BBB, 18
Safar 1437 = 30 November 2015 (Isnin):
Kembali kepada pembicaraan tentang Surah
Al-Kahfi. Di dalam surah ini terdapat dua buah cerita. Pertama ialah Cerita
Al-Kahfi (Gua) yang utama yang menjadi judul bagi Surah al-Kahfi ( Surah 18),
manakala cerita kedua ialah mengenai Nabi Khidhir, tanpa menyebut namanya
secara langsung. Tetapi di dalam surah tersebut disentuh juga berkenaan Dhu
al-Qarnain dan Ya`juj dan Ma`juj. Siapa
itu Dhu al-Qarnain ?
Ayat Al-Qur`an yang menyentuh tentang Dhu al
-Qarnain ialah bermula dan sehingga ayat ke (18.83-99) Ayat permulaan
bermaksud:
`Dan mereka
bertanya kepadamu (wahai Muhammad) mengenai Dhu al-Qarnain, katakanlah,
``Aku akan bacakan kepada kamu (wahyu dari Alla) yang menerangkan sedikit
tentang perihalnya``. (18.93)
Dhu al-Qarnain bermaksud `Yang Mempunyai Dua
Tanduk`. Ianya melambangkan pihak berkuasa – Raja, yang kekuasaan dan
pemerintahannya meluas menyentuh sempadan
di sebelah barat jatuhnya matahari dan sebelah lagi menyentuh sempadan ke
sebelah timur – naiknya matahari. (18.86 & 90).
Rasulullah dimaklumkan tentang Dhu al-Qarnain, bagi menjawab pertanyaan
pembesar Quraisy yang sengaja diusulkan oleh Yahudi untuk bertanya kepada
Rasulullah s.a.w. bagi membuktikan kebenaran perutusan Rasulullah.
Tentang Dhu al-Qarnain, bagi tafsir yang
ringkas seperti Tafsir Pimpinan Al-Rahman Kepada Pengertian Al-Qur`an menyebut
secara ringkas, bahawa Dhu Al-Qarnain ialah seorang Raja yang beriman lagi Salih yang dikurniakan oleh Allah Ta`ala kepadanya
kekuasaan , kekayaan dan kemudahan tentera baginya memerintah. Dua tanduk
bermaksud pemerintahannya hingga ke
sempadan ke sebelah Barat dan Timur.
(Tafsir Pimpinan Al-Rahman Kepada Pengertian
Al-Qur`an, diusahakan oleh Haji Abdullah bin Muhammad Basmih, Jabatan Perdana
Menteri, Hal Ehwal Islam, Kuala Lumpur, 1985: 604).
Bagi Wahbah al-Zuhaily di dalam tafsir
ringkasnya Al-Tafsir al-Wajiz juga mentafsir secara ringkas tentang tokoh Dhu
al-Qarnain, Al-Zuhaily menyebut bahawa Dhu al-Qarnain ialah seorang raja.
Beliau memetik pendapat Abdul Kalam `Azad Bekas seorang Menteri Kerajaan India
yang mendalam mengenai pengetahuan Islam, bahawa raja dimaksudkan ialah seorang
Raja Parsi yang salih. Dia mendakwah dan membuka kawasan penguasaan hingga ke
Maghrib, kemudian ke Mashriq dan ke selatan dari selatan ke utara. Menurutnya
kekuasaan ini sampai ke dua pergunungan iaitu di antara Armenia dan Azerbaijan
atau di antara Laut Qazwin dan Laut Hitam. Menurutnya difahami mereka adalah Monghul dan Tatar di utara dan kawasan
Asia di Selatan. Di dalam penjarahan Dhu al-Qarnain mendapati penduduk
bersebelahan pada bahagian selatan ialah kaum yang tidak memahami percakapan
yang lain. Adapun penduduk pada bahagian utara, iaitu bangsa Tatar dan Moghul
di utara Asia adalah bangsa-bangsa perosak di muka bumi dengan menjarah dan melakukan
peperangan, pembunuhan, merosakkan tanaman dan merompak harta. Di satu pihak di
Timur musuh yang dikenali dengan Ya`juj dan Ma`juj disekat kemaraan dan kejahatan
mereka dengan membina tembok dan benteng dari leburan besi yang kukuh. Bila
tiba masa berlakunya kerosakan benteng dan limpahan mereka keluar dan ia adalah pertanda Hari Kiamat.
(Al-Zuhaily, Wahbah, Al-Tafsir al-Wajiz, Dar
al-Fikr, Suriah, 1431H: 303-305).
