BBB, 06 Muharram 1438H. = 07 Oktober 2016 (Juma`at):
Al-Qur`an dari segi makna kalimahnya ialah
`Bacaan`. Ini sesuai dengan ayat pertama yang diturunkan ialah `Iqra`
(Al-`Alaq: 1), bermaksud `Bacalah` ya`ni arahan supaya `Membaca` apa yang
terkandung di dalam Surah Al-`Alaq dan kandungan Al-Qur`an seluruhnya. Membaca
Al-Qur`an, walaupun tanpa memahaminya, dengan syarat betul dari segi bacaan
mendapat pahala, tetapi banyak ayat-ayat yang merupakan tuntutan dari bacaan.
Contoh bermaksud:
``Apakah mereka tidak mengambil tadabbur dari kandungan
Al-Qur`an ? ( Al-Nisa`: 82).
``Demikianlah Allah menyatakan kepada kamu ayat-ayatNya
semoga kamu berfikir.``Al-Baqarah: 242).
``Berkata dia (Musa), Dialah yang memiliki
dan menguasai timur dan barat, serta segala yang ada di antara keduanya. Kalau
kamu orang-orang berakal tentulah memahaminya.`` (Al-Shu`ara`: 28).
Membaca Al-Qur`an menuntut agar difahami
dan mengambil tadabbur dari kandungannya bagi dijadikan pengajaran, bahkan
dituntut agar pembaca memikir dan memahami tentang kandungan Al-Qur`an.
Sesungguhnya dari kandungan Al-Qur`an
dikeluarkan hukum-hukum dan kefadhuan yang dipatuhi
Dari Al-Qur`an dikaji dan dikeluarkan
berbagai-bagai keilmuan, sama ada keilmuan yang disifatkan sebagai ilmu
keagamaan seperti akidah, fiqh, tafsir, usul fiqh, wa`az dan sebagainya.
Dari Al-Qur`an dikeluarkan
keilmuan-keilmuan yang dikenali dengan sains seperti ilmu astronomi, ilmu bumi,
lautan, tumbuh-tumbuhan, haiwan dan berbagai lagi.
Dari Al-Qur`an dapat dikeluarkan ilmu
bahasa sepertri nahu, saraf, sastera, ma`ani, bayan, badi` dan sebagainya.
Dari Al-Qur`an dikeluarkan keilmuan yang berhubung dengan kerohanian seperti
akhlak, tasawuf, kejiwaan.
Al-Sarraj dalam membicarakan bahawa tasawuf
bersumberkan kepada Al-Qur`an, tidak setakat mengambil contoh-contoh ayat-ayat
Al-Qur`an yang berhubung dengan tasawuf, tetapi membicarakan kaedah memahami
kandungan Al-Qur`an, kaedah membaca, memahami dan menggunakannya bagi
menyampaikan pengajaran dan dakwah. Lebih khusus membaca Al-Qur`an, memahami
dan menghayatinya secara kerohanian.
Mereka yang mendalami Al-Qur`an, memahami
dan menghayati dan mengamalkan, kata Al-Sarraj disifatkan oleh Allah di dalam
Al-Qur`an dengan berbagai-bagai tahap pencapaian. Kata Al-Sarraj, mereka
dikenali sebagai ahli-ahli haqiqat, kalangan murid, arifin, mutahaqqiqin,
intuisi wujdan, kalangan mujahid, riyadiyat, mutaqarribin dengan
ketaatan-ketaatan secara lahir dan tersembunyi, sebagaimana disifatkan oleh
Allah Subhanahu wa Ta`ala bermaksud:
``Orang-orang yang mereka seru itu,
masing-masing mencari jalan mendampingkan diri kepada Tuhannya (dengan berbuat
ibadat), sekalipun orang yang lebih dekat kepada Tuhannya serta mereka pula
mengharapkan rahmatNya dan gerun takut akan azabNya, sesungguhnya azab Tuhanmu
itu adalah (perkara yang semestinya) ditakuti.`` (Al-Isra`: 57).
Dan maksud firman Allah:
``Wahai orang-orang yang beriman ! Bertaqwalah
kepada Allah dan carilah jalan yang boleh menyampaikan kepadaNya (dengan
menjunjung perintahNya dan meninggalkan laranganNya) dan berjuanglah pada jalan
Allah (kerana menegakkan Islam) supaya kamu beroleh kejayaan.`` (Al-Ma`idah:
35).
Sesungguhnya jalan menuju Allah adalah banyak. Segala yang bernama
kebenaran adalah merupakan jalan menuju
Allah.
Antara jalan menuju Allah adalah melalui
jalan-jalan ilmu yang mereupakan hasil dari penggalian terhadap kandungan
Al-Qur`an yang menuntut supaya ditadabbur, berfikir, merenung, melihat,
mengingat, menghayati, memesrai dan mencintai.
Jalan kebenaran melalui ilmu, antaranya
melalui keilmuan yang dikenali sebagai ilmu keagamaan seperti akidah, fiqh,
tasawuf, tafsir, Hadith, wa`adz dan lain-lain.
Melalui keilmuan yang dikenali dengan ilmu
sains seperti ilmu astronomi, matematik, pertanian, perubatan dan sebagainya.
Melalui ilmu kemanusiaan seperti geografi,
psikologi, sejarah, politik, ekonomi,
bahasa dan sebagainya.
Melalui keilmuan seni seperti seni rohani
(aspek dalam tasawuf), kaligrafi, senibina dan sebagainya. Sesungguhnya segala
keilmuan yang didekati menurut perspektif keislaman menuju kepada
ufuk yang satu – membuktikan kebesaran Allah berhujung tunduk kagum dengan rahsia
keilmuanNya dan mesra jiwa dengan
kelatifanNya.
Jalan-jalan kebenaran yang dilalui
membentuk perwatakan manusia dengan orientasi
keilmuannya. Sebagai contoh seorang yang diorientasi dengan keilmuan
fiqh, jika dia berpolitik, maka yang dilihat dan selalu bercakap hanya
berkenaan hukum dan tidak berapa melihat, bahkan terlindung dari bidang-bidang
yang lain. Seorang ekonomi selalu bercakap tentang untung rugi, dan kurang
membicarakan tentang kebajikan, kecuali
dari aspek-aspek tertentu menurut perspektif Islam. Begitu juga seorang ahli
seni, diorientasi dengan kehidupan seni dan seronok dan bahagia dengan alam
seninya. Semua bidang keilmuan di atas mungkin terpisah antara satu sama lain,
kecuali ianya didekati dengan pendekatan Islam yang memuncak pada kesedaran Ilahi dan menyedari peranan
manusia sebagai khalifah bagi memakmurkan bumi dan menjaga kebajikan
penghuninya. Sebab itu integrasi keilmuanm Islam diikat oleh nilai-nilai Islam
amat penting yang sedar dengan nilai
Islam.
Ketasawufan juga sebagai keilmuan dan
wasilah membersihkan jiwa dalam
perjalanan menuju Ilahi, seharusnya tidak bersifat individualis yang
mementingkan kebersihan diri sendiri sahaja. Tasawuf juga haruslah bersifat
kemasyarakatan, dia seharusnya menjadi ufuk segala keilmuan yang menemukan
jiwa-jiwa kemanusiaan dan ketasawufan agar terbentuk masyarakat yang murni jiwa,
kurang permasalahan dan sama menikmati kebahagiaan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment