November 25, 2019

TEORI KELAPA - PERGERAKAN MELAYU NUSANTARA


TEORI KELAPA – PERGERAKAN MELAYU NUSANTARA
(fikrah Bangi: 405),
BBB: 28 R. Awwal 1441H. = 25 November 2019M. (Isnin).
Bandingan yang tepat yang dapat diambil dari`nature  alam yang rapat dengan suasana di kawasan Nusantara yang menjadi kawasan miritim Melayu terbesar, bahawa pergerakan dan  penyebaran Melayu terjadi adalah sebagai penyebaran kelapa ke serata kepulauan Nusantara. Kelapa adalah tumbuhan palma yang dominan di dalam kawasan tersebut. Di mana saja daratan, di kepulauan, bahkan  di pesisiran kawasan tersebut, maka didapati di sana tumbuhan kelapa.
Cara berlaku penyebaran, bahawa kelapa adalah tumbuhan yang subur tumbuh di tanah berpasir dan sesuai di kawasan yang masin sebagai kesan dari air laut. Kelapa dapat dikatakan sedia wujud dan tumbuh sebaik dan selayak bumi di kawasan tersebut sedia menerima tumbuhan dan tumbuhan yang awal ini ialah kelapa. Sebagaimana dikehendaki Tuhan kepada nature di Nusantara ini diwuudkan tumbuhan ini berada di pinggir pantai. Biji awal tersadai di tepi salah satu pantai di pesisir pantai dan tumbuh d i tepi pantai sebagai sebuah tumbuhan palma yang mempunyai daun di pelepah dari batang. Pelepah ini mengelilingi batang yang meningkat tinggi. Pada celah-celah pelepah ini lahirnya mayang-mayang yang padanya membesar buah-buah kelapa pada mayang berkenaan. Buah ini membesar pada tandannya, hingga tua. Dari batang kelapa yang meninggi ini gugurnya kelapa-kelapa berkenaan. Antaranya tumbuh di sekitaran pokok tersebut, tetapoi sebahagian dibawa turun oleh ombak  air laut yang  melempah ke atas dan membawa turun biji-bijio benih kelapa ini di dalam laut.. Kelapa-kelapa seumpama ini dan yang seumpama yang lain dihanyutkan oleh ombak dan terdampar di perpantaian pulau-pulau di mana saja di Nusantara dan mengakibatkan dalam tempoh yang lama pohon kelapa ini tumbuh di mana saja kawasan perpantaian pulau-pulau dan tumbuh menjadi penampan angin dan ombak, di samping menyebarkan keturunan dari benih-benih yang memang subur di kawasan Nusantara dan menjadi tanaman yang identik bagi kawasan-kawasan berkenaan.
Adalah dijangka Melayu awal sejak ratus ribuan tahun yang lain mempunyai induknya dari tanah peseisiran. Dalam tempoh tersebut berlaku pergerakan dan perpindahan ke pulau-pulau di kawasan Pasifik, lebih khusus dikenali dengan wilayah Nusantara. Sebagaimana biji benih kelapa mendarat di perpantaian pulau-pulau, di bawa ombak, maka manusia Melaytu awal ini  juga bergerak dengan menggunakan berbagai jenis perahu yang direka cipta sesuai dengan keparluan masa mereka dan teknologi permulaan yang ada membuat mereka mampu bergerak dan berpindah dari satu pulau ke pulau yang lain yang bertabur meluas di laut antara Laut Pasifik ke sempada Benua Afrika ke Selatan hingga k Australia dan New Zealand dan ke utara hingga ke Taiwan.
Bagi manusia Melayu purba ini, perbandingan antara Melayu dengan teori kelapa ini, bukan sekadar perbandingan, tetapi tumbuhan kelapa ini ini mempunyai hubungan yang rapat dengan kehidupan dan budaya manusia Melayu purba ini. Bagi manusia Melayu purba ini kelapa adalah menjadi keperluan makanan dan semua bahagian dari kelapa adalah berguna bagi keperluan masyarakat Melayu itu, bahkan hingga kini. Batang kelapa dapat dijadikan tiang rumah yang dibangunkan di tepi laut.  Sebahagian daripadanya dijadikan kasau , Daun dijahit pada batang kecil dan dapat dijadikan atap bagi rumah yang didirikan, bahkan dapat dijadikan dinding. Pelepah kelapajuga dijadikan  penampang bagi angin dan ribut dari pantai. Buah sebagaimana maklum dimakan isinya pada masa masih lembut tau dikeluarkan santan daripadanya untuk dimasak dengan ikan yang ditangkap atau sayur yang ditanam. Bahkan daripadanya dapat dikeluarkan minyak yang berbagai guna sama ada untuk makan dan sebagainya. Sabut bagi kelapa untuk sumber tali dan juga bahan bakar,  Demikian juga dengan tempurung sebagai peralatan  dan sebagainya.
Pendek kata kelapa adalah sumber bagi kehidupan Melayu purba, bahkan sehingga kini. Ianya masih menjadi tumbuhan tradisi dan kini. Demikian dengan Melayu yang tersebar di Nusantara adalah persis sebagai penyebaran kelapa di kawasan Nusantara tersebut.
Kelapa dan Melayu purba hingga kini  menjadi identiti Melayu Nusantara.
Sekian.

No comments:

Post a Comment