March 29, 2018

PERBINCANGAN TEKNIKAL - AIR-COND.



BBB, 10 Rajab 1439H. = 28 Mac 2018M. (Rabu):
Selain dari membincangkan persiapan dalaman yang antaranya melibatkan perabut dan carpet yang sepatutnya dikemudiankan bagi menjimatkan kos, lantaran ianya bukan satu kemestian, pada pertengahan 2015 ini juga, misalnya pada 9 Jun 2015 dibincangkan perkara-perkara di bawah tekninal. Antaranya yang masih melibatkan dalaman, iaitu  air-cond. (penghawa dingin). Ianya adalah merupakan kemestian. Pemasangan hawa dingin adalah melibatkan semua aras masjid, iaitu pada aras bawah tanah, aras utama dan juga bagi aras satu (aras tiga dikira dari bawah).
Keperluan kepada pemasangan air-cond. bagi semua level tidak dipersoal. Ianya adalah tugas kontrektor utama yang di bawahnya mempunyai sub-kontrektor yang berhubung dengan elektrik. Perbincangan asas apakah pemasangan air-cond ini bersifat sentralais atau secara split (berasingan). Keputusan dari awal dan sewajarnya adalah tidak bersifat central, tetapi adalah split level, kerana penggunaan tidak bersifat  keseluruhan secara serentak, jika demikian adalah merugikan.  Sebaliknya melibatkan bahagian-bahagian tertentu. Misalnya untuk ruang solat utama adalah paling utama digunakan, kerana ruang ini adalah menjadi fokus utama penggunaan.
Walau bagaimana level bawah tanah adalah ruang yang paling awal dipasang saluran-saluran penghawa dingin, kerana ianya berasingan dan tidak banyak  menghadapi gangguan pembinaan. Masalah yang dihadapi bagi aras bawah tanah ini ialah ketinggiannya agak terhad hanya belasan kaki tinggi, sebab itu pemasangan hendaklah rapat ke lantai bahagian atas kepala, untuk mengelak ianya menjadi terlalu rendah dan tidak selesa. Dalam hal ini kipas siling tidak dapat digunakan sebagai alternatif. Pengawalan air-cond bahagian bawah mempunyai pengawalan sendiri. Bahkan penggunaan bilik khas yang dikenali dengan bilik akad nikah dapat dikawal dan dapat diasingkan penggunaan dari seluruh ruang bagi aras bawah.
Penggunaan air-cond. paling utama ialah untuk ruang solat utama. Pada bahagian ini ada dua bahagian iaitu ruang solat utama yang disempadankan dengan  dinding dan pintu kaca dan bahagian luar yang dikenali dengan serambi (koridor) luar  atau dikenali juga dengan bahagian sayap kanan dan kiri yang bersifat terbuka. Boleh dinaiki dari luar tanpa sekatan – pada bila-bila masa. Bahagian serambi ini sengaja tidak dibekalkan dengan air-cond. yang boleh digunakan oleh mereka yang tidak sesuai dengan air-cond. Terdapat pada bahagian ini kipas-kipas. Jamaah yang berada di luar ini boleh menjalankan aktiviti beribadat  atau pengajian berasingan. Dan boleh meneruskan berada atau iktikaf di luar ini berterusan masa tanpa gangguan. Bagi setiap sayap ini dapat memuat lebih dari 500 orang. Namun secara tidak rasmi serambi (sayap) kanan lebih digunakan oleh jamaah lelaki, misalnya oleh kumpulan tabligh yang menyampaikan bayan atau tazkirah kepada kumpulan mereka, biasanya selepas solat isya`,  pelajar-pelajar lelaki dari sekolah berdekatan yang sama datang untuk berjamaah. manakala bagi serambi kiri digunakan oleh muslimat, antaranya oleh pelajar-pelajar perempuan dari sekolah berdekatan berhimpun di situ sebelum solat dan juga bagi aktiviti-aktiviti yang lain.
Penggunaan air-cond.  bagi ruang utama perlu ketumpatan air-cond. yang lebih tinggi, kerana ruangnya luas dan meninggi ke atas hingga ke paras kubah. Air-cond. juga melibatkan ruang muslimat pada aras satu (di atas). Walau macam mana penggunaan air-cond. bagi ruang utama hanya pada waktu malam sahaja, iaitu antara maghrib dan isya` sahaja, manakala bagi waktu-waktu solat yang lain hanya menggunakan dua kipas besar yang angin dan hembusannya nyaman dan tidak panas. Dengan tidak menggunakan air-cond. luar dariwaktu maghrib-Isya` ialah dengan tujuan untuk mengurangkan kos letrik. Ada dua bilik bagi aras uama, iaitu bilik pentadbiran (asal bilik tarbiah) dan  bilik VIP. Kedua-duanya menggunakan unit air-cond secara berasingan.
Bagi aras satu pengguaan air-cond secara bersama (bukan berasingan) ialah bagi bilik mesyuarat dan dewan seminar (dua bilik yang boleh disatukan), bagi empat bilik lagi pada bahagian belakang, iaitu dua bilik kuliah, bilik IT beserta perpustakaan dan juga bilik tahfiz adalah juga menggunakan air cond. secara unit berasingan.
Masalah air-cond. adalah masalah pengurusan memakan masa yang lama. Pada peringkat permulaan, masalah bagi menentukan pemilihan kaedah yang mau dipasang dan sesudah dipasang ada kesengajaan melewat-lewatkan pnggunaan, oleh kerana masalah tuntutan bayaran dan berlakunya kekurangan dana pada peringkat pengakhiran. Sub-kontraktor bersifat tarik tali, jika dibayar, maka disempurnakan sekadar sesuai dengan tuntutan yang dibuat. Antara tempat awal digunakan bilik secara air-cind. Ialah bilik akad nikah yang digunakan untuk mesyuarat-mesyuarat.
Sehingga ke akhir dekat dengan penggunaan masjid pada 16.12. 2017, kontrektor masih bersifat tarik tali, yang akhirnya dapat digunakan ruang solat utama secara air-cond. beberapa hari sebelum penggunaan. Pada hakikatnya hingga sekarang tidak banyak ruang yang menggunakan air-cond. Sebagaimana dikatakan kini, ialah ruang solat utama, iaitu masa antara maghrib dan isya` sahaja,  bilik pentadbiar (waktu pejabat) dan Dewan Seminar yang seminar diadakan sebulan sekali sahaja.
Kesimpulan, walaupun banyak ruang yang dipasang air-cond., tetapi penggunaan secara minimum, hanya melibatkan beberapa tempat dengan masa-masa terhad. Setakat ini kos letrik masih belum membebankan.
Sekian.

No comments:

Post a Comment