June 22, 2018

ESTETIKA MAKNAWI


BBB, 07 Syawal 1439H. = 21 Jun 2018M. (Khamis):
Apakah yang dimaksudkan dengan estetika maknawi ?  Secara mudah jawapannya ialah lawan bagi estetika lahiri. Sebenarnya estetika maknawi lebih sukar  ditanggapi berbanding dengan estetika lahiri. Sebagaimana telah disebut estetika lahiri ialah sesuatu yang ditanggapi estetiknya dengan pandangan atau dapatan  lahiri.  Misalnya dari elemen kepelbagaian pada pandangan di tepi laut dengan pantai memutih memanjang, di tepiannya pohon-pohon rhu dan kelapa  tumbuh berbanjaran memanjang pantai berderu ditiup angin petang, berdepan dengan pandangan,  bergolong ombak memukul pantai dan jauh ke tengah perahu nelayanmembelah ombak pulang di waktu petang adalah gambaran yang menimbulkan estetika lahiri yang mesra, indah, menyenang , menggembira dan membahagiakan.
Adapun estetika maknawi sebenarnya adalah suasana yang timbul atau yang lahir dari diri manusia itu tercetus dari fenomena alamiah yang sama sebagaimana yang disifatkan lahiri, tetapi yang berbeda ialah penerimaan bagi sesuatu diri itu. Perbedaan ini disebab dan diakibatkan oleh persediaan dalaman bagi diri seseorang yang tidak sama antara seorang dengan seorang yang lain. Terjadi perbezaan estetika maknawi bagi diri seseorang dengan yang lain oleh kerana:
1)      Pendidikan yang diterima seseorang
2)      Keilmuan yang dipelajari, dimiliki,  dialami dan dihayati
3)      Keterlibatan diri dengan aspek-aspek seni dan rohani atau kedua-duanya sekali
4)      Pengalaman dan kehidupan yang dilalui
5)      Kelembutan jiwa yang dimiliki
6)      Suasana dan sentuhan yang dialami
7)      Kemahiran mengeluarkan elemen estetika maknawi misalnya melalui bahasa, atau medium-medium seni yang lain.
Medium maknawi yang diterima adalah melalui:
Inderawi, Akal atau minda,  kalbu atau hati nurani dan rohani.
Proses yang diterima individu adalah berbeza dan ada darajat pengalaman dan penerimaan seseorang bergantung pada kewujudan elemen-elemen tujuh atau sebahagian dari yang disebut di atas.
Bayangkan pengalaman alamiah seorang kampung yang tidak berpelajaran (maaf menjadikan mereka contoh) yang mewarisi kerja orang tuanya, kerja kampung dengan bertani sebagai sumber kehidupan. Bagi petani yang tidak berpelajaran ini tidak ada sentuhan  hati nurani, akli apa lagi rohani. Baginya kehidupan yang dilalui adalah rutin biasa dan tidak ada apa-apa kecuali kerja bagi mendapatkan nafkah seharian. Begitulah dia meneruskan kehidupan dari pagi ke petang ke malam dan berulang tanpa sentuhan halus dan dalaman.
Berlainan dengan pandanga dari seorang yang mempunyai didikan dan  berjiwa seni yang melihat kehidupan  petani sebagai  sentuhan alamiah yang memberi rasa indah  dan melihat dengan rasa kemanusiaan, bahawa petani adalah jujur dengan kehidupannya,  berjuang dan bergelomang dengan selut dan lumpur dan kehidupan begitu mencabar bagi mendapat rezeki bagi menaggung anak isteri. Dari pengalaman yang bersifat hati nurani membentuk rasa kemanusian pada diri prmerrhati yang terdidik dengan ilmu dan seni. Apa yang dialami pemerhati ialah hasil dari didikan hati rohani dan kemanusiaan dari jiwa seni hati nuraninya.
Perbedaan juga dapat dilihat dari sentuhan yang bersifat akli, seorang yang belum terbuka mindanya atau yang baru mau belajar sukar dan merasa berat untuk belajar  dan ianya merupakan paksaan bagi dirinya, lantaran ia belum mengenali ilmu dan tidak mengetahui nikmat ilmu, sebaliknya orang yang mengenali dan menikmati ilmu, contohnya hingga kepada peringkat tinggi, belajar bukan sesuatu paksaan, bahkan sebagai satu kenikmatan. Seorang yang tiba kepada mengenali, mengalami dan menikmati ilmu –Kata Sayyiduna `Ali k.w,`` Tiada yang lebih tinggi dari  nikmat ilmu,`` merasa bergelumang dengan ilmu adalah nikmat yan tiada bertepi dan dia rela berterusan dengan ilmu. Orang yang berilmu ialah orang yang diangkat dirinya oleh Allah ke darajat yang tinggi.
Estetika maknawi yang lebih tinggi ialah estetika maknawi rohani. Orang yang mengenali, mengalami dan menghayati ialah yang mendalam dalam bidang keilmuan dan kerohanian. Bayangkan Al-Imam Al-Ghazali yang mendalam dalam bidang ilmu dan kerohanian yang menghabiskan keseluruhan hidupnya mendalami bidang keilmuan dan kerohanian dan menghasilkan karya-karya besar yang bermutu dalam bidang kerohanian seperti,  Ihya` `Ulum al-Din, Minhaj al-`Abidin, Al-Munqidz min al-Dalal dan berpuluh-puluh lagi karya kerohanian ialah orang yang tinggi dari cita rasa kerohanian dan mempunyai sentuhan rohani yang tinggi. Bagi kita orang awam, barangkali dapat merasa ketinggian sentuhan rohani apabila mendengar tilawah Al-Qur`an yang indah dan merdu pada waktu subuh yang syahdu yang menyentuh hati nurani atau bila mendengar azan pada waktu subuh yang sayup merdu dan menyentuh kalbu. Bandingkan dengan mereka yang tinggi dengan persediaan rohani yang tentu lebih tinggi dari segi tanggapan rohani dan kreativiti hingga mampu mengungkapkan ungkapan-ungkapan rohaniah yang tinggi seperti puisi-puisi oleh Rabi`ah al-`Adawiyyah, Hafiz, Firdausi, Sa`di, Iqbal dan sebagainya.
Aspek-aspek inderawi, hati-nurani, akli dan rohani, walaupun dibicarakan secara berlainan dan berasingan, tetapi dari segi praktik dan realiti, ianya terkadang berlaku secara serentak dan bertindihan. Sebagai contoh melihat  seni bina masjid serentak padanya kita melihat ada padanya elemen estetika lahiri  dan maknawi dengan elemen akli, hati nurani dan rohani. Bahkan padanya dapat dilihat secara serentak tinggi atau rendah mutu seni alami, hati-nurani, akli dan rohani  berasimilasi dan berintegrasi  dari segi estetika  yang menjadi identiti bagi hasil seni bina katakan sebagai sebuah masjid misalnya.
Sekian.

No comments:

Post a Comment