BBB, 15 Rabi`ul-Akhir 1436 = 05 Februari 2015
(Khamis):
Membincangkan tentang kandungan Al-Qur`an,
sesungguhnya tidak lagi sesuai untuk membandingkan dengan situasi zaman
Jahiliyah yang kering dari keilmuan dan kosong dari kerohanian. Yang sesuai
berhadapan ialah realiti kini dan depan yang memerlukan kefahaman – Ulum dan
Kerohanian.
Apakah yang terkandung di dalam Al-Qur`an ?
Jawapan secara teringkas yang dapat dirumuskan ialah `Wujud Kesegalaan`. Dalam
kata yang lain terkandung di dalam Al-Qur`an ialah maklumat segala yang wujud. Sebagai
pembuka jendela yang dapat melihat tentang kandungan Al-Qur`an, tentunya pada
tahap yang lemah dan rendah dan tidak dapat menjangkaui kepada hakikat
sebenarnya, apalagi untuk kandungan sepenuhnya (Al-Qur`an). Sebagai permulaan
kita menjenguh kepada kandungan `Al-Fatihah` yang diberi nama, antaranya `Ummu
al-Qur`an` yang juga merupakan intisari bagi Al-Qur`an yang merupakan mu`jizat paling utama
bagi Rasulullah s.a.w.
(Tafsir Surah Al-Fatihah – Bahagian Kedua bagi
Perbendaharaan Al-Qur`an, MAIS Dan KUIS, Selangor, 2008: Bahagian Kedua.
Dari segi bahasa bahawa Surah al-Fatihah
adalah menggunakan bahasa yang mudah difahami, tetapi membawa kandungan yang
penting sesuai ianya merupakan surah yang penting yang diguna dan dibaca di
dalam berbagai fungsi, misalnya di dalam solat dan amalan-amalan yang diharapkan
mendapat keberkatan dan keredaan dari Allah. (Aspek bahasa dan estetika akan
dibicarakan pada bahagian berasingan).
Surah Al-Fatihah
1) Bismi`l-Lahi`r-Rahmani`r-Rahim (Basmalah)
Bermaksud: Dengan nama Allah
Yang Maha Pemurah lagi Mengasihani.
Basmalah merupakan bacaan
yang dituntut bagi pekerjaan yang baik, jika tidak amalan bagai terputus
(Maksud Hadith).
Menyebut nama `Allah` adalah
pengakuan bahawa Allah adalah nama Dhat Tuhan yang wajibul wujud yang disembah
dengan sebenar-benarnya. Allah juga dikenali sebagai lafzul Jalalah yang
menunjukkan kebesaran Allah dan keagunganNya.
Al-Rahman dan Al-Rahim yang
bermaksud bersifat Pemurah dan Mengasihani adalah merupakan dua dari
sifat-sifat Allah yang Maha Sempurna. Sifat-sifat ini merupakan sebahagian dari
al-Asma` al-Husna.
Dengan membaca Basmalah
merupakan pembukaan bagi komunikasi hamba – contoh di dalam solat atau apa-apa
amalan yang bertujuan baik dengan Pencipta yang bersifat Rahman dan Rahim agar
mendapat keberkatan dari Allah.
Membaca Basmalah
memperlihatkan bahawa pembaca berada di dalam `rangka akidah` yang mempunyai
`pandangan wujud` bahawa yang Wujud Hakiki ialah Allah yang bersifat Rahman dan
Rahim. Manakala wujud yang lain adalah wujud nisbi yang menerima limpah Rahman
dan Rahim Allah.
2) Bermaksud: Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan
Mentadbirkan sekalian Alam
Setelah terbuka ruang
komunikasi – lahiri dan rohani, mengiktiraf dengan sifat-sifat Rahman dan
Rahimnya, maka hamba yang beriman ini yang sama menerima Rahmat dan Rahim
dariNya meluahkan pujian kepada Allah. Terlalu banyak rahmat yang diterima dari
Allah dari nikmat iman dan Islam, nikmat kesihatan, nikmat ilmu pengetahuan,
nikmat kekeluargaan, nikmat berjiran dan
bermasyarakat, nikmat kebajikan dan berbagai-bagai lagi.
