July 31, 2014

Estetika Masjid Al-Umm - Sekitaran

-->
BBB. \, 03 Syawal 1435 = 30 Julai 2014 (Rabu):

Sebagaimana disebut bahawa estetika adalah jalur terpenting di dalam Teori Takmilah. Dialah yang mencirikan seni dalam sesuatu bidang yang dibicarakan. Kewujudan elemen seni di dalam sesuatu bidang seni memperlihatkan sejauh mana kemampuan seni seorang pengkarya atau pencipta hingga karya atau penghasilannya memuncak dari segi kesenian dan seninya yang digarap dengan nilai-nilai keislaman memberi impak kepada khalayak kesan kesenian dan mesej pendidikan dan pengajaran yang mau disampaikan. Sekali lagi dari segi prinsip bahawa Allah Jamal, Rasul  Ahsan, Islam ihsan adalah jalan-jalan bagi meniti kepada peringkat tertinggi dari segi estetik kepada Takmilah. Seni bina masjid adalah tema yang rapat dengan Islam. Menonjol dari segi masjid tentang estetika lahiri, rohani dan maknawi.


Masjid Al-Umm diharap menjadi sebuah masjid yang menyediakan ruang unggul bagi ketaqwaan dan unggul juga dari segi Estetika Sekitaran dan Binaan. Sekali lagi dari segi prinsip bahawa segala kejadian dicipta oleh Yang Maha Indah dan termanifestasi keindahan pada segala ciptaanNya. Sebarang keburukan adalah nisbi bagi keindahan dan ianya boleh ditingkatkan dari sifat relative keburukan kepada positif keindahan.

Sebuah masjid walaupun betapa indah dan  gah dari segi pembinaan fizikalnya, maka tidak sempurna indahnya jika ianya tidak berada di dalam sekitaran yang mengharmonikannya. Misalnya sebuah masjid besar berada di dalam sekitaran yang binaan kelilingnya tidak teratur, tiada sebarang taman yang menyerikannya, maka daya tarikan dan keindahanya hilang, bahkan jika sekiranya ianya berada di tengah kesebokan dan kebisingan kelilingan menghilangkan kedamaian, keheningan yang dapat memberi rasa kekhusyukan bagi yang mau beribadat dan beriktikaf di dalamnya.

Sebagai contoh, Taj Mahal, walaupun bukan sebuah masjid, tapi diambil contoh dari segi seni bina dan seni taman sekitarannya, Taj Mahal berdepan dengan ketenagan kolam air yang dikiri kanannya barisan pokok-pokok berjejajaran menghijau - harmoni dari segi pandangan, menyejuk mata memandang dan menenangkan jiwa dan fikiran.


Peranan dari segi senibina sebuah masjid itu sendiri menyumbangkan dari segi estetika. Misalnya Masjid Umawi di Damshiq dari segi tiang dalaman dengan lengkungan di atasnya, masjid Jami` Isfahan dengan pintu gerbangnya, masjid Sulaimaniyyah Istanbul dengan kubah-kubahnya yang banyak, Masjid Nabawi kini dengan menara-menaranya yang besar dan banyak, Masjid Demak Jawa dengan atap tumpang bertingkat dan Masjid Salahuddin Abdul Aziz Shah Alam dengan Kubah Terbesarnya.

Masjid Al-Umm yang dalam pembinaan dilihat dari segi sekitaran sekarang tidaklah begitu menarik. Bahagian hadapan bangunan masjid ini seharusnya bertanah lapang yang dapat dibentuk dari segi seni tamannya, tetapi diganggu oleh rumah-rumah semi D yang didirikan selepas Masjid Al-Umm diusahakan pembinaan, walaupun sebelumnya pihak AJK memohon agar kawasan itu tidak didirikan bangunan, tapi permohonan tidak dilayan. Namun hiasan taman masih dapat dilakukan dengan merangka seni taman bagi kawasan dalaman pagar masjid, keliling padang bersebelahan, tepian semua jalan ke masjid sama ada dari hadapan, di hadapan Sekolah dan jalan berdekatan Medan Usahawan. Semua pintu pagar masuk masjid patut direkabentuk beridentiti Masjid Al-Umm sebagaimana pintu pagar masuk bagi Masjid Salahuddin yang berbentuk tangan menengadah dan tiang-tiang tersusun secara tidak berawal dan tidak berakhir. Oleh kerana tapak masjid Al-Umm berada pada tanah tinggi dan bangunan Masjid agak tinggi – tiga tingkat, mengatasi ketinggian dari perumahan yang ada sekelilingnya, maka peranan landscaping penting di dalam memprojekkan bangunan Masjid Al-Umm seolah-olah bangunan tinggi yang kudus memayungi kawasan sekeliling dengan dua menaranya gagah dan kubah terserlahnya agar kelihatan dari jalan masuk dari Tol Bangi, juga kelihatan dari jalan, Jalan Reko ke Bangi. Masjid Al-Umm hendaklah menjadi `Land mark` utama kemasukan ke Bandar Baru Bangi dari koridor selatan negeri Selangor.


Setakat ini Masjid Al-Umm harmoni dari segi estetika maknawi, bahawa Masjid Al-Umm sebagai tempat ibadat dan pendidikan harmoni dengan kelilingan. Sekitaran Masjid Al-Umm  ada 10 buah surau, iaitu:

1) Surau Al-Ehsan                        2) Surau   Al-Nur
3) Surau Al-Ittihad                       4) Surau Al-Istiqamah
5) Surau Al-Ridhwan                   6) Surau Al-Mawaddah
7) Surau Al-Falah                         8) Surau Al-Taqwa
9) Surau Damai                           10) Surau Al-Umm

Sekolah
1)  Sekolah Rendah Kebangsaan    2) Sekolah Menengah
3)  Sekolah Rendah Keb. Jln. 6      4)  Sekolah Agama Integrasi
5)  Sekolah Agama Al-Falah          6)  Sekolah Agama Istiqamah

1) Kompleks Pendidikan Islam Bangi
1) Darul Shifa` Bangi

Masjid Al-Umm harmoni dari segi maknawi dengan semua institusi-institusi pendidikan berkenaan yang berfungsi dalam pendidikan. Bahkan dengan kelompok institusi-institusi berkenaan menjadikan kawasan berkenaan sebagai `Wadi Ilmu` berindukkan Masjid Al-Umm yang mengukuhkan sama Bangi Bandar Ilmu.

Adapun dari segi fizikal, sebagaimana dari segi landscaping dapat dibentuk semuanya sebagai berada di dalam suatu taman – Taman Fizikal dan Taman Ilmu, maka bangunan yang bakal muncul seharusnya menjaga dari segi kesesuaian dan keharmonian dengan Masjid Al-Umm. Sebagai contoh AJK Pembinaan Masjid Al-Umm berhasrat untuk membangunkan kawasan Medan Usahawan sebagai Kompleks Keilmuan di bawah Masjid Al-Umm, maka bangunan di sini, jika terlaksana hasrat ini hendaklah beridentiti dan harmoni dengan bangunan Masjid Al-Umm.

Sekian.

No comments:

Post a Comment