PRINSIP KOMUNIKASI BAGI IMAM, GURU DAN
NAZIR
BBB, 01 Zulhijah 1439H. = 13 Ogos 2018M.
(Isnin):
Di dalam kertaskerjanya, sebelum
membicaratentang khutbah dan kuliah dari lima buah masjid dari empat negara,
Prof. Dr. Mohd. Yusof Hussein membicarakan tentang prinsip komunikasi yang juga
dapat difahami sebagai etika komunikasi. Prinsip atau etika komunikasi ini
tidaklah tertentu kepada khatib atau kepada penceramah semata-mata, tetapi
dapat diaplikasikan termasuk kepada semua kakitangan masjid, pengerusi atau
nazir dan ahli jawatankuasa, bahkan termasuk kalangan guru-guru yang mengajar
di masjid. Mereka semua dapat diistilahkan sebagai`Ahli Masjid`, sebagai orang
masjid adalah orang yang dipercayai dan bersifat dengan keakhlakan keislaman
yang tinggi, kalau tidak mereka tidak berkedudukan sebagai `Ahli Masjid`.
Pembentang membentangkan sebelas sifat positif
yang disertai dengan ayat-ayat Al-Qur`an yang harus ada pada `Ahli Masjid` dan
lima sifat negatif.
Sifat-sifat positif yang harus ada pada `Ahli
Masjid` ialah,
1) Bercakap benar 2) Bercakap
berlandaskan ilmu pengetahuan
3) Berbicara dengan lemah lembut 4) Menyeru ke jalan Allah dengan hikmah
5) Bercakap dengan hormat kepada kedua-dua ibu
bapa 6) Gunakan perkataan-perkataan yang
baik
7) Gunakan hujah yang lebih baik 8) Sesuaikan percakapan dengan tahap
pendidikan pendengar
9) Dengan ahli al-kitab hendaklah bersikap dengan
cara terbaik 10) Minta bantuan kepada
Allah setiap kali mau melakukan tugas komunikasi yang penting 11) Kata mesti sama dengan perbuatan.
Manakala sifat negatif yang harus dihindari
pengamal komunikasi
1) Jangan mengumpat
2) Jangan memperolak-olak orang
3) Jangan meninggikan suara bila bercakap
4) Jangan menyuarakan kata-kata yang tidak sedap
didengar
5) Jangan memaki-maki sembahyang penganut agama yang
lain.
Meneliti sifat positif yang seharusnya ada
pada pengamal komunikasi dan sifat negatif yang harus dijauhi oleh pengamal
komunikasi, sebenarnya ianya adalah sifat-sifat positif yang harus ada pada
semua orang Islam dan sifat negatif yang seharusnya mereka jauhi.
Dilihat kepada semua pihak di masjid dari segi
komunikasi masjid, maka ianya dari satu dimensi tidak lain dari elemen dakwah
yang berlangsung di masjid itu sendiri. Mereka adalah kalangan da`i yang melalui
komunikasi masjid menyampaikan dakwah, baik secara langsung atau tidak langsug
kepada kalangan mad`u, iaitu para jama`ah masjid dan juga kepada khalayak umum
dari kalangan masyarakat. Komunikasi dakwah ini berlangsung secara hal, lisan
dan amal.
Dakwah secara hal adalah pembawaan dan
peribadi kakitangan dan keluarga masjid adalah disifatkan sebagai orang-orang
baik yang dipercayai dan harus dicontohi. Puncak dari tokoh dari segi dakwah al-hal
ini yang menjadi lambang utama dari segi hal, ialah para imam yang mereka
seharusnya orang yang wara` dan berkeperibadian tinggi. Pemimpin solat dan segala yang
berhubung dengan upacara-upacara keagamaan. Mereka diminta nasihat dan
kata-kata mereka didengar dan diikuti.
Di mana saja dia adalah dihormati dan dipandang tinggi. Dia adalah lambang
peribadi murni. Watak dan peribadi tingginya dapat dilihat dari segi luaran - dari segi pakaian seperti berjubah dan
berpembawaan dihormati.
Dari segi contoh komunikasi secara lisan dan
kalam dapat dilihat kepada perwatakan guru-guru. Mereka lambang kealiman dan
mengajar berbagai-bagai keilmuan yang menjadi panduan jama`ah dan masyarakat.
Apa yang diajar adalah benar dan diterima masyarakat. Sifat mursyid mereka dari
segi pengajaran menjadi tarikan kepada jama`ah untuk menghadiri sesi pengajaran
mereka dan secara langsung dapat
memakmurkan masjid. Para guru adalah dari kalangan ulama yang mewarisi para anbiya` yang berkedudukan tinggi dalam
masyarakat.
Komunikasi dakwah secara amal dapat dilihat
kepada kalagan pengerusi atau nazir masjid. Mereka dilihat sebagai orang yang
bijaksana dari segi kepimpinan, merangka berbagai pendekatan dan kegiatan yang dapat
memajukan masjid.
Kombinasi antara imam dan kakitangan, guru-guru
dan para pentadbir dari pengerusi dan jawatankuasa menjadi kesatuan yang berdaya
maju menggerak dan mengimarahkan masjid.
Sekian.
No comments:
Post a Comment