May 1, 2017

AL-BUWADAH DAN AL-HUJUM: PERUBAHAN POSITIF


BBB,  03 Sha`ban 1438H. = 30 April 2017M. (Ahad):
Dua istilah di atas, iaitu  `al-Buwadah dan al-Hujum` dapat diterjemahkan kepada makna  `Spontan dan Pertapakan (Hajama bererti Menyerang).
Dalam huraian ringkas oleh Al-Qushairy terhadap dua perkataan di atas, bahawa:
Al-Buwadah  ialah apa yang berlaku secara mengejut ke atas hatimu daripada dimensi  waktu pada ketika dirimu dalam keadaan riang atau di dalam keadaan kedukacitaan.
Manakala `al-Hujum` apa yang datang ke atas hati dengan kekuatan suasana waktu yang tanpa dibuat-buat. Dia adalah berlainan dari segi jenis menurut kuat warid atau sebaliknya. Ada yang berubah dari segi buwadah dan kesan impak dari hujum. Antara mereka  mengatasi kejutan, hal dan kekuatan waktu, sebagaimana dipuisikan:
Jangan  berpandu pada pakaian zaman kepada mereka
Bagi mereka ada  pengendali juru cakap bersama.
Apa yang diberi pengertian di atas, ianya adalah merupakan  tahap-tahap yang berlaku kepada hati dan perubahan yang berlaku padanya.
Apa yang dimaksudkan ialah proses yang berlaku pada hati (sebenarnya juga terlibat  akli dan rohani).
 Di dalam memahami berhubung dengan  warid yang datang dengan mengejut dan sponton ini sekali lagi kita menggunakan kaedah perbandingan antara pengalaman yang biasa dilalui dan alami dengan pegalaman  hati-rohani yang merupakan bidang yang khusus dan tersendiri dan sukar difahami apa lagi bagi yang tidak mengetahui berhubung dengan bidang hati-rohani ini. Namun kita berkeyakinan sebagaimana kita pernah berulang kali menyebut bahawa pengalaman seni dan perjalanan kualitinya, apa lagi yang memuncak kepada Ilahi ada persamaan, walaupun tidak sepenuhnya sama dengan pengalaman tasawuf.
Disebutkan oleh Al-Qushairy berhubung dengan sesuatu yang warid, kadang datang secara mnengejut kepada seorang menjalani aspek kerohanian. Perkara yang seumpama ini berlaku  di dalam bidang seni. Bagi seorang seniawan idea, hati nuraninya sering fokus mencari bagi mendapat sesuatu bagi bahan seninya, katakan tema, tajuk dan persoalan bagi sesebuah puisinya. Dicari dan dintai melalui pengalaman, pembacaan dan interaksinya dengan masyarakat, alam dan kuasa tertinggi, namun tidak semestinya mencapai tujuan. Musim kekeringan mungkin berlaku bukan sehari, seminggu, bahkan hingga berbulan.
Sesuatu yang bersifat ilham adalah kurniaan dari Tuhan, kadang-kadang apa yang dinamakan idea, tema, persoalan, cetusan sesuatu dapatan, tidak jangka,  kadang-kadang, misalnya terjaga dari tidur tengah malam, atau berdepan dengan keindahan dan peristiwa tertentu yang menyentuh hati,  kadang-kadang dari peristiwa gembira, lebih-lebih lagi duka dan menyayat hati spontan dan segera mencetuskan ilham yang baik dan indah yang tidak disangka-sangka tercetus dan menjelma. Apa yang disifatkan sebagai, terkaman, tekanan (hujum), bahawa sesuatu cambahan ilham ini perlu dilayan oleh seniawan dan suasana adalah mendesak dirinya bukan setakat layan, tetapi hendaklah mencatat cetusan ilham ini agar tidak hilang dan dapat diolah pada masa berikut. Apa yang disifatkan sebagai serangan terhadap minda ini merupakan paksaan yang seharusnya diberi respond terbaik, jika tidak dia akan kehilangan sesuatu yang berharga. Jika ditangguh cetusan yang datang untuk dicatat besoknya, biasanya dia tidak datang sebaik dan seindah cetesan awalnya. Jika ditangguh mood yang diusaha dibawa datang untuk esok, tidak sama datangnya dan tidak jarang, ianya langsung tidak menjadi.
Berhubung dengan cetusan secara sponton yang berlaku  kepada pengamal aspek rohani – tasawuf. Perlu diingat kehidupan sufi, bukan kehidupan sekali sekali yang jika mahu boleh terlibat dan jika tidak mahu boleh ditarik diri bagi tempoh masa tertentu.  Keterlibatan dengan bidang kerohanian adalah keterlibatan secara berterusan, di dalamnya dialami, bahkan dilatih diri dengan kepahitan hidup, misalnya mengalami suasana kafaqiran jiwa, kekesalan silam dan bagaimana menebusnya dalam kekinian, kesal dengan ketidakmampuan diri menunaikan tuntutan rohani.
Dalam bidang rohani tiada siapa yang dapat menentukan dia diterima atau ditolak. Tetapi tahap-tahap yang dilalui dan peningkatana menandakan kurniaan-kurniaan. Misalnya timbulnya keinsafan  bagi yang bergelumang dengan dosa dan kesalahan, tidak kira sebab yang membawa kepada keinsafan sama ada menerima bala dan ujian kematian orang yang dikasihi, atau dia sendiri mengalami kemalangan yang menginsafkan, atau hidayah yang dicampakkan di dalam hatinya selepas menghadiri pengajian-pengajian, maka saat  menerima hidayah secara spontan dapat dikira sebagai `mengejut` bagi yang menerimanya. Seharusnya bagi yang menerimanya bersyukur kepada Allah dengan apa yang diterima dari kurniaNya.
Peristiwa-peristiwa yang mengejut dan spontan juga boleh berlaku dalam menghadapi dan mengalami proses peningktana kualiti diri misalnya selepas daripada taubat, menukarkan wataknya daripada seorang yang berpoya-poya kepada hidup yang sederhana, kalau dulu seorang yang kedekut bertukar watak menjadi seorang yang pemurah dan bersifat kasihan belas, suka menderma, menolong orang-orang yang susah, khususnya terhadap anak-anak yatim dan faqir miskin. Perubahan yang baik yang diterima secara sponton akibat dari keinsafan, menjadikan seorang perungus, kasar kepada bersifat sabar, tawadhu` an menghormati orang. Akhirnya meningkat  menjadi seorang yang bertaqwa, tawakkal , ikhlas dan syukur.
Ciri-ciri perubahan di atas boleh berlaku kepada ramai orang yang mungkin  berlaku perubahan disebabkan oleh sebab-sebab yang berlainan yang dialami seseorang. Keinsafan yang berlaku bukan dibuat-buat dan bagi yang mencapainya tidak mendakwa dengan pencapaian, tetapi hal dirinya dapat dilihat dari luar oleh mereka yang ada hubungan dan rapat dengannya.
Keinsapan yang dikurnia secara sponton oleh Tuhan terhadap seseorang adalah peningkatan yang positif bagi seseorang sama ada kesedaran secara  akhlak melalui orientasi kehidupan dan masyarakat sekeliling atau melalui disiplin secara treratur menurut dididkan dan latihan kesufian. Ianya adalah menandakan peningkatan perjalanan kualiti diri bagi seseorang yang menjalaninya yang seharusnya ia bersyukur dengannya kepada Allah.

Sekian.

No comments:

Post a Comment