BBB, 04 Sya`ban 1437 = 11 Mei 2016 (Rabu):
Sebelum menangani isu-isu gugatan akidah kini
perlu dingatkan bahawa Islam yang dibawa melalui perutusaan Nabi Muhammad
s.a.w. kini melangkaui 14 setengah abad. Islam mempunyai falsafah akidah yang
tersendiri yang dikenali sebagai akidah tauhid. Islam mempunyai hukum shara`
yang mentadbir umat baik di dalam
ibadat, muamalah, munakahat, jinayah dan jihad. Dan Islam mempunyai nilai
akhlak yang bersifat kerohanian dan juga kemasyarakatan. Selama tempoh tersebut
Islam berkembang mewujudkan negara umat dan membina tamadun dan peradaban. Dan
Islam terus bergerak yang mungkin ada jatuh dan bangunnya. Selama tempoh
tersebut bukan tidak ada gugatan-gugatan akidah sama ada bersifat dalaman dan
luaran. Yang bersifat dalaman ialah yang sebagaimana telah dibincangkan seperti
gugatan dari Mu`tazilah, Qadariyyah, Jabariyyah,Murjiah dan pecahan-pecahan
Shi`ah yang begitu banyak. Manakala gugatan dari luar ialah musuh-musuh yang bersifat
negara yang mengambil sikap bermusuh dan faham-faham dan kepercayaan yang bukan
Islam yang setengahnya turut meresap ke dalam falsafah dan pemikiran Islam.
Dapatlah dikatakan bahawa isu-isu yang timbul
dari dalam kini tidak lebih dapat disifatkan sebagai `Mu`tazilah Moden` dan
beberapa aliran bersamanya. Dari segi pluralisme yang menganggap agama sama tidak dapat diterima
oleh Islam apa lagi mau menenggelamkan identiti Islam ke dalam berbagai-bagai
agama. Paling minimum kita berdiri dengan konsep Islam bahawa:
``Bagi kamu agama kamu dan bagi kami agama
Kami.`` ( Maksud Al-Kafirun:: 6)
Berhubung dengan kebebasan beragama Islam juga
mempunyai prinsip berdasarkan ayat:
``Tidak ada paksaan di dalam beragama.``
(Maksud Al-Baqarah: 256).
Namun tidak menghalang dari segi hormat
menghormati di antara penganut agama Islam dengan penganut yang lain.
Berhubung dengan konsep Millah Ibrahim,
sebenarnya Islam mengiktiraf agama-agama yang dibawa oleh Rasul-rasul
sebelumnya . Mereka sama dari segi akidah, tetapi tidak sama dari segi shariat.
Segala kebenaran yang lalu terumus di dalam Islam kini yang diakui sempurna oleh
Allah ( Al-Ma`idah: 3). Tidak timbul menyatukan agama di bawah Millah Ibrahim.
Berhubung dengan liberalisme dari segi agama
seperti hak untuk murtad, dan anak bagi keluarga Islam tidak mesti menurut
Islam adalah bercanggah dengan prinsip
Islam yang keluarga berkewajipan mempertahankan keislaman mereka yang
disifatkan menyelamatkan mereka. Bahkan menjaga keselamatan diri, akidah dan
keluarga adalah merupakan sebahagian dari `Maqasid al-Shari`ah)`. Jika
kebenaran dilakukan dari segi murtad dan keluar masuk agama, maka sudah
tentulah dari dulu berlaku kerosakan akidah, kehidupan dan sistem berkeluarga dan
masyarakat Islam. Islam amat mementingkan kebersihan keturunan dan dikawal melalui
sistem kekeluargaan Islam.
Berhubung dengan faham sekular, bahawa faham
berkenaan adalah bercanggah dengan Islam yang melihat kewujudan adalah setakat
di dunia ini. Segala tindak tanduk kehidupan setakat kehidupan di dunia. Tiada bagi faham ini
kepercayaan terahadap akhirat dan balasan dan lemah dari asas akhlak. Anjuran
mereka untuk mentafsir semula Al-Qur`an adalah selari dengan kefahaman mereka
terhadap kehidupan di dunia sahaja, sedangkan Al-Qur`an menekankan kepercayaan
terhadap yang ghaib dan shahadah. Sebenarnya kalau mereka tidak percaya kepada
semua, khususnya terhadap yang ghaib dan termasuk akhirah, tidak perlu ditafsir
baru, kerana mereka dari awal lagi tidak mempunyai kepercayaan terhadap rukun
Iman dan Islam. Anjuran adalah sebagai helah dan peluang bagi mereka merosakkan
Islam dari dalam.. Al-Qur`an adalah
sumber Islam yang pertama dan utama yang
perlu dipertahankan, bahkan menyibarkan kebenarannya.
