BBB, 06 Ramadhan 1436 = 23 Jun 2015 (Selasa):
Pagar bagi sesebuah masjid adalah bagi
menandakan sempadan kawasan tanah masjid berkenaan, lebih dari itu adalah untuk
tujuan keselamatan. Tetapi masjid sebagai rumah Allah adalah terbuka bagi
sesiapa yang datang dengan tujuan baik, khususnya untuk beribadat, maka
sesetengah masjid adalah terbuka untuk sesiapa datang dan jika pun berpagar,
maka pintunya sentiasa terbuka. Penjagaan dari segi keselamatan dilakukan oleh
siak, bilal dan AJK Masjid. Walaubagaimana pagar wajar ada bagi masjid, selain
dari keselamatan, pagar juga dapat menimbulkan elemen-elemen estetika.
Dua buah masjid yang dapat dijadikan contoh
bagi pembinaan pagar atau tidak berpagar, iaitu Masjid Nabawi dan Masjid
Al-Haram, di samping masjid tempatan. Masjid Nabawi adalah masjid berpagar yang
sekeliling kawasannya adalah berpagar dengan bertembok pada bahagian bawah dan
di atasnya adalah jeriji besi yang agak tinggi yang tidak dapat dipanjat dalam
keadaan biasa. Bagi keliling pagar ini ada banyak pintu yang terbuka luas dan
sebenarnya tidak menghalang untuk dikunjungi pada bila-bila masa. Tiang dan
pintu pagar ini agak tinggi. Keluar dari pintu pagar ini terutama selepas
selesai solat suasana sebok dengan kegiatan peniaga-peniaga secara terbuka, mereka
meletakkan barang-barang mereka di atas
hamparan di tanah atau di atas kereta sorong. Pagar bagi masjid Nabawi di
Madinah lebih kepada menandakan bahawa ruang di dalam pagar merupakan kawasan
masjid yang boleh bersolat di mana saja di atas lantai marmar yang jika siang dilindungi
payung-payung besar dan jika malam dikuncupkan. Pagar juga untuk mengelak dari
diceroboh oleh peniaga-peniaga agar tidak masuk ke dalam. Pagar Masjid Nabawi
adalah teguh, tetapi tidaklah sangat mengandungi elemen estetika. Bagi Masjid
Al-Haram yang juga bersifat terbuka tiada mempunyai pagar. Sempadannya hingga
ke bangunan-bangunan kelilingnya. Semua kawasan keliling adalah juga menjadi
tempat solat berlantai marmar. Masjid Al-Haram tidak pernah sunyi dari
pengunjung yang datang beribadat (tidak dibenarkan berniaga di dalam kawasan
solat, walaupun di luar bangunan masjid).
Bagi Masjid Al-Umm seharusnya berpagar bagi
memastikan persempadanan tanah masjid, di samping juga bagi tujuan keselamatan.
Adalah dicadangkan bahawa pagar Masjid Al-Umm seharusnya bertaraf standard sesuai
dengan bangunan dan kedudukan masjid. Ertinya tidak sebagai pagar biasa. Bagi
Masjid Al-Umm mempunyai pintu keluar masuk, iaitu pintu utama dari Jalan Dua ke
Sekolah Kebangsaan, masuk ke kiri ke bangunan masjid. Dua lagi ialah jalan
masuk/keluar berdepan dengan jalan dari Jalan ¼ ke Sekolah Menengah dan Rendah
BBB, bersebelah Medan Usahawan.
Jalan masuk utama adalah sempit dan kurang
menarik dari segi kedudukan, kerana jalan ini menyusuri tepi perumahan semi D
di sebelah kiri dan sebelah kanan – rendah ke bawah ialah padang awam. Pintu
pagar sekarang ialah masuk sedikit ke dalam dari sebelah kanan pagar dan ke
kiri 90 darjah ke hadapan masjid. Dalam kata lain keluar masuk adalah sempit ke
hadapan adalah jurang ke kawasan padang awam (membahayakan). Kenderaan keluar
boleh ke kanan atau turun ke kiri (dicadangkan satu hala keluar –Jalan
bersebelahan bangunan sub-station TNB). Adalah ideal jika jalan masuk
betul-betul menuju kepada pintu gerbang masjid – demikian keluar. Tetapi cara
ini bagi Masjid Al-Umm tidak praktikal, kerana tanah tinggi yang digali bagi
meratakan bagi kawasan di hadapan masjid, sebagai jalan keluar seperti ini
sempit berdepan perumahan semi D yang baru dan mengganggu keluar masuk
penghuni-penghuni rumah semi D berkenaan.
