murni ini dikenali sebagai peradaban dan tamadun yang menjadi panduan bagi generasi berikutnya.
Di dalam konteks pembicaraan kita, bahawa bahasa adalah
warisan budaya utama bagi satu-satu Negara atau bangsa. Ianya menjadi identiti
bagi Negara dan bangsa, sebab itu ianya tidak saja dipertahan, tetapi diusaha
bagi memperkembangkannya. Antara cara memperkembangkannya ialah menggunakannya
pada peringkat pengajian dari peringkat rendah kepada pengajian tinggi,
memperkembangkannya melalui tulisan yang bersifat sastera. Ini berlaku kepada
semua bahasa bagi sesuatu bangsa termasuklah bagi bahasa Melayu.
Di dalam penulisan juga ada yang bersifat mewarisi dan dipertahankan
dan ada yang terbuka bagi inovasi dan kreativiti. Dalam perbendaharaan bahasa
dan sastera kita pujangga tidak bernama kita misalnya telah menemui aspek
keindahan dalam berpuisi, bahawa susunan pantun 4 baris atau lebih yang
mempunyai pembayang dan maksud - setiap
baris antara 9 – 12 suku kata yang hujungannya ialah a, b dan a, b adalah
dianggap indah. Ia merupakan satu pemantapan dan terus dipertahankan seperti
sebagai satu ciri keindahan bagi puisi tradisi – Pantun. Selain dari dapat
dilihat dari aspek estetika dalam pantun juga dapat dilihat dari segi adat, budaya
dan kemasyarakatan. Pemantapan yang dipertahankan juga boleh dilihat dalam
syair (pinjam dari Arab), gurindam, teromba dan sebagainya. Inovasi dan kreativiti
yang dibenarkan ialah dari segi kandungan atau mesej. Namun dipertahankan dari
segi bentuk yang telah mantap dan penting dari segi identiti. Adapun karya
kreatif secara prosa moden seperti cerpen, noval dan drama, maka ianya dianggap
bentuk-bentuk yang lebih baharu dan lebih longgar bagi pengarang menggunakan
teknik, inovasi dan kreativiti yang sesuai.
Dalam pembicaraan berikut yang dianggap penting, bahawa
persoalan nilai yang sudah mantap, bahkan antaranya bersifat universal adalah
menjadi isu penting di dalam penulisan – di dalam konteks di sini penulisan
kreatif baik bagi yang sudah mantap bentuknya dan dipertahankan, maupun yang
moden yang terbuka bagi perubahan, inovasi dan kreativiti. Bahkan menjurus
kepada `Sastera Islam` persoalan nilai adalah persoalan dominant yang mencirikannya sebagai Sastera
Islam atau tidak dianggap sebagai Sastera Islam. Bahkan ianya merentasi bentuk.
Di dalam kata lain nilai seperti baik buruk, benar salah, prinsip, hukum dan
undang-undang sesuatu yang tetap dan ditingkatkan sebagai mesej yang dibawa
sama ada secara langsung atau tidak langsung. Ianya berada di dalam bentuk yang
dianggap mantap, tradisi dan klasik atau bentuk yang boleh dan masih berubah
menerima inovasi dan kreativiti.
Aspek nilai di dalam penulisan baik kreatif yang telah
mantap seperti pantun yang dibicarakan atau cerpen dan novel yang terbuka bagi
inovasi dan kreativiti tidak mengganggu inovasi dan kreativiti di dalam
penulisan, bahkan ianya sebagai paksi pedoman dan pemantapan yang tidak menjadi
kacau dan tidak terarah di dalam tulisan. Sebenarnya secara sedar atau tidak
sedar kehidupan kita menjadi teratur adalah dikawal oleh kompas nilai.
Sekian.
No comments:
Post a Comment