Islam
tidak harus bersifat dan bersikap defensif. Kita tidak harus menunggu
mereka untuk mentafsirkan Al-Qur`an, tetapi kitalah yang patut meneroka,
mengkaji dan membuktikan kebenaran Al-Qur`an. Misalnya tentang elemen-elemen
keilmuan yang amat banyak di dalam al-Qur`an, membuktikan kebenaran sejarah
yang banyak tersebut di dalam Al-Qur`an, berhubung cakrawala bagi bidang
astronomi yang begitu banyak tersebut di dalam Al-Qur`an, berhubung dengan
kajian bumi, kejadian fizikal manusia, khususnya yang berhubung dengan
perubatan, tumbuhan, biologi dan
sebagainya.
Berhubung dengan isu pembebasan wanita, Allah
menjadikan manusia berpasang-pasangan bagi tujuan hidup berekeluarga dan
memupuk dan membina kasih sayang di dalam mematuhi perintah Tuhan. Aturan
meletakkan lelaki sebagai pelindung wanita adalah satu yang logik dan
pembahagian harta dan hak tidak lain bagi amanah dan kepentingan keluarga.
Kebebasan apakah yang mau dicarikan oleh wanita yang terpengaruh dengan gerakan
pembebasan wanita. Adakah pembebasan dari kehidupan keluarga, hidup bersendiri
yang sebenarnya tidak kemana yang naluri manusia adalah rindu dan ingin bersama
keluarga. Perjuangan pembebasan wanita
tidak lain dari ilusi dan dari dulu hingga kini
mereka tidak terpisah dari kehidupan keluarga. Sebab itu sebaik-baiknya wanita dan lelaki sepatutnya memfokuskan diri
mereka bekerja sama di dalam meningkatkan keluarga bagi mematuhi Allah, memberi bakti kepada keluarga,
masyarakat agama dan bangsa. Jika prinsip dan tujuan ini dipegang persoalan
pembahagian pesaka adalah kecil di hadapan kepentinga-kepentingan yang lebih
besar. Adalah wajar kuasa di dalam tangan lelaki termasuk berkenaan talak, hak
memimpin dan menjadi imam. Jika dibenarkan wujudnya lebih dari satu nakhuda,
bukan saja bagi keluarga, tetapi bagi pimpinan yang lain, nescaya rosak dan
gagal dari segi kepimpinan.
Apakah sebenarnya motif yang ditimbulkan oleh
sekularisme, liberalisme dan pluralisme dengan masalah-masalah yang ditimbulkan
terhadap Islam ?
Ia adalah merupakan agenda tersusun yang
ditujukan terhadap Islam. Ianya merupakan fasa lanjutan selepas dan masih berlaku serangan
fizikal dan penjajahan terhadap negara-negara dan umat Islam. Kekalahan fizikal
dan penguasaan negara, tidak menjamin kejayaan, bahkan jika mereka jatuh, maka
mereka bangkit dan kembali menentang dan bertahan. Penampilan faham-faham
seperti sekular, liberal dan pluralisme dan ada yang lain lagi seperti
globalisme adalah senjata yang ampuh yang jika minda dan fikiran mereka dapat dikuasai, maka ianya akan resap kepada
pandangan wujud, budaya dan kepercayaan yang merupakan penjajahan bentuk baru.
Di dalam hal ini sikap dan pendirian umat
Islam tidak seharusnya bersifat menerima, tetapi hendaklah bersifat agresif,
intelektual, berstrategi di dalam menangani isu-isu semasa , khususnya mengenai
akidah umat. Setiap umat hendaklah diperkukuhkan dengan pertahanan akidah dan
mampu berdiri dan menyanggah segala serangan, khususnya terhadap mental, budaya
dan intelektual.
Sekian.
No comments:
Post a Comment