BBB, 10 Zul kaedah 1437 = 13
Ogos 2016 (Sabtu):
Di bawah Kitab Pertama bagi Al-Ri`ayah apakah perkara yang dibincangkan ? Sebagaimana telah disenaraikan secara
kandungan bab-bab, maka Kitab Pertama ini adalah kitab terbanyak (32 persoalan) selepasa Kitab al-Riya`
(42 persoalan). Kita tidak akan menyentuh secara detail bagi setiap bab
di bawah kitab-kitab kerana ianya memakan ruang yang panjang. Kita akan
menyentuh yang dasar dan penting.
Tentang Bab Ri`ayah
Al-Muhasibi disoal tentang konsep `Ri`ayah` sebagaimana telah disentuh, beliau menjawab
soalan yang diajukan kepadanya, katanya
``Persoalan Ri`ayah` adalah persoalan besar dan penting yang melibatkan
ketaatan hamba terhadap yang telah ditauliah oleh Allah kepada rasulNya s.a.w.
dan Baginda telah menjalankan tugasnya dengan baik kepada umat Islam. `Ri`ayah`
bukan setakat makna `Ra`i` semata-mata, tetapi adalah menyampaikan Islam kepada
umat. Tugas penerusan adalah terletak di atas kesemua yang bernama `Ra`i dan tugas adalah berkesinambungan. Tugas
menjaga, mendidik, melaksanakan segala kewajipan, mencegah dari kejahatan
meningkatkan keilmuan, kemajuan, peradaban, tamadun dan keselamatan dunia
akhirat adalah agenda berterusan menjadi tugas setiap ra`i dan ra`iyyah.
Tetapi bagi memikul tugas `Ra`i yang
mas`ul daripada ra`iyyahnya`, seseorang ra`i perlu melayakkan
dirinya dengan tugas dan tanggungjawab yang disifatkan sebagai besar
itu, tugas mentarbiah dan memperbaiki diri. Lantaran bagaimana hendak
menjaga mereka yang menjadi kewajipan
menjaganya, jika yang menjadi `ra`i``, tidak sempurna dan tidak berkelayakan ?
Peresiapan bagi diri - kukuhkan
Taqwa.
Di dalam Al-Ri`ayah` kita dapati Al-Muhasibi
menampilkan bagi pembinaan kosep
`Ri`ayah` beberapa konsep bagi
pendekatannya, jika sebelum daripada ini `Abdullah al-Mubarak menampilkan
kosep `Al-Zuhd`` dan Al-Imam Ahmad bin
Hanbal menampikan konsep `Zuhud dan Wara`, maka Al-Muhasibi menampilkan
beberapa konsep bagi pembinaan `Ri`ayah`
yang juga bagi tasawuf. Pertamanya konsep `Taqwa`, iaitu satu konsep
yang penting di dalam tasawuf itu sendiri.
Apakah maksud taqwa ? Menurut Al-Muhasibi,
ialah menjauhi diri dari dosa dan syirik dan mesra melakukan apa yang
diperintah Allah.
Pendapatnya diperkukluhkan dengan ayat-ayat
Al-Qur`an. Antaranya ayat yang bermaksud:
``Dan sesungguhnya Kami telah mewasiatkan
kepada yang diutuskan dengan kitab sebelum daripada kamu dan kepada kamu,
bahawa hendaklah takutkan Allah (Al-Nisa`:
131).
Dan firman Allah bermaksud:
``Ingatlah bahawa awliya` Allah itu, mereka
itu tidak takut dan tidak mereka itu berdukacita. Mereka yang beriman dan adalah mereka itu
bertaqwa.`` (Yunus: 62-63).
Menurut Al-Muhasibi taqwa tidak sama dengan
erti takut (khauf). Khauf adalah ciri perlu wujud sebelum mencapai peringkat
taqwa. Takut adalah kesedaran tentang sesuatu akibat dari sifat nafsu, seperti
firman Allah bermaksud:
``Adapun orang yang takutkan keadaan semasa
ia berdiri di mahkamah Tuhannya (untuk dihisab), serta ia menahan dirinya dari
menurut hawa nafsunya`` (Al-Nazi`at: 40).
Takut di atas adalah takut diri, bukan
bermaksud taqwa.
Al-Muhasibi juga menyebut keperluan bagi
mewujudkan taqwa dalam diri selain dari
takut, ialah berawas dan berjaga diri dari perkara-perakara yang menghalang
dari taqwa, misalnya `hazhar` dan berawas diri dari terjatuh kepada amalan dan
perkara-perkara yang berdosa
Ke arah taqwa di samping waspada dan menjauhkan
diri dari terjatuh ke dalam dosa, maka hendaklah berusaha melengkap dan menghias
diri dengan sifat-sifat terpuji. Al-Muhasibi mengukuhkan pendapatnya dengan
ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Sesungguhnya Allah bersama orang-orang
yang bertaqwa dan mereka yang berusaha melakukan kebaikan.`` ((Al-Nahl: 130).
Sebagai rumusan tentang taqwa Al-Muhasibi
di dalam Bab Sharh Tentang Taqwa mengambil
kesimpulan daripada beberapa pendapat bahawa,
``Engkau beramal dengan melakukan ketaatan
kepada Allah `Azza wa Jalla dengan mengharapkan ganjaran pahala daripadaNya.
Juga meninggalkan perkara yang ma`siat agar terhindar dari seksa dari Allah `Azza wa Jalla.
Taqwa menurut Al-Muhasibi terlibat dengan
amalan anggota dengan mengamalkan kebajikan dan meninggalkan kejahatan. Juga
melibatkan amalan hati (damir), iaitu mengamalkan sesuatu dengan secara ikhlas.
Al-Muhasibi juga memasukkan wara` sebagai
antara ciri taqwa.
Wara`
bagi Al-Muhasibi ialah menjauhi daripada perkara yang dibenci Allah.
Dengan taqwa termasuk wara` adalah tangga
terawal bagi perjalanan kualiti diri bagi `Al-`bidin`.
Al-Muhasibi
menekankan kepentingan taqwa sebagai keperluan dan kemestian penting di
dalam konsep Ri`ayat Al-Muhasibi, sehingga ianya diberi tiga ruang bagi membicarakan persoalan taqwa.
Ini bererti ianya dengan penuih sedar menampilkan keperluan taqwa termasuk
wara` di dalam `Al-Ri`ayah yang juga memperbaiki dan membersih diri di dalam
mendekati Allah. Sesungguhnya taqwa adalah sifat dan ciri kerohanian yang
dituntut Allah. Antara firmanNya yang bermaksud:
``Wahai orang-orang yang beriman bertaqwalah kamu kepada
Allah dengan sebenar-benar taqwa dan
janganlah kamu mati melainkan sebagai arang muslimin .`` (Ali `Imran: 102).
Dan banyak lagi ayat-ayat berhubung dengan
taqwa.
Sekian.
Sebelumnya perkenalkan nama saya IBU LILIS SUSANTI di jawa timur ingin menceritakan kepada semua teman-teman bahwa saya yg dulunya orang yg paling susah kampungku,buat makan aja harus ngutan dulu ama tetangga itupun kalau ada yg mau ngasi,semakin saya berusaha semakin susah juga dapat pekerjaan dan selama saya ingin berbuat baik kepada orang lain semakin banyak pula yang benci ama saya dan cuma dianggap orang rendah,miskin,tidak punya apa-apa. Maka dari itu saya akhirnya bertekat untuk pergi mencari dukun yang bisa merubah nasib saya disuatu hari saya bertemu sama orang yang pernah dibantu ama AKI ALIH dan dia memberikan nomer AKI ALIH,dia juga bilan kepada saya kalau AKI ALIH bisa membantu orang yang lagi kesusahan,dan saya tidak berpikir panjang lebar lagi saya langsun menghubungi AKI ALIH dengan senan hati AKI ALIH ingin membantu saya dengan jalan togel,dan alhamdulillah saya sudah menang togel yang ke5 kalinya.setelah keberhasilan ini rencana saya ama keluarga ingin buka usaha demi untu kebutuhan keluarga yang tercinta sekali lagi makasih ya aki atas bantuanya jasa aki tidak akan perna saya lupakan.bagi teman-teman diluar sana yang ingin seperti saya silahkan hubungi AKI ALIH di 082==313==669==888
ReplyDeleteatau silahkan dan saya sangat bersyukur kepada allah swt karna melalui bantuan AKI ALIH kini kehidupan saya sudah jauh lebih baik dari sebelumnya,ingat kesempatan tidak akan datan untuk yg kedua kalinya.
KLIK DISINI ANGKA TOGEL JITU 2D 3D 4D 5D 6D
الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل
Sebelumnya perkenalkan nama saya IBU LILIS SUSANTI di jawa timur ingin menceritakan kepada semua teman-teman bahwa saya yg dulunya orang yg paling susah kampungku,buat makan aja harus ngutan dulu ama tetangga itupun kalau ada yg mau ngasi,semakin saya berusaha semakin susah juga dapat pekerjaan dan selama saya ingin berbuat baik kepada orang lain semakin banyak pula yang benci ama saya dan cuma dianggap orang rendah,miskin,tidak punya apa-apa. Maka dari itu saya akhirnya bertekat untuk pergi mencari dukun yang bisa merubah nasib saya disuatu hari saya bertemu sama orang yang pernah dibantu ama AKI ALIH dan dia memberikan nomer AKI ALIH,dia juga bilan kepada saya kalau AKI ALIH bisa membantu orang yang lagi kesusahan,dan saya tidak berpikir panjang lebar lagi saya langsun menghubungi AKI ALIH dengan senan hati AKI ALIH ingin membantu saya dengan jalan togel,dan alhamdulillah saya sudah menang togel yang ke5 kalinya.setelah keberhasilan ini rencana saya ama keluarga ingin buka usaha demi untu kebutuhan keluarga yang tercinta sekali lagi makasih ya aki atas bantuanya jasa aki tidak akan perna saya lupakan.bagi teman-teman diluar sana yang ingin seperti saya silahkan hubungi AKI ALIH di ---> 082==313==669==888
---> atau silahkan dan saya sangat bersyukur kepada allah swt karna melalui bantuan AKI ALIH kini kehidupan saya sudah jauh lebih baik dari sebelumnya,ingat kesempatan tidak akan datan untuk yg kedua kalinya.
KLIK DISINI ANGKA TOGEL JITU 2D 3D 4D 5D 6D