BBB, 13 Safar 1437 = 25 November 2015 (Rabu):
Sedar atau tidak, bahawa di dalam menyediakan
plan arkitek bagi Masjid Al-Umm, pihak yang merangka plan berkenaan (Arkitek
Urusbina) ber`Pandangan Wujud` bersifat alamiah tentang keindahan dan
kesempurnaan, ialah sesuatu yang berciri harmoni dari segi kedudukannya. Ia
adalah merupakan aspek falsafah Takmilah. Secara lebih luas bahawa `Pandangan
Wujud` tentang `Indah-Sempurna` Takmilah bagi pembinaan Masjid Al-Umm yang
diluluskan oleh MPKj bertarikh 4 Disember 2013 antaranya mengandungi
elemen-elemen berikut:
1) Seimbang
2) Bersamaan
3) Bertentangan
4) Berlawanan
5) Sebelah menyebelah
Elemen-elemen di atas dapat dilihat pada plan
arkitek dan juga pada binaan masjid yang diaplikasikan kepada reka bentuk
masjid berkenaan. Ciri-ciri ini dapat dilihat dari bahagian atas dari bahagian
bumbung dan atap, ke aras satu (tingkat tiga dari aras bawah tanah), aras utama
(tingkat dua) dan aras bawah tanah (tingkat satu). Bagi setiap elemen mempunyai
persamaan antara satu bahagian dengan bahagian yang lain, dan jika ianya satu
unit sahaja, maka ianya berada pada bahagian tengah yang boleh dibahagi dua
yang sebelah menyebelahnya adalah juga sama.
Bagi
memahami lebih jelas, kita ambil plan bagi aras satu (tingkat tiga). Di
dalam plan bahagian ini (dilihat dari bahagian depan) mengandungi:
1 Ruang kosong yang kelihatan ke bawah ialah
lantai bagi ruang utama bagi solat yang di bahagian depan yang menjadi titik
tengah bagi dua bahagian – kanan dan kiri. Pada bahagian kanan dan kiri ke
depan juga kelihatan ruang lempah bagi aras utama yang sama keluasannya. Adapun
bahagian tengah aras satu ialah ruang solat muslimat yang dari bahagian
tengahnya adalah sama keluasannya. Bagi bahagian kanan dan kiri bagi ruang
solat muslimat ini terdapat ruang kosong pada bahagian kanan dan kiri yang sama
ukuran. Pada bahagian kanan sebelah hadapan di sebelah kanan dan juga bersamaan
di sebelah kiri ialah ruangan bagi
bilik-bilik mesyuarat di kanan dan pada
sebelah kiri adalah bilik seminar yang keluasan adalah sama. Manakala ruang
paling kanan dan paling kiri adalah ialah bilik air dan tempat wudhu` yang ada
sebelah menyebelah. Untuk ke bilik air pada kanan dan kiri ini adalah melalui
jalan di belakang ruang muslimat yang jalan ini boleh turun melalui tangga ke
aras utama sama ada pada sebelah kanan dan juga kiri. Bahkan juga ada tangga
untuk menaiki ke bahagian bumbung dan atap, ke menara dan juga ke bahagian
kubah. Bahkan pada bahagian belakang dari jalan ke kanan dan ke kiri adalah
bilik-bilik kanan dan kiri, iaitu bilik tahfiz dan perpustakaan. Pada bahagian tengah adalah
ruang kosong bagi pergerakan udara dan cahaya.
Kembali kepada elemen Estetika-Takmilah,
bahawa ruang-ruang dan bilik-bilik adalah bersifat dua-dua yang kiri kanannya
adalah bersamaan. Ini adalah `Pandangan Wujud` yang dilihat oleh perangka plan
arkitek adalah ciri `Indah-Sempurna` bagi perangka dan pereka plan bagi Masjid
Al-Umm. `Pandangan Wujud` bersifat alamiah ini, bukanlah asli dari pereka plan
berkenaan, lantaran ianya adalah salah satu pandangan dominan dari sudut
`Pandangan Wujud`, tetapi itulah `Pandangan Wujud` yang berciri estetika pereka
plan, yang kalau tidak boleh dikatakan ikutan, tetapi adalah merupakan
pandangan dominan bagi kebanyakan `Pandangan Wujud`.
Kelima-lima aspek yang disusunkan di atas
dapat dilihat pada plan arkitek, bahkan diaplikasikan pada bangunan, walaupun
pada bahagian tambahan bagi pelan asal.
