November 26, 2019

TEORI KELAPA: EVOLUSI KENDERAAN LAUT


TEORI KELAPA: EVOLUSI KENDERAAN LAUT
(Fikrah Bangi: 406),
BBB: 29 R. Awwal 1441H. = 26 November 2019M. (Selasa).
Bandingan pergrakan dan penyibaran Melayu Nusantara sebagaimana penyebaran benih kelapa, tetapi ada kelainan  dari segi progres penyebarannya, ianya tidak bersifat hanyut mengikut arus yang membawa kelapa ke berbagai perpantaian, tetapi pergerakan dan penyebarannya adalah dengan penggunaan peralatan  kenderaan air., iaitu melalui pembuatan perahu.
Telah dibicarakan bagi kenderaan di sungai proto type perahau ialah dengan menggunakan batang-batang kau yang  digerakkan di dalam sungai, kemudian dengan menggunakan kapak batu dan besi batang kayu ditebuk bahagian tengah sehingga ianya dapat memuatkan barangan.. Kenderaan sungai ini agak kurang sesuai digunakan di laut, kerana  mudah tenggelam., kemudian `Pandai` Perahu` merangkan binaan perahu yang sesuai dengan laut, iaitu dengan mengikat papan pada  kekang kayu yang dilekatkan dengan paku kayu . Perahu ini berbentuk sesuai dengan pergerakan laut yang bergelombang dengan besar lebar dan dalam bahagian tengan, tajam bahagian bawah, tirus ke bahagian depan dan belakang hingga memudahkan perahu yang dibina meluncur di permukaan laut dan dapat dikendalikan pergerakannya  dengan  pergerakan kawaalan arah. Dalam evolusi perkembangannya pergerakan asalnya dengan mengayuh, tetapi kemudian dengan menggunakan tiang dan layar. Melalui tiupan angin, perahu dapat digerakkanm ke mana arah yang dituju.. Adalah menjadi  pandangan biasa di mana ada kampung nelayan di sana ada tanggang membuat perahu.. Kayu adalah dari kayu tempatan dikampit antara satu sama lain dengan menggunakan kulit kayu gelam yang tidak diresapi aiur. Di samping penggunaan gam – seperti dari kelulut  dan sebagainya. Teknologi membuat perahu ini dikuasai oleh tukang-tukang perahu sepanjang pantai nelayan, khususnya sepanjang pantai Terengganu.  Perahu-perahu  ini dihimpun di pangkalan atau dimuara sungai untuk kegunaan.
Bayangkan pergerakan dan penyebaran Melayu ini sejak zaman  purba. Mereka bergerak turun dengan perahu meredah lautan dari pantai di Campa Kemboja turun hingga k Filipina dan menetap di sana, mereka turun dari pesisir Pantai Pangkalan Cahaya di Segenting Kra hingga ke Selatan di Patani, Kelantan dan Terengganu. Mereka bergerak ke Borneo, Su;awesi, bahkan ke laut yang lebih jauh di lautan Pasifik. Mereka turun dari johor dan Temasik ke Riau dan Jawa ke Australia dan New Zealand dan berbagai pullau, manakala di Pantai Barat mereka bergerak dari pantainya ke Sumatera hingga ke Madagaskar.. Melayu juga bergerak dari  pantai di Selatan Burma ke Utara Sumatera.. Dalam peredaran dan perkembangan masa, pergerakan melalui perahu di laut ini menjadi biasa dan terajadi ulang alk antara mereka dari tempat ke tempat.
Dalam evolusi masa juga, berbagai jenis perahu kemderaan laut direkacipta untuk kemudahan pergerakan. Berbagai kenderaan laut yang dikenalpasti seperti:
1)      Perahu nelayan:
Perahu kecil, perahu payang dan bedar.
2)       Pergerakan laju untuk membasmi musuh
Perahu Bugis, lanun, pinis dan sebagainya.
3)      Kenderaan barangan
       Wangkang,  perahu besar, jong dan kapal
4)      Kenderaan VIP
Bahtera, koci, mendam berahi , lancang dan sebagainya.
5)      Pengankutan sederhana dekat
Feri, bot dan sebagainya.
Dengan berbagai kenderaan ini, baik yang tradisional maupun yang lebih baru berlaku pergerakan yang luas di Nusantara, Alam Melayu, bahkan merentasi lautan di seluruh dunia kemudiannya.
Sekian.

No comments:

Post a Comment