October 4, 2015

Ke Arah Mempertemukan Yusuf-Ya`kub - Seni Penceritaan


BBB, 19 Zulhijjah 1436 = 03 Oktober 2015 (Sabtu):



Surah Yusuf sebagai surah ke 12 di dalam Al-Qur`an adalah surah yang mempunyai ciri-ciri sastera (adabiyyah) yang tinggi. Di dalam `flashback` -sorot kembali, sebagai anak cerita kepada cerita utama tentang Yusuf mempunyai teknik penceritaan secara seni dan menarik. Di dalam sorotan berkenaan terdapat plot-plot serta slot-slot kecil yang tersusun secara seni yang menjadikan cerita makin menarik. Di dalamnya ada elemen yang menjolok perasaan ingin tahu, menimbulkan rasa kekeciwaan, kedukaan, kekesalan, munajat keampunan, doa dan harapan, kejutan dan akhirnya peleraian dengan kesyukuran yang puncaknya membahagiakan.
Penyusunan jalan cerita di atas secara tidak langsung adalah dari kebijaksanaan Yusuf yang mengatur strategi dan ujian secara seni bagi membolehkan berlakunya pertemuan Baginda dengan bapanya Ya`kub secara dramatik dalam suasana diatur penuh penghormatan dan kesyukuran.
Dari segi cerita – jika secara biasa yang agak kasar dan tidak berseni, kisah Yusuf ini dapat dipendek dan diselesaikan pada ketika pertama kali kafilah anak-anak Ya`kub yang 10 orang itu tiba di Mesir bagi kali pertama bagi menukarkan barangan dagangan yang dibawanya untuk ditukar atau dibelikan dengannya gandum makanan utama yang mereka kekurangan dan amat memerlukannya.
Tetapi Yusuf yang memang mengenali saudara-saudaranya (12.58), tetapi saudara-saudaranya tidak mengenalinya, sengaja untuk menguji mereka, sejauhmana perangai dan tabiat saudara-saudara mereka telah berubah, iaitu dengan ujian sejauhmana mereka masih dipercayai ayah mereka Ya`kub. Yusuf mengetahui barang bijian yang mereka mau beli secara tukaran tidak akan bertahan lama dan tidak akan cukup dengan keperluan mereka dan sudah pasti mereka akan datang lagi untuk membeli biji-bijian (gandum dan lain-lain) yang diperlukan. Juga Yusuf sebenarnya juga mau mengetahui tentang adiknya Yusuf dan juga ayahnya Ya`kub.
Di dalam hal ini ayat Al-Qur`an menyebut bermaksud:
``Dan tatkala Yusuf menyediakan untuk mereka bekalan mereka, berkatalah ia (pada kali yang lain), bawalah kepadaku saudara kamu yang sebapa, tidakkah kamu melihat, bahawa aku menyempurnakan bekalan makanan kamu, dan aku sebaik-baik penerima tamu ? (12. 59).
Pelawaan itu, walaupun nampaknya biasa, tetapi ianya diiringi dengan ingatan, bahawa tanpa penyertaan saudaramu itu, bererti tiada kesungguhan dan keperluan mungkin tidak mendesak, maka ingatan adalah sebagaimana disebut Al-Qur`an bermaksud:
``Oleh itu, kalau kamu tidak membawanya kepadaku,, maka tidaklah ada hak bagi kamu lagi mendapat bekalan makanan disisiku dan janganlah kamu menghampiriku lagi.`` (12.60)
Peringatan berkenaan bahawa jika dibawa bersama saudara-saudaranya (adik kandungnya yang seibu sebapa - Bunyamin) bererti ada kesungguhan dan bererti mereka memang memerlukan kepada makanan, tetapi jika tidak, bererti tidak ada kesiriusan dan mereka mungkin tidak diutamakan berbanding dengan kafilah-kafilah yang lain yang datang bagi tujuan yang sama. Peringatan dari Yusuf diterima dengan serius bercampur bimbang, mereka bimbang permintan yang diminta Yusuf bererti mengulangi episod kesal bagi bapa mereka yang mereka meninggalkan Yusuf di dalam `perigi dalam` dahulu. Lebih membimbangkan mereka, adakah dengan permohonan Yusuf yang akan diajukan kepada bapa mereka akan diterima ? Mereka sebenarnya tidak yakin diterima sedang peristiwa kehilangan Yusuf masih tebal dalam ingatan dan harapan tak pernah padam di hati Ya`kub mengharapkan Yusuf akan kembali ke pangkuan keluarga.
