JAWI KUNCI KEILMUAN DAN SENI ROHANI
(Fikrah Bangi: 327),
BBB: 24 Zulhijjah 1440H. = 25 Ogos 2019M.
(Ahad).
Dengan penerimaan tulisan jawi sejak akhir
abad ke 13M, maka selama 8 abad jawi menjadi tulisan yang merupakan kunci
keilmuan bagi peradaban Melayu Islam. Jawi menjadi medium membaca
perkara-perkara yang berhubung dengan akidah, ibadat, perundangan, muamalat
bahkan menjadi tulisan bagi urusan pentadbiran dan perniagaan. Kegunaan ini
berterusan hinggalah zaman kemerdekaan. Segala penerbitan seperti kitab-kitab,
buku-buku dan segala urusan yang memerlukan tulisan adalah menggunakan tulisan
jawi. Tulisan rumi hanya baru diguna selepas tahun 1960an. Tulisan jawi adalah
rupa tulisan dan jiwa peradaban bagi orang Melayu dan penduduk di negara ini..
Kalau kita mau mengkaji tentang peradaban Melayu, maka ianya tidak sempurna
tanpa mengkaji dokumen tulisan, kitab-kitab dan manuskrip yang berjumlah lebih
dari 15,000 yang terhimpun di perpustakaan-perpustakaan dan dan arkib-arkib di
negera ini dan juga berbagai perpustakaan di luar negara. Penentang terhadap
tulisan jawi yang merupakan warisan intelektual Melayu-Nusantara adalah
penentang ilmu, tradisi budaya dan kesenian. Penentang adalah bersifat tidak
rasional dan bersifat sentimen dan tidak bersifat intelektual.
Satu anugerah yang diterima melalui tulisan
jawi, ialah membuka peluang kepada orang Melayu dan Nusantara berkenalan dan
menghayati seni rohani yang tiada tara halus dan mendalam yang tidak dicapai
oleh seni-seni alamiah yang lain. Melalui Al-Qur`an, selain dari ianya dipelajari
kandungan keilmuan di dalamnya Al-Qur`an menganugerahkan kaedah-kaedah linguistik
dan tajwid dan pembacaan secara berlagu.
Melalui pembacaan ianya dapat dilagukan
secara tarannum berbagai lagu - tarannum
murattal seperti bayati, hijaz, nahwan,
tawassut, jiharki, saddad, saba dan ajam. Lagu-lagu sedemikian popular digunakan
dalam pertandingan musabaqah Al-Qur`an di negara ini pada peringkat, tempatan,
negeri, kebangsaan dan antarabangsa. Pengajian terhadap Al-Qur`an begitu
terkenal di Malaysia hingga ke peringkat antarabangsa.
Satu anugerah yang diterima masyarakat
Melayu yang menerima Islam ialah kehalusan seni rohani yang di alami melalui
Islam. Seni rohani ini tidak saja dipelajari dan dialami jiwa sesatu individu,
tetapi seni rohani, misalnya melalui perpaduan bahasa dan kehalusan rasa melalui
tasawuf mengalir dan terjelma di dalam tulisan khat. Khat ialah garisan minda,
rasa dan rohani yang mengalir dari hati rohani ke jari dan tertulis
berbagai-bagai bentuk tulisan yang indah dan tinggi dari segi seninya.
Tulisan-tulisan yang indah ini diperturunkan di dalam tulisan berbentuk nasakh,
raq`ah, thuluth, raihan dan berpuluh-puluh pecahan dariadanya. Huruf Al-Qur`an
`an dan jawi tidak statik, tetapi dapat dibentuk dengan berbagai gaya sama ada
memanjang, melebar, menegak, melentang memuncak membentuk berbagai bentuk
tulisan yang melambangkan kehalusan rasa dan seni jiwa penulisnya. Saesungguhnya
tiada tulisan yang seindah dan seseni huruf Al-Qur`an. Walapun ada kaligrafi
dalam bahasa lain seperti Jepun dan Cina, tetapi tiada mampu menandingi
kaligrafi Islam yang dikukuh bukan saja dari elemen alamiah, tetapi lebih
kepada elemen rohaniah.
Percikan seni rohani tidak saja tergubah di
dalam bacaan seperti Al-Qur`an dan
tulsan khat, tetapi juga berlaku pada
seni bina Islam, tiada seni bina di dunia ini sehalus seni bina Islam yang
dihidupkan oleh elemen kerohaniannya
yang halus dan kental. Lihat saja kepada berbagai bentuk seni bina masjid yang
rohaniah sifatnya. Lihat saja berbagai sen bina yang mempunyai sentuhan kerohanian
Islam seperti Taj Mahal, banguinan-bangunan istana di Cordova dan berbagai
binaan yang mempunyai sentuhan Islam di negara-negara Islam. Tiada seni
rohani setinggi yang dapat dihasilkan
Islam baik di Jepun, Cina, Rusia dan Barat.
Seni rohani juga terpercik ke dalam bidang
persuratan yang melahirkan penyair-penyair besar Islam seperti Rabi`ah al-`Adawiyah,
Hafiz, Iqbal dan ramai lagi, juga terpercik kepada bidang muzik yang melahirkan
irama yang menyentuh kerohanian.
Penentang-penentang terhadap Jawi adalah
mereka yang kering dari segi rohani dan miskin dari segi aeni, keras dari
segipendirian dan tiada kehalusan.
Bagi orang Islam dan Melayu, jangan
pisahkan diri dari tradisi intelektual dan seni rohani yang dianugerah Islam.
Ia adalah sumber intelektual dan seni rohani.
Sekian.
No comments:
Post a Comment