BBB, 22 Muharram 1438H. = 23
Oktober 2016 (Ahad):
Buka saja mana-mana kitab Hadith, maka kita
akan bersua dengan Hadith-Hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah. Bagaimana
dia dapat meriwayatkan begitu banyak Hadith ? Ini ada hubungan dengan latar
sejarah dan kehidupan Abu Hurairah dan hubungannya dengan Rasulullah s.a.w.
Nama Abu Hurairah yang sebenarnya pada
zaman Jahiliyyah ialah Abu Shams dan bila Islam diberi nama `Abdul Rahman bin
Sakhr. Gelaran Abu Hurairah kepada beliau, kerana dikatakan Abu Hurairah sangat
kasihan dan mesra kepada hidupan, khususnya binatang. Dikatakan beliau
mempunyai kucing peliharaannya yang sangat di sayangi sebab itu dia dipanggil
`Abu Hurairah` bererti `Bapa Kucing`.
Ada riwayat yang sedikit berbeza tentang
Abu Hurairah, pertama Abu Hurairah dikatakan
adalah seorang yamg miskin, anak yatim
dan mengambil upah bekerja dengan keluarga Busrah binti Ghazwan. Bila Hijrah beliau turut sama berhijrah
bersama dengan penghijrah-penghijrah peringkat awal yang belum mempunyai
kediaman dan belum ada kemudahan dan bersama tinggal di anjung Masjid Madinah
dan beliau adalah menjadi penghuni Masjid Madinah tersebut. Beliau disifatkan sebagai
ketua kalangan ahli suffah dan apabila ada berita mau disampaikan, atau makanan yang mau dibahagikan kepada
penghuni-penghuni, maka beliau antara yang bertanggungjawab menyampaikan
berita dan menguruskan pembahagian
rezeki yang didapati . Tetapi menurut Dr. Khalid Muhammad Khalid dalam buku
`Sejarah 133 Wira Terbilamg`` , bahawa Abu Hurairah datang kepada Nabi pada
tahun ke 7H. semasa di Khaibar memeluk Islam.
Apa pun Abu Hurairah mempunyai peluang dan
kesempatan yang banyak menemui dan mengikuti pengajaran yang dilakukan di Masjid
Madinah. Dari seorang miskin di Madsinah beliau telah mewakafkan dirinya berkhidmat
kepada Rasulullah, beliau sentiasa bersama Rasulullah s.a.w. kecuali wakti
waktu Baginda rihat. Lantaran itu beliau
banyak mendengar, menghayati dan mudah mengingati apa yang diajar dan di
sampaikan oleh Baginda Rasulullah s.a.w.. Abu Hurairah sebagaimana tradisi
masyarakat `Arab yang mementingkan hafalan, turut menghafal dari sabda, apa
yang dibuat, pembawaan dan segala yang berhubung dengan Baginda.
Adalah dikatakan bahawa selepas kewafatan Rasulullah
s.a.w. Abu Hurairah adalah terus mengeluarkan Hadith-Hadith yang pernah
diterima dari Rasulullah s.a.w.. Oleh kerana banyaknya Hadith yang diriwayatkan
oleh Abu Hurairah, adalah dibimbangi berlaku pertambahan dari apa yang dikatakan oleh Rasulullah atau berlaku tokok tambah berkenaan Hadith. Jika
demikian merosakkan Hadith dan juga hukum hakam dalam Islam itu sendiri,
lantaran Hadith adalah sumber hukum dan peraturan di dalam Islam. Menurut fakta
Abu Hurairah pernah diuji dari segi kesahihan riwayatnya. Dia dikatakan pernah
dipanggil oleh Marwan bin Al-Hakam pemerintah pada zamannya. Dia ditanya
tentang Hadith-Hadith yang diriwayatkan, dalam masa dia meriwayatkan Hadith
dicatat oleh seorang yang diarahkan oleh pihak Marwan tanpa disedari oleh Abu
Hurairah. Pada masa yang lain beliau diminta meriwayatkan Hadith antaranya
Hadith yang pernah disebut sebelumnya. Dari perbandingan yang dibuat didapati
apa yang pernah disebut sebelumnya adalah bersamaan. Dalam kata yang lain apa
yang diriwayatkan dari segi Hadith adalah benar. Abu Hurairah adalah seorang
yang cerdas, mudah menghafal dan kuat daya ingatan. Pengambil-pengambil Hadith dari Abu Hurairah
adalah serama i 800 orang.