Mengakui Allah yang Maha
Pencipta, bahawa Dialah Pentadbir yang Bijaksana.
Memperlihatkan pandangan
wujud seorang muslim yang beriman akan konsep alam yang dicipta Allah yang
terdiri dari alam syahadah seperti manusia, binatang, tumbuh-tumbuhan,gunung
ganang, bukit bukau daratan dan lautan yang berada di bumi ini, seterusnya
planet-planet, gugusan gugusan bintang-bintang. Langit dan cakrawala
keseluruhan. Seterusnya membawa kepada alam ghaib seperti kiamat, syurga,
neraka dan berbagai-bagai alam ghaib yang hanya diketahui Allah. Segala
kewujudan ini dicipta Allah mempunyai hikmat dan tidak sia-sia.
3) Bermaksud: Yang Amat Pemurah lagi Amat Mengasihani
(Bermaksud sebagaimana
dibincangkan sifat ini di dalam basmalah).
4) Bermaksud: Dialah yang Memiliki dan Menguasai Hari Pembalasan (Hari
Akhirat).
Pandangan wujud bahawa ada
Yang Abadi (Allah) dan yang baharu (Alam) dan kewujudan alam ada yang bersifat
syahadah seperti kehidupan di muka bumi yang antaranya melalui proses kehidupan
dan kematian, baharu dan fana. Amalan kebaikan dan kejahatan. Hari akhirat
adalah merupakan hari pembalasan. Bagi yang baik ke syurga. Antara amalan
kebajikan ialah dengan beribadat dan memperhambai diri kepada Allah dengan
penuh rasa ikhlas dan tawaduk kepada Allah dan yang jahat ke neraka. Balasan
bagi yang menderhaka kepada Allah tidak mematuhi perintah Allah dan derhaka
kepadaNya.
Kepercayaan kepada Hari
Akhirat, juga syurga dan neraka termasuk di dalam rukun iman yang termasuk di
bawah mempercayai tentang alam ghaib.
Secara tidak langsung dan
secara halus bahawa ayat-ayat di dalam Surah Al-Fatihah yang juga dikenali
sebagai `Al-Sab`u al-Mathani` (Tujuh Ayat Yang Diulang-ulang) ini terbahagi
kepada dua bahagian pertama sebagai munajat kepada Allah dengan menyebut
sifat-sifat sempurnaNya dalam hubungan dengan makhluk ciptaanNya dan dengan
keagungan dan kekuasaanNya. Dia memiliki dan membalas balasan amalan – baik dan
buruk pada Hari Kiamat.
(TafsirPimpinan Al-Rahman
Kepada Pengertian Al-Qur`an, Diterjemah Serta Diberi Penjelasan oleh Shaykh
Abdullah bin Muhammad Basmih, Jabatan Hal Ehwal Islam, Jabatan Perdana Menteri,
Kuala Lumpur, 1985: 1-3).
Secara halus ianya merupakan
aspek tarbiah dan akhlak dari `Rabbul `Alamin` bahawa di dalam mendepani dan
munajat kepada yang Agung – Tuhan, hamba, khususnya di dalam ibadat seperti
solat atau pembicaraan yang bertujuan baik agar menghormati, memuji dan
menyebut kebaikan-kebaikan dari Allah – Rahmat dan RahimNya. Ini bukan untuk
kepentingan Allah yang tidak menambah dan mengurangkan status ketuhanan sama
ada dipuji oleh hamba atau makhluk, tetapi dengan menyebut dan menghayati
sifat-sifat sempurna Allah sebenarnya menimbulkan rasa keagungan dan kebesaran
Allah di dalam jiwa. Dengan ini menambahkan kekhusyukan dan tawaduk diri kepada
Allah. Dengan jiwa yang insaf dan tawaduk lebih mendidik jiwa dengan
sifat-sifat hamba dalam mendekati diri kepada Allah. Dengan doa dan permohonan
insya Allah lebih mudah dikabulkan.
(Bahagian kedua akan
munyusuri pembicaraan – insya Allah).
Sekian.
No comments:
Post a Comment