May 7, 2015

Pembinaan Masjid: Pengaruh Tempatan


BBB, 17 Rajab 1436 = 06 Mei 2015 (Rabu):


Keperluan masjid, paling utama ialah bagi tempat mendirikan solat secara jamaah dan untuk berjumaat. Sebarang bentuk bangunan yang bersih dan mengadap Qiblat, sudah cukup untuk digunakan sebagai masjid. Bahan-bahan binaan boleh digunakan dari bahan setempat, sebagaimana Rasulullah s.a.w. di dalam membina Masjid Nabawi adalah menggunakan bahan-bahan setempat daripada batang, pelepah dan daun kurma, batu-batu, pasir dan krikil, maka bangunan seluas 100 hasta lebar dan panjang itu menjadi Masjid Nabawi terawal. Dalam kata lain masjid penting dan perlu dibina di dalam kawasan penduduk Islam bagi keperluan solat, berjamaah dan berjumaat. Dari segi meterial pembangunan terpulang kepada kewujudan bahan setempat yang sesuai dijadikan bahan binaan. Di utara Afrika, masjid tradisional didirikan dari bahan selut dan tanah dengan rangka binaan dari batang-batang dan dahan-dahan pokok. Rumput-rumput panjang dijadikan atap yang dapat mengurangkan kepanasan.



Di alam Melayu masjid-masjid tradisi didirikan dari batang-batang pokok besar yang digergaji menjadikan tiang, belira, rasuk, dinding, lantai dan tanggang untuk bumbung, manakala atap yang lebih tradisional menggunakan daun nipah yang dianyam menjadi atap rumbia, manakala yang lebih bermutu atap dari batu bata yang dibakar dan disangkut atas kasau hingga tersusun menjadi lebih menarik. Misalnya antara masjid tradisi di Terengganu yang dianggap lebih kukuh dan teguh didirikan berasaskan dua buah rumah limas yang digandingkan menjadikannya bangunan yang agak tinggi, boleh berdiri di bawah. Misalnya dalam ingatan Penulis Masjid Kampung Nyiur Paka, pada asalnya adalah gandingan dua buah rumah limas. Kayu-kayu dan bahan binaan didapati dari hutan di kaki Bukit Bauk. Secara gotong royong kayu seperti cengal, meranti, medang, kuin dan kapur ditebang dan digergaji bagi mendapatkan tiang, rasuk, belira dan berbagai lagi. Masjid ini didirikan sebelum perang dunia kedua dan masjid dari kayu ini kekal hingga kini. Walaupun pihak penduduk ditawarkan dengan binaan batu, tetapi penduduk masih mempertahankan bangunan dari kayu. Perubahan berlaku, hanya tiang-tiang cengal yang agak tinggi itu dipotong bagi merendahkan bangunan masjid berkenaan. Masjid ini masih kekal sehingga kini dengan penambahbaikan, tetapi bangunan kayu tetap dipertahankan.



Rata-rata bangunan masjid tradisi di alam Melayu adalah dibina dari kayu, lantaran ianya adalah bahan lumrah kedapatan. Masjid-masjid sejak abad ke 17 mencerminkan falsafah dan pegangan semasa, misalnya pegangan kepada falsafah  wahdatul wujud dan melihat susunan perjalanan dan peningkatan kualiti rohani  daripada syariat, tariqat, hakikat dan ma`rifat, lantaran itu dilihat bangunan masjid tradisi yang dipengaruhi pandangan ini bumbungnya terdiri dari empat tingkat yang mencerminkan tingkat-tingkat tersebut. Contoh bangunan masjid awal yang dibina bertingkat sedemikian seperti Masjid Demak, di Jawa, Masjid Kampung Laut, Kota Bharu dan Masjid Lama Pekan, Pahang. Walaupun dikatakan bahawa bangunan masjid bumbung bertingkat ini ada kaitan dengan fahaman falsafah wahdat al-wujud, mungkin falsafah ini tidak timbul bagi masyarakat awam atau yang lebih kemudian, lantaran pembinaan masjid sedemikian adalah praktikal bagi suasana  di alam Melayu. Bangunan sedemikian bertujuan menjadi ruang bagi kemasukan angin ke dalam bangunan, sebab jika pada hari panas, maka ianya dapat menyejukkan bahagian dalam dan bawah bangunan masjid. Selain dari memudahkan larian angin ke dalam bangunan ianya melancarkan air hujan yang turun dengan agak laju, berbanding jika atap hanya setingkat berbentuk  V terbalik. Dengan bentuk bertingkat juga boleh mengurangkan tekanan angin ribut yang boleh merosakkan bangunan, khususnya atap dan bahagian atas bangunan. Lantarai itu kita melihat masjid-masjid tradisi yang lebih kemudian, masih mengekalkan bangunan masjid yang atap bertingkat. Bangunan masjid-masjid seperti ini masih kedapatan di banyak tempat di negeri Selangor seperti Masjid Dato` Dagang Kampung Jawa, Masjid Rahmani, Kampung Permatang, Selangor, Masjid Badli Shah, Kampung Parit 6, Masjid Al-Nur, Kampung Sungai Haji Derani dan beberapa yang lain (Mohd Zainudin Abdullah & Noorhayati Md. Yatim, Warisan Masjid-Masjid Lama Di Selangor, PADAT, Selangor 2012: 194hlm.).