Bagi aspek pertama, iaitu elemen berimbang,
maka jelas pada bahagian kanan bagi aras satu (tingkat tiga) ini ada pada
bahagian ruang kosong pada bahagian kanan ada juga ruang sedemikian pada
sebelah kiri. Ada pada bahagian kanan bahagian depan satu bilik, maka
demikianlah juga pada bahagian kiri, seterusnya ada bahagian tepi kanan bilik
air, maka demikianlah juga pada bahagian kiri. Pada bahagian belakang ada bilik di kanan, maka demikianlah pada bahagian
kiri. Seterusnya adalan jalan ke kanan dan kiri, sama ada untuk ke bawah atau
ke atas. Adapun bahagian kosong yang di bawahnya ruang utama dan ruang solat
muslimat dapat dilihat garis tengah bagi kedua bahagian kanan dan kiri adalah
sama dari segi pembahagian dan keluasan.
Ruang-ruang yang sama dapat dilihat dari segi
bersamaan, lantaran ruang-ruang yang ada pada bahagian sebelah kanan adalah
bersamaan dengan sebelah kiri, demikian bagi bersamaan, maka dapat juga dilihat
sebagai bertentangan antara satu belah dengan sebelah yang lain, demikianlah
juga dengan penggunaan kata berlawanan dan sebelah menyebelah. Dan mungkin
istilah-istilah yang lain yang dapat digunakan bagi dua belah yang bersamaan,
berlawanan dan sebagainya..
`Pandangan wujud` sebagai ciri estetika
Takmilah ini juga dapat dilihat kepada pembahagian kepada bahagian atas –
kawasan berbumbung dan beratap yang bahagian tititik tengah ialah `Kubah` -
juga mihrab bahagian atas yang boleh dilihat sebelah menyebelah adalah
persamaan dari segi ruang bagi atap, terdapat menara sebelah menyebelah satu di
kanan dan satu dikiri
Kelima-lima elemen di atas juga boleh
diaplikasikan kepada ruang pada aras
utama bagi solat yang dari mihrab membahagi dua ke belakang sebagai pintu masuk
yang di atasnya bersifat gerbang. Pada permulaan kemasukan melalui pintu
gerbang, maka pada sebelah kanan ada kawasan bilik air dan wudhu`. Demikian
pada sebelah kiri. Sebelah kanan ada sebuah bilik, maka demikianlah pada
sebelah kirinya. Pada sebelah kanan ada ruang garden kecil demikianlah pada
sebelah kiri dan pada sebelah kanan bagi ruang solat utama ada ruang lempah
bebas dari air-cond., maka demikianlah pada bahagian sebelah kiri. Demikian
juga pada sebelah kanan ada tangga untuk turun ke bawah – aras bawah tanah,
maka demikianlah juga pada bahagian sebelah kiri terdapat tangga untuk tiurun
ke bawah.
Bagi ruangan bawah tanah ruangnya tidak
sebanyak ruang aras satu dan utama, tetapi dapat juga dibelah bahagi kepada dua
bahagian yang bersamaan, bertentangan dan sebelah menyebelah. Ruangan ini
separuh dari bahagian ruang utama pada bahagian atas. Lantainya dapat dilihat
sebagai membahagi dua dengan berpaksikan kepada mihrab sebagai titik tengah,
maka kiri kanan ruang adalah bersamaan. Jika sebelah kanan mempunyai pintu dan
tingkap, maka demikianlah dengan bahagian sebelah kiri. Jika sebelah kanan ada
satu bilik bagi aqad, maka di sebelah kiri ada bilik sebagai bilik persediaan
makanan.
Demikianlah elemen seimbang, bersamaan,
bertentangan, berlawanan dan sebelah menyebelah atau belah bahagi dapat dilihat
pada semua aras, bahkan dapat dilihat kepada bahagain bumbung dan atap. Ciri
ini diperterunkan oleh arkitek dari `Pandangan Wujud` yang merupakan ciri
estetika baginya, walaupun bukan `Pandangan Wujud` asli baginya.
Letak-atur tersebut adalah merupakan
sebahagian dari ciri estetika-Takmilah senibina bagi Masjid Al-Umm.
Sekian.
Salam Dr.
ReplyDeleteMasih giat menulis. Semoga kami masih dapat mengutip manfaat Dr. dari jauh.
~Azlin, Merlimau
ex-warga BBB
ex-IPU
ex-Muslimat Serdang
isteri Zulkhairi ex-Presiden Jasa UKM