Dalam perbincangan dalam mesyuarat Penulis
pernah mencadangkan agar jalan masuk bermula dari sudut pagar berdepan dengan
korner masuk ke kiri perumahan semi D ke jalan Dewan Orang ramai. Dengan
pembukaan sudut ini ianya seimbang dari segi curve dan corner jalan sebelah
menyebelah. Dengan cara ini meluaskan jalan masuk, lebih selamat dan lebih luas
jalan keluar ke sebelah kiri dan lebih artistik dan unik dari segi reka bentuk
pagar yang dapat dibina.
Membicarakan aspek pintu pagar berkenaan, kita
melihat pintu pagar masjid yang unik ialah pintu pagar Masjid Sultan Salahuddin
Abdul Aziz Shah, di Shah Alam. Jika diperhatikan pintu-pintu pagar masuk/keluar
Masjid Sultan Salahuddin mempunyai falsafah tauhid dan kerohanian. Pintu pagar
mempunyai tiang-tiang bulat bertelapak tangan bahagian atas bagai tangan menadah
berdoa ke hadrat Ilahi dan memohon rahmat dari Nya. Tiang-tiang pintu pagar
yang berbentuk bulat melambangkan kesempurnaan ini diletak secara berkeliling
hingga tidak dapat dipastikan mana tiang pagar yang mula dan mana tiang pagar
yang akhir yang mencerminkan sifat Allah yang Abadi yang tiada permulaan dan
tiada pegakhiran (Al-Hadid: 3). Tiang-tiang pintu pagar bagi Masjid Sultan
Salahuddin adalah unik dan tidak ada di tempat lain yang seumpamanya. Ianya
diguna oleh pejalan kaki dan untuk kenderaan jalan bersebelahan.
Apa yang pernah dibentangkan bagi pintu pagar
dan pagar bagi Masjid Al-Umm terlalu biasa, seharusnya mempunyai daya estetik
yang beridentiti sendiri, tetapi tidak memerlukan peruntukan yang tinggi. Kita
tidak mencadangkan dengan meniru tiang pintu pagar Masjid Sultan Salahuddin
sepenuhnya, kerana itu adalah unik dan identiti Masjid Sultan Salahuddin. Kita
boleh menggabungkan elemen tiang pada pintu Masjid Nabawi dengan tiang pintu
masuk Masjid Sultan Salahuddin dengan mengambil elemen tauhid dan Kamal (sempurna),
yakni gabungan tiga tiang bulat bersebelahan, yang mencerminkan sifat Allah
yang tiada awal dan tiada akhir dengan
bahagian atas lima telapak (rukun Islam) yang menjunjung bentuk kubah Masjid
Al-Umm dalam bentuk kecil – boleh saja dari bahan semin. Bulat kubah adalah
menjunjung, menengadah dan menuju kepada pihak Tertinggi. Tiang dan pintu
(secara tolak dan tarik) sedemikian juga digunakan kepada dua pintu berhadapan
dengan medan parkir jalan ¼, tetapi memada dengan satu tiang bagi setiap belah,
tetapi di atasnya lima telapak yang menjunjung kubah kecil persis kubah besar
(utama) Masjid Al-Umm.
Bagi pagar sekeliling seterusnya janganlah
dibina dalam bentuk bertembok sepenuhnya,kerana ia seolah-olah penjara, tetapi
antara tiang-tiang (seeloknya bulat) dengan yang lain adalah dalam bentuk lengkung tunduk yang
melambangkan harmoni yang banyak menjadi elemen seni bina Masjid Al-Umm yang
elemen seni menjadi bahagian dari segi Takmilah. Antara lengkung ini dipasang jeriji
besi aluminium yang tidak berkarat. Pagar pada dasarnya lebih kepada menandakan
persempadanan. Adapun cadangan untuk membina pondok pengawal pada pintu-pintu
masuk-keluar, mungkin boleh dipersoal, kerana dari pemerhatian kita, baik di
Masjid Nabawi, Masjid Al-Haram dan Masjid Salahuddin, bahkan Masjid Al-Hasanah,
Bangi tiada pondok pengawal didirikan dan tiada pengawal yang mengawal pintu
pagar. Jadi jika dibuat pondok-pondok jaga dipintu-pintu pagar bagi Masjid
Al-Umm adalah satu kepelikan. Tidakkah memada pengawalan dan keselamatan masjid
diamanahkan kepada siak-siak, bilal-bilal dan AJK Masjid yang seharusnya
sentiasa ada antara mereka di masjid, khususnya bagi tenaga-tenaga pekerja
tetap. Jika ada pondok pengawal dan ada jaga, masjid seolah-olah bangunan
kilang yang dikawal oleh jaga yang menambahkan perbelanjaan masjid dan
barangkali menyebabkan mereka yang hendak datang terencat hasrat, kerana faktor
kawalan yang mana mereka seolah-olah dicurigai.
Masjid hendaklah sentiasa terbuka, bersifat
mesra jamaah dan pengunjung.
Sekian.
No comments:
Post a Comment