Satu ciri masjid berbentuk bertingkat ialah masjid-masjid tradisi Melaka yang dikatakan mempunyai pengaruh senibina masjid di Cina. Melaka pada zaman kegemilangannya diketahui rapat dengan negeri Cina. Sultan Mansur Shah  dikatakan pernah melawat negeri Cina dan Cina menghadiahkan kepada Raja Melaka Puteri Hang Li Po. Dengan adanya hubungan Melaka Cina dan ada yang berpendapat Islam Melaka melalui Cina, maka dilihat seni bina masjid di Melaka ada hubungannya dengan seni bina masjid di Cina seperti Masjid Alai, Kg. Keling, Kampung Hulu dan banyak lagi. Bukti kaitan  pengislaman Melaka ada kaitan dengan Cina adalah dikatakan Laksamana muslim dari Cina iaitu Muhammad Cheng Ho singgah di Melaka. Identiti seni bina masjid ala pagoda Cina ini menjadi identiti bagi seni bina masjid negeri Melaka, bahkan pembinaan Masjid Negeri Melaka adalah diambil dari ciri senibina masjid tradisi negeri Melaka yang dikenali sebagai Masjid al-Azim Melaka.



Meskipun diperkatakan bahawa, terdapat pengaruh-pengaruh tertentu di dalam senibina masjid di alam Melayu, namun di samping pengaruh-pengaruh berkenaan, sebenarnya bentuk seni bina rumah yang berciri tempatan adalah merupakan senibina dominan di dalam pembinaan masjid. Dapat dikatakan sebelum awal abad 20  pembinaan bangunan dari semin adalah tidak begitu wujud di alam Melayu, kecuali jabatan-jabatan kerajaan dan  bangunan-bangunan pentadbiran yang pembinaannya adalah dari semin, selain daripada itu, pembinaan masjid, lebih-lebih bangunan untuk solat yang lebih kecil yang dikenali dengan surau, musalla, madrasah, balai dan langgar adalah dibina dari kayu-kayu dan papan yang lumrah terdapat secara tempatan.



Ciri-ciri bangunan masjid yang bersifat tempatan pada zaman tradisi belum ada apa yang menjadi identiti masjid-masjid kini yang mempunyai menara, kubah dan mihrab sebagaimana kini. Menara tidak dibina, kerana tidak mempunyai kemudahan, seperti pembesar suara pada masa kini. Cukup bagi muazzin yang lebih dikenali sebagai bilal itu mengalunkan azan dari bahagian hadapan masjid. Masjid tradisi lebih mengambil rumah lama setempat dan tidak mempunyai kubah yang menjadi identiti bagi masjid kini. Untuk memasang kubah yang agak berat kurang bersesuaian di atas puncak atap dari rumbia dan tidak bersesuaian dengan senibina bahagian atap berbentuk V terbalik. Keberatan kubah mungkin tidak sesuai dengan struktur atap bagi masjid yang menggunakan kayu-kayu dan atap rumbia. Untuk melambangkan mihrab dibina ruang kecil menonjol ke hadapan bagi melambangkan mihrab. Walau bagaimana pada zaman moden ini dalam mana harga kayu lebih mahal dari semin, dan bangunan kayu tidak begitu tahan dan mudah terbakar, maka kita dapati material bagi membina masjid telah berubah dari menggunakan kayu kepada penggunaan semin, sebagaimana juga berlaku perubahan kepada pembinaan rumah biasa. Perubahan penggunaan material semin, batu dan besi mempengaruhi bentuk dan seni bina masjid.

Sekian.

No comments:

Post a Comment