March 3, 2017

ABU AL-KHAIR AL-AQT*A` : UNGKAPANNYA


BBB,  03 Jamadil Akhir  1438H =  02 Mac 2017 (Khamis):
Abu al-Khair al-Aq*ta` adalah berasal dari Maghribi, Utara Afrika.  Dia tinggal di Tinat -  seoalh-olah jama` muannath salim bagi perkataan `Tinah`. Nama Tinat ini adalah merupakan tempat berada di perpantaian laut Sham – Tepian laut mediterranean kini. Dulu dikenali sebagai `Laut Putih`  - Laut Sham. Dia dikatakan mempunyai ayat-ayat, karamat dan firasat yang tajam. Dia mempunyai kedudukan penting dari segi tasawuf.
Abu al-Khair al-Aqt*a` bersahabat dengan `Abdullah bin al-Jala` dan lain-lain dari kalangan shaykh-shaykh sufi.. Dia satu-satu tokoh sufi yang mempunyai ``Tariqat al-Tawakkal``. Binatang buas dan berbisa dikatakan jinak dan suka kepada beliau.  Beliau mati pada tahun (m. 340H. Lebih kurang).
Abu l-Khair al-`Aqt*a` pernah bermimpi berhubung dengan Rasulullah s.a.w.
Aku mendengar Mansur bin `Abdullah al-Isfahani berkata, aku mendengar Aba al-Khair al-Aqt*a` berkata:
``Aku masuk ke  bandar Madinah Rasulillah s.a.w. dan aku di  `Faqah`, aku bermukim lima hari, aku tidak mengalami apa-apa dzauq, aku melawat kubur dan aku memberi salam kepada Nabi s.a.w. dan kepada Abu Bakar dan `Umar r. `anhuma dan aku berkata, ``Aku menjadi tamumu pada malam ini ya Rasulallah. Aku mengambil tempat di sudut dan aku tidur di belakang mimbar. Aku bermimpi dalam tidur menemui Rasulullah s.a.w. dan Abu Bakar di kanannya  dan `Umar di kirinya dan `Ali bin Abi Talib di antara keduanya r.`anhum, maka menggerakkan aku oleh `Ali dan berkata, ``Bangun ! Sesungguhnya Rasulullah telah datang, maka katanya, ``Aku berdiri kepadanya. Aku mencium antara dua matanya . Dia memberi kepadaku sekeping roti.  Aku makan separuhnya, apabila aku terjaga kudapati di tanganku separuh daripada roti itu.``
Aku mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, menasyidkandaku Abu al-Khair al-Aqt*a`:
Menyelinap kasih di hatinya dan rindu
Dan dhapus – tiada kesan oleh hawa nafsu
Tiada kelihatan oleh penaka sangkaan
Tersembunyi  dirosakkan oleh sangkaan.
Dengan sanad ini berkata Abu al-Khaiur al-Aqt*a`:
``Hati adalah bekas, maka ada bekas yang   penuh dengan iman, maka alamatnya ialah kasihan belas terhadap sesama muslimin, mengambil berat terhadap apa yang diperlu mereka dan menolong mereka itu dengan apa yang dapat memberi kebaikan kepada mereka. Dan ada hati yang penuh dengan nifaq, maka  alamatnya ialah dendam, kesumat, tipu daya dan hasad.``
Aku mendengar Aba al-Hasan, Muhammad bin Zaid berkata, aku mendengar Aba al-Khair al-Aqt*a` berkata,:
``Tidak bersih hati engkau melainkan dengan memperbetulkan niat kepada Allah Ta`ala, dan tidak bersih badan engkau melainkan dengan berkhidmat kepada auliya` Allah Ta`ala.``
Dengan sanad yang sama berkata Abu al-Khair:
``Tidak sampai seseorang kepada hal yang mulia, melainkan dengan melazimkan muwafakat, menjaga adab, menunaikan kewajipan-kewajipan fardhu, bersahabat dengan orang-orang salih dan menghormati para fuqara` yang benar.``
Dan dengan sanad yang sama berkata Abu al-Khair al-Aqt*a`:
``Haram di atas hati yang patuh dengan suruhan mencintai keduniaan sedang dengan rohnya bertasbih kepada yang ghaib.``
Aku mendengar Mansur bin `Abdullah berkata,, aku mendengar Aba al-Khair al-Aqt*a` berkata,
``Sesungguhnya yang berdzikir kepada Allah, tidak bergantung pada dzikirnya. Dia menyerah kepada penerimaan Allah dengan penyerahannya.``
Katanya, dan berkata Abu al-Khairal-Aqt*a`:
``Siapa yang tidak bersama Allah sebagai  kehadiran berterusan dengan ma`rifat pengenalan, dan menjaga pembawaan berterusan denganNya, dan mushahadah dengan sebenar,  maka akan mengganggu dirinya dengan kedukaan, berterusan ujian dalam perubahan zaman.
Katanya, berkata Abu al-Khair al-Aqt*a`:
``Dakwaan-dakwaan dengan  kelebihan-kelebihan menjadikan hati tidak tertanggung hingga terkeluar pada lisan yang sepatutnya tidak dikeluarkan, bahkan tidak dilhat kebenarannya sebagai tidak dilihat oleh yang buta daripada kebaikan ,maupun kehuduhan.
Bermaksud ada perkara-perkara kerahsiaan yang tidak sepatutnya  didedahkan, yang antaraya boleh membawa kepada  fitnah dan masalah. Bahkan ada perkarayang hendak diperkatakan perlu dilihat dari kesesuaian khalayak. Ketidak kesesuaian meyebabkan mereka menolak yang menyebabkan kerugian dan bertukar dari perkara yang dapat memanfaatkan kepada kemudharatan.


Sekian.

No comments:

Post a Comment