March 31, 2018

PEMBANGUNAN LUAR KAWASAN MASJID



BBB, 12 Rajab 1439H. = 30 Mac 2018M. (Jumaat):
Dalam perbincangan dalam Mesyuarat Teknikal yang dipengerusikan oleh Ir. Tuan Haji Ishak bin Arshad antara perkara yang dibincangkan dalam mesyuarat pada 9 Jun 2015 ialah:
1)      Rumah TNB
Rumah ini adalah keperluan yang wajib disediakan oleh kontrektor untuk penjanaan elektrik. Kedudukannya pada bahagian depan – kanan, berhampiran dengan jalan Medan Selera (Usahawan) ke sekolah. Ianya berada di dalam pagar, pada level tanah yang paling bawah. Di kanannya ialah tangga  (kiri) naik ke kawasan masjid bagi pejalan kaki. Tangga ini sebenarnya adalah ganti dari jalan kenderaan  sebelah kiri, di samping jalan sebelah kanan yang berhampiran rumah semi-D lama yang telah dibincangkan. Dalam perbincangan lanjut didapat pembinaan jalan pada sebelah kiri (mendaki) ini kurang sesuai, sempit, curam dan merbahaya, kerana di sebelah kanan agak dalam dan boleh menyebabkan kenderaan terbabas - jatuh, lebih merbahaya ianya berdekatan dengan rumah jana-kuasa TNB. Memikirkan dari segi keselamatan, maka plan arkitek ditukar menjadi tangga bertingkat digunakan hanya oleh pejalan-pejalan kaki sahaja. Dengan menggunakan tangga bertingkat ada kelebihan tanah pada sebelah tepinya yang boleh dijadikan tempat tanaman pokok bunga dan ada juga yang mencadangkan untuk kawasan  mini-gerai. Hingga kini tempat ini tetap masih kosong.
Bangunan TNB bagi menyalurkan tenaga letrik ini adalah antara keperluan yang paling awal disiapkan, kerana banyak tenaga letrik dengan kapasiti tinggi oleh diperlukan bagi  penggunaan dari segi engineering bagi banyak bahagian. Dari rumah TNB ini juga akan disalurkan letrik bagi penggunaan  seperti lampu-lampu, air-cond.  dan segala keperluan yang berhubung dengan letrik. Bangunan TNB telah siap sejak Disember 2014 lagi, tetapi masih belum beroperasi pada masa itu.
2. Concrete Print
Antara perkara yang dibincangkan ialah pada bahagian tanah lapang  dari pintu masuk dari Jalan masuk dari jalan sekolah, hadapan untuk masuk ke masjid, seterusnya jalan turun menyusur tepi perumahan semi-D lama. Dengan apakah mau dibina jalan berkenaan? Ada berbagai-bagai pendapat dan cadangan penggunaan material bagi ruang legar di depan masjid ini yang juga akan menjadi sebagaian daripada tempat parking (dalaman).
Ada pendapat yang agak conservetiv  bertujuan untuk mengurangkan kos perbelanjaan dan mudah diselenggarakan. Pendapat ini mencadangkan agar di ratakan dengan tar (jalan tarmic) yang berwarna hitam itu yang tentunya mudah diratakan, tidak banyak belanja dan mudah diselenggarakan dan mudah dibaiki jika berlaku kerosakan
Ada pula yang mencadangkan supaya menggunakan batu-batu slab yang shapenya sama yang biasanya berwarna merah dan mudah diatur, mudah pula dikeluarkan dan digantikan dengan yang lain jika ada kerosakan atau mau mengubah langsung kepada yang lain. Pendapat ini tidak diterima kerana telah begitu biasa digunakan. Ianya tidak sepadan dengan masjid yang agak indah dan canggih.
Penggunaan Concrete Print
Iaitu penggunaan batu concrete artificial yang kelihatan sebagai pecahan batu granite yang seakan-akan sama bentuknya. Sebenarnya ianya adalah batu concrete artificial yang dberi bentuk seakan sama  yang roundnya seluas empat tapak tangan yang disusun dan dikat dengan semin. Istimewanya batu concrete artificial ini ianya dapat dicat danb dapat dipolishkan dari masa ke semesa, maka ianya kelihatan berkilat. Adalah dibimbangkan ianya akan mengalami keretakan dan pecah, lebih-lebih lagi jalan keluar masuk ini bukan saja digunakan oleh ahli jamaah yang datang bersolat, tetapi kini bukan saja motokar biasa, tetapi  kenderaan bermuatan berat mulai menggunakan jalan dalam kawasan masjid sebagai jalan pintas dan segera, kerana tidak perlu melalui jalan sekolah terutama pada waktu puncak – pagi, tengahari dan petang – waktu anak-anak sekolah masuk dan keluar dan bersurai. Setakat ini masih belum berlaku keretakan, tetapi jika berlaku ianya mengundang peruntukan yang tinggi untuk memperbaiki dan menggantikannya.
3. Keperluan Tempat Parkir
Masalah parkir adalah masalah utama yang dihadapi oleh Masjid Al-Umm, kerana kawasan dalaman yang sempit . Ruang dalamnya mampu menampung sekadar  paling maksimum 50 kenderan, di dalam keadaan sekarang yang masih lagi belum  mengadakan solat Juma`at masih  dapat menampung kenderaan jama`ah pada bahagian dalam pagar kawasan masjid. Jika kenderaan bertambah, contohnya pada bulan Ramadhan (sebelum solat Juma`at), maka kawasan parkir di hadapan Medan Selera (Usahawan) dapat digunakan paling maksimum 200 kenderaan. Kawasan lain yang dapat digunakan ialah di bahu-bahu jalan sepanjang jalan masuk ke masjid. Ianya mungkin dapat menampung  sekitar 250 kenderaan. Ini bererti ada lebih kurang  500 ruang parkir sahaja.
Sekiranya solat Juma`at diadakan yang kapasiti masjid dapat menampung 3,000 jama`ah, maka sekurang-kurangnya memerlukan tempat parkir 1,000 tempat parkir. Ini bererti tidak kecukupan tempat parkir. Untuk mengatasinya ialah dengan menggunakan ruang di bawah rentas TNB yang jika diratakan dapat memuatkan lebih kurang 300 parkir. Keizinan pernah diminta dari TNB bagi menggunakan kawasan lapang di bawah rentas alian TNB di hadapan sekolah rendah Kebangsaan Bandar Baru Bangi dan pernah disetujui oleh pihak TNB. Ini menjadikan kawasan di bawah rentas talian TNB memerlukan peruntukan sekurang-kurangnya RM300 ribu ringgit. Peruntukan ini belum didapati. Diharap bila keadaan benar-benar memerlukan  keperluan dana berkenaan diharap dapat di atasi.
Sekian.

No comments:

Post a Comment