Maklumat tentang Dhu al-Qarnain ini membuka
ruang tafsiran yang luas, tentang tokoh ini sebagai legenda yang melibatkan
masa lepas dan merentasi masa depan.
Hamka di dalam Tafsir Al-Azhar menyebut Dhu
a-Qarnain ialah Raja Islam yang cerdik dan pahlawan yang kekuasaannya merentas
maghrib ke mashriq. Hamka juga menyebut perluasan peringkat ketiga selepas
maghrib ke masyriq ialah ke perbatasan dua gunung iaitu ke Armenia dan
Azerbaijan. Hamka menyebut tentang tembok besar dimaksudkan ialah Tembok Besar
Cina yang terkenal dalam sejarah itu. Berbagai pendapat tentang tokoh legenda
Dhu al-Qarnain. Dia dikatakan tokoh sezaman dengan Nabi Allah Ibrahim dan turut
sama tawaf di Ka`bah. Hamka juga mengemukakan pendapat bahawa Dhu al-Qarnain
ialah Iskandar anak Philip Raja Mercedonia yang pernah menjadi murid
Aristotles. Dikatakan Iskandar hidup hingga tahun 333 S.M. sebelum zaman Nabi
Isa a.s.
Sebagaimana Al-Zuhaily, Hamka juga memetik
pendapat Maulana Abdul Kalam Azad tokoh ulama`, ahli politik Islam, pendukung
Parti Kongres India dan pernah menjadi Menteri Pelajaran dan Kebudayaan India.
Menurut Abdul Kalam `Azad, Dhu al-Qarnain dimaksudkan ialah Cyrus Raja Parsi
dari Empayar Dinasti Hakamanisy. Pada zaman Cyrus ada dua negara besar, iaitu
Media dan Parsi. Pada zamannya raja besar ini pernah menakluk Juruselam dan
kerajaan Babilon dengan mengalahkan kerajaan
Nabukadnesar. Raja ini juga dikatakan megembalikan orang Yahudi ke
Juruselam yang pernah ditawan oleh Babilon dan di bawa semua Yahudi ke Babilon
menjadi hamba abdi.
Di dalam sejarah sehingga kebangkitan
Rasulullah s.a.w. pada masa itu terdapat dua empayar besar yang menguasai
dunia, iaitu Rum dan Parsi. Sudah tentulah zaman kegemilangan kedua-dua
kerajaan ini melahirkan tokoh-tokoh pahlawan dan pemerintah-pemerintah
terkenal. Kaitan tokoh Dhu al-Qarnain adalah ada kewajarannya. Al-Qur`an tidak
menyebut secara direct tentang tokoh Dhu al-Qarnain ini ada mempunyai hikmatnya
dalam mana dengan demikian menggerak para ilmuan menyelidik dan mengetahui
tentang sejarah dua empayar sebelum dan zaman permulaan Islam ini. Berhubung
dengan fakta yang mengatakan bahawa Dhu al-Qarnain adalah Raja yang beragama
Islam dan menegakkan pemerintahan Islam, bahawa memang ada yang berpendapat,
bahawa di dalam kepercayaan Islam jumlah Nabi-Nabi yang dibangkitkan sebelum
Nabi Muhammad s.a.w. begitu banyak sekali, maka tidaklah mustahil tokoh-tokoh
berkenaan adalah merupakan antara mereka yang diberi hidayat oleh Allah.
Sebagai kesimpulan Surah al-Kahfi membawa
watak-watak dan tokoh-tokoh legenda yang bersifat mistri yang maklumat tentang
mereka tidak diberi kenyataan yang jelas yang mencabar pembaca-pembaca terutama
pengkaji-pengkaji supaya mendalami tentang watak-watak dan tokog-tokoh
berkenaan baik dari segi sejarah, maupun tentang keistimewaan mereka seterusnya
sebagaii pengajaran yang dapat dipelajari dari cerita-cerita berkenaan. Dari
satu segi Al-Qur`an tidak sahaja memberi perhatian terhadap rasul-rasul yang
diutuskan dan pengajaran-pengajaran yang mereka bawa, tetapi juga turut membawa
tentang tamadun dan peradaban yang dibawa oleh kerajaan-kerajaan,
pemerintah-pemerintah dan tokoh-tokoh besar untuk dikaji tentang sejarah dan
perjalanan pemerintahan mereka, kekuatan dan kelemahan mereka dan
keistimewaan-keistimewaan yang ada pada mereka agar dapat dijadikan contoh
tauladan dan juga persempadanan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment