BBB, 03 Ramadhan 1438H. = 29 Meiu 201`7M.
(Isnin):
Di dalam pembicaraan Al-Qushairy berhubung
dengan `Penentangan Terhadap Nafsu Dan Mengenali keaiban-keaibannya,``
Kelihatan Al-Qushairi belum dapat membuat rumusan berhubung dengan sumber
sifat-sifat nafsu. Sebaliknya terus disusuan dan dibicarakan satu persatu
berhubung dengan sifat nafsu ini, Di sini ditampilkan sifat nafsu yang utama,
iaitu hasad.
Walau bagaimana, selepas pendekatan tasawuf
yang dikenali dengan maqam dan hal, maka Al-Qushayri adalah dengan secara peka
membicarakan tentang jenis-jenis sifat nafsu. Ini membuka jalan kepada
pendekatan yang mengkategorikan sifat-sifat nafsu jahat kepada muhlikat dan
yang baik kepada munjiyat sebagai dibuat pebdekatan oleh Al-Ghazali kelak, yang
dikenali sebagai pendekatan akhlak. Lebih dari itu dikenali bahawa bagi diri
manusia ada diri fizikal dan ada diri maknawi (batini). Sebagaimana diketahui
diri fizikal manusia jika tidak dijaga,
maka ianya boleh menagalami penyakit yang merosakkan fizikal,
bahkan boleh membawa kepada kematian. Demikian dengan diri maknawi, yang
diistilahkan sebagai `Hati` - bukan bermaksud sekeping hati fizikal di dalam
dada, tetapi konsepsi hati, sebagai induk bagi diri maknawi.
Hati maknawi ini mungkin berada di dalam
keadaan sihat, apabila ianya dididik dengan didikan yang baik, tetapi
sebagaimana diri fizikal boleh mengalami penyakit, kerana terabai dari
pendidikan dan jagaan, maka demikianlah dengan diri maknawi boleh mengalami
penyakit jika ianya diabai dan tidak diberi perhatian. Hasad dengki adalah
penyakit hati yang boleh berlaku pada diri seseorang.
Tentang hasad dan dengki sebagai kekejian
nafsu Al-Qushairi mengambil hujah dari ayat Al-Qur`an, iaitu Surah Al-Falaq
sepenuhnya yang bermaksud:
``Katakanlah (ya Muhammad) aku berlindung
kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk.
Dari bencana makhluk-makhluk yang Ia
ciptakan.
Dan dari bahaya gelap apabila ia masuk
Dan dari kejahatan makhluk-makhluk apabila
ia menghembus-hembus pada simpulan-simpulan (dan ikatan-ikatan)
Dan kejahatan orang-orang yang hasad
dengki, apabila ia melakukan kedengkian.``
Sifat hasad dengki timbul dari jiwa yang
tidak merasa senang dengan kenikmatan atau kurniaan yang diteriam oleh
seseorang. Kalau dapat dia mau memiliki nikmat yang dimiliki orang dihasad dan
sekaligus maukan nikmat itu hilang dari yang mendapat kurniaan.
Rasa tidak puashati – hasad dengki, tidak
terhenti setakat itu. Hasad dengki menjadi gangguan mental dan emosi yang
dengki yang menyebabkan dia tidak tenteram serta gelisah. Pada peringkat
tertentu dengan desakan nafsu jahat ini, pihak yang hasad dengki sanggup
melalukan tindaklan di luar dari kewajaran seperti memusnahkan harta benda atau
keluarga yang dihasad bahkan sanggup menggunakan orang upahan bagi memusnahkan
orang dihasad dengki. Demikian akibat dari hasad dengki, tidak saja merosakkan
hati orang yang dengki dan merosakkan segala yang berkaitan dengan orang yang
didengki.
Contoh Hadith Rasulullah s.a.w. di bawa
oleh Al-Qushairy:
Mengkhabarkan kami oleh Abu al-Hasan
al-Ahwazi, berkata mengkhabarkan kami oleh Ahmad bin `Ubaid al-Bas*ri, berkata,
bercakap kepada kami Ismai`il bin al-Fadl, berkata bercakap kepada kami Yahya
bin Mukhallad berkata, bercakap kepada kami Mu`afin bin `Amran daripada
al-Harth Ibn Shihab daripada Sa`id daripada Abi Qallabah daripada Ibn Mas`ud berkata, bahawa Nabi s.a.w.
bersabda:
``Tiga perkara yang menjadi asal bagi
kesalahan, maka takutlah kamu dan berwaspadalah kamu:
Kamu jaga daripada takabbur, maka
sesungguhnya Iblis membawa takabbur supaya tidak sujud kepada Adam.
Dan jaga daripada tamak, kerana Adam
membawa tamak daripada makan buah daripada pokok
Dan jaga daripada hasad, kerana anak Adam
membunuh salah seorang daripada mereka, lantaran hasad. (Dikeluarkan oleh Ibn
`Asakir dari Abi Mas`ud).
Berkata Mu`awiyah, ``Tiap-tiap manusia
merelakan apa yang diberikan kepadanya, melainkan orang yang hasad, kerana ia
tidak meredhainya, melainkan jika hilang nikmat apa yang didapati oleh orang
yang dihasad.``
Kata `Umar bin `Abdil `Aziz ``Aku tidak melihat orang yang zalim,
melainkan orang yang hasad. Dia gelisah dan risau.``
Dikatakan alamat orang hasad bahawa dia
tidak tenang melihat yang dihasad dan dia mengumpatnya bila di belakang. Dia
suka bila yang dihasad mengalami musibah.``
Pendek kata hasad dengki ialah penyakit
dalaman diri (hati) yang dialami oleh yang tidak mendapat didikan agama dan
akhlak. Penyakit yang sepatutnya tidak ditanggung,
tetapi menjadi beban baginya, bila dia iri hati dan tidak senang dengan
kelebihan seseorang dan tanpa fasal, dia
menanggung penyakit dengki. Dengan demikian dia mengalami beban dan
hilang ketenangan dan kebahagiaan. Orang dengki tidak merasa nikmat dan
ketenteraman yang diberi Allah kepadanya, namun dia lebih melihat kepada nikmat
yang didapati orang lain dan berusaha supaya orang berkenaan hilang nikmat
berkenaan.
Orang bersifat hasad-dengki tidak berjaya di
dalam hidup. Dengki sebagaimana dibandingkan oleh Rasulullah s.a.w. menyimpan
dendam adalah sebagai api yang memakan sekam di dalam dirinya. Kebaikan yang
ada pada dirinya menghilang, bahkan dia terbakar dan binasa dengan sifat
hasadnya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment