May 8, 2021

 

BERTERUSAN  DIPANTAU

(Fikrah Bangi: 902).

BBB: 26 Ramadhan 1442H. = 8 Mei 2021M. (Sabtu).

 

Sebagaimana Penulis sebut sejak pembedahan mata pertama – kiri, Penulis dapati urusan rawatan mata dan mungkin bidang-bidang yang lain dilakukan dengan teliti dan sistematik.  Bagi pembedahan mata kiri Penulis bagi kali pertama, sebanyak  lima kali Penulis berulang alik bagi pemeriksaan mata kiri tersebut. Ini tidak masuk urusan melalui telefon. Bagi mata kanan ini juga keadaan yang sama berlaku.

Untuk makluman selepas hari pembedahan Rabu (19.8.2020) keesokan harinya, ialah hari tutup pejabat, Khamis (1 Muharram 1442) sempena dengan awal tahun baru Islam. Walaupun hari tutup pejabat, tetapi bagi setengah bidang, bahagian tertentu, seperti pemeriksaan mata selepas dibedah adalah dibuka dan pesakit datang untuk dicheck perkembangan.

Demikian juga dengan perkembangan bagi pembedahan mata kedua Penulis – mata kanan, hari selepas pembedahan, keesokannya 29.10.2020, ialah 12 Rabi`ul-Awwal 1442, tutup pejabat sempena dengan Maulid al-Rasul, sebagaimana keadaan sehari selepas pembedahan mata kiri Penulis dulu, keesokan hari tutup awal Muharram, maka selepas pembedahan mata kanan Rabu  28.10.2020, esoknya tutup pejabat sempenan Maulid al-Rasul, nampaknya bagi setengah bidang, pejabat dibuka secara terhad. Bermaksud pada keesokan hari Penulis dikehendaki ke  Klinik Mata Universiti Malaya bagi pemeriksaan mata yang dibedah sehari sebelumnya dan pejabat bahagian pemeriksaan dibuka.

Untuk pemeriksaan selepas pembedahan mata kanan ini, kali ini Penulis pertama kali pergi dengan dihantar oleh cucu – Nazih bin Fadhlullah, cucu bagi anak sulung Penulis – Najiah. Sebagaimana biasa kami berdua bercucu bertolak dari Bandar-Baru Bangi, 29.10.2020  jam 8.00 pagi – tidak perlu terlampau pagi, kerana hari tidak kerja.

Sebagaimana yang lepas juga, tidak perlu mendaftar terlebih dahulu sebagaimana biasa, sebaliknya diminta terus naik ke tingkat 7, Menara Timur, kemudian Ahmad Zakir dari Bukit Jelutung, Shah Alam tiba sama menyertai ke tempat pemeriksaan. Pemeriksaan yang dilalui ditingkat tujuh ini, ialah pembacaan huruf-huruf dari besar kepada kecil, melalui dua mata.  Ada yang tidak dapat dibaca pada peringkat kecil. Selepas pembacaan huruf, melalui alat seperti teleskop itu diperiksa mata, terutama yang baru dibedah semalam (kelmarin) berkali-kali dan nampaknya Dr Pemeriksa, lelaki, berpuashati dan tidak ada komplikasi. Selepas itu kami bertiga turun dan pulang. Tidak ada masalah parkir dan tidak jem, kerana hari tutup pejabat.

Seminggu selepas pemergian kedua selepas bedah mata kanan, Penulis dikehendaki pergi lagi  Khamis  (5.11.2020) bagi kali ketiga. Kali ini Penulis pergi dengan cucu sahaja, iaitu Nazih. Pemergian pada hari kerja ini perlu menurut procedure biasa. Kena mendaftar dan tunggu agak lama untuk mendapat giliran (Tingkat dua ) Menara Selatan. Proses yang dilalui ialah pembacaan huruf (tidak semua dapat dibaca, khususnya yang kecil) dan kemudian tunggu no. panggilan bagi pemeriksaan mata. Masalah  mata yang tidak dapat digerakkan secara normal menurut bearingnya timbul kembali dan nampaknya belum ada penyelesaian. Berhubung dengan perkara ini sejak pemergian pertama bagi pemeriksaan mata kanan, pihak Dr. (Dr. Jonne Shalm A/P Chewa Raja mencadangkan supaya Penulis memakai cermin mata, bahkan beliau mengeluarkan surat tentang power cermin mata untuk dibeli dari mana-mana kedai.

Sebenarnya, bagi Penulis dari rawatan yang diberi terhadap kedua-dua mata, sudah lebih dari sempurna dan tidak perlu perfect 100%, kerana selepas pembedahan kedua-dua mata, Penulis berpendapat sudah kembali normal. Boleh membaca, menulis, memandu dan melakukan berbagai-bagai kegiatan melibatkan mata. Cuma dalam tempoh dua belas  minggu, Penulis terus mengikuti arahan dan berpantang dari apa yang dilarang. Hingga kini Penulis tidak lagi bercermin mata. Surat yang diberi oleh Dr. Itu tidak Penulis ambil tindakan membeli sebarang cermin mata. Penulis merasa  selesa tanpa bercermin mata hingga setakat ini.

Pemantauan terhadap mata Penulis tidak terhenti, bahkan Penulis dikehendaki pergi bagi pemeriksaan seterusnya ialah pada akhir tahun (bagi kali keempat), iaitu pada  Khamis 21 Disember 2020. Kali ini pergi juga diiringi cucu – Nazih. Pemeriksaan dilakukan adalah biasa. Tapi dapat dikatakan, bahawa masalah  melihat dengan dua pandangan selepas kedua-dua mata dibedah sudah hilang dan pandangan bagi kedua-dua mata telah normal.

Walau bagaimana Penulis diberi lagi appoinment untuk pemeriksaan seterusnya (kelima), iaitu pada Khamis  01 Julai 2021.  Mungkin selepas itu akan ada temujanji  lagi ?.   Pihak Jabatan yang berhubung dengan mata ini nampaknya begitu  teliti di dalam memberi rawatan. Setakat ini nampaknya berterusan ! Penulis amat berpuashati dengan rawatan.

Sekian.

1 comment:

  1. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    ReplyDelete