BBB, 02 Rabiul Akhir 1436 = 21 Februari 2015
(Sabtu):
Antara qasidah terkenal digubah ialah Qasidah
al-Burdah yang dihasilkan oleh Al-Shaykh Muhammad al-Busiri (1213-1295M.) yang
disifatkan sebagai seorang yang alim dalam bidang bahasa Arab dan sasteranya. Nazamnya
juga dikenali dengan judul `Al-Kawakib al-Durriyyah fi Madhi Khairil Bariyyah`
- Planet-Planet Bercahaya Pada Memuji Yang Terbaik Dicipta, tetapi Qasidah ini
lebih dikenali dengan judul `Qasidah Al-Burdah`. Ini adalah kerana dikatakan
tatkala Muhammad al-Busiri sedang sakit, dia bermimpi didatangi Nabi Muhammad
s.a.w. Baginda memberi kepada Al-Busiri selimut (Burdah) Baginda yang membawa
kepada sembuhnya penyakit Al-Busiri. Mengenang terhadap rahmat yang diterima
dari Nabi, maka Al-Busiri mengungkapkan rasa cinta dan mesranya terhadap
Rasulullah s.a.w. (Al-Munjid. Al-Matbaat al-Kathulikiyyat, Beirut, 1927: part
II, 70 & 90).
Dapatlah dikatakan bahawa Al-Burdah adalah
puisi kedua terkenal tentang pujian terhadap Rasulullah s.a.w. selepas puisi
syair `Banat Su`ad` oleh Ka`ab bin Zuhayr.
Qasidah Al-Burdah mengandungi 160 bayt.
Qasidah ini bermula dengan ingatan dan gambaran secara syahdu terhadap jiran di
Dhi Salam. Kata Al-Busiri:
Tiba-tiba teringat kepada jiran di Dhi Salam
Mengalir airmata bercampur darah berguguran
Sepoi angin berhembus dari Tilqa` Kazimah
Kilat ke kegelapan di Idam yang memanah.
Selepas membicarakan tentang kenangan (5
bayt), maka Al-Busiri membawa ingatannya dengan Nabi dan dia mengungkapkan:
Bagaimana engkau mampu memungkiri cinta
Selepas engkau menyaksikannya dengan mata
kepala !
Selepas daripada itu dibicarakan tentang sifat
lemah manusia termasuk dirinya terutama berdepan dengan nafsu dan syaitan.
Lantaran Al-Busiri beristighfar:
Aku beristighfar kepada Allah daripada
bercakap tanpa amal
Ku nisbahkan kepada turunan yang mempunyai
pertalian
Dia menyuruh engkau membuat baik tapi tak
kulakukan
Aku tidak istiqamah, tidaklah kataku kepadamu
aku beristiqamah.
Daripada situ Al-Busiri membicarakan sifat
Rasulullah yang tidak terpengaruh dengan tawaran walaupun dengan bukit daripada
emas menjadi pertaruhan. Dia memuji Baginda Rasulullah s.a.w.
Muhammad Tuan bagi dua alam dan kejadian
Juga Tuan bagi bangsa Arab dan juga Ajam.
Nabi kita yang menyuruh-melarang tiada seorang
Lebih baik perkataan `Tidak` dan `Ya` jawapan
Dialah Kekasih yang diharap syafaatnya
Bagi segala kesusahan yang berdepan
Dia berdoa kepada Allah dan yang berpegang
Dengan tali yang benar kukuh tidak putus
Mengatasi Nabi dari ciptaan dan akhlak
Tidak menyamainya dari segi ilmu dan kemuliaan.
Seterusnya dicerita oleh Al-Busiri dalam nazam
tentang berbagai keistimewan Nabi yang baginda diibaratkan sebagai matahari,
sedang yang lain-lain adalah sebagai bintang-bintang. Dibicarakan Baginda dalam
hubungan dengan sahabat baik baginda Sayyiduna Abu Bakar al-Siddiq yang mengiakan
semua yang dilakukan Baginda dan menemani Baginda di dalam gua semasa berhijrah
dan disebut tentang mu`jizat Baginda. Begitu dibicarakan tentang keistimewaan
baginda dengan peristiwa Isra` dn Mi`raj yang tidak dialami oleh Rasul-Rasul
yang lain.
Turut dibicarakan tentang peperangan yang
dialami Rasulullah s.a.w. seperti Hunain, Badar dan Uhud. Nazam Al-Burdah yang
berjumlah sebanyak 160 bayt ini diakhiri dengan doa.
Perlu disebutkan bahawa puisi yang diungkap
oleh Al-Busiri, bukan bertujuan untuk menggalurkan tentang sejarah Nabi secara
keseluruhan. Dalam Nazam Burdah ini disentuh aspek-aspek yang memberi sentuhan
rasa, minda dan jiwa. Sejarah sebenar hendaklah dibaca dalam buku sejarah. Apa
yang ditekankan ialah apa yang dapat menimbulkan rasa dan jiwa di dalam
berlagu. Nazam lebih hidup sebenarnya apabila dilagukan dengan berbagai bentuk
dan rentak lagu oleh pelagu-pelagu nazam berwibawa hingga dapat mnenyentuh jiwa
dan perasaan apabila pelagunya berjaya menyampaikan secara terbaik bagi sebuah
nazam.
Sekian.
No comments:
Post a Comment