August 27, 2018

KONSEP TAKMILAH ILMU DAN AMAL


KONSEP TAKMILAH  ILMU DAN  AMAL
BBB, 14 Zul-Hijjah 1439H. = 26 Ogos 2018M. (Ahad):
Di dalam tulisan-tulisan yang lepas kita telah membicarakan tentang Takmilah dari segi plan Masjid Al-Umm, kita juga telah membicarakan Takmilah dari segi Pembinaan Fizikal dan kita juga telah membicarakan tentang Takmilah dari segi architechture, bahkan dari segi estetika. Kalau kita lihat Takmilah yang dibicarakan di atas semuanya adalah tertuju kepada fizikal Masjid Al-Umm. Sesungguhnya pembinaan fizikal Masjid Al-Umm yang memakan masa lima tahun itu telah tiba kepada peringkat Takmilah dalam ketidak Takmilah. Bermaksud dari satu segi dilihat kepada binaan Masjid Al-Umm telah mencapai peringkat lengkap dalam tidak lengkap. Lengkap dilihat dari segi keseluruhan yang dipandang ` `Lengkap dan Indah`, bahkan mengkagumkan. Demikian pandangan mereka yang berkunjung dan melihat kepada bangunan Masjid Al-Umm. Tetapi pada hakikatnya ada yang tidak sempurna. Misalnya plan yang mengabaikan keselamatan dan sifat terbuka dengan berbagai ruang yang dapat dimasuki oleh penceroboh dan binatang seperti kucing, anjing dan sebagainya. Kubah yang sepatutnya menjadi daya tarikan utama Masjid Al-Umm tidak pernah sempurna dan lampunya yang sepatutnya bergemerlapan pada waktu malam, tidak pernah sempurna menyala, hanya sebahagian kecil yang berfungsi menyala dan amat menyakitkan hati. Terowong yang dibina sebagai tambahan  pada ruang masuk di pintu gerbang utama, merosakkan pandangan. Kerana ia tambahan yang tidak harmoni dengan seni bina asal dan nampak jelas bersifat sementara. Tujuan asalnya, kononnya untuk mengel;ak dari tempias, sebenarnya tidak sempurna dari segi maksud, kerana ianya bocor dan turut basah bahagian hadapan apabila hujan. Sebenarnya tidak perlu takut pada tempias dan basah, kerana pada bahagian lantai sudah direndahkan pada bahagian yang boleh tempias yang membolehkan air mengalir dan membersihkan ruang masuk. Keadaan yang sama berlaku pada skylight yan sebenarnya pada asalnya dikosongkan pada bahagian atas sebagai ruang terbuka bagi kemasukan cahaya, udara dan juga untuk air hujan turun pada bahagian berkenaan yang tidak memasalahkan dan memang disegajakan. Tiba ada pendapat yang mengatakan ianya mengundang tempias, yang sebenarnya memberi kesejukan, lantas ditambah penutup bagi kawasan yang luas dan penutup dan dekorasinya tidak memberi kebaikan. Dia menutup ruang cahaya, udara dan hujan. Penutup berkenaan pernah jatuh ke bawah, mujur tiada manusia pada masa jatuh. Kiranya ada boleh mencederakan. Penutupan yang telah dibuat tak mantap, walaupun ditambah dengan screw dan ikatan, bahagian tambahan yang tidak asli ini tidak kukuh dan boleh berlaku `jatuh` dan sebagainya. Demikianlah banyak lagi kekurangan jika hendak diperkatakan. Ianya ibarat sebuah taman yang dilihat dalam keseluruhan adalah indah, tetapi di sana ada lopak dan longkang, pohon mati dan sebagainya yang merosakkan keindahan, tetapi melihat pada keseluruhan adalah indah, yang tidak indah tenggelam dalam keindahan.  Maka demikianlah Masjid Al-Umm dilihat secara menyeluruh  adalah sempurna dan indah, tetapi jika diteliti kepada kekurangan-kekurangan dan kelemahan , antaranya sebagaimana diperkatakan adalah sempurna dan indah, walaupun ada bahagian-bahagian yang tidak indah, ianya tenggelam dalam kesempurnaan dan indah.

Sesungguhnya pembinaan fizikal adalah fasa dari berbagai-bagai fasa yang perlu dihadapi dalam membangunkan sebuah masjid. Fasa yang lebih penting  yang bersifat berterusan dan berlamaan ialah fasa pengimarahan. Fasa ini juga telah dibicarakan sebagai Takmilah bagi pembangunan Masjid Al-Umm dari segi fizikal dan dari segi pengimarahan. Sebagaimana pembinaan fizikal bersifat Takmilah dalam ketidak Takmilah, demikianlah dari segi pengimarahan  kerana banyak perkara yang patut dibicarakan, tetapi tidak dibicarakan, kerana dianggap tidak penting atau kerana kelemahan dan kejahilan pembicara sendiri, jadi ianya bersifat Takmilah dalam ketidak Takmilah.
Jika  Pembicaraan terhadap bangunan, maka ianya lebih kepada yang bersifat benda yang dapat dilihat dengan mata kepala, dan pengimarahan ialah rangka kegiatan yang antaranya bersifat objektif dan bersifat subjektif dan semuanya masih  bersifat rangka pendekatan, kaedah-kaedah bagi pengisian yang amat bergantung pada inisiatif perlaksanaan dan ianya mungkin berjaya, separuh berjaya dan mungkin tidak berjaya.
Persoalan yang hendak dibicarakan tentang `Takmilah Ilmu Dan Amal` ialah fokus pada manusia yang menggunakan Masjid Al-Umm dan menerima kaedah pengimarahan yang mungkin berjaya dan gagal itu.
Takmilah Ilmu dan Amal, ialah melihat kesan pada manusia yang melalui acuan masjid dan  elemen pengimahan dapat atau tidak memberi kesan pada diri, shakhsiah, fizikal, rohan, pembawaan dan kesan pada kelilingan. Semuanya ini adalah cabaran yang sukar dilaksanakan jika mau dilihat impak maksimum yang harus terhasil dari masjid, tetapi ianya boleh diambil ringan, jika masjid sekadar tempat datang bersolat dan beribadat bagi golongan tua yang sedang menunggu maut dan mengharapkan kebaikan dengan datang ke masjid ada kebaikan berbanding dengan menghabiskan masa di luar masjid.
Masjid seharusnya menawarkan peningkatan ilmu kepada jamaah, bahkam masyarakat, dengan Takmilah ilmu mentakmilahkan amalan dan meningkatkan jama`ah dan masyarakat.
Sekian.

No comments:

Post a Comment