Walau macam mana daripada menghadapi ketiadaan kebenaran membeli barangan bijian dari Mesir yang bererti kelaparan adalah amat berat hendak ditempuhi. Ini bererti mereka terpaksa meminta keizinan lagi sekali dari ayahanda mereka –Ya`kub,  sama ada diterima atau tidak, tetapi pengakuan di atas permintaan Yusuf akan dapatkan keizinan daripada ayahanda mereka Ya`kub. Al-Qur`an menggambarkan rasa ketidak yakinan akan diberi keizinan oleh bapa mereka. Mereka terpaksa menjawab dalam suasana yang mencerminkan keraguan mereka. Kata ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Mereka menjawab, ``Kami akan memujuk bapanya melepaskannya bersama-sama kami dan sesungguhnya kami akan melakukannya.`` (12.61).
Jawapan dari saudara-saudara Yusuf mencerminkan ketidakpercayaan mereka mendapat kebenaran untuk membawa adik Yusuf (Bunyamin) bersama. Bukan saja mereka tidak yakin, tetapi ketidakyakinan bapa mereka adalah lebih menakutkan mereka. Sebenarnya rasa bersalah, hilang kepercayaan bapa, tiadanya ihsan darinya kepada mereka adalah merupakan gelombang ketidak percayaan bapa terhadap mereka yang terus datang sebagai ombak dan seringkali memuncak dengan kebimbangan sebagai derhaka dan tidak menghormati ibu bapa.
Yusuf sebenarnya mengetahui implikasi yang dihadapi saudara-saudaranya dengan permintaan yang dibuat terhadap mereka. Yusuf juga menjangka penolakan akan berlaku, kerana dibimbangi Ya`kub, bahawa peristiwa kehilangan Yusuf akan berlaku lagi dengan kemungkinan kehilangan Bunyamin, jika ini berlaku, menggunung kehilangan kepercayaan akan bertambah dari Ya`kub terhadap anak-anaknya.
Bagi mengurangkan kebimbangan yang dihadapi oleh saudara-saudara Yusuf dengan permintaan yang akan dibuat terhadap bapa mereka Ya`kub dan mengurangkan penolakan di atas permintaan yang akan dibuat oleh saudara-saudara Yusuf dengan adanya keyakinan terhadap mereka, Yusuf sengaja mengarahkan pekerja-pekerjanya supaya mengisi dan memulangkan kembali barang-barang dagangan yang dibawa oleh saudara-saudara Yusuf, tanpa diketahui oleh mereka. Ini bermaksud di atas kepercayaan diterima oleh saudara-saudara Yusuf, maka bagi menghargai kejujuran mereka maka barang-barang dagangan mereka dipulang kembali kepada mereka . Bererti mereka mendapat bahan makanan secara percuma. Maka dengan budi yang dibuat oleh Yusuf, apakah wajar permintaan Yusuf ditolak yang bererti menutup peluang membeli bijian-bijian lagi dari Mesir. Kata Al-Qur`an bagi maksud di atas:
``Dan selepas itu brkatalah Yusuf kepada orang-orang suruhannya, ``Masukkanlah barang-barang dagangan mereka pada tempat simpanan barang di kenderan mereka, supaya mereka mengetahuinya kelak, tatkala mereka kembali kepada keluarga mereka, dan supaya mereka tertarik datang lagi ke mari.`` (12. 62).
Dari segi teknik penceritaan dengan elemen-elemen di atas tercetusnya perasaan bimbang, tertekan dan ketidakyakinan diri saudara-saudara Yusuf berdepan dengan situasi yang ditimbulkan oleh Yusuf, tetapi mereka terpaksa memberi jawapan antara yakin dan tidak. Permainan emosi, minda dan jiwa ini bagai ombak yang terus memukul dada saudara-saudara Yusuf yang menerima balasan di dunia lagi dengan perbuatan mereka terhadap saudara mereka  - Yusuf, apakah kesalahan dan kebimbangan ini akan berganda lagi dengan permintaan Yusuf sebagai kafarah terhadap kesalahan mereka ?

Sekian.


No comments:

Post a Comment