Konsep menghafal adalah mnenjadi tradisi
orang-orang `Arab sejak zaman sebelum Islam lagi. Ungkapan-ungkapan puisi dan ucapan-ucapan
pemimpin mereka menjadi hafalan dan
menjadi warisan yang diperturunkan. Kalau kita lihat puisi-puisi atau ungkapan-ungkapan
yang menjadi hafalan ini biasanya dalam jumlah 20 baris, iaitu satu jumlah yang
normal bagi hafalan. Tradisi hafalan ini adalah menjadi kaedah biasa dalam pengajian
tradisi. Tiap-tiap mata pelajaran yang dipelajari misalnya nahu, fiqh, akidah
dan sebagainya mempunyai matan-matan yang menjadi asas maklumat dihafal oleh
pelajar-pelajar. Tradisi menghafal Al-Qur`an adalah tradisi mulia dan siapa yang menghafal
Al-Qur`an dipanggil dengan panggilan yang mulia, iaitu `Hafiz` atau `Huffaz`
(ramai).
Hadith-Hadith yang diriwayatkan oleh Abu
Hurairah dengan banyaknya itu melibatkan berbagai-bagai bidang. Sebagai contoh
sebuah Hadith dipetik dari kitab Jawahir al-Bukhari wa Sharh al-Qistillani
bermaksud:
Daripada Abi Hurairah r.a. berkata, Adalah
Rasulullah s.a.w, keluar kepada orang ramai pada suatu hari, maka datang kepadanya
seorang lelaki, maka dia bertanya, ``Apakah itu iman ? Maka menjawab
(Rasulullah), Iman ialah engkau beriman dengan Allah dan malaikatNya dan
pertemuan denganNya, dan dengan rasulNya dan engkau beriman dengan kebangkitan.
Dia bertanya, `Apakah Islam ? Maka berkata (Rasulullah), Islam engkau menyembah
Allah, dan engkau tidak mensyurik denganNya, dan engkau mendirikan solat, dan
engkau menunaikan zakat yang difardhukan
dan engkau puasa pada bulan Ramadhan (tidak disebut haji, kemungkinan
lupa – kata sharih).
Dan dia bertanya, ``Apakah itu Ihsan ?.
Berkata (Rasulullah), engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihatNYa,
Jikalau engkau tidak melihatNya – Subhanahu wa Ta`ala, maka sesungguhnya Dia
melihat engkau. Dia bertanya, Bila berlaku sa`ah (kiamah) ? (Rasulullah) berkata, ``Tidaklah yang kena soal lebih tahu
dari yang menyoal.. Dan aku mengkhabarkandikau dari tanda-tandanya, Apabila
melahirkan amah anak kepada tuannya, dan apabila berlumba-lumba
meninggi-ninggikan binaan pengembala-pengembala unta. Lima perkara yang tidak mengetahuinya
melainakan Allah. Kemudian Nabi s.a.w membaca `Sesungguhnya Allah jua yang
mengetahui tentang Sa`ah. ( Al-Ayat). Kemudian dia berlalu, maka berkata
Rasulullah s.a.w.a.w. Tanpa kesan dan tidak mereka lihat sesuatu, maka berkata
s.a.w. Ini Jibril datang mengajar manusia tentang agama mereka. Dan berkata Abu `Abdullah. Itu
semuanya juga daripada iman..
Jika kita lihat di dalam Matan al-Arba`in
al-Nawawiyyah Hadith yang sama (Hadith kedua) diriwayatkan oleh `Umar dengan
sedikit perbezaan matan. (Ertinya kebenaran peristiwa yang dilihat oleh Abu
Hurairah dan `Umar). Ini membuktikan kebenaran Hadith yang dilihat oleh Abu
Hurairah menurut persepsi , penglihatan dan gambarannya. Ini adalah membuktikan
apa yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah adalah benar. Demikianlah dengan
Hadith-Hadith diriwayatkan oleh Abu Hurairah yang lain.
Dari segi pentadbiran, pada zaman `Umar ibn
al-Khattab, Abu Hurairah pernah dilantikkan oleh `Umar menjadi governor di
Bahrain. Tetaoi selepas meninggalnya
Khalifah `Umar al-Khattab Abu Hurairah ditawarkan jawatan di tempat yang
lain, tetapi beliau menolak. Beliau menumpukan kehidupann di dalam beribadat.
Beliau meninggal pada tahun 59H. dalam usia
78 tahun sebagai sahabat berjasa
kepada Rasulullah, keilmuan dan Islam.
Sekian.
No comments:
Post a Comment